Egy kamion és egy személyautó karambolozott az M2-es autóút váci elkerülő szakaszán, Rád közelében. A mentés idejére a forgalmat megállították, s teljes útzárat rendeltek el.

Annak ellenére, hogy a közelmúltban a közutakon több szigorítás is történt, a balesetek száma 2024-ben tovább nőtt, és a legfőbb ok továbbra is a gyorshajtás. Azonban más tényezők, mint például az elsőbbségi jog megsértése szintén súlyos problémát jelentenek az utakon. Talán pont ezért vált aktuálissá idén a KRESZ szabályok szigorítása, amely minden autós számára komoly változást jelent majd. Vannak persze íratlan szabályok is, mint például a cipzár-elv, amelynek betartása szintén fontos lehet az utak biztonsága érdekében. A balesetek hátterében egyébként számos ok, például a sofőrök pszichés és biológiai korlátai is szerepet játszhatnak – vajon ezek tudatosításával csökkenthető lenne a balesetek száma? A Pénzcentrum hetente jelentkező videósorozatában, a CashTag-ben ennek a kérdésnek jártunk utána.
Egy-egy súlyosabb, akár halálos közúti baleset után a figyelem a közlekedésbiztonságra terelődik. És bár történtek szigorítások a közelmúltban, úgy tűnik, ezek nem jelentenek tartós megoldást. 2023-ban több mint 9200 személyi sérüléssel járó baleset történt, még nincs vége 2024-nek, de máris több az ilyen baleset. A gyorshajtás továbbra is a vezető ok, de az elsőbbségi jog, a kanyarodás és az előzés okán is nagyon sok baleset történik. Ha jobban megvizsgáljuk, milyen folyamatok zajlanak a vezetők fejében és pszichéjében egy-egy forgalmi szituációban, sikerül csökkenteni a balesetek számát? Milyen utolsó gondolatok futnak át a vezető fejében a baleset előtt? A Pénzcentrum hetente jelentkező videóblogjában, a CashTag-ben ezt a témát jártuk most körül.
Mivel egyre több gondot okoznak a közúton megszaporodó balesetek, a Continental autóipari vállalat, amely elsősorban autógumik, fékrendszerek és utóbiztonsági berendezések forgalmazásával foglalkozik, részletes kampányt is indított a balesetmegelőzés elősegítése érdekében. Takács István, a vállalat országos vállalati kommunikációs vezetője szerint
A közlekedés az egy olyan társasjáték, amiben az egyén felelőssége és az egyén szerepe is mérvadó, ezért gondoltuk, hogy elindítjuk ezt a kampányt. Arról próbálunk beszélni, hogy mindenkinek, aki a közlekedésben részt vesz, legyen szó biciklisről, gyalogosról, autósról, a mikromobilitási eszközök használóiról (rolleresekről, gördeszkásokról, görkorisokról), annak oda kell figyelnie a másikra, oda kell figyelni magára, és oda kell figyelni a körülöttünk lévő írt és íratlan szabályokra
– fogalmazott.
Zerkovitz Dávid, közlekedéspszichológus szerint ugyanakkor nem teljesen világos számunkra, hogy hol vannak a határértékeink például biológiailag, pszichológiailag, az alkohollal, a térérzékeléssel, vagy a fáradtsággal és a kockázatészleléssel kapcsolatban. Így pedig a szabályok betartása különösen nehézzé válik. Felhívta a figyelmet arra is, hogy
A közlekedés, a gépesített közlekedés nem egy természetes velejárója az embernek születésétől fogva, hanem ehhez adaptálódni kell. Ez egy folyamat, hogy még ezt meg kell tanulni. Aztán egy idő után automatikussá válik, de minél kevesebb tudatosság van benne, sajnos annál nagyobb kockázatot vállalunk, és ennek az újra és újratermelődése az, ami mindig újra hívja ezt az igényt, hogy ezzel foglalkozni kell
– magyarázta a szakember.
Pető Attila, közlekedési szakoktató maga is úgy gondolja, hogy a vezetési és a közlekedési döntéseknek pszichológiájának nagyobb szerepet kéne kapnia az oktatásban. A szakember szerint a tanulóvezetők annyira el vannak foglalva a jármű kezelésével, a szabályok felismerésével és egyáltalán azzal, hogy alapszinten vezessék az autót, hogy nagyon nehéz plusz információkat átadni számukra. "Nagyon nehéz a pszichéjükre is hatni ebben az esetben. Érdemes megnézni egy tanulóvezetőt, beül az autóba és koncentráltan figyel előre" – fogalmazott.
Bárkinek járhat ingyen 8-11 millió forint, ha nyugdíjba megy: egyszerű igényelni!
