15 °C Budapest

Ilyen lett a 4-es metró: nézz be az állomásokra - rengeteg fotó

Pénzcentrum
2014. február 3. 11:33

Mára az M4-es metró összes állomása megkapta a használatbavételi engedélyt. Most mind a tíz állomásra betekinthettek.

Bár még zajlanak a sötétüzemi, azaz utasok nélkül tesztek (ráadásul nem minden probléma nélkül; lásd keretes írásunkat - a szerk.), mára az 4-es metró mind a tíz állomása megkapta a használatbavételi engedélyt a Nemzeti Közlekedési Hatóságtól, ezzel valamennyi állomás készen áll az utasforgalmi próbaüzemre. Most BKK jóvoltából ismét betekinthettek az elkészült állomásokra.

A Népszabadság értesülései szerint az új metróvonal egyelőre képtelen teljesíteni a sötétüzemi teszt előírásait, az engedélyhez szükséges hatvan nap helyett eddig mindössze kettőt futott hiba nélkül. Ha hiba adódik, akkor mindig elölről kell kezdeni a Nemzeti Közlekedési Hatóság (NKH) felügyelete alatt álló folyamatot. Mint azt a napilap írja: a teszt indulása óta szinte állandóan "újrakezdenek", lévén valami folyton meghibásodik. A járművek túlfutnak a megállón, nem arra indulnak el, amerre kellene, az ajtók a másik oldalon nyílnak. De az is előfordult már, hogy a rendszer egy korábban betáplált, a későbbi módosítás után bent ragadt téves vágányhosszúság alapján irányította a szerelvényt. A hibák többsége nem ilyen látványos, de a gyakoriságuk nagyságrendekkel meghaladja azt a szintet, amelyet belátható időn belül ki lehet javítani. A lap információi szerint a hatóság már jelezte, ha napokon belül nem csökken a hibagyakoriság, akkor nem tudják kiadni az engedélyt. S erre egyelőre nem sok az esély. Így könnyen előfordulhat, hogy csúszik a március végi határidő. Mindezt Tarlós István a Hír TV szombat esti adásában is megerősítette.


M4 - Kelenföld vasútállomás megálló

A Kelenföld vasútállomás megálló a vonal budai végpontja, az agglomerációból érkezők legfontosabb átszállóhelye. A letisztult, döntően funkcionális kialakítású állomás szerkezete a végállomási funkció miatt épült kihúzó-fordító alagúttal együtt több mint 250 méter, a peron azonban itt is illeszkedik a szerelvények 80 méteres hosszához. A 3 kijárattal rendelkező állomás peronszintje a felszínhez viszonylag közel, alig több mint 16 méter mélyen található. Az Etele téri oldalt az őrmezői területtel, illetve a MÁV-pályaudvar peronjaival összekötő kiterjedt aluljárórendszer segíti a különböző szinteken összesen 27 mozgólépcsőn és 9 felvonóval a gyors és akadálymentes közlekedést. A peronról közvetlenül 8 mozgólépcső és 2 felvonó szállítja majd a szerelvényből kiszálló vagy az állomásra tartó utasokat. A látszóbeton felületek ebben a megállóban is dominálnak, illetve a megszokott világítótesteken kívül reflektorok és tükrök szórják szét a fényt az állomástérben.

(Fotó: BKK/Nyitrai Dávid)
(Fotó: BKK/Nyitrai Dávid)
(Fotó: BKK/Nyitrai Dávid)

M4 - Bikás park megálló

A Bikás park állomás a kelenföldi városközpont és a szomszédos park határán épült, így a felszín tekintetében fontos szempont volt a zöldterületbe illeszkedő kialakítás. A park sarkában helyet kapott állomás tere a nagyméretű üveg felülvilágítónak köszönhetően fényárban úszik, a mozgólépcsők a könnyed kupolaszerkezet alatt érkeznek a peronra. A falburkolatokat és az üvegszerkezetű füstterelő felületeket a parkra utaló növénymotívumok díszítik. Az állomások kialakításánál általánosságban is megfogalmazott építészeti koncepció szerint a természetes fény a peronszintig lejut.

