Kígyózik a sor az Örs vezér téri IKEA áruház előtt, mindenki a kedvezményes karácsonyfából szeretne vásárolni. A bútorláncnál idén 9990 forintért lehet fenyőt venni.
A karácsony közeledtével egyre többen vágnak bele a karácsonyi ajándékok beszerzésébe és otthonuk feldíszítésébe. Azonban az ünnepek közeledtével is fontos, hogy a vásárlásainkat tudatosan és körültekintően végezzük, miközben tisztában vagyunk fogyasztói jogainkkal is. A fogyasztóvédelemért felelős Nemzetgazdasági Minisztérium a karácsonyi készülődés zavartalansága és a magyar családok védelme érdekében fokozott ellenőrzésekkel lép fel az ünnepi időszakban is.
A megfelelő ajándék kiválasztása előtt érdemes alaposan összehasonlítani a hagyományos üzletek és a webáruházak kínálatát, valamint az általuk kínált feltételeket. Nemcsak az ár, hanem a termék minősége, elérhetősége és – online vásárlás esetén – a szállítási idő is meghatározó szempont lehet. Gerlaki Bence, a Nemzetgazdasági Minisztérium gazdaságfejlesztési stratégiáért és kifektetésért, fogyasztóvédelemért, valamint kereskedelemért felelős helyettes államtitkára emlékeztetett, amennyiben az interneten vásárolunk, figyeljünk az adott webáruház megbízhatóságára. Ellenőrizzük a „Kapcsolat” menüpontot, és győződjünk meg arról, hogy magyarországi vállalkozással van-e dolgunk.
Külföldi webáruházaknál különösen óvatosnak kell lennünk, hiszen jogaink érvényesítése, például az elállási jog gyakorlása nehezebb lehet, és előfordulhat, hogy a tengerentúli távolkeleti rendelés nem érkezik meg időben. Feltétlenül kerüljük el az olyan webshopokat, amelyek honlapján nem szerepel cégnév vagy elérhetőségi adat.
A karácsonyi fények és díszek kiválasztásánál is kiemelten fontos a biztonság. Gerlaki Bence kiemelte, a fogyasztóvédelemért felelős Nemzetgazdasági Minisztérium szakmai irányításával az ünnepi időszakban is határozott hatósági fellépésére kerül sor az áramütés- és tűzveszélyes karácsonyi égőkkel és elektronikus világító díszekkel szemben, azonban fontos, hogy a vásárlók is kellően körültekintőek legyenek vásárlás során. Csak olyan termékeket vásároljunk, amelyek rendelkeznek megfelelő jelölésekkel és tanúsítványokkal.
Az alacsony minőségű,jelöletlen termékek, például aluljárókban árult fényfüzérek, súlyos veszélyeket áramütést vagy tűzesetet – hordozhatnak magukban. A szaküzletekben nemcsak biztonságosabb termékeket találunk, hanem szavatossági és jótállási jogainkat is könnyebben érvényesíthetjük.
Az ajándékozás öröme mellett előfordulhat, hogy egy termék hibásnak bizonyul, nem tetszik, vagy egyszerűen nem felel meg a megajándékozott elvárásainak. Ha a termék hibás, sérült vagy nem működik, szavatossági, jótállási jogainkat érvényesíthetjük. Az üzletek kötelesek gondoskodni a termék javításáról, cseréjéről, vagy ha ezek nem lehetségesek, a vételár visszatérítéséről.
Amennyiben kötelező jótállás hatálya alá eső tartós fogyasztási cikkről van szó, és három munkanapon belül jelentünk be csereigényt, akkor a vállalkozás köteles kicserélni a meghibásodott terméket, feltéve, hogy a hiba a rendeltetésszerű használatot akadályozza.
JÓL JÖNNE 3 MILLIÓ FORINT?
Amennyiben 3 000 000 forintot igényelnél 5 éves futamidőre, akkor a törlesztőrészletek szerinti rangsor alapján az egyik legjobb konstrukciót havi 64 021 forintos törlesztővel a CIB Bank nyújtja (THM 10,68%), de nem sokkal marad el ettől az ERSTE Bank (THM 10,83%) ígérő ajánlata sem. További bankok ajánlataiért, illetve a konstrukciók pontos részleteiért (THM, törlesztőrészlet, visszafizetendő összeg, stb.) keresd fel a Pénzcentrum megújult személyi kölcsön kalkulátorát. (x)
Gyakran előfordul, hogy a kapott ajándék minőségét nem érheti kifogás, azonban mégsem nyeri el a megajándékozott tetszését. A hagyományos üzletben beszerzett termékek esetében jogszabályi előírás nem kötelezi a kereskedőt a visszavásárlásra, de a vevői elégedettség fokozása érdekében egyre inkább jellemző, hogy a boltok, áruházak önkéntesen biztosítanak levásárlási vagy cserelehetőséget az év utolsó napjaiban, vagy január elején. Célszerű erről előzetesen érdeklődni, alapos tájékoztatást kérni.
Online vásárlás esetén a fogyasztó 14 napon belül indokolás nélkül elállhat a vásárlástól, és
visszaküldheti a terméket. Az elállási nyilatkozatot a fogyasztónak ezen időszakon belül el kell küldenie a kereskedőnek, majd 14 napon belül vissza kell küldenie a terméket. A kereskedőnek ezt követően a teljes vételárat – azaz a kiszállítási költséget is – vissza kell szolgáltatnia a vásárló részére. Az elállás joga alól azonban bizonyos termékek kivételek, például az egyedi gyártású ajándéktárgyak vagy bontott higiéniai termékek.
Fontos tudni, a vállalkozás nem kötelezheti a vásárlót az eredeti, bontatlan csomagolás bemutatására a reklamáció vagy az elállás során. Amennyiben a vásárlással, vagy a termékkel kapcsolatban vitánk merülne fel az eladóval, és azt nem tudjuk rendezni, forduljunk a fogyasztóvédelmi hatósághoz, illetve a békéltető testülethez.
-
Adatvezérelt energiakereskedelem és AI-transzformáció: ezek az Audax Renewables jövőévi célkitűzései
A Pénzcentrum Pap Gabriellát, az energetikai vállalat ügyvezető igazgatóját kérdezte.
-
Megindult az MBH Bank részvények igénylése (x)
A lakossági befektetőket egyszerű folyamat és árkedvezmény is várja a bank részvényigénylésében.
-
Megéri-e a KKV-nak napelembe fektetnie? (x)
Energiaválság és kiszámíthatatlan költségek
-
Szigetüzem egyszerűen: megbízható Pramac megoldások (x)
A stabil energiaellátás ma már nem luxus, hanem alapfeltétel – legyen szó otthonról, vállalkozásról vagy mezőgazdasági telepről.








