Mégis mi folyik a bankfiókokban: tíz év alatt nem volt példa ilyenre

2020. november 3. 11:32

A járvány begyűrűzése óta az élet minden területén megnőtt az igény a digitális és online megoldásokra a lakosság körében, amely alól a pénzügyi megoldások sem jelentenek kivételt. Ez a változás kétoldalú: a bankoknak lehetőséget kell teremteniük az online ügyintézésre, az ügyfeleknek pedig használniuk kell azokat. Úgy fest, hogy ügyféloldalról meghozta a hajlandóságot a járvány és a szolgáltatók részéről is rengeteg új lépés történt - ezek jó részét pedig már korábban is tervezték bevezetni. Lapunk most arról kérdezte ezzel kapcsolatban a Magyar Bankszövetség alelnökét, Becsei Andrást, hogy a korábban benyújtott Digitális javaslatcsomagból mi az, ami megvalósult, és milyen megoldások várhatók még a jövőben.

A járvány hatására a magyar lakosság igényei megnőttek az online megoldások iránt, így a szolgáltatók is lépéskényszerbe kerültek: rengeteg újítást vezettek be és a jövőben is a digitális, online lehetőségek köre csak bővülni fog. Lapunk korábban végigkérdezte a magyar bankokat, milyen digitális megoldásokat vezettek be a járvány hatására, és milyeneket várhatnak még az ügyfele a jövőben.

Online számlanyitás, áruhitel igénylés, az internetbankos szolgáltatások bővítése, személyi kölcsön felvétel, jelzáloghitel-igénylés, bankkártyaműveletek digitális kiterjesztése, videochat szolgáltatások bevezetése, digitális számlafizetési megoldások, megújult fióki időpontfoglalási lehetőségek - megannyi szolgáltatás, amelyet a járvány hívott életre, vagy tett újfent elérhetővé. A bankok beszámolói alapján látható, hogy a legnagyobb kihívást a teljesen online hitelfelvétel jelenti - amelynek egyelőre jogszabályi akadályai is vannak.

A Magyar Bankszövetség tavaly ősszel jelentette meg digitális javaslatcsomagját, melynek bemutató kiadványa szerint nemzetgazdasági szempontból is kiemelt fontosságú, hogy a szektor digitalizációs törekvései minél gyorsabban és hatékonyabban valósuljanak meg. Akkor a digitalizációs javaslatcsomag részleteiről exkluzív interjúban számolt be a Portfolionak Becsei András, a Magyar Bankszövetség alelnöke.

Azóta pedig a járvány terjedésével valószínűleg még inkább felértékelődtek ezek a megoldások - és már nem csak a gazdasági fejlődés, hanem egyáltalán a szintfenntartás a tét. Becsei András szerint a fejlődés korábban is dinamikus volt, azonban a járvány még inkább felgyorsította a szektor szerkezetváltozását:

Nem túlzás azt állítani, hogy az elmúlt hónapokban akkora változás ment végbe a digitalizációban, mint máskor tíz év alatt

- mondta el a szakértő és hozzátete: "A digitálisan aktív ügyfelek aránya korábban is dinamikusan és folyamatosan nőtt, de a korábbi trendhez képest is ugrásszerű változás tapasztalható a pandémiás időszakban. Szinte egyik napról a másikra nőtt az új eszközökre történő bejelentkezések száma. Szerencsére nem egyszeri kiugró jelenségről van szó, hanem tartósnak mutatkozik az áttérés a digitális csatornákra."

Azt tapasztaljuk, hogy amelyik ügyfelünk egyszer kipróbálta valamelyik digitális csatornánkat, ők a járvány csökkenése után is tovább használják azt

- értékelte a járvány tartós hatását, és azt is elmondta, hogy a bejelentkezések számában és az aktív tranzakciók számában a növekedés motorja a mobilbanki csatorna volt. Az internetbanknál a bejelentkezésekben kismértékű, az aktív tranzakcióknál mérsékelt növekedést tapasztalhattak a COVID-19 hatására. Ezzel párhuzamosan csökkent a fióklátogatások száma, a veszélyhelyzet feloldását követően sem állt vissza a korábbi látogatási szint a fiókokban, kb a korábbi ügyfelek 25 százaléka a legtöbb ügyet már online intézi - mondta el Becsei András.