(Fotó: BKK/Nyitrai Dávid)
(Fotó: BKK/Nyitrai Dávid)
(Fotó: BKK/Nyitrai Dávid)

M4 - Újbuda-központ megálló

Az új metróvonal Újbuda-központ megállója a Fehérvári út, a Bocskai út és az Október huszonharmadika utca kereszteződésében, több villamosvonal közvetlen szomszédságában található. Az állomás peronszintje a felszínhez viszonylag közel, alig több mint 13 méteres mélységben van, ahonnan négy mozgólépcső és két lift szállítja majd fel az utasokat. Az új metrómegálló aluljárója közvetlenül kapcsolódik a kereszteződés már korábban megépült aluljárórendszeréhez. Az állomáson a látszóbeton és fémfelületek mellett a vízhatású üvegfelületek dominálnak. A peron végén található üzemi tereket különleges, úgynevezett rogyasztott üvegfal választja el az utasforgalmi tértől. A megálló nagyon világos, a víz pedig a központi motívum az állomásbútoroktól kezdve egészen a függő mennyezetig.

(Fotó: BKK/Nyitrai Dávid)
(Fotó: BKK/Nyitrai Dávid)
(Fotó: BKK/Nyitrai Dávid)

M4 - Móricz Zsigmond körtér megálló

A Móricz Zsigmond körtér alatti megálló számtalan autóbusz-viszonylat és villamosvonal metszéspontjában épült, és a budai oldal egyik legfontosabb átszállási kapcsolatát biztosítja. Az állomás létrehozását nagy volumenű felszínrendezési munkák kísérték. A tágas és világos állomás teljesen egyedi arculatot kapott: a vágánytér feletti válaszfalakat - az úgynevezett füstkötényfalakat - színesre festett betonelemek teszik látványossá, melyeknek köszönhetően ez az M4-es metró legszínesebb megállója. A 24 méter mélyen található peronszintről két irányban összesen 6 mozgólépcsővel és 2 lifttel érhető el az aluljáró, majd a felszín. Az aluljáróba a természetes fény az új villamosmegálló részét képező felülvilágítón keresztül jut le.

(Fotó: BKK/Nyitrai Dávid)
(Fotó: BKK/Nyitrai Dávid)
(Fotó: BKK/Nyitrai Dávid)
(Fotó: BKK/Nyitrai Dávid)
(Fotó: BKK/Nyitrai Dávid)
(Fotó: BKK/Nyitrai Dávid)

M4 - Szent Gellért tér megálló

A Szent Gellért téri állomás területén 40 méter hosszan nagy belső tér található - a mára emblematikussá vált gerendaszerkezettel -, míg szintén 40 méter hosszan az egyetem épülete alá benyúló peronalagutak teszik majd lehetővé a le- és felszállást a szerelvényekre. A belső tér vertikálisan is két részre oszlik: a mozgólépcsős bejáraton keresztül érkezők előbb egy köztes átszállószintre érkeznek, majd egy másik irányú mozgólépcsőre átszállva érik el a peronszintet. A jellegzetes betongerendák motívuma több helyen is megjelenik: egyrészt az átszállószint padlóburkolatában, másrészt az ülőbútorok mintázatában. A megálló arculatát a látszóbeton és a díszrozsda felületek összhangja jellemzi a peronszinten mozaikburkolattal kiegészülve.

(Fotó: BKK/Nyitrai Dávid)
(Fotó: BKK/Nyitrai Dávid)
(Fotó: BKK/Nyitrai Dávid)
(Fotó: BKK/Nyitrai Dávid)

M4 - Fővám tér megálló

JÓL JÖNNE 1 MILLIÓ FORINT?

