Társadalmi egyeztetésre bocsátották a magyar–osztrák határforgalmi együttműködést szabályozó, 2014-ben kötött megállapodás módosítását.
Megdöbbentő, ami 15 év múlva vár a világra: ezt már nem lehet elkerülni, csak bírják ki az emberek
A turisztikai célú, szabadidős utazásokra fordított költések 2040-re globálisan 15 ezer milliárd dollárra nőhetnek a jelenlegi évi 5 ezer milliárd dollárról, állapította meg legfrissebb jelentésében a Boston Consulting Group (BCG).
A globális növekedés legnagyobb része, a Magyarországtól sok esetben eltérő adottságokkal rendelkező országokban készült felmérés szerint a belföldi utazásokból származik majd: ezek összértéke a 2024-es 4 ezer milliárd dollárról 2040-re várhatóan 11,7 ezer milliárd dollárra nő. Ugyanebben az időszakban a régiókon belüli – tehát szomszédos vagy közeli országokba irányuló – utazásokra fordított kiadások is közel a háromszorosukra emelkednek, 2 ezer milliárd dollárra. A távolabbi úticélokat célzó nemzetközi utak – bár összességében a legkisebb részesedést jelentik – szintén jelentősen bővülnek: forgalmuk meghaladja majd a 15 milliárd dollárt, ami szintén több, mint háromszoros növekedést jelent.
A BCG elemzése szerint az utazók következő hulláma egyre inkább a feltörekvő piacokról érkezik majd - Kína, India, Szaúd-Arábia vagy Vietnám –, lekörözve a hagyományos turisztikai nagyhatalmakat, mint az Egyesült Államok, az Egyesült Királyság vagy Németország.
„Ahogy egyre többen és egyre gyakrabban utaznak – alapjaiban változik meg, hogy kik az utazók, mit várnak el, és hogyan tervezik meg az útjaikat” – mondta Jávorka Anna, a BCG projektvezetője. „Új demográfiai csoportok, digitális szokások és elvárások írják át a szabályokat.”
Mik ezek az új utazási trendek?
A legbefolyásosabb utazóknak ma már az úgynevezett Y-generációs milleniálok, illetve a Z generáció tagjai számítanak. Ők többet utaznak és többet is költenek, mint az idősebb generációk, emellett digitálisan felkészültek és szociálisan érzékenyek.
Korábban ritkaságnak számított, hogy valaki egyedül utazzon, ma viszont az utazók 18–39 százaléka rendszeresen indul útnak társaság nélkül. Ez különösen a fiatal, kalandvágyó generáció körében népszerű, akik elsősorban kulturális élményeket, spirituális feltöltődést vagy elvonulással egybekötött wellnessprogramokat keresnek – nem pedig a klasszikus tengerparti nyaralás vonzza őket.
Az üzleti és szabadidős utazás kombinálása is egyre elterjedtebb. Az utazásnak ezt a módját Kínában, Indiában és Szaúd-Arábiában az utazók több mint 70 százaléka tervezi, míg a hasonlóan kombinált utazást tervezők aránya az Egyesült Államokban, az Egyesült Királyságban és Németországban csupán 15–30 százalékos.
A jövő utazóinak határozott elvárásai vannak. Fontos számukra, hogy az út minden lépése digitálisan, lehetőleg mobiltelefonon keresztül intézhető legyen – az applikációkon keresztüli foglalástól a vásárlásig. Emellett egyre nagyobb igény van a személyre szabható élményekre: az útvonaltervezés, a programajánlók és a foglalások mind az egyéni igényekhez kell, hogy tudjanak igazodni – akár a mesterséges intelligencia segítségével. A célpont kiválasztásánál az is sokat számít, mennyire képes az adott hely figyelembe venni az utazók kulturális szokásait, például az étkezési preferenciákat. Végül pedig az utazási döntések egyre inkább közösségi élményekre épülnek: az emberek már nem a hagyományos reklámokra, hanem más utazók véleményére és a közösségi média ajánlásaira hagyatkoznak.
Mit akarnak az utazók?
Az utazások elsődleges célja minden piacon a pihenés és a szeretteikkel eltöltött minőségi idő. Ám az, hogy hogyan pihenünk, már erősen változóban van. A klasszikus tengerparti nyaralások, városi kalandok és természetközeli élmények továbbra is népszerűek, de a BCG felmérése szerint egyre nagyobb szerepet kapnak a kulturális felfedezések, az egészség- és wellness turizmus, valamint a spirituális vagy vallási célú utak. A gasztroturizmus is virágzik – különösen a kínai, vietnámi és indonéz utazók körében, ahol az étkezés erős motiváció.
