12 °C Budapest

Nagy bajban lehetnek az iskolák ősztől: ennyi diáknak esélye sincs a digitális oktatásra

2020. július 15. 16:50

A koronavírus járvány rengeteg hiányosságra világított rá az egészségügyi munkaerőhiánytól kezdve, az otthoni munkavégzést megnehezítő tényezőkön át, az online szolgáltatások szegényességén keresztül egészen a digitális kompetenciák elégtelenségéig. Nem csak a digitális oktatást, hanem a az online térben való boldogulást általánosságban nehezítette meg, hogy hiányoznak ezek a készségek - és nem csak az idősebb korosztályban. A magyar fiatalok digitális kompetenciát tekintve sereghajtók az EU-ban: náluk csak az olasz, török, bolgár és román fiatalok készségei hiányosabbak.

Az Eurostat friss statisztikája szerint a magyar 16-24 év közötti fiatalok igencsak le vannak maradva digitális készségeket tekintve Európa más országaihoz viszonyítva. Az Európai Unióban az ehhez a korosztályhoz tartozó fiatalok 80 százalékának van átlagosan alapvető (basic), vagy annál jobb digitális tudása, amely ahhoz szükséges, hogy elboldoguljon a 21. században. Ahhoz viszont elengedhetetlen, hogy egy világjárvány esetén sikeresen vegye a digitális tanrend kihívásait.

A legjobban teljesítő országokban ez az arány 90 százalék felett van: a horvát fiatalok 97 százaléka, az izlandi és norvég fiatalok 96 százaléka, az észtek, litvánok, hollandok, svájciak 93 százaléka, a görögök és angolok 92 és a cseh fiatalok 91 százaléka rendelkezik az alapvető digitális kompetenciákkal. Ettől kevéssel marad el Ausztria és Finnország (89-89%), valamint Portugália is (88%).

Magyarország az egyik legrosszabb azon fiatalok aránya, akiknek nincsenek meg még az alapkészségeik sem, hogy elboldoguljanak a digitális eszközökkel: mindössze a fiatalok 68 százalékának nem jelent ez problémát. Ennél csak az olaszoknál (65%), törököknél (61%), bolgároknál (58%) és románoknál (56%) rosszabb a helyzet:

Az sem mondható el, hogy ebben Magyarország a fejlődés útján van: hogyha megvizsgáljuk a korábbi évek adatait, azt látjuk, hogy 2015-ben még a magyar fiatalok 78 százaléka volt birtokában az alapvető digitális tudásnak, 2019-re ez az arány 10 százalékponttal esett vissza. A velünk szomszédos országokban Ausztriában, Szlovákiában és Szerbiában is esett a digitális készséggel rendelkezők aránya, a románoknál és horvátoknák viszont nőtt az elmúlt két év során:

A járvány alatt felértékelődött a digitális tudás

Egy friss kutatás szerint a pandémia hatására a magyar lakosság körében felértékelődött az összefogás, a tettrekészség és az egymás iránti szolidaritás szerepe: a válaszadók 77 százaléka szerint sok fellépő probléma megoldására közösen, összefogva találtak megoldást és 76 százalékuk sokat tanult ebből a nehéz időszakból. Mindebben pedig óriási szerepe volt az internetnek:

tízből kilenc ember szerint a digitális technológiák és internet nélkül nagyobb bajban lettünk volna.

A digitális megoldások teremtette lehetőségek eddig nem látott empátiát hoztak elő az emberekből. A kutatásban részt vevők 85 százaléka szerint a fiataloknak, azaz a digitális tudás legfőbb birtokosainak, a családon belül is nagy szerepük volt abban, hogy mindenki jól boldoguljon a digitális eszközökkel és háromnegyedük szerint sok fiatal az internet segítségével hasznos dolgokat tett és segített másoknak.

A hátrányos helyzetűek digitális készségekben is hátrányban vannak

A koronavírus járvány nem ugyanúgy érintette a magyar társadalom, így a magyar fiatalok egyes rétegeit sem. A Pénzcentrum L. Ritók Nórával, a hátrányos helyzetű gyerekek és mélyszegénységben élő családok segítésével, támogatásával foglalkozó Igazgyöngy Alapítvány vezetőjével készült interjújában szóba került, hogy hiába vannak meg elviekben majdnem minden magyar családban a digitális oktatás kivitelezéséhez szükséges eszközök (jellemzően okostelefonok), ha nincs meg a tudás, amellyel ezeket oktatási, tanulási célokra lehet használni.

A hátrányos helyzetű településen élők ugyanis nem rendelkeznek azzal a tudással, hogy az okostelefon funkcióit megfelelően használják. Minimális az, amit tudnak, és az sem abba az irányba visz, amit a digitális oktatás elvár

- mondta el a szakember. Így a hátrányos helyzetben lévők nem csak a digitális eszközöket, vagy az otthontanuláshoz szükséges teret és nyugalmat nélkülözték - a lakhatási szegénység miatt - a digitális oktatás alatt, hanem a fiataloknak az oktatásba való bekapcsolódáshoz, tanuláshoz a készségeik sem voltak meg.

JÓL JÖNNE 1 MILLIÓ FORINT?

