A globális szénkereslet 2025-ben rekordmagasságot ér el, de 2030-ra várhatóan csökkenni fog.
Kétszámjegyű áremelés várható 2022-ben az építőiparban: elkerülhetetlen a drasztikus drágulás
Ne legyenek kétségeink, bár a keresletben komoly hullámzások voltak az elmúlt hónapokban, összességében jövőre is áremelkedés várható az építőipari alapanyagok piacán. Az előállítási költségeket jelentős mértékben növeli az energia és a fuvarozás drágulása, ráadásul az alap- és nyersanyagpiaci árak az első fél évben tapasztalt magas szinten stabilizálódtak, így a gyártók több terméküknél (épületgépészeti berendezések, szálas hőszigetelő anyagok) 10-20 százalékos áremelésre kényszerülnek 2022-ben. Ha már drágábban építkezünk, ez tehetjük okosabban is, mert van megoldás.
Az áremelkedés minden szakmai előrejelzés szerint megállíthatatlannak tűnik, éppen ezért kulcsfontosságú a hatékonyság növelése, amelyben a tervezési, kivitelezési, üzemeltetési folyamatok digitalizációja komoly segítséget jelent az iparág szereplőinek, akik a piacon elérhető szoftverek használatának köszönhetően időt és pénzt takaríthatnak meg - közölte a Magyar Építőanyag és Építési Termék Szövetség (MÉASZ).
A tendenciák egyértelműek. A szövetség emlékeztetett arra, hogy a versenypiaci földgázár mintegy négyszeresére, a villamos energia ára pedig két és félszeresére nőtt az év elejéhez képest, miközben például az égetett kerámia és tégla termékeknél, a szálas hőszigetelőanyagoknál az energia teszi ki a gyártási költségek 40-50 százalékát. A fuvardíjak csak az Európai Unión belül 20-30 százalékkal nőttek az idén.
A vegyipari és műanyagipari összetevők beszerzési árai az első félévi magas szinteken stabilizálódtak, ráadásul az üvegért, a pvc-ért és az EPS alapanyagért többet kell a gyártóknak fizetniük, mint tavasszal. A szövetség tagjainak harmadik negyedéves összesítése szerint az égetett kerámia, tégla- és cseréptermékek árai idén eddig jellemzően az inflációnak megfelelő vagy annál kisebb mértékben változtak, azonban januártól várhatóan átlagosan 9-10 százalékkal megugranak. A MÉASZ előrejelzése szerint az építőanyagok és építési termékek széles körénél lesz elkerülhetetlen a többletköltségek beépítése a végtermékek áraiba, ami árucsoportonként változó, összességében 10-20 százalék közötti áremelkedést kényszerít ki 2022-től.
A szakmai szervezet arra is felhívja a figyelmet, hogy a kapacitásbővítéseken túl a magyarországi építőanyaggyártók az elmúlt években számos energiahatékonysági beruházást hajtottak végre, de a jelenlegi helyzet különösen az energiaigényes termékek gyártóit sarkallja arra, hogy –lehetőség szerint állami segítséggel– további technológiai fejlesztésekkel is csökkentsék a piaci kitettséget. Ha ellensúlyozni akarják a drágulás hatásait, a tervezőknek, kivitelezőknek, üzemeltetőknek is lépniük kell, a kézenfekvő megoldás a digitalizáció.
-
Közeledik a síszezon, féláron is elérhető a Gránit Bank Platinum kártya: 50 milliós, síelésre is érvényes utasbiztosítás jár hozzá
Európa sípályáin nagyjából minden tizedik síelő szenved kisebb-nagyobb balesetet egy-egy szezonban.
-
Ez a cég ott lát lehetőséget, ahonnan más menekül: bevásárolták magukat egy borsodi zsákfalu baromfifeldolgozójába
A Pi-Pi Kft. a Demján Sándor Tőkeprogram segítségével korszerűsíti az üzemet.
-
Elektromos 4x4 városban, országúton, terepen: hol jön ki az előnye?
Mit is nyújt a négykerék-hajtás a mindennapokban az autósok számára?
-
Változó karácsonyi kosár: spórolnak a magyarok, de a menüre nem sajnálják
Egy kutatás szerint továbbra is kiemelt fontosságú az ünnep, de sokan szűkebb kerettel gazdálkodnak, visszafogják az ajándékköltést, és a megfizethető meglepetések felé fordulnak.
-
Évente tízmilliárdokat lopnak el a csalók hazai bankszámlákról – Kiderült, ki a legkönnyebb célpont
Becslések szerint 2,6 millió magyar változtatott online vásárlási szokásain, miután átverték vagy csalás célpontja lett, 40%-uk emiatt kevesebbet vásárol a neten.
-
Zsalutrend: számít a felhasznát anyagokba épített energia (x)
Fókuszban a karbonsemlegességhez hozzájáruló, csekély ökológiai lábnyommal rendelkező és igazolt adatokkal kínált építőanyagok. Ezek között rendhagyó egy 25 éves zsaluinnováció a Mevától.
-
Önálló digitális transzformációs terület a Rossmann-nál (x)
Dedikált csapattal indult el a digitális transzformáció a Rossmann Magyarországnál, az új, önálló területet Fürjes Ádám, a vállalat eddigi webshopvezetője irányítja.
-
A vásárlói élmény és az értékteremtés kéz a kézben jár az Ecofamily üzleteiben (x)
Az elmúlt években látványosan átalakultak a fogyasztói igények: a vásárlók ma már nem csupán termékeket keresnek, hanem olyan márkákat és üzleteket, amelyekkel azonosulni tudnak és amelyek valódi értéket képviselnek.








