19 °C Budapest
Újabb trükk a boltosoktól, vagy tényleg visszaadják a pénzünk?

Újabb trükk a boltosoktól, vagy tényleg visszaadják a pénzünk?

Pénzcentrum
2015. szeptember 17. 05:59

Több reklámban, hirdetésben hallani: "vásárolj nyugodtan, ha nem vagy elégedett, visszakapod a vételárat".  De mi is pontosan a pénzvisszafizetési garancia? Ez tényleg működik? A Pénzcentrum a témában a Nemzeti Fogyasztóvédelmi Hatóságot (NFH) kérdezte.

"Ha nem vagy elégedett a vásárolt termékkel, akkor visszakaphatod a pénzed" - hangzik el számos hirdetésben. A fogyasztóvédelmi hatóság tapasztalatai szerint a nagyobb áruházakra jellemző, hogy ilyen jellegű 30, 60 vagy esetleg 90 napos pénzvisszafizetési garanciát vállalnak az árucikkeikre, ezzel biztosítva azt, hogy később esetleg meggondoljuk magunkat.

Érdemes tudnunk, hogy a hatályos jogszabályok szerint, olyan esetekben, amikor egy adott terméknek nincsen hiányossága és rendeltetésszerűen működik, akkor a kereskedőnek, nem kötelessége visszafizetni a termék árát csak azért, mert a vevő meggondolta magát,  nem tetszik esetleg a termék színe vagy nem jó a mérete.

Egyedül az interneten történt vásárlásokat, az árubemutatón eladott árucikkeket, valamint az üdülési jogok megvételét tekinthetjük kivételnek, ezek esetében még 14 napon belül meggondolhatjuk magunkat.

A kereskedő dönt

Ettől függetlenül a kereskedő dönthet úgy, hogy önként pénzvisszafizetési lehetőséget biztosít. Ebben az esetben a vállalkozás határozza meg, hogy mennyi ideig vállalja a pénzvisszafizetést, és azt is, hogy milyen termékekre. A cég határozza meg szintén, hogy mik az érvényesítésnek a pontos feltételei. Fontos tudnunk, amennyiben a vállalkozás ilyen pénzvisszafizetési garanciát vállal, akkor azt az általa megadott feltételek szerint köteles teljesíteni.

Amennyiben nem így jár el, a vásárló beadvánnyal fordulhat az illetékes kormányhivatalhoz, amely egy eljárásban vizsgálhatja, hogy a vállalkozás magatartása megvalósított-e tisztességtelen kereskedelmi gyakorlatot.

- válaszolta a Pénzcentrum megkeresésére Kiss Anita az NFH szóvivője.

Mik lehetnek a visszafizetés feltételei?

Mivel a kereskedő nem köteles megtéríteni a vételárat, ha a termék nem hibás, ezért a feltételeket is a kereskedő szabja meg. Ezért, ha nem vagyunk biztosak abban, hogy szükségünk lesz a megvásárolt termékre, akkor mindenképpen kérdezzünk rá a pénzvisszafizetés feltétételeire. Ilyen feltétel lehet például:

  • Bontatlan csomagolás
  • Kipróbálás szintű használat
  • Akciós termékek kivételként való meghatározása

Az IKEA-ban például 365 napon belül visszakaphatjuk a nem használt és eredeti bontatlan csomagolásban lévő termék árát, ha megvan a vásárlásról a nyugtánk. Abban az esetben, ha már kibontottuk vagy összeszereltük a termékünket, de az sérülésmentes akkor 30 százalékot levonnak a vételárból. De az áruház fenntartja magának a jogot, hogy elutasítsa a visszavásárlást, sőt akadnak olyan termékek is, amelyekre ez egyáltalán nem vonatkozik.

Az OBI-ban 60 napon belül veszik vissza az ép és eredeti csomagolásban lévő termékeket a vásárlást igazoló eredeti bizonylat ellenében. Ez azonban például nem érvényes a növényekre, méretre vágott faárukra, textilanyagokra, értékcsökkentett termékekre, egyedi megrendelésekre.

JÓL JÖNNE 2 MILLIÓ FORINT?

Amennyiben 2 millió forintot igényelnél, 60 hónapos futamidőre, akkor a törlesztőrészletek szerinti rangsor alapján az egyik legjobb konstrukciót, havi 42 034 forintos törlesztővel az UniCredit Bank nyújtja (THM 9,96%), de nem sokkal marad el ettől a CIB Bank 42 083 forintos törlesztőt (THM 10,01%) ígérő ajánlata sem. További bankok ajánlataiért, illetve a konstrukciók pontos részleteiért (THM, törlesztőrészlet, visszafizetendő összeg, stb.) keresd fel a Pénzcentrum megújult személyi kölcsön kalkulátorát. (x)

Az Aldi-nál pedig azt ígérik, hogy amennyiben bármelyik náluk vásárolt élelmiszerrel nem vagyunk elégedettek, akkor visszavihetjük és visszakapjuk a pénzünket.

Tényleg működik?

Az NFH tapasztalatai szerint, ha egy áruház biztosít pénzvisszafizetési garanciát, akkor jellemzően teljesíti is azt a megadott feltételek szerint. Évente csupán néhány panasz érkezik ezzel kapcsolatban. Sok esetben ugyanis csak félreértésről van szó, például:

A fogyasztók úgy vélik, hogy valamennyi cikkre vonatkozik az ilyen "garancia", ha meggondolják magukat, illetve akkor is él esetleg, ha a termék csomagolását felbontották és akár huzamosabb ideig is használták azt.

- tette hozzá Kiss Anita.

Mit kell tennünk, ha mégsem kapjuk vissza pénzünket?

Ha a mi esetünkben is járna a pénzvisszafizetési garancia, de mégsem kapjuk vissza pénzünket, akkor a fogyasztóvédelmi hatóság tisztességtelen kereskedelmi gyakorlat miatt járhat el.  Fordulhatunk a bírósághoz vagy kérhetjük a békéltető testület közreműködését, amely segíthet a vitás ügy rendezésében.

NEKED AJÁNLJUK
Erről ne maradj le!
NAPTÁR
Tovább
2022. május 18. szerda
Erik, Alexandra
20. hét
KONFERENCIA
Tovább
Sustainable World 2022
A jövő vállalata - Zöld az út a fenntarthatóság felé!
Portfolio Digital Transformation 2022
Szektorokon átívelő tudás a belső folyamatoktól a termékig!
Külföldi piacra lépés 2022
Ingyenes online konferencia hazai kkv-nak!
EZT OLVASTAD MÁR?