Míg tőlünk nyugatabbra bevett szokás, hogy a honpolgárok nyári (vagy éppen téli) vakációjukat hitelből finanszírozzák, addig idehaza inkább tévét vesznek hitelből a potenciális adósok, mintsem valamelyik tengerparton vagy hazai termálfürdőben pihennék ki a dolgos mindennapokat. Vajon mi lehet az oka annak, hogy bár tucatnyi utazási iroda kínál néhány éve ilyen célokra hiteltermékeket, csak kevesen vágnak neki a világ felfedezésének kölcsönpénzből? A hiba az Ön vagy az utazási iroda készülékében van?
A termék
Az utazási hitelt, akár egy speciális áruhitel fajtának is tekinthetjük, végső soron ugyanis egy termék (utazás) finanszírozására szolgál. Általában az út árának 60-80 százaléka finanszírozható hitelből. A Questor Travel esetében a minimális hitelösszeg 100 000 forint, és minimum egy 167 ezer forintos utazásra kell befizetni a leendő adósnak. A hitel futamideje egy év, a törlesztőrészletek nagysága a minimális hitelösszeg esetében 9750 forint. Ez tartalmazza a 17,5 százalékos kamatot és egy 6 százalékos kezelési költséget, ez utóbbit hitelösszegtől függetlenül felszámolja a finanszírozó.
A hitelt 300 ezer forintos összegig kezes nélkül veheti fel az utazni vágyó, 300 és 500 ezer forint között két kezessel is rendelkeznie kell, egymillió forint vagy a feletti hitelösszeg esetén pedig értékpapír-fedezettel is rendelkeznie kell.
A forint alapú hitelek iránti kérelmeket egy munkanap alatt elbírálják, az igénylőnek csak a személyi igazolványára, egy munkáltatói igazolásra és egy bankszámla kivonatra van szükség. Fontos tényező, hogy a nettó jövedelem maximum 33 százaléka lehet a hitel törlesztőrészlete.
A piac
Hazánkban szinte már nincs is olyan utazási iroda ahol ne lehetne hitelt felvenni egy-egy utazás finanszírozásához. Azonban a vevők nem tolonganak, hogy kihasználják az adódó lehetőségeket. Sok iroda azonban bízik benne, hogy a hitellel magukhoz tudnak csábítani turistákat azoktól a versenytársaiktól, amelyek ezt a módszert nem alkalmazzák.
Viszont akadnak olyan irodák is a piacon, amelyek nem annyira új utasokat remélnek a hiteltől, mint inkább azt, hogy sokan kényelmesebb, tehát drágább társasutazást választanak, mint hitel nélkül tennék.
Szakértők leginkább abban látják az érdektelenség hátterét, hogy a mindennapi használatra szánt tartós fogyasztási cikkeket, amilyen a mosógép vagy a televízió, még megveszik az emberek hitelből, viszont az utazásról, ha nincs pénzük, inkább lemondanak. Az utazási hitel nyugat-európai sikerét az ott élők fejlettebb pénzügyi szemléletével magyarázzák. Szerintük a nagyobb áruházakban azért kínálhatnak fogyasztási cikkeket alacsony, vagy akár nulla THM-mel is, mert a kamatot és a hiteldíjat egyes nagyobb kereskedelmi cégek, leginkább a multik magukra vállalják. A kamatmentes hitelezés számukra kifizetődőbb, mint a termék árának néhány százalékos csökkentése. Hasonló mentalitás az utazási vállalkozásoknál azonban még nem tapasztalható.
Azonban nálunk is gyorsabban válna népszerűvé a konstrukció, ha a turisztikai cégek azt nem szükséges rossznak, hanem a forgalomnövelés eszközének tekintenék, és ajánlásánál fejlettebb értékesítési technikákat alkalmaznának.
Az is igaz, hogy a magyar lakosság nem a legkorszerűbb módon intézi pénzügyeit - a bankkártyát sokan csak készpénz felvételére használják, közműszámláikat csekken fizetik -, amivel egybecseng az utazási hitellel szembeni tartózkodó magatartásuk.
Hadtörténeti kuriózum lehet az a 120 darab színes, jó minőségben retusált és digitalizált, publikálás előtt álló felvétel, amely 45 év lappangás után került elő.
Az egyik legígéretesebb hazai technológiai startup által most piacra dobott okos gyűrű lehetővé teszi, hogy egyetlen érintéssel bármilyen infót megosszunk magunkról új ismerősünkkel.
Rekord gyorsasággal fogytak el a jegyek arra 400 fősre tervezett, fiataloknak szóló kapcsolatépítő és önfejlesztő rendezvényre, amelynél a szervezők a közösségi finanszírozás modelljével toboroztak.
Az első hazai közösségi piactéren sikeresen célba ért egy mézes kampány, amelyben a vásárlás mellett egy hartai termelő kaptárait is örökbe lehetett fogadni.
-
Folytatódik az árcsökkentési program a Lidlben: mutatjuk, milyen akciók érkeztek
A magyar vásárlók különösen árérzékenyek, még mindig megnézik, hogy mire, mennyit költenek.
-
Erre most még kevesen gondolnak, amikor hitelt vesznek fel
Fáy Zsolttal, a MagNet Bank elnökével beszélgettünk.
-
Videó: bejutottunk a SPAR üzemébe, ahol évi 20 millió kg húst dolgoznak fel
Jelenleg több mint 360 ember dolgozik az üzemben.
-
Élethelyzetek, amiben kivédhető az anyagi kockázat (x)
Az elmúlt években különösen sok elbizonytalanító körülménnyel kellett szembenéznünk.
- Ezért továbbra is mi fizetünk a legkevesebbet Európában
- Kokaint és marihuánát terített egy vállalkozó Budapesten - videó
- Lemondott a gyanúba keveredett ukrán miniszter
- Egyelőre mégsem kap erősebb hatásköröket a versenyhivatal
- Egy mandátumot szerezhet az EP-választáson a Magyar Szövetség
- Hat bérletet hirdetnek meg az új évadra a Nemzeti Filharmonikusok