Bárkinek járhat ingyen 8-11 millió forint, ha nyugdíjba megy: egyszerű igényelni!
A magyarok körében évről-évre nagyobb népszerűségnek örvendenek a nyugdíjmegtakarítási lehetőségek, ezen belül is különösen a nyugdíjbiztosítás. Mivel évtizedekre előre tekintve az állami nyugdíj értékére, de még biztosítottságra sincsen garancia, úgy tűnik ez időskori megélhetésük biztosításának egy tudatos módja. De mennyi pénzhez is juthatunk egy nyugdíjbiztosítással 65 éves korunkban és hogyan védhetjük ki egy ilyen megtakarítással pénzünk elértéktelenedését? Minderre választ kaphatsz ebben a cikkben, illetve a Pénzcentrum nyugdíj megtakarítás kalkulátorában is. (x)
„Az emberek olyan utazási élményeket keresnek, amelyek tükrözik, kik ők” – mondta Jávorka Anna. „A hagyományos tengerparti és városnézős nyaralások nem veszítettek varázsukból, de az utazók egyre inkább keresik a kényelmet és a személyes kiteljesedést a kikapcsolódás mellett.”
Utazási irodák helyett ma már a mesterséges intelligencia segít
Az utazók – különösen a feltörekvő piacokról – egyre inkább használnak MI-t útjaik megtervezéséhez. A kínaiak 65 százaléka, az indiaiak 59, és a vietnámiak 51 százaléka vesz igénybe MI-alapú eszközöket vagy chatbotokat utazástervezésre és a foglalásokhoz. Ugyanakkor ezeken a piacokon az utazók 79–85 százaléka szerint az emberi kapcsolat továbbra is fontos marad egy-egy út megszervezésekor.
„A 15 billió (ezer milliárd) dolláros lehetőség a szabadidős utazásokban” című BCG felmérés összesen 5,000 utazó megkérdezésén alapul a következő 11 országban: Ausztrália, az Egyesült Államok, az Egyesült Királyság, India, Indonézia, Kína, Mexikó, Németország, Nigéria, Szaúd-Arábia, és Vietnám, valamint az utazási szokások elemzésén 68 országban.
-
Ez a cég ott lát lehetőséget, ahonnan más menekül: bevásárolták magukat egy borsodi zsákfalu baromfifeldolgozójába
A Pi-Pi Kft. a Demján Sándor Tőkeprogram segítségével korszerűsíti az üzemet.
-
Elektromos 4x4 városban, országúton, terepen: hol jön ki az előnye?
Mit is nyújt a négykerék-hajtás a mindennapokban az autósok számára?
-
Változó karácsonyi kosár: spórolnak a magyarok, de a menüre nem sajnálják
Egy kutatás szerint továbbra is kiemelt fontosságú az ünnep, de sokan szűkebb kerettel gazdálkodnak, visszafogják az ajándékköltést, és a megfizethető meglepetések felé fordulnak.
-
Évente tízmilliárdokat lopnak el a csalók hazai bankszámlákról – Kiderült, ki a legkönnyebb célpont
Becslések szerint 2,6 millió magyar változtatott online vásárlási szokásain, miután átverték vagy csalás célpontja lett, 40%-uk emiatt kevesebbet vásárol a neten.
-
Zsalutrend: számít a felhasznát anyagokba épített energia (x)
Fókuszban a karbonsemlegességhez hozzájáruló, csekély ökológiai lábnyommal rendelkező és igazolt adatokkal kínált építőanyagok. Ezek között rendhagyó egy 25 éves zsaluinnováció a Mevától.
-
Önálló digitális transzformációs terület a Rossmann-nál (x)
Dedikált csapattal indult el a digitális transzformáció a Rossmann Magyarországnál, az új, önálló területet Fürjes Ádám, a vállalat eddigi webshopvezetője irányítja.
-
A vásárlói élmény és az értékteremtés kéz a kézben jár az Ecofamily üzleteiben (x)
Az elmúlt években látványosan átalakultak a fogyasztói igények: a vásárlók ma már nem csupán termékeket keresnek, hanem olyan márkákat és üzleteket, amelyekkel azonosulni tudnak és amelyek valódi értéket képviselnek.








