Repülés tízezrekkel drágábban - ami a jegyárakból kimaradt...

Pénzcentrum
2007. november 26. 13:00

Az alacsonyabb költségek miatt fapados légitársaságot választó ügyfelek nem csak itthon szembesülnek azzal, hogy az alacsony jegyárak fejében extra költségeket kell megfizetniük az egyébként ingyenes szolgáltatásokért. Ugyanez a jelenség egész Európában jellemzi a piac ezen szegmensét, a reklámok pedig másutt se mások, így széleskörű támogatás övezi az Európai Bizottság azon törekvését, hogy rendet teremtsen a jegyárak és díjak dzsungelében.

A legfontosabb hírek, a napi hírzaj nélkül.
Elindult a Pénzcentrum heti hírlevele, a Turmix.

A fapados légitársaságok a sokszor nulla vagy néhány száz, ezer forintos jegyárak mellett évről évre növekvő profitról számolnak be. A jelenség hátterében azonban nem a feltételezett bűvésztrükkök állnak, hanem a bevételi oldal struktúrájának erőteljes átrendeződése. A legtöbb alacsony díjakkal dolgozó társaság ugyanis nem csak a költségek oldaláról fogja meg a kérdést, de a bevételeiben nagy hangsúlyt helyez az egyébként természetesnek tekinthető szolgáltatások megfizettetésére is.

Így például a fapados légitársaságok között elsőként, a Ryanair bevezette a csomagdíjat miközben a korábban engedélyezett 20 helyett 15 kilogrammra csökkentette az alapdíjba még beférő csomagok maximális súlyát. Azon utasoknak, akik ennél többet szeretnének magukkal vinni, kilónként 5,50 fontot vagy 1960 forintot kell fizetniük. A légitársaság emellett nem engedélyezi, hogy az együtt utazók egyesítsék a rendelkezésükre álló keretet.

A csomagdíj azonban csak egy darabja annak az igencsak hosszú listának, mely a légitársaságok által alkalmazott külön díjakat gyűjti egy csokorba. A Ryanair a csomagdíj mellett 2 fontot (710 forintot) számol fel személyenként a check-in szolgáltatásért, melyet minden csomaggal rendelkező utasnak igénybe kell venni. Kifejezetten rosszul járnak a légitársaságot választó síelők, a sportfelszerelések darabjáért ugyanis plusz 22,50 fontot (8000 forintot) számít fel a társaság.

A csomagok mellett a hitel- és bankkártyás tranzakciókért számolnak még fel magas díjakat légitársaságok: míg a bankokkal kötött keretmegállapodások értelmében a társaságok a tranzakció nagyságának függvényében fizetik meg a díjakat, addig az ügyfelektől már fix, a bankok által felszámított díjak többszörösének megfelelő összeget szednek be.

További elrettentő tényező lehet, hogy egyes légitársaságok az utazásukat elhalasztók esetében plusz díjat számolnak fel az illeték visszatérítéséért, mely országhatárokon belüli utazások esetében egyszerűen értelmetlenné teszi az illeték visszaigénylését.

INDUL A TURMIX, A PÉNZCENTRUM HETI HÍRLEVELE!

Ha a napi hírzaj nélkül szeretnéd olvasni a Pénzcentrum legjobb anyagait, IRATKOZZ FEL HETI HÍRVELEÜNKRE, A TURMIXRA. A legizgalmasabb sztorijaink, heti egyszer, egyenesen a postaládádba.

A brit utasok elismerik, hogy általában a végül kifizetett összegek még így is alacsonyabbak mint egy tradicionális légitársaság esetén. Négynél több fős családok esetében azonban már a British Airways felé billenhet a mérleg nyelve: itt ugyanis a csomag- és az előre kiválasztott ülőhelyekért felszámolt díjak jelentősen megnövelhetik a költségeket.

Az Európai Bizottság néhány hónapon belül életbe lépő tervezete szerint a légitársaságoknak minden kötelező díjat fel kell majd tüntetniük a jegyárakban annak érdekében, hogy az utas a valós költségek alapján választhasson a járatok között.

A legfontosabb hírek, a napi hírzaj nélkül.
Elindult a Pénzcentrum heti hírlevele, a Turmix.
NAPTÁR
Tovább
2021. október 19. kedd
Nándor
42. hét
KONFERENCIA
Tovább
Sustainable World 2021
Fenntartható befektetések, piaci lehetőségek: varázsszó az ESG
EZT OLVASTAD MÁR?
Pénzcentrum  |  2021. október 19. 17:06