13 °C Budapest

Megérkezett a bankok és biztosítók feketelistája

Pénzcentrum
2012. szeptember 3. 14:06

A Pénzügyi Szervezetek Állami Felügyeletének a fogyasztóvédelmi tevékenységét bemutató második negyedéves jelentése szerint drasztikusan csökkent a pénz, pénztári és biztosítási piacra beérkezett panaszok száma. 2012 II. negyedévében összesen 1 803 darab fogyasztói kérelem érkezett.

A legfontosabb hírek, a napi hírzaj nélkül.
Elindult a Pénzcentrum heti hírlevele, a Turmix.

Megfigyelhető, hogy míg a pénzpiacot érintő kérelmek szektorokon belüli megoszlása számottevően, 7,9 százalékponttal, 62,0 százalékról 69,9 százalékra nőtt a múlt év azonos időszakához képest, addig a biztosítók szektorokon belüli részaránya 28,5 százalékról 24, 1 százalékra csökkent. A pénztári szektort érintő kérelmek száma a megelőző három negyedévben megfigyelhető ugrásszerű növekedés után - amely a magánnyugdíjpénztári tagok társadalombiztosítási rendszerbe történő visszalépéséhez kapcsolódó tagi kifizetésekkel függött össze - a tárgynegyedévben erőteljesen visszaesett.


A tárgynegyedévben megfigyelhető, hogy míg 2011 azonos időszakához képest minden intézménycsoport statisztikája növekedést vagy stagnálást mutat, az előző negyedévhez viszonyítva - kivétel nélkül - csökkenés tapasztalható. A legtöbb kérelem (956 db) továbbra is a bankokkal kapcsolatban érkezett, de figyelemre méltó, hogy a pénzügyi vállalkozásokra jutó kérelmek aránya az előző időszakhoz képest növekedett, és közel 20 százalékot tett ki. A nem felügyelt intézmények közé tartozó fogyasztói csoportszervező társaságokkal szembeni kérelmek (19 db) tették ki a vizsgált időszakban az egyéb kategória mintegy felét.

Figyelemre méltó, hogy a második negyedévben - jellemzően a rögzített árfolyamon történő végtörlesztéshez kapcsolódóan - az elő- és végtörlesztéssel összefüggő kérelmek száma jelentősen csökkent, de még mindig igen magas. Az ilyen jellegű ügyekből az előző időszaki 636 darabbal szemben a Felügyelet a tárgynegyedévben 177 darabot regisztrált.


A pénzpiaci szektornál lefolytatott fogyasztóvédelmi eljárásokban megállapított legjellemzőbb jogszabálysértések: a panaszkezelési határidő be nem tartása, tisztességtelen kereskedelmi gyakorlat folytatása, a banktitok megsértése, valamint az időszakos tájékoztatási kötelezettség elmulasztása.


A kötelezőkkel volt a legtöbb baj a biztosítóknál

INDUL A TURMIX, A PÉNZCENTRUM HETI HÍRLEVELE!

Ha a napi hírzaj nélkül szeretnéd olvasni a Pénzcentrum legjobb anyagait, IRATKOZZ FEL HETI HÍRVELEÜNKRE, A TURMIXRA. A legizgalmasabb sztorijaink, heti egyszer, egyenesen a postaládádba.

A szolgáltatástípusokat tekintve a kérelmek mintegy háromnegyedét a kötelező gépjármű-felelősségbiztosítással, a lakás- és életbiztosításokkal kapcsolatos ügyek teszik ki, míg a kérelemtípusok szerinti csoportosítás alapján hozzávetőlegesen 81 százalékos részarányt képviselnek a kárkifizetésekkel összefüggő, az egyéb ügyviteli hibákkal és a tájékoztatási hiányosságokkal kapcsolatos kérelmek az alábbi diagramok szerint.

 


A pénztári szektorra érkezett kérelmek száma a magánnyugdíjpénztári rendszer átalakítása során megállapított, ún. visszalépő tagi kifizetésekkel kapcsolatos kérelmek következtében a korábbi negyedévekben a sokszorosára nőtt, azonban a tárgynegyedévre a szektort érintő kérelmek száma gyakorlatilag visszaállt a hozamgarantált tőke feletti összeg felvételének jogszerűségét és összegszerűségének felülvizsgálatát kérelmező beadványok megsokszorozódását megelőző szintre. Az önkéntes nyugdíjpénztárakra továbbra sem érkezett jelentős számú kérelem, mint ahogy az egészségpénztárakat érintően sem. Az önsegélyező pénztárakkal kapcsolatban pedig már hosszabb ideje csak igen ritkán fordulnak a fogyasztók a Felügyelethez.

A legfontosabb hírek, a napi hírzaj nélkül.
Elindult a Pénzcentrum heti hírlevele, a Turmix.
Erről ne maradj le!
NAPTÁR
Tovább
2021. október 25. hétfő
Blanka, Bianka
43. hét
Ajánlatunk
KONFERENCIA
Tovább
Sustainable World 2021
Fenntartható befektetések, piaci lehetőségek: varázsszó az ESG
EZT OLVASTAD MÁR?