Akciós személyi kölcsönök, alacsony THM-ek köszönnek vissza ránk reklámokból, óriásplakátokról. Találkozunk velük ha bankba megyünk, ha vásárolunk, ha utazunk és szinte már bárhol. Ma már egyre több a szabad felhasználású konstrukció, csak felvehetjük a pénzt és használhatjuk bármire. A lehetőség igen vonzó a lakosság széles rétegeinek, de vajon minek köszönhető ez a határtalannak tűnő kereslet? A kitartó és hatásos marketingmunkának, az igények valós növekedésének, a jövedelmi helyzet javulásának?
A háztartások hitelei és kölcsönei az elmúlt kb. másfél évben több mint 40%-kal emelkedtek. A hitelek döntő többsége lakáshitel, ugyanakkor jelentős a fogyasztási hitelek súlya is (közel 30%). Korábban az állami kamattámogatás adott lendületet az ingatlanhiteleknek, az utóbbi időben ugyanakkor a devizahitelek vették át az uralkodó szerepet alacsony nominális kamataik miatt. A fogyasztási hiteleknél a rövidebb futamidőnél a forint típus maradt meghatározó a magas kamatok ellenére is, a devizahitelek térnyerése a hosszú, 5 éven túli lejáratoknál meghatározó.
Ha megvizsgáljuk a Magyar Nemzeti Bank fogyasztási hitelekkel kapcsolatos statisztikáit azt mondhatjuk, hogy a forint alapú hiteltermékek nominális kamatai több-kevesebb késéssel követik a jegybanki kamat mozgását. A nominális kamat önmagában azonban csalóka, hiszen a folyósítást végző intézmények számos egyéb díjat számítanak még fel, mely a hitelt jelentősen megdrágíthatja. Igaz ez a lakáshitelekre, a fogyasztási hitelekre és az egyéb formákra is.
Ha maradunk a piaci statisztikáknál az látható, hogy a forint hitelek tényleges hiteldíj mutatója (THM), amely a hitel kamata mellett tartalmazza a folyósítási jutalékot a kezelési költségeket és a futamidő alatt felmerülő egyéb költségeket is, akkor az elmúlt másfél évben ennek szintjében lassan történik érdemi változás. Hiába vannak tehát a plakátokon az egyre alacsonyabb akciós hitelkamatok, a hitelekért valójában nem fizetünk sokkal kevesebbet. Mert a csökkenő hitelkamatokat növekvő díjakkal "kompenzálják" a hitelt folyósítók. Ebből következik, hogy az ügyfél szinte semmit nem vesz észre a kamatcsökkentési hullámból legalábbis a hitel törlesztőrészleteit illetően.
Mindezek ellenére a fogyasztási hiteltermékekből kihelyezett mennyiség kb. 50%-kal nőtt a tavalyi év januárjához képest. Ez a növekedés egyrészt köszönhető annak, hogy a kedvezőbb THM-el rendelkező devizaalapú hitelek aránya közel hatszorosára változott a kihelyezett fogyasztási hiteleken belül. Látszik, hogy lakosság hosszabb távon inkább devizában eladósodni mitsem törődve az árfolyamkockázattal. Az alacsonyabb nominális kamat és a viszonylag stabil forintárfolyam mellett ez racionális választásnak tűnik. Forint alapon általában a folyószámlahiteleket és egyes nagyáruházak által kínált áruvásárlási hiteleket veszik fel a háztartások a gyors pénzhezjutás, vagy a kihagyhatatlan akciós vásárlás miatt.
Összességében elmondható, hogy ma Magyarországon az ügyfelek hosszú lejáratú fogyasztási hitel választásakor egyre jobban előnyben részesítik a deviza alapú hiteleket, és vásárlási kedvüknek nem szab határt a devizakockázat. A rövidebb futamidőknél a jelentős kereslet miatt a bankok még megtehetik, hogy magasan tartják a THM-eket. Úgy tűnik hiába a jegybanki kamatcsökkentések, az egyéb költségek beépítése miatt a bankok nem adnak olcsóbban pénzt a lakosság rövid távú finanszírozási problémáihoz.
Hadtörténeti kuriózum lehet az a 120 darab színes, jó minőségben retusált és digitalizált, publikálás előtt álló felvétel, amely 45 év lappangás után került elő.
Az egyik legígéretesebb hazai technológiai startup által most piacra dobott okos gyűrű lehetővé teszi, hogy egyetlen érintéssel bármilyen infót megosszunk magunkról új ismerősünkkel.
Rekord gyorsasággal fogytak el a jegyek arra 400 fősre tervezett, fiataloknak szóló kapcsolatépítő és önfejlesztő rendezvényre, amelynél a szervezők a közösségi finanszírozás modelljével toboroztak.
Az első hazai közösségi piactéren sikeresen célba ért egy mézes kampány, amelyben a vásárlás mellett egy hartai termelő kaptárait is örökbe lehetett fogadni.
-
Folytatódik az árcsökkentési program a Lidlben: mutatjuk, milyen akciók érkeztek
A magyar vásárlók különösen árérzékenyek, még mindig megnézik, hogy mire, mennyit költenek.
-
Erre most még kevesen gondolnak, amikor hitelt vesznek fel
Fáy Zsolttal, a MagNet Bank elnökével beszélgettünk.
-
Videó: bejutottunk a SPAR üzemébe, ahol évi 20 millió kg húst dolgoznak fel
Jelenleg több mint 360 ember dolgozik az üzemben.
-
Élethelyzetek, amiben kivédhető az anyagi kockázat (x)
Az elmúlt években különösen sok elbizonytalanító körülménnyel kellett szembenéznünk.
- Ezért továbbra is mi fizetünk a legkevesebbet Európában
- Kokaint és marihuánát terített egy vállalkozó Budapesten - videó
- Lemondott a gyanúba keveredett ukrán miniszter
- Egyelőre mégsem kap erősebb hatásköröket a versenyhivatal
- Egy mandátumot szerezhet az EP-választáson a Magyar Szövetség
- Hat bérletet hirdetnek meg az új évadra a Nemzeti Filharmonikusok