Amennyiben 1 millió forintot igényelnél 36 hónapos futamidőre, akkor a törlesztőrészletek szerinti rangsor alapján az egyik legjobb konstrukciót, havi 33 952 forintos törlesztővel az UniCredit Bank nyújtja (THM 14,41 %), de nem sokkal marad el ettől a CIB Bank 33 972 forintos törlesztőt (THM 14,45%) ígérő ajánlata sem. További bankok ajánlataiért, illetve a konstrukciók pontos részleteiért (THM, törlesztőrészlet, visszafizetendő összeg, stb.) keresd fel a Pénzcentrum megújult személyi kölcsön kalkulátorát. (x)

 

A Fővám téri állomás jelentőségét az egyetem és a helyi vásárcsarnok kiszolgálásán túl a 2-es, valamint a 47-es, 49-es villamos vonalával való kapcsolata adja. Az állomás szerkezetével együtt, szintén a projekt keretében épült új gyalogos-aluljáró közvetlen kapcsolatot biztosít a metrókijárat és a felszíni sétálóövezet, a villamosperonok, valamint a tér túlsó, északi oldala között. A 87 méter hosszú metróállomás több mint 30 méter mélyen található peronszintjéről 4 mozgólépcsőkar indul egy közbenső szintre, majd tovább a gyalogos-aluljáróba, míg a másik kijáraton át lifttel közvetlenül és akadálymentesen érhető el a Budapesti Corvinus Egyetem bejárata előtti térrész.

(Fotó: BKK/Nyitrai Dávid)
(Fotó: BKK/Nyitrai Dávid)
(Fotó: BKK/Nyitrai Dávid)
(Fotó: BKK/Nyitrai Dávid)

M4 - Kálvin tér megálló

A Kálvin téri metróállomás teljes hossza 83 méter, a peronszint mintegy 22 méter mélyen a földfelszín alatt található, ahonnan 6 mozgólépcső és 2 lift vezet az aluljáróba. Ezenkívül egy hajlított üveglapokkal díszített lejtaknán keresztül 4 mozgólépcső viszi le az utasokat az M3-as metró megállójához, közvetlen átszállási kapcsolatot biztosítva a másik vonalhoz. Az állomás egyik érdekessége, hogy aluljárószintjének üvegmozaik burkolata Kodály Zoltán Psalmus Hungaricus című művének egyik kotta-, illetve szövegrészletét ábrázolja raszterpontokra bontva. Különleges még az állomás látszóbeton gerendaszerkezete, melyet az átadást követően reflektorokkal világítanak meg. A látszóbeton felület itt is dominál: a födémre szerelt tükrök megvilágításával tették a tervezők egyedivé az állomás hangulatát.

(Fotó: BKK/Nyitrai Dávid)
(Fotó: BKK/Nyitrai Dávid)
(Fotó: BKK/Nyitrai Dávid)
(Fotó: BKK/Nyitrai Dávid)
(Fotó: BKK/Nyitrai Dávid)
(Fotó: BKK/Nyitrai Dávid)
(Fotó: BKK/Nyitrai Dávid)

M4 - Rákóczi tér megálló

Belső kialakítása leginkább egy teátrumra emlékeztet: a megálló terének részét képező karzatokra pedig - a tér elnevezéséhez igazodva - II. Rákóczi Ferenc birtokainak nevét vésték az építők. A megállót - a Szent Gellért téri, illetve a Fővám téri állomásokhoz hasonlóan - nagy belső tér jellemzi, melyet peronalagutak egészítenek ki a Nagykörút irányában. A belső falak burkolata színeiben követi a piros-fehér-zöld trikolórt. A megálló peronszintje 22 méter mélyen található, ahonnan 4 mozgólépcső, illetve 2 lift vezet a galériaszintre, majd tovább, a felszínre. Az állomás mozgólépcsői a 4-es és a 6-os villamos felőli térrészre, míg az akadálymentesítést szolgáló liftek a Vásárcsarnok elé érkeznek.

(Fotó: BKK/Nyitrai Dávid)
(Fotó: BKK/Nyitrai Dávid)
(Fotó: BKK/Nyitrai Dávid)
(Fotó: BKK/Nyitrai Dávid)
(Fotó: BKK/Nyitrai Dávid)

