Majka csütörtökön írta meg a Facebook-oldalán, hogy szerdán késő este a rendőrök ittas vezetés miatt megállították.
Már szedi áldozatait az új törvény: többszáz magyar sofőr ellen indult eljárás, börtön is lehet a vége
A rendőrség közlése szerint május 14-e óta 243 ügyben indult eljárás olyan sofőr ellen, aki a bírósági eltiltás ellenére ült volán mögé - ez már bűntettnek minősül, akár három év börtön is járhat érte. További több mint 600 ügyben szintén a tiltás megszegése miatt indult eljárás, de ezeket az autósokat nem a bíróság tiltotta el, így ők "csak" vétség miatt felelnek. A jelenlegi szabályok szerint akitől fél évnél hosszabb időre veszik el a jogosítványát, annak a tiltás lejártával utóképzére kell mennie, hogy újból vezethessen. Pető Attila közlekedési szakértő szerint sokan úgy akarják kijátszani a szabályt, hogy inkább beiratkoznak egy "sima" vezetői tanfolyamra - ők legkésőbb a kormányablaknál lebuknak.
Május 14-én lépett életbe a Büntetőtörvénykönyv azon módosítása (a 239./B paragrafus), amely szigorította az eltiltás hatálya alatti járművezetés szankcióját. Eszerint ha valaki aki a járművezetéstől eltiltás hatálya alatt vezet, vétség miatt egy évig terjedő szabadságvesztéssel büntetendő.
Sőt, ha valakitől a bíróság vette el a jogsiját, az sokkal rosszabbul jár május óta, ha netán mégis volán mögé merészkedne:
ugyanis ha valaki a bírói tiltás ellenére használja az autóját, az az új szabályok szerint már bűntettet követ el, és három évig terjedő szabadságvesztéssel büntetendő.
A Pénzcentrum most megkérdezte az ORFK-tól, hogy a módosítás életbe lépése óta hány ügyben indult eljárás. Mint az adatközlésből kiderült, vétség miatt 607 eljárás indult olyan sofőrök ellen, akik eltiltásuk ellenére ültek autóba - ez ugye az enyhébb eset, amikot nem a bíróság tiltotta el az illetőt a vezetéstől, hanem mondjuk kigyűltek a jogsijában a büntetőpontok.
A rendőrség közlése szerint május 14-e óta 243 esetben indult eljárás olyan sofőr ellen, aki a bírósági eltiltás ellenére ült autóba, ami már bűntettnek minősül.
Sőt, azt is büntetni kell, aki kölcsönadja a gépjárművét egy eltiltás altt álló személynek. Az ORFK emlékeztetett, hogy az üzembentartó ezen magatartása „engedély nélküli vezetés” szabálysértésnek minősül, és minősült korábban is. Ugyanakkor 2021. május 14-től a szabálysértési elzárással is sújtható szabálysértések körébe tartozik.
Ezen tényállást nem csak az a személy valósíthatja meg, aki járművezetéstől eltiltott személy részére engedi át a jármű vezetését. Ez a szabálysértés megvalósul akkor is, ha más okból nem rendelkezik a járművezető vezetési jogosultsággal
- írták, arra vonatkozó statisztikai adattal viszont nem rendelkeznek, hogy hány esetbentörtént ilyen szabálysértés.
Nagy hercehurca árán kaphatjuk vissza a jogsit
Pető Attila közlekedési szakértő üdvözölte a módosítást, amelynek már komoly elrettentő ereje lehet:
azért a bűntett már nem egy pár tízezres bírság, simán lehet börtön is a vége.
A Kreszprofesszor néven is ismert szakember arról is beszélt a Pénzcentrumnak, hogy a jogosítványokat több esetben is bevonhatják a hatóságok, például ha valakinek kigyűlik a 18 előéleti pontja, vagy ha nagyon súlyos balesetet okoz.
Ha fél évnél hosszabb időre veszik el a vezetői engedélyt, akkor ennek lejártával sem kapja vissza azt automatikusan az ember, el kell végezni egy kötelező utánképzést
JÓL JÖNNE 3 MILLIÓ FORINT?
Amennyiben 3 000 000 forintot igényelnél 5 éves futamidőre, akkor a törlesztőrészletek szerinti rangsor alapján az egyik legjobb konstrukciót havi 64 021 forintos törlesztővel a CIB Bank nyújtja (THM 10,68%), de nem sokkal marad el ettől az ERSTE Bank (THM 10,83%) ígérő ajánlata sem. További bankok ajánlataiért, illetve a konstrukciók pontos részleteiért (THM, törlesztőrészlet, visszafizetendő összeg, stb.) keresd fel a Pénzcentrum megújult személyi kölcsön kalkulátorát. (x)
- húzta alá a szakértő, aki hangsúlyozta, hogy az utóképzés teljesen másképp zajlik, mint a sima KRESZ-tanfolyam.
Van egy feltárás, ahol megnézik, mi lehet a gond az illetőnél. Aztán kijelölnek számára egy programot, hogy az elméletet, a gyakorlatot tanulja inkább, vagy morális problémái vannak: sokszor pszichológushoz is kell járni. És nagyon szigorú vizsgák vannak, ha ezeket az illető sikerrel teljesítette, akkor kaphatja vissza a jogsiját
- sorolta a Kreszprofesszor, aki mégegyszer hangsúlyozta, hogy az eltiltottaknak nem elég beiratkozni egy "sima tanfolyamra", mondván úgysem derül ki, hogy vaj van a fülük mögött.