Amennyiben 1 millió forintot igényelnél 36 hónapos futamidőre, akkor a törlesztőrészletek szerinti rangsor alapján az egyik legjobb konstrukciót, havi 33 952 forintos törlesztővel az UniCredit Bank nyújtja (THM 14,41 %), de nem sokkal marad el ettől a CIB Bank 33 972 forintos törlesztőt (THM 14,45%) ígérő ajánlata sem. További bankok ajánlataiért, illetve a konstrukciók pontos részleteiért (THM, törlesztőrészlet, visszafizetendő összeg, stb.) keresd fel a Pénzcentrum megújult személyi kölcsön kalkulátorát. (x)

 
Becslések szerint a gyerekek 20 százaléka egyáltalán nem vett részt a távoktatásban, de szerintem a leszakadó térségekben ezeknek az aránya jóval magasabb

- mondta el L. Ritók Nóra korábban, és figyelembe véve a fenti adatokat - bár azok a 16 és 24 év közötti fiatalokra vonatkoznak - igaz lehet, hogy a gyerekek nagy arányban esélytelenek voltak, hogy rész vegyenek a pandémia okán bevezetett online oktatásban.

Nem csak a 20 éveseké a digitális világ

Az, hogy a fiatalok mennyire vannak lemaradva digitális kompetenciákat tekintve, láthatóan nem nő automatikusan évről évre, ahogy a Z generáció, illetve az őket követő alfák - vagy digitális gyerekeknek is nevezettek - generációja egyre idősebb lesz. Szakértők szerint nem feltétlenül igaz az a vélekedés, miszerint minél fiatalabb valaki, annál eredményesebben használja a digitális eszközöket:

Ma már sokan felülírták a generációelméleteket, és a digitális írástudást nem feltétlenül azzal hozzák összefüggésbe, hogy ki mikor született, hiszen a digitális kompetenciák túlmutatnak azokon a tevékenységeken, melyekre a mai Z és alfa generációk használják az eszközeiket. Annak ugyanakkor általánosságban nagy az esélye, hogy a fiatalabbak rugalmasabban közelítenek az online tanuláshoz, és a digitális eszközökhöz, pláne a munkahelyükön

- mondta el a Pénzcentrumnak korábban Váczi Dorka pedagógus, az Újpedagógia trénere, aki úgy vélekedik, ezek a kompetenciák fejleszthetők felnőtt korban is, de nagyon fontos, hogy az oktatás már alapfokon is fókuszba helyezze a digitális írástudást, ami nem állhat meg az informatikaóráknál.

A Nemzeti Alaptantervnek szeptembertől része lesz egy digitális kultúra elnevezésű tantárgy is, melynek célja "olyan naprakész ismeretek és készségek átadása és kialakítása, amelyek a tanulót az információs társadalom sikeres és hasznos tagjává teszik. A tantárgy keretében fontos szerepet kap az algoritmizálás és kódolás, mivel elősegíti az olyan kompetenciák fejlesztését, mint a problémák digitális környezetben történő megoldása, a kreativitás, az együttműködés és a logikus gondolkodás."

A tárgyat már 3. osztálytól bevezetik és végigkíséri a tanulókat a középiskola végéig. Valódi előrelépés viszont akkor következne be, ha a digitális készségek főszerepet kapnának az oktatásban - ehhez viszont nem csak a diákokat, a pedagógusokat is szükséges lenne képezni.

A pandémia rávilágított, hogy sem a tanulók, sem a tanárok nem voltak felkészülve a digitális oktatásra - a szükséghelyzet megszülte a maga szükségmegoldásait, azonban ha hosszú távon kellene berendezkedni arra, hogy az oktatás részben vagy egészben digitálisan folyjon - ahhoz sokkal több kell, mint azok a digitális tudásmorzsák, amiket sikerült a fiatal és idősebb generációnak a járvány alatt kényszerből elsajátítani.

Címlapkép: Getty Images
NEKED AJÁNLJUK
Páratlan fotó dokumentációval illusztrált napló került elő a Don-kanyarból (x)

Hadtörténeti kuriózum lehet az a 120 darab színes, jó minőségben retusált és digitalizált, publikálás előtt álló felvétel, amely 45 év lappangás után került elő.

Itt a díjnyertes fiatal vállalkozó újabb nagy dobása (X)

Az egyik legígéretesebb hazai technológiai startup által most piacra dobott okos gyűrű lehetővé teszi, hogy egyetlen érintéssel bármilyen infót megosszunk magunkról új ismerősünkkel.

Ilyen modellben még soha nem szerveztek ekkora rendezvényt (x)

Rekord gyorsasággal fogytak el a jegyek arra 400 fősre tervezett, fiataloknak szóló kapcsolatépítő és önfejlesztő rendezvényre, amelynél a szervezők a közösségi finanszírozás modelljével toboroztak.

Zsongtak és tolongtak a vevők a magyar Kickstarteren: rengetegen csaptak le erre az egyedülálló termékre

Az első hazai közösségi piactéren sikeresen célba ért egy mézes kampány, amelyben a vásárlás mellett egy hartai termelő kaptárait is örökbe lehetett fogadni.

NAPTÁR
Tovább
2024. április 20. szombat
Tivadar
16. hét
Április 20.
Cirkuszok világnapja
Ajánlatunk
KONFERENCIA
Tovább
GEN Z Fest 2024
Gyere el akár INGYEN a Z generáció tavaszi eseményére!
Retail Day 2024
Merre tovább, magyar kiskereskedelem?
EZT OLVASTAD MÁR?
GEN Z Fest 2024
Pénzről, bátran. Techről, tudatosan. Jövőről, őszintén.
Most nem