Nagy dobás, vagy csalódás a dél-koreai népautó? Teszteltük a fullos KIA Ceed-et

2019. augusztus 16. 05:55

Dél-Koreából érkezett, mégis több szálon kötődik a régióhoz, a magyar szakértelem nélkül pedig meg sem születhetett volna: az új KIA Ceed járt nálunk teszten, hogy kiderüljön, megállja-e a helyét a koreaiak Európába szánt népautója. A kezdőár igen kecsegtető, és a gazdagon extrázott tesztkocsi árcédulája sem olyan vaskos, mint amire először számítotanánk! Csak az az átkozott zongoralakk...

Nagy meglepetés nem ért minket, amikor beültünk az új KIA Ceed-be, hiszen az eddig is ismert volt, hogy a dél-koreai gyártó modelljei rendben vannak. Beülsz, és egyszerűen minden ott van, ahol lennie kell: mi egy Gold felszereltségű, 1,4-es turbóbenzines modellt kaptunk, tehát szinte minden benne volt, amit egy ekkora autóba bele tudott zsúfolni a KIA.

Már első ránézésre is minőséget sugároz a beltér: kopogós műanyagot csak elvétve találni. Azonban egyszerűen nem lehet elmenni amellett, hogy egy Bogányi-zongorára való, lakkfekete betéttel pakolták meg a kocsit: a műszerek körül, a kardánboxon, a kilincseknél - mindenhol találunk a jelenkori autóipar legborzalmasabb mániájából. Ez a métely kb. 2-3 hónap után lesz full karcos, de már öt perc után megragadnak rajta az ujjlenyomatok, a kosz. Nem hiszem el, hogy ugyanezen az áron nem lehet valami racionálisabb díszítést gyártani a beltérbe.

Ráadásul a zongoralakk a szériafelszereleltségek közé tartozik. Holott a világ összes autójának lakkfekete felületét örökké azoknak a tervezőkenk kellene sikálnia, akik szerint kiváló ötlet ilyen anyagot gépjárművekben felhasználni. Ugyanis ez a métely minden, csak nem remek ötlet, és még csak nem is egy kitűnő dizájnelem. Szimplán csak vesződség, baj, és stressz kiapadhatatlan forrása.

Megy mint az állat

Az 1,4-es turbóbenzin motorból 140 lóerőt sajtolt ki a KIA, ami aztán mindenre elég ebben az autóban: borzadályosan meg tud lódulni a lámpánál, a hétsebességes, duplakuplungos automataváltó padig igyekszik mindig 1500-2000 körüli fordulatot tartani - normál módban. Így pedig a vegyes fogyasztás 7-7,5 liter között alakult, városban ez felment 8 fölé - nem jó, de nem tragikus! Cserébe már ebben a módban is lehet dinamikusan közlekedni, másodperceken belül el lehet érni a maximálisan engedélyezett közlekedési sebességet. A futóműve is rendben van a kocsinak, nem ráz, bár mintha kicsit kemény lenne, de nem zavaró, ahogyan a beltér is csendes még magasabb sebességnél is.

A mi kutyánk kölyke
Nem sokan tudják, de a KIA Ceed (régebbi írásmódban Cee'd) a Community of Europe and European Design (európai közösség, és európai dizájn) kifejezés kezdőbetűiből áll. Az autó nem jöhetet volna létre a magyar szakértelem nélkül, de legalábbis nem pont így nézne ki: ugyanis a formatervezője nem más, mint Kovács Miklós - aki korábban az Audinál is dolgozott. A magyar tervező nevéhez egyébként nem csak a Ceed köthető: a KIA dizájnmenedzsereként ő irányította például a Stinger, a Venga és az Optima modellek fejlesztését is. Az Audinál részt vett az A8 és az A4 típusok megvalósíthatósági tanulmányainak elkészítésében. A Ceed nem csak a tervezője kapcsán kötődik a térséghez, a modellt ugyanis itt a közelben, Zsolnán gyártják.

Aki pedig Tokio Driftet akar játszani, annak mindenféleképpen érdemes benyomni a sport módot. Ugyan a Ceed normál módban is megy, mint a golyó, de sportban a váltó méginkább felpörgeti a motort, 90-nél például még csak ötösbe pakol (normálban már rég a hetedik fokozatban pörögne), és még bőven van benne erő, a hangja is megérkezik - így pedig teljes lesz a sportos feeling. Ennek viszont nagy ára van: ugyanis a sport mód elég hamar fel tudja tornászni 10-11 liter fölé a fogyasztást. Úgyhogy rövid játszadozásra kiváló, de hosszú távon nem ajánlatos benyomni azoknak, akik spórolni akarnak.

Komoly relax a dugóban

Hihetetlennek tűnik, de néha már-már vártam, hogy belekerüljek egy komolyabb dugóba. Ugyanis, amikor már az ember megszokja, és elkezd bízni a technikában, és bekapcsolja a távolságtartós tempomatot és a sávtartót, akkor gyakorlatilag semmi dolga nincsen. A váltó automata, így a kocsi automatikusan megáll, és ha megindul a forgalom, automatikusan megy a többiek után. Az első pár alkalommal még para volt, hogy az autó vezeti magát, de szépen lassan megszokható, hogy a csúcsdugóban konkrétan semmi dolga nincs az embernek, csak hátradőlni a klimatizált, kényelmes ülésben, esetleg bámulni az eget a tekintélyes tetőablakon keresztül.

Ugyanez igaz a sávtartóra is, ami tökéletesen működik, csak akkor húzza vissza a kocsit, ha tényleg kezdünk valamelyik oldalra elsodródni. A holttérfigyelő is hasznosan víjjog, ha valaki éppen elég veszélyes helyen van, mialatt sávot váltunk, ám a hátsó forgalmat figyelő rendszer néha egy kicsit későn szól, hogy jön valaki, így érdemes tolatás közben azért odafigyelni. Ez a pakk 350 ezer forintos plusz, de olyannyira leegyszerűsíti a vezetést, hogy untig megéri.

