20 °C Budapest
Sanghaj, Kína - 2023. július 9.: BYD autósbolt. Kínai elektromos autógyár

Súlyos vád érte a BYD-t: ennek is az autósok isszák majd meg a levét?

2025. június 10. 15:43

A BYD új elektromos autója, a Dolphin Surf megjelenése Európában és az Egyesült Királyságban komoly kihívást jelent a hagyományos autógyártók számára, miközben a kínai elektromos járművek térhódítása egyre erőteljesebb a globális piacon - számolt be a BBC.

A BYD új kisméretű elektromos autója, amelyet Kínában Seagull néven ismernek, Európában Dolphin Surf néven kerül forgalomba. Az elegáns, szögletes formájú, lefelé hajló fényszórókkal ellátott jármű az Egyesült Királyságban várhatóan körülbelül 18 000 fontba (kb. 8,2 millió forintba) fog kerülni, ami egy nyugati piacon kapható elektromos autó esetében rendkívül kedvező árnak számít.

Bár nem ez lesz a legolcsóbb elektromos modell a piacon – a Renault és a Dongfeng által közösen gyártott Dacia Spring, valamint a Leapmotor és a Stellantis együttműködésében készülő Leapmotor T03 alacsonyabb áron kapható – a Dolphin Surf az a modell, amely a legnagyobb aggodalmat kelti a régóta működő autómárkák körében.

A BYD már Kína legnagyobb elektromos autógyártója, 2024-ben megelőzte a Teslát, és a világ legnagyobb elektromos jármű gyártójává vált. Az európai piacokra két évvel ezelőtt lépett be, és azóta agresszívan terjeszkedik. Steve Beattie, a BYD UK értékesítési és marketing igazgatója szerint céljuk, hogy tíz éven belül piacvezetővé váljanak a brit piacon.

A kínai márkák jelentős előretörést mutatnak az európai piacon. 2024-ben világszerte 17 millió akkumulátoros és plug-in hibrid autót adtak el, ebből 11 milliót Kínában. A Rho Motion tanácsadó cég adatai szerint a kínai márkák a hazájukon kívüli globális elektromos és plug-in hibrid eladások 10%-át tették ki, és ez az arány várhatóan tovább fog növekedni.

A fogyasztók számára ez jó hír lehet, mivel több minőségi és megfizethető elektromos autó válhat elérhetővé. Az európai gyártók számára azonban komoly kihívást jelent történelmi dominanciájuk megőrzése. David Bailey, a Birmingham Business School üzleti és gazdasági professzora szerint Kínának hatalmas költségelőnye van a méretgazdaságosság és az akkumulátor-technológia révén, és ha az európai gyártók nem ébrednek fel gyorsan, akár el is tűnhetnek a piacról.

Az Egyesült Államok és az EU már lépéseket tett a kínai elektromos járművek beáramlásának korlátozására. A Biden-adminisztráció 25%-ról 100%-ra emelte a kínai gyártású elektromos járművek importvámját, míg az EU 2024 októberében akár 35,3%-os további vámot vetett ki a kínai gyártású elektromos járművekre. Az Egyesült Királyság azonban nem hozott hasonló intézkedéseket.

JÓL JÖNNE 3,3 MILLIÓ FORINT?

Amennyiben 3 300 000 forintot igényelnél 5 éves futamidőre, akkor a törlesztőrészletek szerinti rangsor alapján az egyik legjobb konstrukciót havi 70 324 forintos törlesztővel a CIB Bank nyújtja (THM 10,61%), de nem sokkal marad el ettől az UniCredit Bank 71 484 forintos törlesztőt (THM 11,39%) ígérő ajánlata sem. További bankok ajánlataiért, illetve a konstrukciók pontos részleteiért (THM, törlesztőrészlet, visszafizetendő összeg, stb.) keresd fel a Pénzcentrum megújult személyi kölcsön kalkulátorát. (x)

Az európai gyártók versenyt futnak az idővel, hogy saját megfizethető elektromos autóikat fejlesszék. A Renault például modernizálta douai gyárát Franciaországban, és bevezette a kínai gyártók karcsú termelési technikáit a költségek csökkentése érdekében. Legújabb modelljük, a Renault 5 E-tech, a vállalat egyik leghíresebb termékének nevét és megjelenését idézi, hogy növelje vonzerejét.

Egyes szakértők biztonsági aggályokat fogalmaztak meg a kínai járművekkel kapcsolatban. A modern autók internetkapcsolattal rendelkeznek, és felmerült, hogy hackertámadások célpontjai lehetnek, vagy kémszoftvereket rejthetnek. Sir Richard Dearlove, az MI6 korábbi vezetője azt állította, hogy a kínai gyártású technológia távolról irányítható és programozható lehet.

A szakértők szerint a kínai technológia egyre inkább beépül az Egyesült Királyság gazdaságába, és a kormány éghajlati céljainak eléréséhez szükség lesz kínai technológiára. Dan Caesar, az Electric Vehicles UK vezérigazgatója szerint még a Németországban vagy máshol gyártott autók is valószínűleg számos kínai alkatrészt tartalmaznak, és szembe kell néznünk azzal a ténnyel, hogy Kína a jövő nagy részét fogja képviselni.

Címlapkép: Getty Images

Jelentem Mégsem
0 HOZZÁSZÓLÁS
Csak bejelentkezett felhasználó szólhat hozzá. Belépés itt!
Még nincsenek hozzászólások. Legyél te az első!
NEKED AJÁNLJUK
Temérdek magyar él óriási tévhitben: azt hiszik, olcsón vásárolnak, pedig így sokkal jobban megérné

"Gyakori tévhit, hogy fenntarthatóan élni drága. (...) Pedig a fenntarthatóság sokkal gazdaságosabb" - Hegedűs Kristóf.

Megelégelték a fővárost, a Mátrába költöztek: lesajnált csodakertet próbál megmenteni a fiatal pár

Egy fiatal közgazdász házaspár miért dönt úgy, hogy a budapesti életet hátrahagyva a Mátrába költözik, és megment egy 3,2 hektáros, kivágásra ítélt gyümölcsöskertet?

Három kiló ruháért másik három kilót kapsz - így forgasd fel a ruhatáradat! (x)

Anita a kislányának keresett használt télikabátot az online piacon, de a hatalmas kínálat ellenére sem találta meg, amit keresett. Így született meg a Ruhacsúszda ötlete.

NAPTÁR
Tovább
2025. június 20. péntek
Rafael
25. hét
EZT OLVASTAD MÁR?