13 °C Budapest

Ezeket a termékeket keresik a magyarok az üzletek polcain

2019. július 9. 13:32

A magyar vásárlók egyre szívesebben választják a magyar termékeket a boltokban - ezt támasztja alá több, a közelmúltban készült kutatás is. Sokan vannak, akik hajlandóak akár több pénzt is fizetni a hazai termékekért. De vajon milyen termékkategóriában keresik a hazait a magyar vevők? És vajon hogy állnak a kiskereskedelmi láncok a magyar beszállítókkal? Ennek jártunk utána.

Több, a közelmúltban készült felmérés is alátámasztja, hogy a magyarok egyre inkább keresik a magyar termékeket az üzletek polcain. A Médiaunió Alapítvány tavalyi kutatásából kiderült, hogy a válaszadók 95 százaléka szívesen vásárolt magyar élelmiszert, igaz, mindössze a részt vevők 31 százaléka felelte azt, hogy kifejezetten törekszik arra, hogy minél több magyar termék kerüljön a kosarába. Kiderült az is, hogy a többség két hasonló termék közül a magyart részesíti előnyben, amennyiben tisztában van az élelmiszer eredetével.

Az InnoFood Marketing Kft. által készített felmérés is megerősíti ezt: eszerint két, tulajdonságaiban megegyező, azonos árú termék közül a magyarok 85,9 százaléka a hazait választja, 52,7 százalékuk pedig 10 százalékkal magasabb árat is hajlandó a hazaiért fizetni, ha az eredetet védjegy igazolja.

Miből veszünk hazait?

A vásárlók leginkább magyar zöldségeket és gyümölcsöket vesznek, de magas arányban választanak tejtermékeket, baromfit és pékárukat is

- tudta meg a Pénzcentrum Maczelka Márktól, a SPAR Magyarország Kereskedelmi Kft. kommunikációs vezetőjétől, aki hozzátette, a SPAR Magyarország mindig fontosnak tartotta, hogy a termékkínálata kialakításában kiemelt szerephez jussanak a magyar termelők, gyártók és feldolgozók.

A vállalat hazai beszállítóinak aránya igen magas, 95 százalékban hazánkban működő vállalkozások árucikkeit forgalmazzuk, egyes termékcsoportok esetében pedig kizárólag Magyarországon előállított termékek kerülnek a polcokra

 - mondta Maczelka. Elárulta azt is, hogy jelenleg a cég a magyarországi piacon már fellelhető, de kiskereskedelmi hálózatban még nem kapható élelmiszertermékeket keres.

"Június 27-től augusztus 24-ig várjuk ötletgazdag, a fenntarthatóságot lehetőség szerint szem előtt tartó vállalkozások jelentkezését a Hungaricool pályázatra. A legjobbnak ítélt 10 termék vagy termékcsalád egy az áruházlánci beszállítói tevékenységre felkészítő féléves mentorprogramot követően 2020. április 23-tól az INTERSPAR áruházak polcaira kerül" - mondta Maczelka Márk.

Olyan, a vonatkozó magyar jogszabályok szerint működő, bejegyzett vállalkozások próbálkozhatnak, amelyek legalább egy lezárt üzleti évvel és legalább 10-300 millió forint éves árbevétellel rendelkeznek. A beérkezett termékeket egy szakmai zsűri vizsgálja majd meg először, amely kiválasztja a legjobbnak ítélt maximum 20 terméket vagy termékcsaládot. Ezek aztán az Országos Mezőgazdasági Élelmiszeripari Kiállítás és Vásár (OMÉK) rendezvényén fognak versenyezni egymással szeptember 26-29-e között. Az itt legjobbnak bizonyuló maximum tíz termék kerül majd az üzletek polcaira.

Ezért érdemes magyar termékeket vásárolni

Adódik a kérdés, mégis miért számít, hogy magyar élelmiszert választunk-e.

Környezetvédelmi szempontból pozitív döntést hozunk, ha vásárlás során előnyben részesítjük a hazai termékeket, ugyanis ezeknek a környezetterhelése kisebb a rövidebb szállítási távolság miatt. A vásárlókat ebben a döntésben segíti a csomagoláson található "magyar termék" illetve a "hazai termék" címke. Míg az előbbi azt igazolja, hogy az adott termék 100 százalékban hazai alapanyagból, hazai feldolgozással készült, a másodiknál ez az arány legalább 50 százalék

 - mondta a Pénzcentrumnak Andacs Noémi, a Tudatos Vásárlók Egyesületének munkatársa. Hozzátette, főleg a zöldségek és gyümölcsök esetében igaz az, hogy a származás helye és a szezonalitás szorosan összekapcsolódik. Vagyis ha például télen, nem nagy távolságból, fűtött üvegházból érkező epret vásárolunk, hanem almát, akkor nagy eséllyel tudunk hazai származásút választani, így nem csak a szállításból, de a termesztésből adódó környezetterhelés is kisebb lesz.

Ha a hazai termékeket választjuk, azzal nem csak a környezetünkre, de az egészségünkre és a gazdaságra is pozitív hatással leszünk. A messziről érkező zöldségeket-gyümölcsöket sokszor éretlenül szedik le, vegyszerekkel kezelik, hogy kibírják az utazást, így egészségünk szempontjából is kedvezőbb, ha a hazai terméket választjuk

 - válaszolta megkeresésünkre Szabó Eszter, a Felelős Gasztrohős Alapítvány kommunikációs vezetője.

 

TÁMOGATOTT TARTALOM
A cikk megjelenését a SPAR Magyarország Kereskedelmi Kft. támogatta.

NEKED AJÁNLJUK
Páratlan fotó dokumentációval illusztrált napló került elő a Don-kanyarból (x)

Hadtörténeti kuriózum lehet az a 120 darab színes, jó minőségben retusált és digitalizált, publikálás előtt álló felvétel, amely 45 év lappangás után került elő.

Itt a díjnyertes fiatal vállalkozó újabb nagy dobása (X)

Az egyik legígéretesebb hazai technológiai startup által most piacra dobott okos gyűrű lehetővé teszi, hogy egyetlen érintéssel bármilyen infót megosszunk magunkról új ismerősünkkel.

Ilyen modellben még soha nem szerveztek ekkora rendezvényt (x)

Rekord gyorsasággal fogytak el a jegyek arra 400 fősre tervezett, fiataloknak szóló kapcsolatépítő és önfejlesztő rendezvényre, amelynél a szervezők a közösségi finanszírozás modelljével toboroztak.

Zsongtak és tolongtak a vevők a magyar Kickstarteren: rengetegen csaptak le erre az egyedülálló termékre

Az első hazai közösségi piactéren sikeresen célba ért egy mézes kampány, amelyben a vásárlás mellett egy hartai termelő kaptárait is örökbe lehetett fogadni.

Erről ne maradj le!
NAPTÁR
Tovább
2024. április 23. kedd
Béla
17. hét
Ajánlatunk
KONFERENCIA
Tovább
GEN Z Fest 2024
Gyere el akár INGYEN a Z generáció tavaszi eseményére!
Retail Day 2024
Merre tovább, magyar kiskereskedelem?
EZT OLVASTAD MÁR?
CSOK Plusz - hírek, tudnivalók
A legfontosabb hírek, elemzések, és a részletszabályok a 2024-től elérhető CSOK Plusz-ról.
Most nem