A legtöbb országban, mint tudjuk, fizetősek az utak, van, ahol a megtett kilométer után, van ahol az utakon eltöltött idő alapján kell fizetni. Nyaralás megtervezése előtt érdemes lehet egy pillantást vetni a pályadíjakra, hogy ne érjen minket meglepetés a kapuknál. Szerencsére nagy áremelések nem történtek tavalyhoz képest.
Az egyes országokban érvényes útdíjakról legegyszerűbben az autópálya üzemeltetők honlapján tudunk tájékozódni, a legtöbb ugyanis feltünteti az oldalán az aktuális díjszabást, hogy hol és mint lehet ezt kifizetni, milyen bírságra számíthat, aki ezt mégsem tenné meg, illetve milyen formában (készpénz, bankkártya, egyéb), és milyen pénznemben történhet a fizetés.
Matricás rendszer működik a környező országok közül Ausztriában, Csehországban, Szlovákiában és tavaly óta már Szlovéniában is.
Ausztriában 2007 év vége óta nem változtak a matricaárak, 2010-től azonban emelkedni fog a sztrádahasználat díja: az éves matrica akkor várhatóan 76,2 euróba, a 10 napos 7,9 euróba, míg a 2 hónapos 22,9 euróba kerül majd. Mindezért cserébe több mint 2000 kilométer autópályát használhatunk.
Szlovéniában tavaly vezették be a matricás rendszert, ami nagy port kavart az autósok körében, mivel a legrövidebb időszak fél év volt, amire matricát lehetett váltani. Az ügy eljutott egészen Brüsszelig, melynek hatására közlekedési miniszter ígéretet tett, hogy a fél- és egyéves konstrukció mellett egyhetes matricát is kapni lehet majd július elsejétől. Az egy hetes matrica ára várhatóan 15 euró lesz, a fél éves továbbra is 35 euróba kerül majd, azonban az egy éves sztrádahasználatért 55 euró helyett 95 eurót kér el a szlovén állami autópálya-kezelő társaság (DARS).
Szlovákiában a közlekedési szabályokat megsértő sofőröknek kell idén mélyebben a pénztárcájukba nyúlniuk, a rendőröket ugyanis nem a bírságok alsó, hanem a felső határát szabják ki. A baleseti statisztikák alapján a sofőröket ugyanis nem tartják vissza a februárban megemelt bírságok, ezért a rendőrség a büntetések felső határát fogja kiszabni. Ez alapján, aki részegen ül volán mögé, minimum 300 eurós büntetésre számíthat a korábbi 200 helyett, de egyes esetekben 500 és 1000 eurót is kiszabhatnak a szabálytalanul közlekedőkre.
Ha az itthoni autópálya matricák árait, pontosabban a 10 napos matrica árát (2550 forint) összevetjük a fent felsorolt országok egy hetes (Ausztria esetében 10 napos) matricáinak áraival, akkor egy napra lebontva, Ausztira és Szlovákia sztrádái olcsóbbnak, míg Csehország és Szlovénia autópályáinak használata drágábbnak számít.
Aki tengerpartra vágyik, és Horvátország, Olaszország, vagy Franciaország felé venné az irányt, mindenhol a megtett távolság, valamint a gépjárművünk méretétől függően kivetett díjakkal fog találkozni.
NULLA FORINTOS SZÁMLAVEZETÉS? LEHETSÉGES! MEGÉRI VÁLTANI!
Nem csak jól hangzó reklámszöveg ma már az ingyenes számlavezetés. A Pénzcentrum számlacsomag kalkulátorában ugyanis több olyan konstrukciót is találhatunk, amelyek esetében az alapdíj, és a fontosabb szolgáltatások is ingyenesek lehetnek. Nemrég három pénzintézet is komoly akciókat hirdetett, így jelenleg a CIB Bank, a Raiffeisen Bank, valamint az UniCredit Bank konstrukcióival is tízezreket spórolhatnak az ügyfelek. Nézz szét a friss számlacsomagok között, és válts pénzintézetet percek alatt az otthonodból. (x)
Az autópálya-kezelő társaságok honlapján az egyes szakaszok díjairól - díj-kalkulátorok segítségével - pontos tájékoztatást kapunk, valamint a fizetés megengedett módjairól is.
Normál személygépkocsi esetén hozzávetőleg Horvátországban 40 kunával (1570 forint) lehet számolni 100 kilométerenként, hidak, alagutak esetén természetesen külön díjat kell fizetni.
Olaszországban az autópálya társaságok szövetségének (AISCAT) honlapján található adatok szerint 6300 km autópálya működik, melyet mintegy 23 vállalat üzemeltet. Az AISCAT honlapjáról ezek mindegyikére átnavigálhatunk, ahol megtalálhatjuk, hogy a keresett útszakaszon pontosan mennyi kell fizetni. A díjak 1500-1800 forint között mozognak 100 kilométerenként.
Franciaországban némileg borsosabbak a pályadíjak: ott 2300-2500 forintba kerül ugyanekkora távolság, igaz a 13 vállalat által üzemeltetett utak hossza meghaladja a 8 ezer kilométert.
Brutál áremeléssel robban a szezon a Balatonnál: 28 százalékkal is drágább lehet a nyaralás 2024-ben
Tavalyhoz képest átlagosan 10 százalékkal emelkedtek a szállásárak a Balatonnál. A szállástípusok közül leginkább a panziók drágultak.
Hadtörténeti kuriózum lehet az a 120 darab színes, jó minőségben retusált és digitalizált, publikálás előtt álló felvétel, amely 45 év lappangás után került elő.
Az egyik legígéretesebb hazai technológiai startup által most piacra dobott okos gyűrű lehetővé teszi, hogy egyetlen érintéssel bármilyen infót megosszunk magunkról új ismerősünkkel.
Rekord gyorsasággal fogytak el a jegyek arra 400 fősre tervezett, fiataloknak szóló kapcsolatépítő és önfejlesztő rendezvényre, amelynél a szervezők a közösségi finanszírozás modelljével toboroztak.
Az első hazai közösségi piactéren sikeresen célba ért egy mézes kampány, amelyben a vásárlás mellett egy hartai termelő kaptárait is örökbe lehetett fogadni.
-
Folytatódik az árcsökkentési program a Lidlben: mutatjuk, milyen akciók érkeztek
A magyar vásárlók különösen árérzékenyek, még mindig megnézik, hogy mire, mennyit költenek.
-
Erre most még kevesen gondolnak, amikor hitelt vesznek fel
Fáy Zsolttal, a MagNet Bank elnökével beszélgettünk.
-
Videó: bejutottunk a SPAR üzemébe, ahol évi 20 millió kg húst dolgoznak fel
Jelenleg több mint 360 ember dolgozik az üzemben.
-
Élethelyzetek, amiben kivédhető az anyagi kockázat (x)
Az elmúlt években különösen sok elbizonytalanító körülménnyel kellett szembenéznünk.
- Idén nyáron is ellepik a magyarok a horvát tengerpartot, minden korábbi rekord megdőlhet
- Bűnügyi felügyelet alatt két diósgyőri szurkoló
- Videó a Hamász túszairól: valóság vagy propaganda?
- Megvan az Újpest új vezetésének első igazolása
- Szünetre megy a választásokig a törvényhozás
- CPAC – „Várjuk a szuverenista, konzervatív erők győzelmét”