A magyarok körében évről-évre nagyobb népszerűségnek örvendenek a nyugdíjmegtakarítási lehetőségek, ezen belül is különösen a nyugdíjbiztosítás. Mivel évtizedekre előre tekintve az állami nyugdíj értékére, de még biztosítottságra sincsen garancia, úgy tűnik ez időskori megélhetésük biztosításának egy tudatos módja. De mennyi pénzhez is juthatunk egy nyugdíjbiztosítással 65 éves korunkban és hogyan védhetjük ki egy ilyen megtakarítással pénzünk elértéktelenedését? Minderre választ kaphatsz ebben a cikkben, illetve a Pénzcentrum nyugdíj megtakarítás kalkulátorában is. (x)
A szakértő szerint ha bármilyen statisztikát megnézünk, akkor a vezető baleseti ok mindig a gyorshajtásra, illetve a sietésre vezethető vissza. Ugyanakkor felhívta rá a figyelmet, hogy a legtöbbször elkövetett szabálytalanságnak valójában nincs is következménye, a statisztikai évkönyvekben ugyanis csak az szerepel, amiben baleset van, vagy esetleg szabálysértési eljárás.
Ráadásul a kreszprofesszor szerint Magyarországon nem is igazán beszélhetünk társadalmi morálról
Szokták mondani, hogy milyen a magyar közlekedési morál, de szerintem inkább a társadalmi morál tükröződik az utakon. Ha elmegyünk Nyugat-Európába vagy Keletre, jól látható, mi van az emberek fejében. Az a viselkedésformát, ami belénk ívódott itt, és követ minket 60-70-80 éve, sajnos a fiatalok is átveszik. Sokan úgy érzik, hogy az autójukban mutathatják meg igazán, mekkora emberek: nem állhatnak a sor végén, csak az elején, és ezért nem engednek tovább senkit.
A kreszprofesszor a cipzár elv alkalmazásának szükségességéről is beszélt. Ugyanis a legtöbb európai országhoz hasonlóan nálunk is a közlekedés íratlan szabályai közé tartozik az ún. cipzár-szabály. Nincs benne a KRESZ-ben, sőt: a KRESZ betűje látszólag azoknak a gyakorlatát támogatja, akik abból indulnak ki, hogy ha bármilyen okból két sávból egy lesz, az elsőbbség mindig az egyenesen haladóké, azaz, aki sávot akar váltani, az várja ki, amíg a továbbhaladó sávban haladó két jármű között majd biztonságosan besorolhat. A közlekedési viszonyokon viszont pontosan egy ettől eltérő gyakorlat alkalmazása tudna javítani.
Pető Attila továbbá beszélt arról is, a jelenleg is zajló KRESZ módosítások tükrében elgondokodtató adat az is, hogy nagyon sok országban, nem úgy, mint Magyarországon, brutálisan büntetik a gyorshajtást, és azért ennek nagyon nagy visszafogó ereje van. Ezért az erre irányuló törvényi és attitűdbeli trendeken nem ártana változtatni, vagy legalábbis felülvizsgálat alá venni.
A teljes videó megnézhető a Pénzcentrum YouTube csatornáján, ahol hetente friss tartalmakkal jelentkezünk.

"Gyakori tévhit, hogy fenntarthatóan élni drága. (...) Pedig a fenntarthatóság sokkal gazdaságosabb" - Hegedűs Kristóf.
Egy fiatal közgazdász házaspár miért dönt úgy, hogy a budapesti életet hátrahagyva a Mátrába költözik, és megment egy 3,2 hektáros, kivágásra ítélt gyümölcsöskertet?
A környezettudatos, fenntartható életmód kialakítása mindannyiunk közös érdeke.
Anita a kislányának keresett használt télikabátot az online piacon, de a hatalmas kínálat ellenére sem találta meg, amit keresett. Így született meg a Ruhacsúszda ötlete.
-
Kiderült, hogy melyik a magyarok kedvenc húsfajtája
A baromfihúsok a legnépszerűbbek a Lidl magyar vásárlóinak körében - derül ki az áruházlánc közleményéből.
-
Jövőépítés pénzügyi stressz nélkül – Így segít a Fundamenta valóra váltani a lakásálmokat (x)
Ismét mozgásba lendült a lakáspiac, a lakhatás kérdése aktuálisabb, mint valaha. Az ingatlanárak az egekbe járnak, mi lehet mégis a megoldás?
-
Húsvét előtti kuponnapok a SPAR üzletekben! (x)
Eljött a húsvéti készülődés ideje, vedd Te is az irányt a legközelebbi SPAR vagy INTERSPAR áruház felé, ahol akár 20-60 százalékos kedvezmények, valamint két darab 20%-os kedvezményre jogosító Joker kupon is vár rád 2025. április 3. és 15. között.
-
Harmadszorra is a Gránit Bank lett Magyarország leggyorsabban növekvő digitális bankja (x)
Sorozatban a harmadik alkalommal ítélte a Gránit Banknak a „Leggyorsabban Növekvő Digitális Bank Magyarországon” díjat a neves brit pénzügyi szaklap, a Global Banking and Finance Review magazin.
Green Transition & ESG 2025
AI in Business 2025
Biztosítás 2025


