A GVH az elmúlt években mintegy negyven ügyet indított a pénzügyi szektorban, az esetek többségében a jogsértő magatartást kimondó határozatot hozott
A Gazdasági Versenyhivatal (GVH) fokozott figyelemmel kísér egyes kiemelt területeket, ahol miközben a fogyasztói tudatosság közismerten alacsony, bonyolult, sokjellemzős termékekkel kapcsolatban hoznak a fogyasztók magukat hosszú időre egy-egy vállalkozáshoz kötő döntéseket. Ilyen ágazat a pénzügyi szektor, amelyben a GVH 2005-től negyven ügyet indított, az esetek többségében a jogsértő magatartást kimondó határozatot hozott és mintegy 1,2 milliárd forint bírságot szabott ki a hiányos, pontatlan vagy valótlan tartalmú fogyasztói tájékoztatások közzététele miatt. Az eljárások kiterjedtek úgy bankok, biztosítók, pénztárak, mint ügynökeik tevékenységének ellenőrzésére, illetve például a fogyasztói csoportok szervezésére vagy az életjáradéki szolgáltatások nyújtására.
A lakáshitel-konstrukciót népszerűsítő tájékoztatások kapcsán például problémaként merült fel, hogy a reklám üzenete "lakáshitel"-re, "lakás- és jelzáloghitel"-re vonatkozott, viszont az akció ezen csoportok csak egy részére, konkrétan magasabb kockázatú devizaalapú hitelre volt érvényes. Jogsértő magatartás megvalósulását a hitelkártyákkal kapcsolatos azon tájékoztatások esetében állapította meg a Versenytanács, amelyekben nem tüntették fel, hogy kamatmentesség csak vásárlás esetén érhető el, a kamatmentességhez a teljes tartozás fizetési határidőre történő megfizetése szükséges és a teljes tartozásba nemcsak a vásárlások értékének összege, hanem a bank felé a hitelkártyával összefüggésben bármilyen jogcímen fennálló tartozás (tranzakciók, illetve a költségek, díjak teljes összege) beleértendő.
A GVH gyakorlata értelmében, ha egy tájékoztatás kiemel lényeges körülményt, akkor az egymással összefüggő, egymástól elválaszthatatlan feltételeknek, azok létének egyidejűleg kell kitűnnie az adott tájékoztatásból. Ezen elvárás tükröződik a megtakarítási (betéti) termékek esetében is, amikor az időleges, akciósan magasabb kamat nem reklámozható oly módon, hogy a fogyasztó nem kap egyértelmű tájékoztatást a később csökkenő kamat átmeneti jellegéről. Ezenkívül feltüntetendő, ha a hirdetett akciós kamat csak meghatározott esetekben (új megtakarítás, x millió forint feletti összeg) érhető el, illetve az "akár" szó használatakor lényeges, hogy a megadott "akár x %" kamatmértéket az ügyfelek jellemzően elérhessék.
-
Adatvezérelt energiakereskedelem és AI-transzformáció: ezek az Audax Renewables jövőévi célkitűzései
A Pénzcentrum Pap Gabriellát, az energetikai vállalat ügyvezető igazgatóját kérdezte.
-
Megindult az MBH Bank részvények igénylése (x)
A lakossági befektetőket egyszerű folyamat és árkedvezmény is várja a bank részvényigénylésében.
-
Megéri-e a KKV-nak napelembe fektetnie? (x)
Energiaválság és kiszámíthatatlan költségek
-
Szigetüzem egyszerűen: megbízható Pramac megoldások (x)
A stabil energiaellátás ma már nem luxus, hanem alapfeltétel – legyen szó otthonról, vállalkozásról vagy mezőgazdasági telepről.








