A BYD új elektromos autójának megjelenése Európában és az Egyesült Királyságban komoly kihívást jelent a hagyományos autógyártók számára.

December 1-től vásárolhatók meg a jövő évi autópályamatricák, amelyek ára átlagosan 18 százalékkal emelkedik. 230 kilométerrel több útszakasz válhat fizetőssé, például az M0-s, de Békés és Jász-Nagykun-Szolnok vármegyében is fizetni kell majd egyes gyorsforgalmi utakon. Az autopalyamatrica.hu szerint az autósok mindinkább az online vásárlásra térnek át és egyre népszerűbbek az országos, illetve a vármegyei matricák.
Holnaptól lehet megvásárolni a 2024-es éves országos és éves vármegyei autópálya-matricákat, amelyek január 1-től érvényesek. Ez a két kategória egyre kelendőbb az autósok körében, az egész évet tekintve is egyre több fogy belőlük: idén már jóval több mint 2,5 millió darab, miközben 2020-ban alig 500 ezret vettek. Ezek többségét az éves matricák január 31-i lejárta előtt veszik meg, sőt, egyre többen már a január 1-i érvényességi idő kezdetét megelőzően, a december 1-én induló elővásárlás során.
Az autósok egyre inkább az online vásárlásra térnek át, amelynek a kényelem mellett számos más előnye is van. Például rendszám alapján le lehet kérdezni, hogy az adott járműre van-e érvényes matrica, vagy a lejárat előtt értesítést kaphat a tulajdonos – ezzel a havi vagy 10 napos matrica esetében elkerülhetők a büntetések, amelyek mértékét egyébként hivatalosan még nem jelentették be.
Árak
Az autopalyamatrica.hu adatai szerint a vármegyei matricák népszerűsége ugrásszerűen megnőtt, amely leginkább annak köszönhető, hogy a 10 napos matrica arányaiban jobban drágult az elmúlt években. A szakmai portál szerint az egynapos matrica jövő márciusi bevezetése sem rendezi át érdemben ezt a trendet, mert a személyautókra (és motorkerékpárokra) érvényes D1 kategóriában 5150 forintba kerül majd, miközben a 10 napos 6400, az éves vármegyei pedig 6600 forint lesz 2024-ben.
Az uniós kötelezettségnek tehát eleget tesz a kormány, azonban az autósok igényének aligha – az ár ugyanis az EU által megszabott maximum, az éves matrica árának (57.260 forint) 9 százaléka. Az egynapos matrica árának meghatározása megegyezik a környező országok gyakorlatával. Az autopalyamatrica.hu online kalkulátort fejlesztett, amellyel könnyedén kiszámolható, hogy milyen esetben milyen matricát érdemes vásárolni, emellett az oldalon minden, 2024-re vonatkozó információ egy helyen elérhető.
Bárkinek járhat ingyen 8-11 millió forint, ha nyugdíjba megy: egyszerű igényelni!
A magyarok körében évről-évre nagyobb népszerűségnek örvendenek a nyugdíjmegtakarítási lehetőségek, ezen belül is különösen a nyugdíjbiztosítás. Mivel évtizedekre előre tekintve az állami nyugdíj értékére, de még biztosítottságra sincsen garancia, úgy tűnik ez időskori megélhetésük biztosításának egy tudatos módja. De mennyi pénzhez is juthatunk egy nyugdíjbiztosítással 65 éves korunkban és hogyan védhetjük ki egy ilyen megtakarítással pénzünk elértéktelenedését? Minderre választ kaphatsz ebben a cikkben, illetve a Pénzcentrum nyugdíj megtakarítás kalkulátorában is. (x)
Útszakaszok
Az autópálya matrica értékesítésből származó bevételekből országosan is jelentős útépítési és felújítási munkálatok zajlanak. Magyarországon jövőre 230 kilométerrel bővülhetnek a fizetős útszakaszok így összesen már megközelítőleg 2 ezer kilométeres gyorsforgalmi úthálózaton kell e-matricát használni. Várhatóan fizetős lesz teljes hosszában az M0-s, az M44-es a Lakitelek/Tiszakécske csomóponttól Békéscsabáig, az M30-as Miskolc észak és dél között, az M6-os Bátaszék és az M6-M60 csomópont közötti részén, az M4-es Jászberény és Abony-észak, illetve Abony-kelet és Szolnok-nyugat szakaszán, valamint az M76-os Balatonszentgyörgytől Keszthely-Fenékpusztáig. Mindez azt is jelenti, hogy jövőre már Jász-Nagykun-Szolnok és Békés vármegyékben is lesznek fizetős útszakaszok.
Bár emelkednek a díjak, a benzinárak fényében érdemes átgondolni, hogy a rövidebb, egyszerűbb, ám fizetős útszakaszt válasszuk, vagy a hosszabb, bonyolultabb útvonalat – nem beszélve az utazásra fordított időről. Az autopalyamatrica.hu októberi felmérése szerint az autósok még mindig a közvetlen költségeket tartják elsődleges szempontnak, ha matrica vásárlásáról van szó. A kutatásból kiderült: elkerülnék az M0-t az autósok, miközben megnőhet a külső fővárosi kerültek átmenő forgalma, a tömegközlekedés pedig továbbra sem vonzó alternatíva. A portál szakemberei mindennek ellenére úgy vélik, hogy kényelmi szempontok miatt mégis inkább a gyorsforgalmi elkerülőket választják majd az autósok. Eddig is a Pest vármegyei matricából fogyott a legtöbb és évről évre növekszik az ezt vásárlók aránya. 2022-ről 2023-ra ugrásszerű, 25 százalékos bővülés történt és az autopalyamatrica.hu szakemberei arra számítanak, hogy növekvő tendencia jellemzi majd 2024-et is.

Egyre több magyar jön rá, ilyen használt kocsit érdemes venni 2025-ben: valósággal felrobbant a piac
Ismét jelentősen felülmúlja az elektromos és hibrid hajtáslánccal ellátott gépjárművek iránti érdeklődés a tavalyi szintet.

Gyengülnek az esztergomi Suzukik: közkedvelt motort vezet ki a gyártó, ennek sokan nem fognak örülni
Gyengébb új motort kapnak az esztergomi Suzukik: úgy tudni, az 1,5 literes változat kivezetésre kerül, az 1,4-es benzinmotor teljesítménye pedig 129 lóerőről 110-re csökken.
"Gyakori tévhit, hogy fenntarthatóan élni drága. (...) Pedig a fenntarthatóság sokkal gazdaságosabb" - Hegedűs Kristóf.
Egy fiatal közgazdász házaspár miért dönt úgy, hogy a budapesti életet hátrahagyva a Mátrába költözik, és megment egy 3,2 hektáros, kivágásra ítélt gyümölcsöskertet?
A környezettudatos, fenntartható életmód kialakítása mindannyiunk közös érdeke.
Anita a kislányának keresett használt télikabátot az online piacon, de a hatalmas kínálat ellenére sem találta meg, amit keresett. Így született meg a Ruhacsúszda ötlete.
-
Vállalkozói álmok: egyre több magyar fiatal vált alkalmazotti létből saját üzletre
OTP Junior Piacralépők: tíz fiatal vállalkozó versenyez 10 millió forintos fejlesztési támogatásért.
-
Brutális hiba, ha egy munkáltató csak a fizetéssel akarja megtartani a dolgozóit: ez ma már kevés
Berta Pétert, a WHC Csoport ügyvezetőjét kérdeztük.


