Egy 2008-ban devizaalapú autóhitelt felvevő ügyfél nyert a Merkantil Bank ellen a mosonmagyaróvári bíróságon.
Már csak óráik vannak hátra a bankoknak arra, hogy feladják a devizahiteles elszámolót. Az ügyfelek jó része már megkapta a levelét, azonban több százezer adós csak jövő héten veheti kézbe a várva-várt küldeményt. Miért ennyi jár vissza, hova fordulhatunk segítséggel, ha nem értünk egyet az elszámolással?
Ma jár le a bankok határideje arra, hogy postázzák a devizahiteles elszámolókat. Ugyan a levelek megérkezésére még néhány munkanapot várni kell a Posta tájékoztatása szerint, azonban lassan már az összes ügyfél kezében tarthatja az visszatérítésről szóló levelét. Fontos, hogy az OTP-re és a K&H-ra más elszámolási határidő vonatkozik az elhúzódó perek miatt.
Erre kell figyelni a levélben
A legfontosabb számokat (a legtöbb banki levélben) a küldemény harmadik oldalán találjuk, az itt látható táblázatban (lásd a képünket). Ez a három legfontosabb szám az elszámolásban:
- A törlesztőrészlet
- A tartozás
- A kamat
A legfontosabb adat a májustól fizetendő, minden szempontból új törlesztőrészlet. A tartozás csökkenése és a kamatcsökkentés miatt ugyanis várhatóan mérséklődik a devizahitelesek törlesztőrészlete. A táblázatban egyébként megtaláljuk a régi törlesztőrészletet, sőt a táblázat alatt a csökkenés mértéke is látható.
Az éves kamatnál látható az elszámolást megelőző és az elszámolás (és forintosítás) utáni kamatszint, ennek csökkenése is hozzájárul a törlesztőrészlet csökkenéséhez. Szintén hozzájárul a havi részletek csökkenéséhez a tartozás csökkenése. Ugyan a korábbi tartozás még devizában van megadva, a forintosítás miatt a (jelzáloghitel) szerződések új tartozása már forintban lesz megadva az elszámoláson.
Sok esetben érdemes megnézni a későbbi törlesztőrészleteket is, mivel van olyan bank, ahol ezeket is megtaláljuk.
Ez azt jelenti, hogy a 2015-ben esedékes fizetendő havi bontásban, míg a későbbi részletek éves bontásban kerülnek megjelenítésre a levélben.
Hova fordulhatunk, ha elégedetlenek vagyunk?
Ha elégedetlenek vagyunk az elszámolással, akkor először érdemes részletes elszámolást kérni a bankunktól. Ezt igényelhetjük levélben is, azonban a legtöbb hitelintézet egy egyéni kódot küld az elszámolással, amivel a bank online felületén leellenőrizhetjük a számításokat.
Amennyiben ezzel sem vagyunk elégedettek, akkor panasszal élhetünk a banknál. Ezt megtehetjük személyeses, telefonon, vagy akár elektronikus formában is, de a panasztétel formájáról az elszámoló levélben találunk részletesebb információkat. Az általnos panasztételt egy beadvánnyal érdemes megtenni. Alapvetően 30 napunk van arra, hogy panasszal éljünk, az erre szolgáló nyomtatványok egyébként elérhetőek a bankok honlapján.
Ha a panaszbeadványra érkezett válasszal nem vagyunk elégedettek, akkor a Pénzügyi Békéltető Testülethez (PBT) fordulhatunk. Akkor is őket kell megkeresni, ha 60 napon belül nem kapunk választ panaszbeadványunkra.
JÓL JÖNNE 3 MILLIÓ FORINT?
Amennyiben 3 000 000 forintot igényelnél 5 éves futamidőre, akkor a törlesztőrészletek szerinti rangsor alapján az egyik legjobb konstrukciót havi 64 021 forintos törlesztővel a CIB Bank nyújtja (THM 10,68%), de nem sokkal marad el ettől az ERSTE Bank (THM 10,83%) ígérő ajánlata sem. További bankok ajánlataiért, illetve a konstrukciók pontos részleteiért (THM, törlesztőrészlet, visszafizetendő összeg, stb.) keresd fel a Pénzcentrum megújult személyi kölcsön kalkulátorát. (x)
Mit mondanak az ügyfelek?
A Pénzcentrumhoz rengeteg olvasói levél érkezik az elszámolással kapcsolatban, ezekből idézünk néhányat, egy elkeseredett autóhiteles például ezt írta:
Persze nem csak az autóhitelesek között van elégedetlen ügyfél:
- írja egy feldühödött olvasónk. További olvasói levelekért IDE kattints!
Miért ennyi elszámolást kapunk?
A devizahitelesek többsége még mindig arról érdeklődik, hogy jár-e neki az elszámolás, vagy miért ennyit kapnak vissza. Az alábbi devizahitelesekkel nem számol el a bank:
- Akik 2004. május 1. előtt kötötték a szerződésüket
- Akik 2009. július 26. előtt lezárták a szerződésüket
- Folyószámlahitelesek
- Hitelkártya tulajdonosok
- Vállalatok és egyéni vállalkozások
Mivel minden szerződés egyedi, ezért hatalmas különbségek lehetnek az elszámolás során visszajáró összegekben. Az alábbi öt tényezőtől függ, hogy mennyi jár vissza:
- Az egyoldalú kamatemelés mértéke és időpontja
- Az árfolyamrés mértéke
- A felvett hitel összege
- A futamidő
- A hitel felvételének időpontja
-
Ez a cég ott lát lehetőséget, ahonnan más menekül: bevásárolták magukat egy borsodi zsákfalu baromfifeldolgozójába
A Pi-Pi Kft. a Demján Sándor Tőkeprogram segítségével korszerűsíti az üzemet.
-
Elektromos 4x4 városban, országúton, terepen: hol jön ki az előnye?
Mit is nyújt a négykerék-hajtás a mindennapokban az autósok számára?
-
Változó karácsonyi kosár: spórolnak a magyarok, de a menüre nem sajnálják
Egy kutatás szerint továbbra is kiemelt fontosságú az ünnep, de sokan szűkebb kerettel gazdálkodnak, visszafogják az ajándékköltést, és a megfizethető meglepetések felé fordulnak.
-
Évente tízmilliárdokat lopnak el a csalók hazai bankszámlákról – Kiderült, ki a legkönnyebb célpont
Becslések szerint 2,6 millió magyar változtatott online vásárlási szokásain, miután átverték vagy csalás célpontja lett, 40%-uk emiatt kevesebbet vásárol a neten.
-
Zsalutrend: számít a felhasznát anyagokba épített energia (x)
Fókuszban a karbonsemlegességhez hozzájáruló, csekély ökológiai lábnyommal rendelkező és igazolt adatokkal kínált építőanyagok. Ezek között rendhagyó egy 25 éves zsaluinnováció a Mevától.
-
Önálló digitális transzformációs terület a Rossmann-nál (x)
Dedikált csapattal indult el a digitális transzformáció a Rossmann Magyarországnál, az új, önálló területet Fürjes Ádám, a vállalat eddigi webshopvezetője irányítja.
-
A vásárlói élmény és az értékteremtés kéz a kézben jár az Ecofamily üzleteiben (x)
Az elmúlt években látványosan átalakultak a fogyasztói igények: a vásárlók ma már nem csupán termékeket keresnek, hanem olyan márkákat és üzleteket, amelyekkel azonosulni tudnak és amelyek valódi értéket képviselnek.








