A jövő héten is kora nyárias idő várható sok napsütéssel, gomolyfelhőkkel és 25 Celsius-fok körüli maximumokkal. Kedden
Bárhová is tervezzük a vízparti nyaralásunkat, szinte biztos, hogy belebotlunk majd egy-két vitorlás hajóba. És ahogy siklik a vízen, mindenkit elfog egy kisebb (vagy nagyobb) irigység, hogy mennyire fantasztikus érzés lehet hajókázni. Utánajártunk, hogy egy saját vitorláshoz (és annak fenntartásához), mekkora zsák pénzre van szükség, és annak is, hogyan szerezheted meg az élmény sokkal olcsóbban.
Egy saját hajó még mindig a gazdagok kiváltsága. A vitorlázás élménye viszont ma már nemcsak nekik adatik meg. Sőt, ahhoz, hogy felvehesd a kapitány sapkát, és a kormánykerék mögé állhass, már olcsóbban szerezhetsz jogosítványt, mint autóhoz.
Aki kedvtelési céllal szeretne vízre szállni, annak kishajó vezetői vizsgát kell tennie. Ezzel a képesítéssel legfeljebb 20 méter hosszú hajót vezethet, és 12 főt szállíthat belföldön. A jogosítvány megszerzéséhez be kell jelentkezni egy képzőhelyre (több ilyen szervezet is működik az országban, természetesen vízpartokon). Az elméleti tananyagot általában félnapos képzésen lehet elsajátítani, és tesztek kitöltésével nagyjából egy hét alatt fel lehet készülni az írásbeli vizsgára. A vitorlás és a kisgéphajó vezető vizsgát többnyire együtt szokták megcsinálni a leendő hobbikapitányok, de természetesen külön-külön is választhatók. A vizsgán hajózási szabályzat, vitorlás kishajó és kisgéphajó "tantárgyakból" kell tesztet írni.
Nincs meghatározva minimum gyakorlati óraszám, ami szükséges ahhoz, hogy valaki vizsgázni mehessen, de ajánlott minimum 5-6 napot vízen tölteni (kb. 40 óra) ahhoz, hogy valaki önállóan, biztonságosan, és magabiztosan hajózhasson. A képesítés kiállításához orvosi alkalmassági is szükséges, ez megegyezik a közútival (idén 7200 forint). A hajós jogosítvány kiállítási díja, maga az okmány 13 ezer forint, de ez benne van a vizsgadíjban (szóval valójában 60 ezer a vizsgadíj, 13 ezer pedig az okmány). Tehát a jogosítvány megszerzés - minden költséget egybevetve - 180-230 ezer forintba belefér.
Maga a hajózás viszont már jóval drágább. Egy kisebb, öreg vitorlást már 3-4 millió forintért lehet vásárolni, de egy jó, modernebb hajó általában 40-50 millió forintba kerül. Utóbbi árkategóriából egyébként egyre többet lehet látni a Balatonon. A hajó fenntartásának költségei viszont nagyon magasak.
- mondta Sarang Lajos, a FüredYacht Charter és Oktatóközpont ügyvezetője.
Ez az egymillió forint pedig gyorsan összejön. Egy 8-10 méteres hajó kikötői díja Balatonfüreden például 600-700 ezer forint éves szinten, Keszthelyen viszont nagyjából 500 ezer forint. Egy 10-12 méteres hajónál a déli parton kb. 800 ezer forint a kikötői díj, de még Keszthelyen is nagyjából 700 ezer forint. Tavasszal fel kell készíteni a szezonra a hajót. Ha csak lekenik algagátlóval az alját, az már kb. 80 ezer forint, de általában ennyivel nem áll meg a dolog: beállítások, oldalpolírozás, vízrendszer és motor felkészítése/átnézése, ezeket általában szakemberek végzik, és elég költséges a művelet.
Bérelni sokkal olcsóbb
Csak azért, mert valaki nem tud, vagy nem akar évente 1-1,5 millió forintot költeni egy saját vitorlásra, attól még nem kell lemondani a hajózás élményéről. Bérelni sokkal olcsóbb, több típust is ki lehet próbálni, és egy hajón töltött hétvége baráti, vagy családi körben az egyik legjobb nyári élmény. A Balaton partján több chartercég is működik, és a flottájukban különböző méretű és felszereltségű hajók megtalálhatók. A legkisebb hajó 4 fős, és legolcsóbban napi 20 ezer forintért már lehet bérelni. Általában viszont inkább egy hosszú hétvégére, vagy több napra szokták bérelni a hajókat.
- mondta a Pénzcentrumnak Sarang Lajos.
NULLA FORINTOS SZÁMLAVEZETÉS? LEHETSÉGES! MEGÉRI VÁLTANI!
