13 °C Budapest
Damaged in heavy car accident vehicles after collision on city street crash site. Road safety and insurance concept.

Sokkoló számlát kaphatnak a magyar autósok: kevesen számítanak erre a kiadásra

2023. március 8. 18:02

A magyarok 66%-a alábecsüli a gépkocsijában bekövetkezett elemi károk, kisebb balesetek javítási költségeit, a valós szervizköltségek akár több százezer forinttal magasabbak, mint amire a legtöbben számítanak – derül ki egy friss, reprezentatív felmérésből. A szerviz óradíjak és az alkatrészek árának jelentős emelkedése miatti kellemetlen meglepetéseket egy jól kalkulált casco biztosítás is ellensúlyozni tudja, ma pedig már létezik olyan konstrukció a piacon, amelynél kár esetén csak egy fix összegű önrészt kell az ügyfélnek fizetnie.

Egy váratlanul lecsapó nyári vihar vagy jégeső, egy rosszul sikerült tolatás, egy országúton elcsapott vad – az autóvezetők számtalan elemi kárral, apró figyelmetlenségből eredő káresettel kénytelenek megbirkózni. A felhasználásalapú autós szolgáltatásairól ismert Cristo alkalmazás a Pulzus kutatócég által készített online felmérésében arra volt kíváncsi, hogy a hazai autósok mennyire vannak tisztában egy hasonló jellegű káreset költségeivel.

Az EuroClaim Expert Kft. közreműködésével öt tipikus káresetet állítottak össze népszerű gépkocsimárkákra és tipikus káreseményekre, a válaszadóknak pedig a felmérésben meg kellett becsülniük, hogy milyen mélyen kellene a zsebükbe nyúlni a szervizben. A felvázolt káresemények között szerepelt leszakadó faág által betört Suzuki szélvédő, szabályosan várakozó Škodába hátulról beleszaladó másik autó, Ford Focust elverő jégeső, járdán lévő fémoszlopnak tolató Opel Astra, valamint egy vaddisznóval ütköző Kia. Az eredmények egyértelműen rámutatnak: a költséges károk kifizetése helyett kifizetődőbb lehet a casco biztosítás díja.

A kutatás legfontosabb megállapítása, hogy hajlamosak vagyunk jelentősen alábecsülni a szervizelés költségeit: a válaszadók átlagosan 66%-a a tényleges összeghez képest alacsonyabb javítási összegre számított. A legmarkánsabb eltérés abban a szituációban volt, amikor az autóba egy másik gépjármű ütközik, ennek következtében pedig több elem is károsul (a hátsó lökhárító, a hátfal és a két hátsó lámpatest). A saját gépjárművel rendelkező válaszadók mindössze 7 százaléka mérte fel reálisan, hogy egy ilyen javítás költsége az 1 millió forintot is meghaladja, döntő többségük azonban jelentősen alábecsülte a várható kiadásokat: 60 százalék gondolta azt, hogy a valós javítási költségnek csak a fele vagy még annál is kevesebb lesz a végösszeg. Egy casco biztosítás éves díja a legtöbb esetben egy ilyen komolyabb kár költségének 10-20%-át nem haladja meg.1

Egy kisebb horpadás javítása is 200-300 ezer Ft-ba kerülhet

Egy összetett káreset együttes javítási költségét valóban nehéz megbecsülni, de érdemes tudni, hogy ebben a példában a legnagyobb költségnövelő tétel a lámpatest, amelynek cseréje, típustól függően önmagában több százezer forint napjainkban

– mutatott rá az EuroClaim kárelemzője.

Az elmúlt évben az óradíjak jelentős mértékben megnőttek, gyakorlatilag szinte kétszeres áron dolgoznak a szervizekben, az ár azonban nagy mértékben függ az autó típusától is. A cserealkatrészek árát sok tényező befolyásolja, érthető, hogy az autósok nincsenek tisztában vele, hogy egy esetleges káreset mennyiben terhelné meg a pénztárcájukat.

JÓL JÖNNE 1 MILLIÓ FORINT?

Amennyiben 1 millió forintot igényelnél 36 hónapos futamidőre, akkor a törlesztőrészletek szerinti rangsor alapján az egyik legjobb konstrukciót, havi 33 952 forintos törlesztővel az UniCredit Bank nyújtja (THM 14,41 %), de nem sokkal marad el ettől a CIB Bank 33 972 forintos törlesztőt (THM 14,45%) ígérő ajánlata sem. További bankok ajánlataiért, illetve a konstrukciók pontos részleteiért (THM, törlesztőrészlet, visszafizetendő összeg, stb.) keresd fel a Pénzcentrum megújult személyi kölcsön kalkulátorát. (x)

 

– tette hozzá Kocsis István, az EuroClaim Expert Kft. ügyvezetője.

A megkérdezettek akkor jártak a legközelebb a valós árakhoz, amikor jégverés tett kárt a gépkocsiban. Az autó felületén több mint 200 horpadást okozó káreset javítási költsége félmillió forintnál is többe kerülhet a példában szereplő Ford Focus esetében, és ezt a válaszadók 44%-a helyesen becsülte meg. Minden második megkérdezett azonban ebben az esetben is olcsóbbnak gondolta a szervizköltségeket.

A kutatásból az a kép rajzolódott ki, hogy leginkább a 40-59 év közötti korosztály van tisztában a szervizelési költségekkel, és a budapestiek többnyire olcsóbbnak gondolják a javítást, mint a nem a fővárosban élők.

Címlapkép: Getty Images
NEKED AJÁNLJUK
Farmról az asztalra: így segítheti ez az üzleti modell a kisgazdaságokat

A CSA, azaz a közösség által támogatott mezőgazdasági modell hazánkban egyelőre alig ismert, pedig Nyugat-Európában és az amerikai földrészen egyre elterjedtebb.

Páratlan fotó dokumentációval illusztrált napló került elő a Don-kanyarból (x)

Hadtörténeti kuriózum lehet az a 120 darab színes, jó minőségben retusált és digitalizált, publikálás előtt álló felvétel, amely 45 év lappangás után került elő.

Itt a díjnyertes fiatal vállalkozó újabb nagy dobása (X)

Az egyik legígéretesebb hazai technológiai startup által most piacra dobott okos gyűrű lehetővé teszi, hogy egyetlen érintéssel bármilyen infót megosszunk magunkról új ismerősünkkel.

Ilyen modellben még soha nem szerveztek ekkora rendezvényt (x)

Rekord gyorsasággal fogytak el a jegyek arra 400 fősre tervezett, fiataloknak szóló kapcsolatépítő és önfejlesztő rendezvényre, amelynél a szervezők a közösségi finanszírozás modelljével toboroztak.

Erről ne maradj le!
NAPTÁR
Tovább
2024. április 26. péntek
Ervin
17. hét
Ajánlatunk
KONFERENCIA
Tovább
GEN Z Fest 2024
Gyere el akár INGYEN a Z generáció tavaszi eseményére!
Retail Day 2024
Merre tovább, magyar kiskereskedelem?
EZT OLVASTAD MÁR?
GEN Z Fest 2024
Pénzről, bátran. Techről, tudatosan. Jövőről, őszintén.
Most nem