Az a röhej, hogy sokan szorgalmasan végigülik a tanfolyamot, le is vizsgáznak. És amikor mennek a kormányablakba a jogosítványért, akkor közlik velük, hogy minden hiába volt, nem kapják vissza a jogsit, mert nem a kötelező utánképzést teljesítették.
Pető Attila szerint egyfelől azért tarthatnak sokan a kötelező utánképzéstől, mert az "macerásabb", időigényesebb, és nem is olcsó.
Van, akinek pedig ciki szembesülni a többiekkel, és azért csak megkérdezik a képzésen, hogy na, és neked miért vették el. Nem egy rózsás dolog sokadszor elmondani, hogy "hát egy súlyos balesetet okoztam". Sokan nyilván ezért is ódzkodnak tőle, de nincs mit tenni, ez a kötelezettség, ha ismét vezetni akarunk.
Így jöhetnek össze a pontok
Egy átlagos, szabálykövető autósnak nem sok fogalma van a közlekedési előéleti pontokról, pedig közlekedési szabálysértés esetén nem csak a pénzbüntetés a jussunk, hanem jópár büntetőpont is. Addig nincs is baj, ameddig a pontjaink száma el nem éri a 18-at, semmilyen hátránnyal nem jár, ha mondjuk van már 8-10 előéleti pontunk - ráadásul ezek 3 év után elévülnek, úgyhogy egy idő után nullázhatjuk is őket, ha nem szabálytalankodunk.
Viszont, ha valaki 18, vagy annál több pontot gyűjt össze, akkor a nyilvántartó értesíti a helyi okmányirodát, akik 8 napon belül 6 hónapra bevonják a jogosítványt - ekkor már el kell menni a kötelező képzésre.
És azért lehet bőszen gyűjtögetni, ugyanis a különféle szabálysértésekért más-más mennyiségű egységet írnak fel a jogosítványunkba, a vonatkozó iránymutatás alapján.
Vezetés közbeni mobilozásért például 3 pont jár, ha valaki nem tartja be a jobbra tartási kötelezettséget, azt 1 ponttal "jutalmazzák", míg elsőbbség és az előzés szabályainak megsértése esetén 6 pont jár. A gyorshajtásért 4-8 pont jár annak mértékétől függően, ahogy azért is 8 pont a "jutalom", ha valaki áthajt a piroson. A legsúlyosabb bűncselekményekért, mint a cserbenhagyás, vagy az ittas vezetés már 11 pont jár.
-
Karácsonyi bevásárlás: miért éri meg a Lidl mellett dönteni az ünnepek előtt?
Az ünnepi készülődés mindenkitől sok energiát és alapos tervezést igényel, ezért a Lidl célja, hogy az idei karácsonyi bevásárlást a vásárlók egyszerűen és egy helyen intézhessék.
-
Közeledik a síszezon, féláron is elérhető a Gránit Bank Platinum kártya: 50 milliós, síelésre is érvényes utasbiztosítás jár hozzá
Európa sípályáin nagyjából minden tizedik síelő szenved kisebb-nagyobb balesetet egy-egy szezonban.
-
Ez a cég ott lát lehetőséget, ahonnan más menekül: bevásárolták magukat egy borsodi zsákfalu baromfifeldolgozójába
A Pi-Pi Kft. a Demján Sándor Tőkeprogram segítségével korszerűsíti az üzemet.
-
Elektromos 4x4 városban, országúton, terepen: hol jön ki az előnye?
Mit is nyújt a négykerék-hajtás a mindennapokban az autósok számára?
-
Változó karácsonyi kosár: spórolnak a magyarok, de a menüre nem sajnálják
Egy kutatás szerint továbbra is kiemelt fontosságú az ünnep, de sokan szűkebb kerettel gazdálkodnak, visszafogják az ajándékköltést, és a megfizethető meglepetések felé fordulnak.
-
Évente tízmilliárdokat lopnak el a csalók hazai bankszámlákról – Kiderült, ki a legkönnyebb célpont
Becslések szerint 2,6 millió magyar változtatott online vásárlási szokásain, miután átverték vagy csalás célpontja lett, 40%-uk emiatt kevesebbet vásárol a neten.
-
Zsalutrend: számít a felhasznát anyagokba épített energia (x)
Fókuszban a karbonsemlegességhez hozzájáruló, csekély ökológiai lábnyommal rendelkező és igazolt adatokkal kínált építőanyagok. Ezek között rendhagyó egy 25 éves zsaluinnováció a Mevától.
-
Önálló digitális transzformációs terület a Rossmann-nál (x)
Dedikált csapattal indult el a digitális transzformáció a Rossmann Magyarországnál, az új, önálló területet Fürjes Ádám, a vállalat eddigi webshopvezetője irányítja.
-
A vásárlói élmény és az értékteremtés kéz a kézben jár az Ecofamily üzleteiben (x)
Az elmúlt években látványosan átalakultak a fogyasztói igények: a vásárlók ma már nem csupán termékeket keresnek, hanem olyan márkákat és üzleteket, amelyekkel azonosulni tudnak és amelyek valódi értéket képviselnek.








