A NAV minden érintettnek kiszámolja, hogy mennyi gépjárműadót kell fizetnie, erről határozatot küld.

Katasztrofális állapotban vannak a magyar utak: a fele szakaszon szlalomozni kell a kátyúk között
Az olvasóink többsége szerint a magyar utak állapota borzasztó, szabályosan járhatatlan, vagy legalábbis rossz. A hivatalos statisztikák szerint azonban közelsem ilyen súlyos a helyzet. A Magyar Közút Zrt. évente felméri, milyen állapotban vannak az utak, a nemrég közölt statisztikáikat idén is elemezte a Pénzcentrum. Ezek alapján a leggyakrabbak az utak burkolatával van probléma: 2023-ban az utak cirka 53 százalékának volt rossz vagy nem megfelelő a burkolatállapota. Mivel ez több mint az útszakaszok fele, ezért aki sokat közlekedik a rosszabb állapotú utakon, valóban érezheti azt, hogy egymást érik a kátyúk, amerre csak jár. Az adatokból kiderült az is, hogy arányaiban és kilométerben is nőtt a rossz burkolatú utak hossza a korábbi évekhez képest.
Megjelentek a Magyar Közút friss adatai a magyar közutak állapotáról, mellyel részletesen ebben a cikkben foglalkoztunk. Ennek apropóján megkérdeztük olvasóinkat, szerintük milyen állapotban vannak a magyar közutak. A válaszokból az az egyöntetű vélemény rajzolódik ki, hogy a magyar utak rossz, vagy egyenesen borzasztó állapotban vannak. A valós kép azért nem ennyire lesújtó.
A Pénzcentrum olvasói nem rejtették véka alá, milyen rossz véleménnyel vannak a magyar utak minősége kapcsán. Csaknem a válaszadók fele gondolja úgy, hogy rossz állapotban vannak a közutak, míg további egyharmad szerint borzasztó, szabályosan járhatatlan az utak minősége. A válaszadóink elenyészó része gondolta, hogy kitűnő, vagy akárcsak jó állapotban lennének az útjaink. Nagyjából 15 százalékuk szerint megfelelő, vagy legalább tűrhető az utak minősége:
Tényleg ennyire súlyos lenne a helyzet? A Magyar Közút Nonprofit Zrt. 2013-tól évente értékeli a burkolat állapotát, négy szempont osztályoznak: mérik az egyenetlenséget, a nyomvályúsodást és a teherbírást. Az utak minősége lehet jó, megfelelő, tűrhető, nem megfelelő és rossz, illetve vannak olyan utak, amelyekről nem áll rendelkezésre adat.
A legfrissebb adatok alapján, amelyek a 2023. december 31-i állapotot mutatják, keréknyomvályú-mélység tekintetében fokozatosan szorulnak vissza a rossz és nem megfelelő minőségű szakaszok. 2023-ban már együttesen sem érték el az utak 4 százalékát. A jó értékelésű utak pedig 87 százalékot tettek ki. Egyenetlenség szempontjából már vegyesebb a kép: jónak csak mintegy 12 kilométer tekinthető, mely az összes út 40,5 százaléka. Megfelelő további 16,5 százalék. Rossznak és nem megfelelőnek pedig az utak több mint 30 százalékát értékelték.
A magyar utak burkolatállapot tekintetében vannak a lerosszabb állapotban arányaiban.
JÓL JÖNNE 3,1 MILLIÓ FORINT?
Amennyiben 3 107 405 forintot igényelnél 5 éves futamidőre, akkor a törlesztőrészletek szerinti rangsor alapján az egyik legjobb konstrukciót, havi 66 220 forintos törlesztővel a CIB Bank nyújtja (THM 10,61%), de nem sokkal marad el ettől az UniCredit Bank 67 312 forintos törlesztőt (THM 11,39%) ígérő ajánlata sem. További bankok ajánlataiért, illetve a konstrukciók pontos részleteiért (THM, törlesztőrészlet, visszafizetendő összeg, stb.) keresd fel a Pénzcentrum megújult személyi kölcsön kalkulátorát. (x)
2023-ban az utak burkolatának cirka 53 százaléka volt rossz vagy nem megfelelő a minősége, míg 2022-ben még közel 51 százalékról lehetett ezt elmondani. Az is látható az adatokból, hogy nemcsak arányaiban nőtt a rossz burkolatú utak hossza, hanem kilométerben is: nagyjából ezer kilométerrel hosszabb a rossz utak szakasza. Azt fontos látni az útburkolat állapota kapcsán, hogy 2019 óta egyértelműen nőtt a jó szakaszok részaránya. Ettől függetlenül megtörténhet, hogy 2022-ről 2023-ra romlik annyit a közutak állapota, hogy több kilométer kap rossz minősítést, de közben a javulást sem lehet eltagadni, a két folyamat egyszerre van jelen.
Az ábrán látható egy jelentős visszaesés: 2018 előtt még jóval nagyobb volt azon útszakoszok aránya, amelyek rossz vagy nem megfelelő minősítést kaptak. Ennek oka, hogy megváltozott a módszertan: útburkolat szempontjából nem vizsgálták a földutakat, a többi szempontból pedig a földutak és autópályák, autóutak csomóponti ágai kivételével zajlott. Egy másik változás is történt 2018-tól: a Magyar Közút kezelésébe került kb. 1100 kilométernyi bicikliút is.
A Magyar Közút adatai szerint az utak teherbírásában is folyamatos javuló tendencia látszik, egyre hosszabb a jó teherbírású utak szakasza és visszaszorulnak a rosszabb minősítésűek. Mindent összevetve, az elmúlt évek adataihoz mérten javulást, vagy stagnálást láthatunk, egyedül az útburkolat minőségét tekintve nőtt a rossz szakaszok aránya.

