12 °C Budapest

Féláron foszthatjuk ki a boltokat: ezeket szórja ki a Decathlon, Deichmann

2018. május 17. 05:30

Szakértők szerint egy átlagos ember a nettó fizetésének 5 százalékát költheti ruházkodásra havonta. Ez Magyarországon 8 500 és 11 300 forint közötti összeget jelent, ami első ránézésre nem sok dologra elegendő. Ez azonban nem feltétlenül igaz, sőt a legnagyobb márkák 30-40 ezer forintos darabjaiból is simán lecsíphetünk akár 75 százalékot is, akkor ha szemfülesek és körültekintőek vagyunk. A lehetőségek után kutatva utánajártunk, hogy a legnagyobb magyar ruhakereskedők, milyen stratégiák mentén áraznak le, valamint megkérdeztük az is, mekkora kedvezményekre lehet számítani a kiárusított darabok esetében.

Egy átlagos ember havi fizetésének (nettó) az 5 százalékát költheti ruhákra egy hónapban - javasolja Peter Dunn, amerikai pénzügyi tanácsadó. Ez Magyarországon, a KSH legfrissebb kereseti adataival számolva átlagosan 11 300 forint, illetve visszafogottabb - nem átlag keresetet, hanem mediánt figyelembe véve - módszerekkel kalkulálva 8 500 forint.

Ezzel szemben az Eurostat friss, 2016-ról szóló elemzésében. Egy átlagos magyar háztartás csupán az éves kiadásainak 3,6 százalékát fordítja ruházkodásra, ami esetünkben évi átlag 200 eurót, azaz körül-belül 63 ezer forintot jelent, ami havonta alig több 5 ezer forintnál (ráadásul ez nem is egy főre értendő). Ezzel az eredménnyel Európában a lista végét, hátulról a harmadik helyet foglaljuk el, Bulgáriát és Romániát előzve.

Az, hogy ez soknak számít-e vagy kevésnek egyéni preferencia kérdése is. Annyi azonban biztos, hogy a márkás, drága ruhadarabok szinte kifizethetetlennek tűnnek ezekből az összegekből, vagy legalábbis nagyon sok hónapon át kellene spórolni rájuk. Jó hír azonban, hogy a legnagyobb ruházati boltok a tematikus akcióikon kívül szinte minden nap adnak kedvezményeket, még a súlyos, több tízezer forintos ruhadarabokból is.

Sportra fel

A strandszezon közeledte okán megkerestük a legnagyobb sportruházati cikkeket forgalmazó cégeket Magyarországon, avassanak be minket, milyen állandó akciókkal találkozhatnak boltjaikban a vásárlók.

Hiszünk abban, hogy az egész évben, folyamatosan és tartósan alacsony árakkal tudjuk leginkább elérhetővé tenni a sportolás örömét a lehető legtöbb ember számára. Termékeink árképzésének ez képzi az alapját. Így bár kedvezményeket elvétve és kivételes esetekben alkalmazunk, ennek az alapvetően alacsonyabb árak az oka. Ez persze nem jelenti azt, hogy nálunk ne lenne árleszállítás

- mondta el a Pénzcentrumnak Kabarcz Balázs, a Decathlon kereskedelmi igazgatója, aki hozzátette azt is, alapvetően két esetben lehet leárazással találkozni náluk:

  • az egyik eset, ha az adott termék kifutóvá válik, azaz már nincs utánpótlás készlete, tehát adott esetben az áruházakban már nem tudják az összes méretet biztosítani,
  • a másik eset, hogyha egy régebbi termékből túl magas készlet marad, de azt már nem tudják tovább forgalmazni és így egy kedvezménnyel gyorsítják meg a készlet kipörgetését.

Ezek az kedvezmények azonban a termékkör kis részét érintik. Mindazon általegy

10 és 30 százalék közötti árleszállítást simán elcsíphetünk,

ha ráakadunk egy kifutó darabra. De azok a szerencsések például, akiknek óriási a lábuk, és mondjuk a 47-es méreten kívül az adott cipőből már nincsen más darab, a nagy méretből viszont sok, akkor még nagyobb kedvezményre bukkanhatnak.

Alkunak viszont nincs helye a boltokban, Kabarcz Balázs szerint, egy esetleges alku következtében kialakult alacsonyabb ár méltánytalan lenne azokkal szemben, akik nem élnek ezzel a módszerrel. Így maga az alku nincs benne a Decathlon értékesítési modelljében. A fennt említett kiárusításra kerülő termékek mellett esztétikailag hibás termékekre is megszerezhetők a fennt említett kedvezmények, azonban a kereskedelmi igazgató szerint elenyésző az ilyen termékek eladásra bocsájtásra. És, ha mégis megtörténik, akkor is csak egy-egy áruházban, helyi döntések alapján. Az áruház ugyanis ezeket szívesebben használja inkább teszt darabnak. Mindezekhez fontos hozzátenni, hogy a kárusított, esztétikailag hibás termékekre teljesen azonos garancia vonatkozik, mint a teljes áron értékesítettetekre.

A sport vonalán maradva többszörösen is megkerestük a Hervist, az Intersportot, és a Mountexet is, ám ők cikkünk megjelenéséig nem válaszoltak a kérdéseinkre. Ott jártunkkor azonban ezekben az üzletekben is szép számmal láttunk kiárusított darabokat. Az egyik fővárosi Hervisben például találtunk féláras, utolsó darabos 45-ös futócipőt 40 000 forint helyett 20 000 ezerért, de más márkás surranók árából is hiányzott legalább 30-40 százalék az eredetihez képest.

