20 °C Budapest

Egy kis matek nyaralás előtt: autópályadíjak Európában

Pénzcentrum
2009. június 9. 06:20

A legtöbb országban, mint tudjuk, fizetősek az utak, van, ahol a megtett kilométer után, van ahol az utakon eltöltött idő alapján kell fizetni. Nyaralás megtervezése előtt érdemes lehet egy pillantást vetni a pályadíjakra, hogy ne érjen minket meglepetés a kapuknál. Szerencsére nagy áremelések nem történtek tavalyhoz képest.

Az egyes országokban érvényes útdíjakról legegyszerűbben az autópálya üzemeltetők honlapján tudunk tájékozódni, a legtöbb ugyanis feltünteti az oldalán az aktuális díjszabást, hogy hol és mint lehet ezt kifizetni, milyen bírságra számíthat, aki ezt mégsem tenné meg, illetve milyen formában (készpénz, bankkártya, egyéb), és milyen pénznemben történhet a fizetés.

Matricás rendszer működik a környező országok közül Ausztriában, Csehországban, Szlovákiában és tavaly óta már Szlovéniában is.

Ausztriában 2007 év vége óta nem változtak a matricaárak, 2010-től azonban emelkedni fog a sztrádahasználat díja: az éves matrica akkor várhatóan 76,2 euróba, a 10 napos 7,9 euróba, míg a 2 hónapos 22,9 euróba kerül majd. Mindezért cserébe több mint 2000 kilométer autópályát használhatunk.

Szlovéniában tavaly vezették be a matricás rendszert, ami nagy port kavart az autósok körében, mivel a legrövidebb időszak fél év volt, amire matricát lehetett váltani. Az ügy eljutott egészen Brüsszelig, melynek hatására közlekedési miniszter ígéretet tett, hogy a fél- és egyéves konstrukció mellett egyhetes matricát is kapni lehet majd július elsejétől. Az egy hetes matrica ára várhatóan 15 euró lesz, a fél éves továbbra is 35 euróba kerül majd, azonban az egy éves sztrádahasználatért 55 euró helyett 95 eurót kér el a szlovén állami autópálya-kezelő társaság (DARS).

Szlovákiában a közlekedési szabályokat megsértő sofőröknek kell idén mélyebben a pénztárcájukba nyúlniuk, a rendőröket ugyanis nem a bírságok alsó, hanem a felső határát szabják ki. A baleseti statisztikák alapján a sofőröket ugyanis nem tartják vissza a februárban megemelt bírságok, ezért a rendőrség a büntetések felső határát fogja kiszabni. Ez alapján, aki részegen ül volán mögé, minimum 300 eurós büntetésre számíthat a korábbi 200 helyett, de egyes esetekben 500 és 1000 eurót is kiszabhatnak a szabálytalanul közlekedőkre.

Ha az itthoni autópálya matricák árait, pontosabban a 10 napos matrica árát (2550 forint) összevetjük a fent felsorolt országok egy hetes (Ausztria esetében 10 napos) matricáinak áraival, akkor egy napra lebontva, Ausztira és Szlovákia sztrádái olcsóbbnak, míg Csehország és Szlovénia autópályáinak használata drágábbnak számít.

Aki tengerpartra vágyik, és Horvátország, Olaszország, vagy Franciaország felé venné az irányt, mindenhol a megtett távolság, valamint a gépjárművünk méretétől függően kivetett díjakkal fog találkozni.

Az autópálya-kezelő társaságok honlapján az egyes szakaszok díjairól - díj-kalkulátorok segítségével - pontos tájékoztatást kapunk, valamint a fizetés megengedett módjairól is.

Normál személygépkocsi esetén hozzávetőleg Horvátországban 40 kunával (1570 forint) lehet számolni 100 kilométerenként, hidak, alagutak esetén természetesen külön díjat kell fizetni.

Olaszországban az autópálya társaságok szövetségének (AISCAT) honlapján található adatok szerint 6300 km autópálya működik, melyet mintegy 23 vállalat üzemeltet. Az AISCAT honlapjáról ezek mindegyikére átnavigálhatunk, ahol megtalálhatjuk, hogy a keresett útszakaszon pontosan mennyi kell fizetni. A díjak 1500-1800 forint között mozognak 100 kilométerenként.

Franciaországban némileg borsosabbak a pályadíjak: ott 2300-2500 forintba kerül ugyanekkora távolság, igaz a 13 vállalat által üzemeltetett utak hossza meghaladja a 8 ezer kilométert.

NAPTÁR
Tovább
2021. szeptember 27. hétfő
Adalbert
39. hét
Szeptember 27.
Idegenforgalmi világnap
Szeptember 27.
A Google születésnapja
KONFERENCIA
Tovább
Sustainable World 2021
Fenntartható befektetések, piaci lehetőségek: varázsszó az ESG
EZT OLVASTAD MÁR?
Pénzcentrum  |  2021. szeptember 26. 16:07