Nem csak jól hangzó reklámszöveg ma már az ingyenes számlavezetés. A Pénzcentrum számlacsomag kalkulátorában ugyanis több olyan konstrukciót is találhatunk, amelyek esetében az alapdíj, és a fontosabb szolgáltatások is ingyenesek lehetnek. Nemrég három pénzintézet is komoly akciókat hirdetett, így jelenleg a CIB Bank, a Raiffeisen Bank, valamint az UniCredit Bank konstrukcióival is tízezreket spórolhatnak az ügyfelek. Nézz szét a friss számlacsomagok között, és válts pénzintézetet percek alatt az otthonodból. (x)
Ez így elsőre ugyan drágának hangzik, de ha egy 6 fős társaság kibérel egy hajót például 100 ezer forintért, és az éjszakát is ott tölti, szállodai szobaárakhoz viszonyítva annyira nem is magas ez az összeg. Magyarországon kb. 15-20 chartercég működik, és általában 5-6 hajóból áll a flotta. A bérleti díj mellett kauciót is kell fizetni, és van egy úgynevezett tranzitlog, ami tartalmazza a takarítást, az üzemanyagot, tehát a hajón túli költségeket, ez általában 10-20 ezer forint (függ a hajó típusától és méretétől).
Balcsi helyett az Adriára?
Egyre több magyar megy nyaralni az Adriára, és még motorcsónakot általában levisznek utánfutóval, egy hajó átszállítása ennél már jóval macerásabb. Ezért többnyire helyben bérelnek hajókat, ami a balatoni hajóbérlési díjaknál legalább egyharmadával drágább, de olykor a duplája is lehet. A tranzitlog pedig 200 eurónál (308 forintos árfolyammal számolva 61 600 forintnál) kezdődik.
Ahhoz viszont, hogy valaki tengeren is vezethessen hajót, tengeri kishajói vizsgát kell tenni. Létezik egy horvát B típusú vizsga, amit valójában azért hoztak létre, hogy a vitorlás charterforgalmat fellendítsék. Ez csak egy rövid elméleti képzést és vizsgát tartalmaz, gyakorlatot nem, szóval ez valójűban annyit jelent, hogy nagyjából 400 euróért (123 200 forintért) lehet venni egy tengeri jogosítványt.
Ez persze senkinek sem javasolt, mert egyáltalán nem biztonságos tudás nélkül tengeren hajókázni. Egy nemzetközi tengeri képesítés megszerzését kemény vizsga előz meg, és legalább 600-700 ezer forintba kerül. Hajónaplóval igazolt 500 tengeri mérföldet kell hajózni hozzá akkreditált képzővel, és a Nemzeti Fejlesztési Minisztériumnál kell vizsgát tenni.
Ez az igazi luxus
A hobbihajózás csúcsa a tengeri motoros jacht, egy 15 méteres, ilyen új hajó teljes bekerülési költsége megközelíti az 1 milliárd forintot. És egy Split-Dubrovnik út során egy ilyen gép nagyjából 2 millió forint értékű üzemanyagot eszik meg. Szóval, ha a csúcskategóriát nézzük, akkor bátran ki lehet jelenteni, hogy ez a világ egyik legdrágább sportja.
Beszámolók szerint az 1-3 éves korosztály 25%-a - tehát minden negyedik gyermek - elutasít valamilyen ételt, és sokuknál óvodás, általános iskolás korban is fennáll még a probléma.
Az egyre népszerűbb finanszírozási forma itthon is gyorsan terjed, egyre többen ismerik és használják.
Bár sokat fejlődött az utóbbi években a hazai startup ökoszisztéma, még egy nagyságrenddel, szinte minden fontos mutatóban le van maradva a régiós élvonaltól.
A 120 fős tulajdonosi közösség mellé most Balogh Petya cége is beszállt a Brancs közösségi finanszírozási platformba.
-
Videó: Budapesten rendezték a klímaszerelők világbajnokságát
Elméleti teszt, hibaelhárítási és forrasztási feladat várta a szerviztechnikusokat.
-
A férfiak jobban állnak anyagilag és határozottabbak is a pénzügyekben
A nők nagyobb eséllyel élték fel megtakarításaikat az elmúlt években.
-
Így lesz klímaberendezés a kerti kútból – startupokat díjazott az MVM
A hetedik alkalommal megrendezett MVM Edison startup versenyen az egyediség és a nemzetközi ambíciók is számítottak.
- Itt a vége - B-sorával állt ki a Ferencváros Mezőkövesden, ki is kapott
- Moszkva "nem fogadja el" az ukránoknak adott ajándék F-16-osokat
- Roland Garros - Már a második körben a legjobb magyar
- Súlyos lovasbalesetet szenvedett a PSG spanyol sztárkapusa
- Orbán Viktor máris gratulált a török elnöknek
- Nem hivatalos eredmény: Recep Tayyip Erdogan marad a török elnök
Sustainable World 2023
Portfolio Balaton Business Forum 2023
BUDAPEST - Pörgessük fel együtt a hazai KKV szektort!


