Az alacsonyabb költségek miatt fapados légitársaságot választó ügyfelek nem csak itthon szembesülnek azzal, hogy az alacsony jegyárak fejében extra költségeket kell megfizetniük az egyébként ingyenes szolgáltatásokért. Ugyanez a jelenség egész Európában jellemzi a piac ezen szegmensét, a reklámok pedig másutt se mások, így széleskörű támogatás övezi az Európai Bizottság azon törekvését, hogy rendet teremtsen a jegyárak és díjak dzsungelében.
A fapados légitársaságok a sokszor nulla vagy néhány száz, ezer forintos jegyárak mellett évről évre növekvő profitról számolnak be. A jelenség hátterében azonban nem a feltételezett bűvésztrükkök állnak, hanem a bevételi oldal struktúrájának erőteljes átrendeződése. A legtöbb alacsony díjakkal dolgozó társaság ugyanis nem csak a költségek oldaláról fogja meg a kérdést, de a bevételeiben nagy hangsúlyt helyez az egyébként természetesnek tekinthető szolgáltatások megfizettetésére is.
Így például a fapados légitársaságok között elsőként, a Ryanair bevezette a csomagdíjat miközben a korábban engedélyezett 20 helyett 15 kilogrammra csökkentette az alapdíjba még beférő csomagok maximális súlyát. Azon utasoknak, akik ennél többet szeretnének magukkal vinni, kilónként 5,50 fontot vagy 1960 forintot kell fizetniük. A légitársaság emellett nem engedélyezi, hogy az együtt utazók egyesítsék a rendelkezésükre álló keretet.
A csomagdíj azonban csak egy darabja annak az igencsak hosszú listának, mely a légitársaságok által alkalmazott külön díjakat gyűjti egy csokorba. A Ryanair a csomagdíj mellett 2 fontot (710 forintot) számol fel személyenként a check-in szolgáltatásért, melyet minden csomaggal rendelkező utasnak igénybe kell venni. Kifejezetten rosszul járnak a légitársaságot választó síelők, a sportfelszerelések darabjáért ugyanis plusz 22,50 fontot (8000 forintot) számít fel a társaság.
A csomagok mellett a hitel- és bankkártyás tranzakciókért számolnak még fel magas díjakat légitársaságok: míg a bankokkal kötött keretmegállapodások értelmében a társaságok a tranzakció nagyságának függvényében fizetik meg a díjakat, addig az ügyfelektől már fix, a bankok által felszámított díjak többszörösének megfelelő összeget szednek be.
További elrettentő tényező lehet, hogy egyes légitársaságok az utazásukat elhalasztók esetében plusz díjat számolnak fel az illeték visszatérítéséért, mely országhatárokon belüli utazások esetében egyszerűen értelmetlenné teszi az illeték visszaigénylését.
LAKÁST, HÁZAT VENNÉL, DE NINCS ELÉG PÉNZED? VAN OLCSÓ MEGOLDÁS!
A Pénzcentrum lakáshitel-kalkulátora szerint ma 10 millió forintot, 15 éves futamidőre, már 7,21 százalékos THM-el, havi 89 803 forintos törlesztővel fel lehet venni a CIB Banknál. De nem sokkal marad el ettől a többi hazai nagybank ajánlata sem: az Erste Banknál 8,04% a THM, a Raiffeisen Banknál 8,09%; az UniCredit Banknál 8,12%, a K&H Banknál 8,31%, akárcsak az OTP Banknál. Érdemes még megnézni magyar hitelintézetetek további konstrukcióit is, és egyedi kalkulációt végezni, saját preferenciáink alapján különböző hitelösszegekre és futamidőkre. Ehhez keresd fel a Pénzcentrum kalkulátorát. (x)
A brit utasok elismerik, hogy általában a végül kifizetett összegek még így is alacsonyabbak mint egy tradicionális légitársaság esetén. Négynél több fős családok esetében azonban már a British Airways felé billenhet a mérleg nyelve: itt ugyanis a csomag- és az előre kiválasztott ülőhelyekért felszámolt díjak jelentősen megnövelhetik a költségeket.
Az Európai Bizottság néhány hónapon belül életbe lépő tervezete szerint a légitársaságoknak minden kötelező díjat fel kell majd tüntetniük a jegyárakban annak érdekében, hogy az utas a valós költségek alapján választhasson a járatok között.
A CSA, azaz a közösség által támogatott mezőgazdasági modell hazánkban egyelőre alig ismert, pedig Nyugat-Európában és az amerikai földrészen egyre elterjedtebb.
Hadtörténeti kuriózum lehet az a 120 darab színes, jó minőségben retusált és digitalizált, publikálás előtt álló felvétel, amely 45 év lappangás után került elő.
Az egyik legígéretesebb hazai technológiai startup által most piacra dobott okos gyűrű lehetővé teszi, hogy egyetlen érintéssel bármilyen infót megosszunk magunkról új ismerősünkkel.
Rekord gyorsasággal fogytak el a jegyek arra 400 fősre tervezett, fiataloknak szóló kapcsolatépítő és önfejlesztő rendezvényre, amelynél a szervezők a közösségi finanszírozás modelljével toboroztak.
-
Folytatódik az árcsökkentési program a Lidlben: mutatjuk, milyen akciók érkeztek
A magyar vásárlók különösen árérzékenyek, még mindig megnézik, hogy mire, mennyit költenek.
-
Erre most még kevesen gondolnak, amikor hitelt vesznek fel
Fáy Zsolttal, a MagNet Bank elnökével beszélgettünk.
-
Videó: bejutottunk a SPAR üzemébe, ahol évi 20 millió kg húst dolgoznak fel
Jelenleg több mint 360 ember dolgozik az üzemben.
-
Élethelyzetek, amiben kivédhető az anyagi kockázat (x)
Az elmúlt években különösen sok elbizonytalanító körülménnyel kellett szembenéznünk.
- A benzin ára 25, míg a gázolajé 27 forinttal múlta felül az átlagos régiós üzemanyagárat a KSH friss statisztikája alapján
- Férfi vízilabda ob I - Nyert a Honvéd és az Eger
- Javul a brit uralkodó egészsége
- Párizs 2024: átvették a lángot a franciák - videó
- Nyílik az élelmiszerolló: csak az olcsó és a prémium a kelendő
- London: orosz barát gyújtogatót állítottak bíróság elé