Míg tőlünk nyugatabbra bevett szokás, hogy a honpolgárok nyári (vagy éppen téli) vakációjukat hitelből finanszírozzák, addig idehaza inkább tévét vesznek hitelből a potenciális adósok, mintsem valamelyik tengerparton vagy hazai termálfürdőben pihennék ki a dolgos mindennapokat. Vajon mi lehet az oka annak, hogy bár tucatnyi utazási iroda kínál néhány éve ilyen célokra hiteltermékeket, csak kevesen vágnak neki a világ felfedezésének kölcsönpénzből? A hiba az Ön vagy az utazási iroda készülékében van?
A termék
Az utazási hitelt, akár egy speciális áruhitel fajtának is tekinthetjük, végső soron ugyanis egy termék (utazás) finanszírozására szolgál. Általában az út árának 60-80 százaléka finanszírozható hitelből. A Questor Travel esetében a minimális hitelösszeg 100 000 forint, és minimum egy 167 ezer forintos utazásra kell befizetni a leendő adósnak. A hitel futamideje egy év, a törlesztőrészletek nagysága a minimális hitelösszeg esetében 9750 forint. Ez tartalmazza a 17,5 százalékos kamatot és egy 6 százalékos kezelési költséget, ez utóbbit hitelösszegtől függetlenül felszámolja a finanszírozó.
A hitelt 300 ezer forintos összegig kezes nélkül veheti fel az utazni vágyó, 300 és 500 ezer forint között két kezessel is rendelkeznie kell, egymillió forint vagy a feletti hitelösszeg esetén pedig értékpapír-fedezettel is rendelkeznie kell.
A forint alapú hitelek iránti kérelmeket egy munkanap alatt elbírálják, az igénylőnek csak a személyi igazolványára, egy munkáltatói igazolásra és egy bankszámla kivonatra van szükség. Fontos tényező, hogy a nettó jövedelem maximum 33 százaléka lehet a hitel törlesztőrészlete.
A piac
Hazánkban szinte már nincs is olyan utazási iroda ahol ne lehetne hitelt felvenni egy-egy utazás finanszírozásához. Azonban a vevők nem tolonganak, hogy kihasználják az adódó lehetőségeket. Sok iroda azonban bízik benne, hogy a hitellel magukhoz tudnak csábítani turistákat azoktól a versenytársaiktól, amelyek ezt a módszert nem alkalmazzák.
Viszont akadnak olyan irodák is a piacon, amelyek nem annyira új utasokat remélnek a hiteltől, mint inkább azt, hogy sokan kényelmesebb, tehát drágább társasutazást választanak, mint hitel nélkül tennék.
Szakértők leginkább abban látják az érdektelenség hátterét, hogy a mindennapi használatra szánt tartós fogyasztási cikkeket, amilyen a mosógép vagy a televízió, még megveszik az emberek hitelből, viszont az utazásról, ha nincs pénzük, inkább lemondanak. Az utazási hitel nyugat-európai sikerét az ott élők fejlettebb pénzügyi szemléletével magyarázzák. Szerintük a nagyobb áruházakban azért kínálhatnak fogyasztási cikkeket alacsony, vagy akár nulla THM-mel is, mert a kamatot és a hiteldíjat egyes nagyobb kereskedelmi cégek, leginkább a multik magukra vállalják. A kamatmentes hitelezés számukra kifizetődőbb, mint a termék árának néhány százalékos csökkentése. Hasonló mentalitás az utazási vállalkozásoknál azonban még nem tapasztalható.
Azonban nálunk is gyorsabban válna népszerűvé a konstrukció, ha a turisztikai cégek azt nem szükséges rossznak, hanem a forgalomnövelés eszközének tekintenék, és ajánlásánál fejlettebb értékesítési technikákat alkalmaznának.
Az is igaz, hogy a magyar lakosság nem a legkorszerűbb módon intézi pénzügyeit - a bankkártyát sokan csak készpénz felvételére használják, közműszámláikat csekken fizetik -, amivel egybecseng az utazási hitellel szembeni tartózkodó magatartásuk.
-
Változó karácsonyi kosár: spórolnak a magyarok, de a menüre nem sajnálják
Egy kutatás szerint továbbra is kiemelt fontosságú az ünnep, de sokan szűkebb kerettel gazdálkodnak, visszafogják az ajándékköltést, és a megfizethető meglepetések felé fordulnak.
-
Évente tízmilliárdokat lopnak el a csalók hazai bankszámlákról – Kiderült, ki a legkönnyebb célpont
Becslések szerint 2,6 millió magyar változtatott online vásárlási szokásain, miután átverték vagy csalás célpontja lett, 40%-uk emiatt kevesebbet vásárol a neten.
-
Állatorvosi rendelőből skálázható kkv – így épült fel a Petlegio tőkevonzó modellje
Nándorfi Zoltánt, a Petlegio vezetőjét és Bánfi Zoltánt, az MKIK Tőkealap-kezelő vezérigazgatóját kérdeztük.
-
Zsalutrend: számít a felhasznát anyagokba épített energia (x)
Fókuszban a karbonsemlegességhez hozzájáruló, csekély ökológiai lábnyommal rendelkező és igazolt adatokkal kínált építőanyagok. Ezek között rendhagyó egy 25 éves zsaluinnováció a Mevától.
-
Önálló digitális transzformációs terület a Rossmann-nál (x)
Dedikált csapattal indult el a digitális transzformáció a Rossmann Magyarországnál, az új, önálló területet Fürjes Ádám, a vállalat eddigi webshopvezetője irányítja.
-
A vásárlói élmény és az értékteremtés kéz a kézben jár az Ecofamily üzleteiben (x)
Az elmúlt években látványosan átalakultak a fogyasztói igények: a vásárlók ma már nem csupán termékeket keresnek, hanem olyan márkákat és üzleteket, amelyekkel azonosulni tudnak és amelyek valódi értéket képviselnek.








