A vízszűrők használata egyre népszerűbb világszerte, mivel sokan a csapvíz ízét és biztonságosságát kifogásolják, de biztos, hogy jók ezek a termékek?
Nem csak a magyarok pánikoltak be, az egész világon több nagyvárosban is pánikvásárlásba torkolott a koronavírus-járvány. Mutatjuk a roham pszichológiai hátterét.
Az elmúlt hetekben globális pánikvásárlási rohamot robbantott ki a koronavírus. Érdemes ezen a pszichológiai tömegjelenségen elgondolkodunk egy kicsit. Kulturális- és országhatároktól függetlenül, a koronavírus-járvány bármerre ütötte fel a fejét, a helyi lakosság megrohamozta a boltokat és hipermarketeket. Elsősorban a vírusfertőzések megelőzésére használatos termékeket halmozták fel az emberek, de jelentős mértékben vásároltak még tartós élelmiszereket és tisztálkodószereket is.
Globális pánikvásárlás
Szingapúrban például a közösségi médiát elárasztották a képek az üzletek üres polcairól, és az emberekről, amint hatalmas mennyiségekben vásárolnak háztartási termékeket, rizst és instant tésztaleveseket, nem sokkal azután, hogy a városban sárgáról narancs fokozatúra változtatták a vírusveszélyt.
Hongkongban a pánik odáig fajult, hogy a nyílt utcán egy áruszállítóra kést fogtak, és 600 tekercs WC papírt raboltak el tőle. Bár jelenleg Indonéziában nincs hivatalosan koronavírussal fertőzött személy, mégis úgy megugrott az alapvető élelmiszerekre a kereslet, hogy a helyi kereskedők megduplázták általános áraikat.
Észak-Olaszország több térségében is önbeteljesítő jóslatba fordult át az áruhiánytól való félelem, így hamar kifogytak a boltok készleteikből. Ezekre reagálva több helyi hatóság is figyelmeztetéseket adott ki, és nyugalomra intették a lakosságot. Mindeközben a szakértők arra hívták fel a figyelmet, hogy
Magyarországon is kitört a vásárlási láz
Bár hazánkban jelenleg nincs koronavírussal fertőzött személy, a magyar a közösségi médiát és a sajtót is ellepték a boltok kifosztott polcairól készült fényképek. A tartós élelmiszerek és a higiéniai árukra is megugrott a kereslet. Sok üzletben az orvosi maszkok is rendesen megritkultak, és sok patikában is kígyóznak a sorok.
A kereskedelmi szövetség álláspontja szerint nincs értelme felhalmozni otthon a készleteket - erről itt írtunk részletesebben. A főtitkár azt is kiemelte, hogy az üzletekben kapható termékek 75-80 százaléka hazai eredetű és a kereskedők a saját raktáraikból, de a kiterjedt gyártói kapcsolatok és a beszállítóik révén is fennakadás nélkül pótolni tudják a boltok készleteit.
A kormány megérti az emberek félelmét a koronavírus-fertőzéstől és az ebből adódó élelmiszer-felhalmozást, de ez a szakértők szerint sem indokolt - mondta az Innovációs és Technológiai Minisztérium (ITM) parlamenti és stratégiai államtitkára. Schanda Tamás közölte: nincs ok a pánikra, nincs ok a felesleges vásárlásra. Az államtitkár elmondta, a kereskedelmi szervezetek képviselővel folytatott egyeztetések során azt az információt kapták, hogy folyamatos az ellátás a kereskedelmi szektorban, és megfelelő tartalékokkal rendelkeznek a nagyobb üzletláncok.
NULLA FORINTOS SZÁMLAVEZETÉS? LEHETSÉGES! MEGÉRI VÁLTANI!