Továbbra is ezerrel pörög az autópiac, februárban sem volt lassulás: ezek a típusok a legkelendőbbek
A Carinfo adatai alapján 2025 februárjában minimálisan csökkent a frissen forgalomba helyezett autók száma a 2024 februári mennyiséghez képest.

Kiszivárgott, komoly taxidrágulás jöhet Budapesten: ekkora emelést kérnek a szervezetek a fővárostól
Tarifaemelésről egyeztetett a főváros több taxis szervezettel is, amelyek különböző mértékű emelésben gondolkodnak. A többség 27 százalékos díjemelést szeretne.

Váratlan meglepetés a magyar használtautó-piacon: erre még a legdrözsöltebb nepperek sem számítottak
Januárban olyan modellek is szerepeltek hölgyek által meghirdetett autók között, amik meglepetést okozhatnak azoknak, akik hajlamosak hinni a sztereotípiáknak.
"Gyakori tévhit, hogy fenntarthatóan élni drága. (...) Pedig a fenntarthatóság sokkal gazdaságosabb" - Hegedűs Kristóf.
Egy fiatal közgazdász házaspár miért dönt úgy, hogy a budapesti életet hátrahagyva a Mátrába költözik, és megment egy 3,2 hektáros, kivágásra ítélt gyümölcsöskertet?
A környezettudatos, fenntartható életmód kialakítása mindannyiunk közös érdeke.
Anita a kislányának keresett használt télikabátot az online piacon, de a hatalmas kínálat ellenére sem találta meg, amit keresett. Így született meg a Ruhacsúszda ötlete.
-
Lakáskampány 2025: ezekre a vagyontárgyakra ne felejtsd el kiterjeszteni a biztosításod
A melléképületeket, a hőszivattyút és a nagyobb üvegfelüteteket is érdemes fedezeti körbe vonni - hívta fel a figyelmet az Allianz Hungária.
-
Dürer Park: Exkluzív lakások a Városliget szomszédságában (x)
A Dürer Park a Városliget és a zuglói villanegyed határán épül, ötvözve a történelmi örökséget a modern építészeti megoldásokkal és a fenntarthatósággal.
-
MVM Edison: Hogyan segítheti egy nagyvállalat a B2B startupokat? (x)
Az első nagy ügyfél megszerzése kulcsfontosságú a startupok számára.
Green Transition & ESG 2025
AI in Business 2025
Biztosítás 2025