JÓL JÖNNE 1 MILLIÓ FORINT?

Amennyiben 1 millió forintot igényelnél 36 hónapos futamidőre, akkor a törlesztőrészletek szerinti rangsor alapján az egyik legjobb konstrukciót, havi 33 952 forintos törlesztővel az UniCredit Bank nyújtja (THM 14,41 %), de nem sokkal marad el ettől a CIB Bank 33 972 forintos törlesztőt (THM 14,45%) ígérő ajánlata sem. További bankok ajánlataiért, illetve a konstrukciók pontos részleteiért (THM, törlesztőrészlet, visszafizetendő összeg, stb.) keresd fel a Pénzcentrum megújult személyi kölcsön kalkulátorát. (x)

 

Ha már cipők

A sportruházat mellett kíváncsiak voltunk arra is, hogy a kifejezetten cipőkre szakosodó kereskedők, milyen stratégia mentén akcióznak. Válaszaiban a Decihmann arról számolt be a Pénzcentrumnak, hogy ők jellemzően két nagyobb hullámban áraznak le a szezonok végén, hogy kisöpörjék az elmúlt szezon modelljeit. Ez nyár végén és tél végén esedékes. Mindkét esetben először 30, majd 50 százalékkal értékelnek le, amit a kettőt fizet hármat vihet akció követ, majd

legvégül 75 százalékos akciókkal zárnak.

Ebben az esetében egy 30 000 forintos cipőt például 7 500 forintért lehetne hazavinni, ami már simán belefér a havi 8 500 forintos ruhára szánt keretbe is. De, még ha a 75 százalékost nem is,

20-30 százalékos kedvezményt szinte mindig lehet találni a boltokban, különböző szezonközi leárazások révén.

Fontos ugyanakkor megjegyezni, hogy a Pénzcentrumhoz eljuttatok válaszok szerint, a bolt semmilyen esetben sem áraz le pusztán amiatt egy terméket mert az minőségi hibás. Sőt válaszaiban a Deichmann arra hívja föl a figyelmet, hogy ha valaki valamilyen hibát talál a terméken, éljen reklamációs jogával.

A különlegesebb méretekkel rendelkezőknek ebben az üzletben is jó hír, hogy vannak úgy nevezett utolsó párok is akcióban. Ezek olyan modellek, amelyekből már csak egy, esetleg két méret található és már nem is lesz utánszállítva. Itt 50 százalékos kedvezményt lehet elérni,tehát ha szerencsénk van, egy saját méretünkben lévő 18 ezer forintos lábbeli 9 ezerért már a miénk lehet. A garancia egyébként ebben az üzletben is minden kiárusításra kerülő darabra ugyanúgy vonatkozik, mint az újonnan érkezettekre, nincs különbség.

Most akkor belefér?

Ha maradunk a bevezetőben taglalt, átlagból számolt 11 300 vagy a "medián" 8 500 forintos havi ruhakeretnél, azt látjuk, hogy bár elsőre ezek a számok elég kicsik, ha szerencsések vagyunk, és egy előre meghatározott stratégia szerint vásárolunk, akkor még márkásabb, igen drága ruhadarabok is bekerülhetnek a szekrényünkbe úgy, hogy nemigen kell átlépnünk a keretet.

Ehhez persze kell némi szerencse és utánajárás is, annyit azonban ki lehet jelenteni, hogy a legújabb kollekciós, teli áras ruhák bár egy ideig nagyon mutatósak és divatosak, nem biztos hogy érnek annyit, mint amennyit az árcédulájukmutat. Arra viszont tökéletesek, hogy igencsak kiürítsék a pénztárcákat. Úgyhogy csak okosan.

NEKED AJÁNLJUK
Itt a díjnyertes fiatal vállalkozó újabb nagy dobása (X)

Az egyik legígéretesebb hazai technológiai startup által most piacra dobott okos gyűrű lehetővé teszi, hogy egyetlen érintéssel bármilyen infót megosszunk magunkról új ismerősünkkel.

Ilyen modellben még soha nem szerveztek ekkora rendezvényt (x)

Rekord gyorsasággal fogytak el a jegyek arra 400 fősre tervezett, fiataloknak szóló kapcsolatépítő és önfejlesztő rendezvényre, amelynél a szervezők a közösségi finanszírozás modelljével toboroztak.

Zsongtak és tolongtak a vevők a magyar Kickstarteren: rengetegen csaptak le erre az egyedülálló termékre

Az első hazai közösségi piactéren sikeresen célba ért egy mézes kampány, amelyben a vásárlás mellett egy hartai termelő kaptárait is örökbe lehetett fogadni.

Újraindul a STRT Holding inkubációs programja, a Launchpad

Az STRT Holding közleménye szerint 8+30 millió forint befektetés és tapasztalt mentorgárda várja a jelentkezőket.

NAPTÁR
Tovább
2024. április 16. kedd
Csongor
16. hét
Április 16.
A hang világnapja
KONFERENCIA
Tovább
GEN Z Fest 2024
Gyere el akár INGYEN a Z generáció tavaszi eseményére!
Retail Day 2024
Merre tovább, magyar kiskereskedelem?
EZT OLVASTAD MÁR?
CSOK Plusz - hírek, tudnivalók
A legfontosabb hírek, elemzések, és a részletszabályok a 2024-től elérhető CSOK Plusz-ról.
Most nem