M4 - II. János Pál pápa tér megálló

Az M4-es metró II. János Pál pápa téri állomása az Erkel Színház és a Népszínház utca közötti térrész alatt épült, a Rákóczi tér és a Keleti pályaudvar megálló között. Az új metróvonal talán legegyszerűbb és legfunkcionálisabb állomása ez, melynek építését szintén fontos felszínrendezési munkák kísérték. A peron 19 méter mélyen található, a megálló egy mozgólépcső- és egy liftkijárattal rendelkezik. A felszín, az aluljáró és a peron között összesen 4 mozgólépcső, illetve 2 lift biztosítja majd a le- és felszállási lehetőséget az utasforgalmi próbaüzem megindulását követően. A felszíni medence mellett elhelyezett felülvilágítón keresztül itt is lejut majd a természetes fény az aluljárószintre. A két tartó gerendasor közötti belső teret a látszóbeton és a megvilágított fémfelületek összhangja jellemzi. Az állomás Keleti pályaudvar felőli részét Jovánovics György térplasztikája díszíti.

(Fotó: BKK/Nyitrai Dávid)
(Fotó: BKK/Nyitrai Dávid)

M4 - Keleti pályaudvar megálló

A Keleti pályaudvar az M4-es metróvonal egyik végállomása, melynek építését szintén nagy volumenű felszínrendezési munkák kísérték. Az állomás döntően funkcionális kialakítású, a megszokottnál kisebb belső tér jellemzi. A peronszint itt mindössze 16 méter mélyen található a felszín alatt, az állomást és a Kerepesi út felőli nyitott aluljárót elválasztó üvegfalon át jut le a legtöbb természetes fény az utastérbe. Az átszállást az M2-es metró vonalára egy most épült aluljáró-kapcsolat biztosítja majd. A peronszintről két irányban is el lehet indulni - az aluljáróba, a galériaszintre - 3-3 mozgólépcsővel és 2 lifttel érhető el felszín. A 86 méter hosszú megálló egyik különleges építészeti megoldása a két oldalról döntött falszerkezet, illetve a falak megtámasztását biztosító sajátos gerendaszerkezet. Az állomást a letisztult stílusjegyek jellemzik. Az úgynevezett roncsolt látszóbeton falak megvilágításáról a természetes fényen kívül a gerendákba épített lámpatestek gondoskodnak, a tájékoztatást pedig a megálló felüljáró felőli végében elhelyezett tájékoztató LED-fal fogja segíteni.

(Fotó: BKK/Nyitrai Dávid)
(Fotó: BKK/Nyitrai Dávid)
(Fotó: BKK/Nyitrai Dávid)
(Fotó: BKK/Nyitrai Dávid)
(Fotó: BKK/Nyitrai Dávid)

 

NEKED AJÁNLJUK
Páratlan fotó dokumentációval illusztrált napló került elő a Don-kanyarból (x)

Hadtörténeti kuriózum lehet az a 120 darab színes, jó minőségben retusált és digitalizált, publikálás előtt álló felvétel, amely 45 év lappangás után került elő.

Itt a díjnyertes fiatal vállalkozó újabb nagy dobása (X)

Az egyik legígéretesebb hazai technológiai startup által most piacra dobott okos gyűrű lehetővé teszi, hogy egyetlen érintéssel bármilyen infót megosszunk magunkról új ismerősünkkel.

Ilyen modellben még soha nem szerveztek ekkora rendezvényt (x)

Rekord gyorsasággal fogytak el a jegyek arra 400 fősre tervezett, fiataloknak szóló kapcsolatépítő és önfejlesztő rendezvényre, amelynél a szervezők a közösségi finanszírozás modelljével toboroztak.

Zsongtak és tolongtak a vevők a magyar Kickstarteren: rengetegen csaptak le erre az egyedülálló termékre

Az első hazai közösségi piactéren sikeresen célba ért egy mézes kampány, amelyben a vásárlás mellett egy hartai termelő kaptárait is örökbe lehetett fogadni.

Erről ne maradj le!
NAPTÁR
Tovább
2024. április 26. péntek
Ervin
17. hét
Ajánlatunk
KONFERENCIA
Tovább
GEN Z Fest 2024
Gyere el akár INGYEN a Z generáció tavaszi eseményére!
Retail Day 2024
Merre tovább, magyar kiskereskedelem?
EZT OLVASTAD MÁR?
CSOK Plusz - hírek, tudnivalók
A legfontosabb hírek, elemzések, és a részletszabályok a 2024-től elérhető CSOK Plusz-ról.
Most nem