21 °C Budapest
traffic jams in the city, road, rush hour

Egy vagyont fizettek már a biztosítók az M1-es tömegkarambol után: kijött a friss jelentés

2024. március 11. 18:34

Az egy évvel ezelőtti, az M1-es autópályán bekövetkezett tömeges baleset hatósági vizsgálata még nem zárult le, de a magyarországi biztosítótársaságok már több mint száznegyven millió forint jogcím nélküli előleget fizettek ki a károsultaknak, és ennél is nagyobb összeget tartalékolnak a további kifizetésekre - tudatta a Mabisz. Emellett a törvényes jogalap szerint kártalanítják a vétlen károsultakat.

A 2023 március 11-i tömegszerencsétlenség egyetlen helyszínen következett be, egy áldozata, 39 sérültje volt és a 41 érintett gépjármű közül 19 szenvedett totálkárt. Várható volt, hogy a felelősség vizsgálatának a kérdése hosszasan elhúzódik. Ilyen, az egyetlen helyszínen több mint húsz gépjárművet érintő balesetekre hozták létre több mint tíz évvel ezelőtt a magyarországi biztosítók a törvényi kötelezettségeiket meghaladó, önként vállalt tömeges kárrendezési szabályozásukat. A cél, hogy a balesetben érintettek helyzetét, jóval a vizsgálatok lezárulta és a felelősség kérdésének tisztázása előtt, jelentős anyagi segítséggel könnyítsék meg.

Ennek keretében fogadtak be tavaly a társaságok, illetve a Magyar Biztosítók Szövetsége (MABISZ) közel kilencven hazai gépjármű, illetve személyi sérüléses, a március 11-i tömegbalesethez köthető igénybejelentést. Ezekre a biztosítók több mint 140 millió forintot fizettek már ki, a tartalékba helyezett összegek pedig elérik a 170 milliót. Utóbbi összegek elsősorban a személyi sérüléseket érintik, ahol bonyolultabb esetekben, gyógytartamtól függően, az egészségügyi károsodás alapján előállt konkrét igények megfogalmazása hónapokig, akár évekig is elhúzódhat. Előlegeket már ezek az érintettek is kaptak, átlagosan több, mint 1,2 millió forintot.

A 37 hazai gépjárműkárral kapcsolatos igényből pedig 34-et sikerült már lezárni, átlagosan 4,1 millió forintnyi kifizetéssel. A biztosítói közösség eredeti belső megállapodása szerint csak a gépjárműben bekövetkezett károkra, illetve a személyi sérülésekre vonatkoztak volna az előlegek. A tömegszerencsétlenséget követő, rendszeres biztosítói egyeztetéseken azonban a társaságok kiterjesztették az előlegeket a gépjárművek elszállításának költségeire is. Továbbá úgy döntöttek, hogy a károkat a casco-szerződésükre rendezők sem járhatnak rosszabbul, mint a csupán kötelező biztosítással rendelkezők. Ezért az előlegek a casco-önrészekre is vonatkozhattak.

A jogcím nélküli előlegeket meghaladó, vagy más, a tömeges kárrendezési eljárásban meg nem térülő igényeket az eljárások lezárultát követően lehet csak rendezni. Ha pedig károsulti közrehatás állapítható meg valakinél, neki is utólag kell majd csak elszámolni a kapott összegekkel. A gépjárművek utasai minden esetben vétlen károsultnak minősülnek.

JÓL JÖNNE 1 MILLIÓ FORINT?

Amennyiben 1 millió forintot igényelnél 36 hónapos futamidőre, akkor a törlesztőrészletek szerinti rangsor alapján az egyik legjobb konstrukciót, havi 33 952 forintos törlesztővel az UniCredit Bank nyújtja (THM 14,41 %), de nem sokkal marad el ettől a CIB Bank 33 972 forintos törlesztőt (THM 14,45%) ígérő ajánlata sem. További bankok ajánlataiért, illetve a konstrukciók pontos részleteiért (THM, törlesztőrészlet, visszafizetendő összeg, stb.) keresd fel a Pénzcentrum megújult személyi kölcsön kalkulátorát. (x)

 

Az egy éve történtekhez kapcsolódó biztosítói eljárást azért is érdemes felidézni, mert idén február 25-én az M7 autópálya mindkét pályatestén több tucat autó ütközött egymásnak. A rendőrség eddigi tájékoztatása szerint kilenc, egymástól elkülöníthető helyszínen történtek az ütközések. Az egyes helyszíneken az érintett gépjárművek száma sehol nem érte el a húszat. A felelősség kérdése mindegyik helyszínen eltérő lehet, ennek megfelelően a kártérítési igények jogalapja is más és más lehet.

Az egy éven belüli két ilyen nagy méretű baleset ténye, valamint az ezekről megjelentetett videófelvételek kapcsán a MABISZ ezúttal is felhívja a figyelmet arra, hogy a közúti forgalomban csak az út- és látási viszonyoknak megfelelően vegyünk részt.

Címlapkép: Getty Images
NEKED AJÁNLJUK
PC BLOGGER & PODCASTER
MEDIA1  |  2024. április 27. 10:36
Mirkóczki Ádám egri polgármester egy kiszivárgott hangfelvételen arról tárgyal a kormányközeli Rádió...
Kasza Elliott-tal  |  2024. április 26. 17:34
Na, nincs több Deutsche Bank részvényem. 2018 óta volt, abban az időben aktívan kereskedtem vele, az...
ChikansPlanet  |  2024. április 26. 11:32
Az Amazonas-medence esőerdeje fontos természeti kincsünk, amely gazdag növény- és állatvilággal, kit...
Holdblog  |  2024. április 26. 08:56
HOLD After Hours. Szabó Lászlóval helyre tesszük a szövőlepkéket, a kapitalizmust, a kapitalizmus kr...
Farmról az asztalra: így segítheti ez az üzleti modell a kisgazdaságokat

A CSA, azaz a közösség által támogatott mezőgazdasági modell hazánkban egyelőre alig ismert, pedig Nyugat-Európában és az amerikai földrészen egyre elterjedtebb.

Páratlan fotó dokumentációval illusztrált napló került elő a Don-kanyarból (x)

Hadtörténeti kuriózum lehet az a 120 darab színes, jó minőségben retusált és digitalizált, publikálás előtt álló felvétel, amely 45 év lappangás után került elő.

Itt a díjnyertes fiatal vállalkozó újabb nagy dobása (X)

Az egyik legígéretesebb hazai technológiai startup által most piacra dobott okos gyűrű lehetővé teszi, hogy egyetlen érintéssel bármilyen infót megosszunk magunkról új ismerősünkkel.

Ilyen modellben még soha nem szerveztek ekkora rendezvényt (x)

Rekord gyorsasággal fogytak el a jegyek arra 400 fősre tervezett, fiataloknak szóló kapcsolatépítő és önfejlesztő rendezvényre, amelynél a szervezők a közösségi finanszírozás modelljével toboroztak.

Erről ne maradj le!
NAPTÁR
Tovább
2024. április 27. szombat
Zita
17. hét
Április 27.
Morse nap
Ajánlatunk
KONFERENCIA
Tovább
GEN Z Fest 2024
Gyere el akár INGYEN a Z generáció tavaszi eseményére!
Retail Day 2024
Merre tovább, magyar kiskereskedelem?
EZT OLVASTAD MÁR?
GEN Z Fest 2024
Pénzről, bátran. Techről, tudatosan. Jövőről, őszintén.
Most nem