Hozzátette: ez a dinamikusabb előrehaladás jellemző a jogalkotási folyamatokra is. A tavaly ősszel megjelent javaslatok közül több olyan volt, amely mára már meg is valósult, illetve amelyeknek a megvalósítása folyamatban van. Ezek a szakértő elmondása szerint a következők:

  • 2021-től az online pénztárgépek esetén kötelező biztosítani az elektronikus fizetés lehetőségét,
  • az MNB eljárásokban a dokumentumok digitális másolata is felhasználható,
  • az e-személyi 2021-től erős ügyfélhitelesítésre is alkalmazható, illetve
  • az elektronikus csatornákon keresztül megvalósuló pénzmosási azonosítás folyamata is jelentősen egyszerűsödött
  • Földhivatali eljárás digitalizálása - itt szintén folynak az egyeztetések, ennek kapcsán nemrég alakult meg egy dedikált munkacsoport.

Ezek mellett több olyan javaslat van, amelyekről idén ősszel dönthet még az Országgyűlés.

Vannak még hiányosságok

A Bankszövetség alelnöke arról is tájékoztatta lapunkat, melyek azok a pontok a javaslatok közül, amelyek továbbra sem valósultak meg, pedig jelenleg a járvány miatt is fontosak lehetnének. Az említettekből kitűnik, hogy a digitalizáció nem csak azért lenne előnyös, mert a fertőzésveszélyt csökkenti, hanem egyszerűbbé tehetné az ügyintézést.

JÓL JÖNNE 1 MILLIÓ FORINT?

Amennyiben 1 millió forintot igényelnél 36 hónapos futamidőre, akkor a törlesztőrészletek szerinti rangsor alapján az egyik legjobb konstrukciót, havi 33 952 forintos törlesztővel az UniCredit Bank nyújtja (THM 14,41 %), de nem sokkal marad el ettől a CIB Bank 33 972 forintos törlesztőt (THM 14,45%) ígérő ajánlata sem. További bankok ajánlataiért, illetve a konstrukciók pontos részleteiért (THM, törlesztőrészlet, visszafizetendő összeg, stb.) keresd fel a Pénzcentrum megújult személyi kölcsön kalkulátorát. (x)

 
A jelentős előrelépések mellett több olyan folyamati lépés van, amelyeket a közeljövőben célszerű megvalósítani annak érdekében, hogy a banki digitalizáció minél hatékonyabban valósuljon meg. Pozitívum, hogy ezen javaslatok kapcsán is konstruktív egyeztetéseket folytattunk a jogalkotóval

- mondta el a szakértő, és részletezte is ezeket a folyamatokat:

1. A teljes bizonyító erejű magánokiratok formai szabályainak rugalmasabbá tétele az egyik leghangsúlyosabb lépés a jövőre nézve - ami lehetővé tenné, hogy a két tanús papír alapú nyilatkozatok helyett az ügyfelek netbankon vagy akár videóbankon keresztül nyilatkozzanak - az az új családtámogatási formák igényléséhez szükséges ügyfélnyilatkozatot benyújtását jelentősen egyszerűsítené;

2. Kedvező fejlesztés lenne, ha hivatali kapun keresztül az ügyfélkapura is küldhetnénk küldeményeket és így az ügyfeleknek nem kellene járványidőszakban tértivevényes küldemények átvétele miatt sorban állniuk a postán.

3. Közjegyzői közreműködés egyszerűsítése, olcsóbbá tétele a lakossági és vállalati hitelezés folyamatát egyaránt egyszerűbbé és olcsóbbá tehetné,

"Végül, de korántsem utolsó sorban egy olyan általános jogalkotási szempont, amelyről sokat beszélünk, azonban csak folyamatosan, több lépésben megvalósítható. Ez az azonos tevékenység, azonos szabályozás elve, amely alapján nem vonatkozhatnak a bankokra szigorúbb szabályozások, mint az ugyanazt a tevékenységet ellátó többi piaci szereplőre, mert azzal a hagyományos szereplők egyrészt versenyhátrányba kerülnek, másrészt lassul a reakcióidejük" - mondta el Becsei András, viszont azt is elmondta, hogy a digitális és online megoldások nem fogják teljesen kiszorítani a személyes ügyintézést.