Nem csak jól hangzó reklámszöveg ma már az ingyenes számlavezetés. A Pénzcentrum számlacsomag kalkulátorában ugyanis több olyan konstrukciót is találhatunk, amelyek esetében az alapdíj, és a fontosabb szolgáltatások is ingyenesek lehetnek. Nemrég három pénzintézet is komoly akciókat hirdetett, így jelenleg a CIB Bank, a Raiffeisen Bank, valamint az UniCredit Bank konstrukcióival is tízezreket spórolhatnak az ügyfelek. Nézz szét a friss számlacsomagok között, és válts pénzintézetet percek alatt az otthonodból. (x)
Kitért arra is, hogy a jövőben versenyhivatali eszközökkel lépnek fel a koronavírus-járványt kihasználó, rossz szándékú piaci szereplőkkel szemben. A fogyasztóvédelem megkezdte a tartós élelmiszerek és a kézfertőtlenítők árának vizsgálatát, hogy kiszűrjék a későbbi tisztességtelen piaci gyakorlatot - tette hozzá. Utóbbival kapcsolatban elmondta, a kézfertőtlenítők esetében nemcsak az árat, hanem azok hatékonyságát is vizsgálni fogják laboratóriumi eszközökkel.
Mi táplálja a pánikot?
A híreket látva felmerül a kéréds, hogy vajon mi okozhatja a pánikot, hogyha alig vagy semmilyen hivatalos előrejelzés nem támasztja alá azt a félelmet, hogy a kínálatban tartós hiányok alakulnának ki? A társadalomkutatók a csordaszellemet emelik ki, mint fő mozgatórugót a félelem, és annak gyors terjedése mögött a közösségi médiában. Ugyanakkor arra is több tudományos magyarázat létezik, hogy a megemelkedett vásárlási vágy egyfajta természetes reakció a stresszel és bizonytalansággal szemben.
- árulta el Leonard Lee, a szingapúri gazdasági egyetem professzora a Knowledge-nak. Mint mondta, "felállítottunk egy elméletet és sikeresen igazoltuk is, miszerint az emberek, ha a hétköznapokban hasznos és praktikus termékeket vásárolnak, az segít kompenzálni az irányítás elvesztésének érzetét. Közelebbi kutatások rámutattak, hogy ezek leginkább a termékek problémamegoldáshoz kapcsolódó asszociációi miatt működnek" - fogalmazott a kutató.
Az elvesztett irányítás
Az, hogy nincs irányításunk életünk minden területe felett, még nem eredményezi szükségszerűen, hogy az önkontrollt is elveszítsük. Fontos kiemelni, hogy az irányítás elvesztése különbözik az önállóság elvesztésétől, amikor az emberek úgy érzik, hogy nincs meg a képességük saját akaratukból cselekedni. Ez utóbbi esetekben az embereket inkább a státuszszimbólumok felvásárlására ösztönzi.
A fentieknek köszönhető, hogy az emberek világszerte, kiváltképpen a sűrűn lakott városokban, ahol a járványtól való pánik nagyobb valószínűséggel alakul ki, nekiállnak tartós élelmiszereket és háztartási termékeket felhalmozni.
Hadtörténeti kuriózum lehet az a 120 darab színes, jó minőségben retusált és digitalizált, publikálás előtt álló felvétel, amely 45 év lappangás után került elő.
Az egyik legígéretesebb hazai technológiai startup által most piacra dobott okos gyűrű lehetővé teszi, hogy egyetlen érintéssel bármilyen infót megosszunk magunkról új ismerősünkkel.
Rekord gyorsasággal fogytak el a jegyek arra 400 fősre tervezett, fiataloknak szóló kapcsolatépítő és önfejlesztő rendezvényre, amelynél a szervezők a közösségi finanszírozás modelljével toboroztak.
Az első hazai közösségi piactéren sikeresen célba ért egy mézes kampány, amelyben a vásárlás mellett egy hartai termelő kaptárait is örökbe lehetett fogadni.
-
De'Longhi Rivelia automata kávégép lenyűgözte a piacot a három International Forum Design Awards (IF) Díj elnyerésével (x)
2024. március 1-jén a De’Longhi, a világszerte elismert vezető háztartási termékeket gyártó vállalat, büszkén mutatta be legújabb innovációját, a Rivelia teljesen automata kávégépet.
- Önálló fővárosi listát állít a Momentum – mutatjuk a jelölteket
- Ismét emelkedtek a casco-díjak, az ügyfelek is egyre óvatosabbak
- Kizuhant egy kisgyerek egy emeletes ház ablakából Budapesten
- Magyar győzelemmel avatták fel a vadonatúj Alba Arénát
- Nagyobb repülők közlekednek Debrecen és München között
- Még sajátjait sem engedi külföldre utazni a Kreml