Próbák és ünnepi készülődés – a Jászai Mari-díjas színész-rendezőnek most Szombathely lett a második otthona. A sűrű menetrend közepette még a karácsonyfa-beszerzést is itt intézte.
A helyi termékek vásárlása enyhítheti az élelmiszerek szállítása miatti környezeti problémákat, de ez nem jelenti feltétlenül azt, hogy a hazai termesztésű zöldség, gyümölcs mindenképp előnyösebb választás, ha szezonon kívül termesztik itthon.
Sokat emlegetett és megosztó téma manapság, hogy kevesebb állati eredetű élelmiszert fogyasszunk-e vagy sem, miért járunk jobban, ha helyi termékeket vásárolunk, de mi a helyzet az ugyancsak gyakran felmerülő szemponttal, a szezonalitással? Miért kellene foglalkoznunk azzal fogyasztóként, hogy télen nem terem meg nálunk az eper, ha egyszer épp most támad rá gusztusunk? A nagy áruházláncok polcain bármikor fellelhetünk bármit, aminek aktuálisan nincs szezonja Magyarországon, érkezzen bár a világ legtávolabbi pontjáról. Az Independent cikke alapján járjuk körbe a kérdést.
Miért fontos egyáltalán a szezonalitás?
A helyi termékek vásárlása segíthet enyhíteni az élelmiszerek szállítása által okozott környezeti problémákat, de ez nem jelenti feltétlenül azt, hogy a hazai termesztésű zöldség, gyümölcs mindenképp előnyösebb választás, ha szezonon kívül termesztik itthon.
Timothy Lang, a City University élelmiszerpolitika-professzora tudományos eredményekre hivatkozva állítja, hogy a szezonon kívül, műanyag alatt termesztett eper szénlábnyoma jóval nagyobb, mint a szezonban, szabadban termett eperé. A gyümölcs és zöldség szezonban való termesztése kevesebb mesterséges tényezőt és anyagot igényel (például fűtést, világítást, növényvédő szereket és műtrágyákat), mint az év többi szakában, ennek megfelelően a környezeti hatás is mérsékeltebb. Összességében tehát
ha szezonon kívüli, de belföldről származó terméket vásárolunk, egyáltalán nem biztos, hogy környezetvédelmi szempontok alapján jól választottunk.
A friss levegő és a napfény hiánya, valamint az, hogy sokszor éretlenül szedik le a terményt, vegyszerrel kezelik, mind-mind azt okozza, hogy egyre kevesebb a zöldségekben, gyümölcsökben a beltartalom. Ezzel ellentétben a szezonális gyümölcsök, zöldségek gazdagabb tápanyaggal rendelkeznek. A természet képes biztosítani az érlelést, míg szezonon kívül csak mesterségesen érlelten vehetjük meg a terményeket, ami jóval kisebb vitamintartalmat jelent.
A szezonalitás össztársadalmi megértésének hiánya miatt egyáltalán nem vagyunk szinkronban a természettel. Választhatunk februárban áfonyát a reggelinkhez, de az a szokás, hogy bármit megvehetünk akkor, amikor csak akarunk, azt hozza magával, hogy felborítjuk az étel és a természet kapcsolatát.
Ha tudatosabbá akarunk válni ezen a téren, meg kell tanulnunk a megfelelő élelmiszert enni a megfelelő időben, ami nemcsak a széndioxid-lábnyom csökkentésében segít, hanem abban is, hogy amit eszünk, jobb minőségű és kedvezőbb árú legyen.
LAKÁST, HÁZAT VENNÉL, DE NINCS ELÉG PÉNZED? VAN OLCSÓ MEGOLDÁS!
