-1 °C Budapest

Mire költenek a gazdag magyarok? Mit vesznek a szegények?

2015. november 7. 11:23

Továbbra is döbbenetesen nagyok a különbségek a legszegényebb és leggazdagabbak kiadásai között. Sokkolóak a statisztikák, miszerint a szegények fejenként 41 ezer forintból kénytelenek megélni havonta és csupán 13 ezer forintot költenek élelmiszerre.

2015 első fél évében egy háztartás egy főre jutó havi fogyasztási kiadása 72 214 forint volt. Jelentős a különbség a társadalom legszegényebb és leggazdagabb rétegeinek vásárlási szokásai között. Az egy személyre jutó elköltött havi összeg a legszegényebb családok esetében, tehát a társadalom legszegényebb 20 százalékánál mindössze 41 ezer forint.

Ezzel szemben a legjobban kereső 20 százalék kiadási havonta fejenként meghaladják a 134 ezer forintot - derült ki a KSH friss fogyasztási statisztikájából. A szegények mindössze 13 ezer forintot költenek boltban vásárolt élelmiszerekre, a módosabbak azonban 28 ezer forint fölött. Éttermekbe viszont sokkal gyakrabban járnak a gazdagabb családok.


A munkaképességet meghatározó kiadásokra (az egészségre, közlekedésre és oktatásra) ötször annyit költenek a magas bevétellel rendelkező családok, ezáltal a szegényebb rétegek alapvető hátránnyal indulnak a munkaerőpiacon. A kultúrafogyasztás esetén majdnem kilencszeres a különbség.

Az ország egyes régióiban területileg is nagyok az eltérések. Az észak- alföldi fogyasztók költenek a legkevesebbet termékekre és szolgáltatásokra. A legtöbb pénzt a közép- magyarországi régióban (így Budapesten is) költik el. Ebben a régióban a több a vásárlók lehetősége is.

A KSH bővebben is foglalkozik a jövedelemkülönbségek élelmiszerfogyasztásra gyakorolt hatásával. Közgazdaságilag elfogadott törvényszerűség, hogy minél kisebb hányadát fordítjuk élelmiszerre az összköltségünknek, annál kedvezőbb az életszínvonal. A magas bevételű háztartások kiadásaik 21 százalékát, az alacsony bevételűek kiadásaik egyharmadát költik boltban megvásárolt élelmiszerre és alkoholmentes italokra. A gazdagabbak minden élelmiszer típusra többet költenek, változatosabban, egészségesebben étkeznek:

  • kevesebb zsiradékot, húst és kenyeret
  • több gyümölcsöt és halat fogyasztanak

Az élelmiszerfogyasztás szempontjából figyelembe kell venni, hogy nem csak otthon étkezünk. Bár az otthon elfogyasztott élelmiszerek aránya a leggazdagabbaknál csupán 2,2-szer magasabb, mint a legnagyobb szegénységben élő családoknál, számításba kell vennünk a házon kívül étkezéseket. A gazdagok kiadásaiból a házon kívüli étkezések a teljes ételre fordított összeg 19 százalékát teszik ki. Éttermekben, a munkahelyen és az iskolában 4,5-ször költenek többet a magas bevételű háztartások tagjai. Tehát a jövedelmi helyzet javulásával párhuzamosan nő a házon kívüli étkezések aránya.

TÍZEZREKET SPÓROLHATSZ BANKVÁLTÁSSAL!

A bankszámla mindennapi életünk része. A munkabér, nyugdíj, ösztöndíj jellemzően bankszámlára érkezik. Segítségével kényelmesen intézhetjük a pénzügyeinket, akár otthonról is. Ahhoz azonban, hogy bankszámlád valóban azt nyújtsa, amire szükséged van, körültekintően kell választanod. Mielőtt kiválasztanád bankszámládat, nézz szét a Pénzcentrum megújult bankszámla kereső kalkulátorában! Állítsd be a személyes preferenciáidat, és versenyeztesd a pénzügyi szolgáltatókat, hiszen a megalapozott döntés a Te érdeked! Egy testre szabott bankszámlával a költségeken is rengeteget spórolhatsz! (x)


A kiadások alapján tehát megállapítható, hogy az életszínvonalbeli különbségek kis mértékben csökkentek. Ezeket az eredményeket részben befolyásolhatja, hogy a KSH változtatott a lakosság fogyasztásának mérési módszerein. Ezáltal a 2015-ös adatok a korábbi évek adataival csupán korlátozottan vethetőek össze.

Érdemes megfigyelni, hogy milyen mértékben változott az elmúlt két évben a szegényebb és gazdagabb rétegek kiadásai közti különbség az egyes termékcsoportoknál.

  • Az egy főre jutó kiadások 3, 6-szorosról 3,3-szoros különbségre csökkentek
  • A ruházati költségkülönbségek 7,8-szorosról 4,5-szörösre csökkentek
  • A vendéglátásban, közlekedésben és egészségügyben szintén csökkentek
  • A szórakozás terén 7,7-szeresről 8,8-szorosra növekedtek
  • Az oktatás, a szeszesital és dohánytermékek esetében minimálisan növekedtek

NEKED AJÁNLJUK
Óriási dobásra készül 2023-ban a magyar Kickstarter: ez lehet a válság ellenszere?

Hivatalosan is elindította befektetési kampányát a Brancs közösségi piactér, amely rekordérdeklődéssel zárta az előregisztrációs kampányát.

Újabb két közösségi kampány lett sikeres: mutatjuk, hogy melyik (x)

Év végén két újabb izgalmas kampány ért el kiemelkedő sikereket a Brancs piacterén.

Jövőre ezeket az ötleteket lesz érdemes figyelni!

Most viszont bemutatunk 3 olyan projektet, amikről valószínűleg sokat fogunk még hallani 2023-ban!

Zubreczki Dávid: teljesen abszurd, hogy erről végleg lemondtak a budapestiek

A könyv szerzőjét, Zubreczki Dávidot kérdeztük a balatoni fejlesztésekről, a városnézésről, építészetről és hogy mitől lenne élhetőbb Budapest. Interjú.

Erről ne maradj le!
NAPTÁR
Tovább
2023. január 28. szombat
Károly, Karola
4. hét
Ajánlatunk
KONFERENCIA
Tovább
Digital Transformation 2023
Innovatív technologiák a hatékonyságnövelésért!
Sustainable Tech 2023
Innováció ma, zöld gazdaság holnap!
Biztosítás 2023
A tavasz meghatározó pénzügyi konferenciája március 8-án!
EZT OLVASTAD MÁR?