Az álláspontunk az, hogy a bankfiókokra szükség van, éppen a korábban említett komolyabb tanácsadói funkciók miatt - ez jellemző a hosszabb távú befektetési szolgáltatások és a családi gazdálkodást évtizedekre meghatározó lakáshitel felvétel esetén jellemző. Az ügyfelek tájékoztatása, ismeret bővítése ugyan megoldható honlapokon, info videókon keresztül is, de ahhoz, hogy valóban az ügyfélnek megfelelő terméket sikerüljön kiválasztani, sok esetben személyes konzultációra is szükség van. Ráadásul van egy olyan réteg, aki nem fér hozzá az online kiszolgáláshoz, számukra továbbra is a kontakt pontot a telefonos és személyes ügyfélszolgálat jelenti. Ők is fontos ügyfeleink. Azt gondolom, hogy az online és offline megoldások még sokáig párhuzamosan jelen lesznek a mindennapokban

- vélte Becsei András.

Címlapkép: Getty Images
NEKED AJÁNLJUK
PC BLOGGER & PODCASTER
MEDIA1  |  2024. április 24. 23:45
Bár a több mint 20 éve működő művészeti adatbázis és hírportál csapata Facebook-posztban búcsúzott e...
Kiszámoló  |  2024. április 24. 18:32
A friss Magyar Közlönyben jelent meg a kormányrendelet, ami megváltoztatja az eddigi jótállási előír...
Holdblog  |  2024. április 24. 15:40
Minden múltból nézve egy csoda az EU-tagság és a közös piac. Ahogy Vakmajom írja: Mennyi fantasztiku...
Bankmonitor  |  2024. április 24. 11:33
Várhatóan 2024 júniusában indul az új otthonfelújítási program. A támogatásból az 1990 előtt épült c...
Páratlan fotó dokumentációval illusztrált napló került elő a Don-kanyarból (x)

Hadtörténeti kuriózum lehet az a 120 darab színes, jó minőségben retusált és digitalizált, publikálás előtt álló felvétel, amely 45 év lappangás után került elő.

Itt a díjnyertes fiatal vállalkozó újabb nagy dobása (X)

Az egyik legígéretesebb hazai technológiai startup által most piacra dobott okos gyűrű lehetővé teszi, hogy egyetlen érintéssel bármilyen infót megosszunk magunkról új ismerősünkkel.

Ilyen modellben még soha nem szerveztek ekkora rendezvényt (x)

Rekord gyorsasággal fogytak el a jegyek arra 400 fősre tervezett, fiataloknak szóló kapcsolatépítő és önfejlesztő rendezvényre, amelynél a szervezők a közösségi finanszírozás modelljével toboroztak.

Zsongtak és tolongtak a vevők a magyar Kickstarteren: rengetegen csaptak le erre az egyedülálló termékre

Az első hazai közösségi piactéren sikeresen célba ért egy mézes kampány, amelyben a vásárlás mellett egy hartai termelő kaptárait is örökbe lehetett fogadni.

Erről ne maradj le!
NAPTÁR
Tovább
2024. április 25. csütörtök
Márk
17. hét
Április 25.
Malária világnap
Ajánlatunk
KONFERENCIA
Tovább
GEN Z Fest 2024
Gyere el akár INGYEN a Z generáció tavaszi eseményére!
Retail Day 2024
Merre tovább, magyar kiskereskedelem?
EZT OLVASTAD MÁR?
Pénzcentrum  |  2024. április 24. 21:11
CSOK Plusz - hírek, tudnivalók
A legfontosabb hírek, elemzések, és a részletszabályok a 2024-től elérhető CSOK Plusz-ról.
Most nem