6 °C Budapest

GVH: több mint egymilliárd forintnyi bírság a pénzügyi szektornak

Pénzcentrum
2009. augusztus 6. 09:32

A GVH az elmúlt években mintegy negyven ügyet indított a pénzügyi szektorban, az esetek többségében a jogsértő magatartást kimondó határozatot hozott

A Gazdasági Versenyhivatal (GVH) fokozott figyelemmel kísér egyes kiemelt területeket, ahol miközben a fogyasztói tudatosság közismerten alacsony, bonyolult, sokjellemzős termékekkel kapcsolatban hoznak a fogyasztók magukat hosszú időre egy-egy vállalkozáshoz kötő döntéseket. Ilyen ágazat a pénzügyi szektor, amelyben a GVH 2005-től negyven ügyet indított, az esetek többségében a jogsértő magatartást kimondó határozatot hozott és mintegy 1,2 milliárd forint bírságot szabott ki a hiányos, pontatlan vagy valótlan tartalmú fogyasztói tájékoztatások közzététele miatt. Az eljárások kiterjedtek úgy bankok, biztosítók, pénztárak, mint ügynökeik tevékenységének ellenőrzésére, illetve például a fogyasztói csoportok szervezésére vagy az életjáradéki szolgáltatások nyújtására.

A lakáshitel-konstrukciót népszerűsítő tájékoztatások kapcsán például problémaként merült fel, hogy a reklám üzenete "lakáshitel"-re, "lakás- és jelzáloghitel"-re vonatkozott, viszont az akció ezen csoportok csak egy részére, konkrétan magasabb kockázatú devizaalapú hitelre volt érvényes. Jogsértő magatartás megvalósulását a hitelkártyákkal kapcsolatos azon tájékoztatások esetében állapította meg a Versenytanács, amelyekben nem tüntették fel, hogy kamatmentesség csak vásárlás esetén érhető el, a kamatmentességhez a teljes tartozás fizetési határidőre történő megfizetése szükséges és a teljes tartozásba nemcsak a vásárlások értékének összege, hanem a bank felé a hitelkártyával összefüggésben bármilyen jogcímen fennálló tartozás (tranzakciók, illetve a költségek, díjak teljes összege) beleértendő.

A GVH gyakorlata értelmében, ha egy tájékoztatás kiemel lényeges körülményt, akkor az egymással összefüggő, egymástól elválaszthatatlan feltételeknek, azok létének egyidejűleg kell kitűnnie az adott tájékoztatásból. Ezen elvárás tükröződik a megtakarítási (betéti) termékek esetében is, amikor az időleges, akciósan magasabb kamat nem reklámozható oly módon, hogy a fogyasztó nem kap egyértelmű tájékoztatást a később csökkenő kamat átmeneti jellegéről. Ezenkívül feltüntetendő, ha a hirdetett akciós kamat csak meghatározott esetekben (új megtakarítás, x millió forint feletti összeg) érhető el, illetve az "akár" szó használatakor lényeges, hogy a megadott "akár x %" kamatmértéket az ügyfelek jellemzően elérhessék.

PC BLOGGER & PODCASTER
Holdblog  |  2025. december 6. 09:47
nem létezik elköltetlen pénz. Minden egyes centet elköltesz, amit valaha megkerestél. Minden dollárt...
MEDIA1  |  2025. december 5. 15:55
Véget ért a Netflix, a Comcast és a Paramount között zajló licitháború: a Netflix pénteken közölte,...
MNB Intézet  |  2025. december 5. 09:56
A nagy termelékenységi különbségek egyebek mellett a munkaerőpiac meritokráciájából és a menedzsment...
Bankmonitor  |  2025. december 5. 09:55
A 2025 januári indulásakor nagy várakozás övezte a kamatmentes Munkáshitelt, ám hamar kiderült: a ke...
Erről ne maradj le!
NAPTÁR
Tovább
2025. december 7. vasárnap
Ambrus
49. hét
December 7.
Advent (2.)
Ajánlatunk
EZT OLVASTAD MÁR?
Pénzcentrum  |  2025. december 6. 19:19
Agrárszektor  |  2025. december 6. 19:31