A Pénzcentrum lakáshitel-kalkulátora szerint ma 20 000 000 forintot 20 éves futamidőre már 6,89 százalékos THM-el, havi 150 768 Ft forintos törlesztővel fel lehet venni az ERSTE Banknál. De nem sokkal marad el ettől a többi hazai nagybank ajánlata sem: a CIB Banknál 6,89% a THM, míg a MagNet Banknál 7,03%; a Raiffeisen Banknál 7,22%, az UniCredit banknál pedig 7,29%. Érdemes még megnézni magyar hitelintézetetek további konstrukcióit is, és egyedi kalkulációt végezni, saját preferenciáink alapján különböző hitelösszegekre és futamidőkre. Ehhez keresd fel a Pénzcentrum kalkulátorát. (x)
Segítség a döntésben
Dr. Lang úgy véli, hogy általában véve kevés az iránymutatás arról, minek van épp szezonja és minek nincs (ez jellemző a boltokra is), ami megnehezíti a fogyasztók dolgát. Hogy ebben segítsünk,
összeállítottunk egy táblázatot arról, hogy mikor milyen zöldséget, gyümölcsöt érdemes vásárolnunk.
Télen persze jóval nehezebb dolgunk van, mint például tavasszal vagy nyáron, de ahogy láthatjuk, még így is van miből válogatni. Ha ennek alapján igyekszünk kialakítani az étrendünket, azzal nemcsak környezetvédelmi szempontból és saját egészségünk érdekében teszünk jót (hiszen a primőr áruk jóval kevesebbet tartalmaznak a számunkra fontos tápanyagokból), de a pénztárcánkat is kímélhetjük.

A felsorolt szempontok miatt is érdemes helyi termelőktől venni az árut: ehhez praktikus információkat nyújthat a NAK termelőipiac-kereső adatbázisa, amiben termékek, piacok, termelők alapján is lehet keresni.
-
Karácsonyi bevásárlás: miért éri meg a Lidl mellett dönteni az ünnepek előtt?
Az ünnepi készülődés mindenkitől sok energiát és alapos tervezést igényel, ezért a Lidl célja, hogy az idei karácsonyi bevásárlást a vásárlók egyszerűen és egy helyen intézhessék.
-
Közeledik a síszezon, féláron is elérhető a Gránit Bank Platinum kártya: 50 milliós, síelésre is érvényes utasbiztosítás jár hozzá
Európa sípályáin nagyjából minden tizedik síelő szenved kisebb-nagyobb balesetet egy-egy szezonban.
-
Ez a cég ott lát lehetőséget, ahonnan más menekül: bevásárolták magukat egy borsodi zsákfalu baromfifeldolgozójába
A Pi-Pi Kft. a Demján Sándor Tőkeprogram segítségével korszerűsíti az üzemet.
-
Elektromos 4x4 városban, országúton, terepen: hol jön ki az előnye?
Mit is nyújt a négykerék-hajtás a mindennapokban az autósok számára?
-
Változó karácsonyi kosár: spórolnak a magyarok, de a menüre nem sajnálják
Egy kutatás szerint továbbra is kiemelt fontosságú az ünnep, de sokan szűkebb kerettel gazdálkodnak, visszafogják az ajándékköltést, és a megfizethető meglepetések felé fordulnak.
-
Évente tízmilliárdokat lopnak el a csalók hazai bankszámlákról – Kiderült, ki a legkönnyebb célpont
Becslések szerint 2,6 millió magyar változtatott online vásárlási szokásain, miután átverték vagy csalás célpontja lett, 40%-uk emiatt kevesebbet vásárol a neten.
-
Zsalutrend: számít a felhasznát anyagokba épített energia (x)
Fókuszban a karbonsemlegességhez hozzájáruló, csekély ökológiai lábnyommal rendelkező és igazolt adatokkal kínált építőanyagok. Ezek között rendhagyó egy 25 éves zsaluinnováció a Mevától.
-
Önálló digitális transzformációs terület a Rossmann-nál (x)
Dedikált csapattal indult el a digitális transzformáció a Rossmann Magyarországnál, az új, önálló területet Fürjes Ádám, a vállalat eddigi webshopvezetője irányítja.
-
A vásárlói élmény és az értékteremtés kéz a kézben jár az Ecofamily üzleteiben (x)
Az elmúlt években látványosan átalakultak a fogyasztói igények: a vásárlók ma már nem csupán termékeket keresnek, hanem olyan márkákat és üzleteket, amelyekkel azonosulni tudnak és amelyek valódi értéket képviselnek.