JÓL JÖNNE 1 MILLIÓ FORINT?

Amennyiben 1 millió forintot igényelnél 36 hónapos futamidőre, akkor a törlesztőrészletek szerinti rangsor alapján az egyik legjobb konstrukciót, havi 33 952 forintos törlesztővel az UniCredit Bank nyújtja (THM 14,41 %), de nem sokkal marad el ettől a CIB Bank 33 972 forintos törlesztőt (THM 14,45%) ígérő ajánlata sem. További bankok ajánlataiért, illetve a konstrukciók pontos részleteiért (THM, törlesztőrészlet, visszafizetendő összeg, stb.) keresd fel a Pénzcentrum megújult személyi kölcsön kalkulátorát. (x)

 

Az érintőképernyős médiarendszert pofonegyszerű kezelni, és a Hyundai-KIA saját fejlesztésű navigációja sem olyan rossz, a célnak pont megfelel, ha valakinek mondjuk nem sikerül az okostelefonját csatlakozatnia az Android Autóhoz, vagy az Apple vonatkozó applikációjához - így jártam én is, de vélhetően az én készülékemben van a hiba. És ha már telefon: a KIA egyből két USB-portot is berakott a szivargyújtóhoz, az egyik egy hagyományos, amelyen keresztül a Ceed megába fogadja a mobilokból érkező infókat, a másik viszont csak gyorstöltésre alkalmas, adatátvitelre nem. Ellenben elég hamar fel tudja tornászni a töltést még a legnagyobb akksis telefonban is - a céges iPhone 8-ba konkrétan majdnem 20 százalékot pakolt, ameddig a szerkesztőségből kiértünk a nem túl távoli forgatási helyszínre cca. 10-15 perc alatt.

A piszkos anyagiak

A Ceed igazi népautóként robbant be a köztudatba, és az új modell indulóára is elég baráti: a fapados, LX-modell már 4,5 millióért elhozható. Ebben is 1,4-es motor van, de a gyengébbik MPI, ami turbó nélkül hoz 100 lóerőt. Nem túl sportos, de a mindennapi közlekedéshez untig elég. Az LX-ben alapból benne vannak az ISOFIX rögzítőpontok, a tempomat és a vészfékező is, ahogyan a start-stop rendszer is, ahogy multikormányt is adnak már a legolcsóbb kocsiba. Ennyi pénzért egy hatsebességes manuális váltó kerül a kocsiba. Ellenben a nagy kijelző csak 5 colos, és nem színes - így pedig se navi, se tolatókamera nem játszik.

De a legolcsóbb modellbe az árlista szerint nem raknak zongoralakk betéteket, ami üdvözlendő!mEmellett vonzó a 7 évre, vagy 150 kilométerre szóló gyártói garancia, és a rozsdásodás elleni 12 éves garancia is, amit a KIA nyújt minden autójára.

A mi tesztautónk listaára akciósan 5,9 millió forint, ami nem rossz egy ilyen verdáért.

Nincs mese, pontozunk

A szerkesztőségben ismét körbement egy értékelőlap, amelyen az autót megjárt kollégák különböző szempontok alapján pontozták a Ceedet - ugyanez a lap jár körbe a többi autótesztünknél is. A KIA Ceed eredménye:

  • Hely mérete, kényelem: 4,5/5
  • Praktikusság: 4,5/5
  • Anyaghasználat, esztétika: 4/5 (a zongoralakk...)
  • Vezetési élmény, futásteljesítmény: 4/5
  • Kényelmi extrák: 4,5/5

Végső PC-pontszám: 4,3

NEKED AJÁNLJUK
Páratlan fotó dokumentációval illusztrált napló került elő a Don-kanyarból (x)

Hadtörténeti kuriózum lehet az a 120 darab színes, jó minőségben retusált és digitalizált, publikálás előtt álló felvétel, amely 45 év lappangás után került elő.

Itt a díjnyertes fiatal vállalkozó újabb nagy dobása (X)

Az egyik legígéretesebb hazai technológiai startup által most piacra dobott okos gyűrű lehetővé teszi, hogy egyetlen érintéssel bármilyen infót megosszunk magunkról új ismerősünkkel.

Ilyen modellben még soha nem szerveztek ekkora rendezvényt (x)

Rekord gyorsasággal fogytak el a jegyek arra 400 fősre tervezett, fiataloknak szóló kapcsolatépítő és önfejlesztő rendezvényre, amelynél a szervezők a közösségi finanszírozás modelljével toboroztak.

Zsongtak és tolongtak a vevők a magyar Kickstarteren: rengetegen csaptak le erre az egyedülálló termékre

Az első hazai közösségi piactéren sikeresen célba ért egy mézes kampány, amelyben a vásárlás mellett egy hartai termelő kaptárait is örökbe lehetett fogadni.

Erről ne maradj le!
NAPTÁR
Tovább
2024. április 24. szerda
György
17. hét
Április 24.
A rendőrség napja
Április 24.
Zajvédelmi világnap
Ajánlatunk
KONFERENCIA
Tovább
GEN Z Fest 2024
Gyere el akár INGYEN a Z generáció tavaszi eseményére!
Retail Day 2024
Merre tovább, magyar kiskereskedelem?
EZT OLVASTAD MÁR?
Pénzcentrum  |  2024. április 24. 21:11
Itt a Pénzcentrum App!
Clickbait-mentes címek és egyéb extrák a Pénzcentrum mobilapplikációban!
Most nem
Letöltöm