Nagy baklövés lehet a házhozszállítás megadóztatása

2017. március 13. 15:35

A házhoz szállítási szolgáltatással együtt folyamatosan növekvő környezetterhelés után is díjat fizethetnek a jövőben a napi fogyasztási cikkeket kínáló áruházláncok. De erre valóban szükség van?

Alapos melléfogás azt állítani, hogy a webáruházak házhozszállítása környezetromboló - írja közleményében a bokkk.com. Mi is történik akkor, ha a kereskedő webáruházban árusít, a vásárló pedig onnan vásárol?

Először is a webáruházhoz nem kell betonmonstrumot építeni a vásárlók millióinak fogadásához (egy nagyáruházban, bevásárlóközpontban milliószámra fordulnak meg a vásárlók, jelentős részük valóban autóval). A vásárló otthon ül a fotelban, ölében a laptoppal, vagy a villamoson az okostelefonnal és meg sem közelíti az áruházat gépkocsival. Nem a vásárlók furikáznak egyenként a boltba. Ez már eleve óriási környezeti nyereség.

Természetesen az árut valahonnan ki kell szállítani, de ez megoldható a meglévő áruházakból is, vagy egy raktárból, aminek merőben mások az építészeti követelményei, mint egy áruháznak. A raktárhoz nem kell a vásárlók részére parkoló. Az átvételi pontok, ha nem házhoz szállítják az árut, olyan útvonalat jelentenek, amelyen egyébként is mozog a vásárló (ha nem, akkor inkább házhoz kéri az árut).

A webáruház legfontosabb környezeti nyeresége

A webáruházak vagy postai szolgáltatással, vagy saját járművekkel szállítják házhoz a megvásárolt portékát. A webáruházi házhoz szállítás megadóztatásának ötlete nyilván egyszerű sarc, hiszen pontosan egy környezetkímélő megoldást jelent a hagyományos vásárlással szemben. Feltehetően az ötletadók is látják, hogy elképesztő ütemben bővül a webkereskedelem Magyarországon is.

A KSH adatai szerint az elmúlt években 30% feletti, 2016-ban is azt megközelítő ütemű volt a webforgalom növekedése.

Feltehetően a sarc szándéka mellett a hagyományos boltok szószólói szeretnének teret nyeretni, ami pusztán egy lobbiérdek (ami persze önmagában nem kifogásolható).

Bárkinek járhat ingyen 8-11 millió forint, ha nyugdíjba megy: egyszerű igényelni!

A magyarok körében évről-évre nagyobb népszerűségnek örvendenek a nyugdíjmegtakarítási lehetőségek, ezen belül is különösen a nyugdíjbiztosítás. Mivel évtizedekre előre tekintve az állami nyugdíj értékére, de még biztosítottságra sincsen garancia, úgy tűnik ez időskori megélhetésük biztosításának egy tudatos módja. De mennyi pénzhez is juthatunk egy nyugdíjbiztosítással 65 éves korunkban és hogyan védhetjük ki egy ilyen megtakarítással pénzünk elértéktelenedését? Minderre választ kaphatsz ebben a cikkben, illetve a Pénzcentrum nyugdíj megtakarítás kalkulátorában is. (x)

Nos, a webáruház legfontosabb környezeti hozadéka, hogy egy-egy szállítójárművel, a legtakarékosabb útvonalat választva, egy fuvarral sok vásárló rendelését szállítják házhoz. Nem kell a belvárosi boltokba sem kiszállítani az árut a gyártónak, vagy a lánc központi raktárának, onnan meg a vásárlónak haza (sokan munkába menet, vagy munkából jövet tesznek némi kerülőt autójukkal bevásárolni).

Tehát a vásárló nem autózik a webáruházba oda, meg vissza sem. Otthon ül.

Természetesen meg lehet drágítani a webvásárlást némi adósarccal. De hát éppen most épít logisztikai központot az amerikai Amazon, a világ legnagyobb internetes óriásáruháza, na nem nálunk, hanem a szomszédban, de az a webvilágban nem távolság. És sok magyar vásárló vásárol külföldi webáruházból. Érdemes őket bátorítani?

Nesze neked digitális jólét

A megszellőztetett javaslat azért is ellentmondásos, mivel a kormány éppen most dolgozik a digitális kereskedelem fejlesztési stratégiáján, korábban pedig elindította a digitális jólét nevű programját. Itt a cél éppen a webkereskedelem támogatása és nem megsarcolása kellene hogy legyen. Időnként azért alaposan melléfognak a jogalkotók, hiszen a webáruházak fogyasztóvédelmi bírságát, a legkisebb bírság mértékét 2017 januárjától az általános 15 ezer forintról tizenháromszorosára, 200 ezer forintra emelték, miközben a hivatkozási alapot jelentős 2015-ös esztendőben mindössze három esetben szabtak ki bírságot a fogyasztóvédelmi ellenőrök.

Talán célszerű lenne elgondolkodni azon is, hogy a vásárlási szokások folyamatosan változnak és éppen a webkereskedelem növekedése az, ami azt jelzi, hogy a vásárlók nem akarnak sokat szöszölni a bevásárlással, nem akarnak minden nap boltocskába járni és esténként sorban állni, hanem szeretnének mielőbb túlesni a bevásárláson. A bevásárlóközpont is azért népszerű, mert egyszerre be lehet vásárolni hosszabb időre, nem kell naponta boltba rohangálni. Ebben is van némi környezetkímélés

NEKED AJÁNLJUK
Kihívásból lehetőség – Innováció a nyelvtanulásban gyerekeknek (x)

A Wörtering matricák megkönnyítik a nyelvtanulást a tanulási nehézségekkel küzdő gyerekeknek.

Sokkal több magyar gyereket bántanak így: igazi kegyetlen világ ez, bárki óriási bajba kerülhet

A "Pisztrángok, szevasztok!" című könyv az online zaklatás és egyéb digitális veszélyek témáját járja körül, különös tekintettel a 7-12 éves korosztályra.

Jön az V. Mindset Meetup hétvégén, építs te is kapcsolatokat, ne maradj le! (x)

Balogh Petya: Ennyi lelkes, inspirált fiatalt egy helyen még nem is láttam életemben.

Járt már homoktövis szüreten? Most megteheti! (x)

Nyílt homoktövis élményszüretet hirdet augusztus-szeptemberre egy Tápió-vidéki, többszörösen díjazott gazda.

Erről ne maradj le!
NAPTÁR
Tovább
2024. december 14. szombat
Szilárda
50. hét
Ajánlatunk
KONFERENCIA
Tovább
Green Transition & ESG 2025
A Green Transition & ESG egy gyakorlatorientált konferencia
AI in Business 2025
Az AI-boom még nemhogy nem csengett le, hanem még csak most jön a java
Biztosítás 2025
A magyar biztosítási piac újabb kihívásokkal és lehetőségekkel néz szembe 2025-ben
EZT OLVASTAD MÁR?
Agrárszektor  |  2024. december 9. 10:33