Válságban többet mozizik a magyar

2010. március 26. 12:05

Hogyan hat a válság a magyarok mozi-látogatási szokásaira? Miért sikeresebbek a multiplex mozik Szlovákiában mint nálunk? Mivel tudják megtartani nézőiket a filmletöltések és házimozi-rendszerek korában a moziüzemeltetők? Valóban a 3D lehet a mozik túlélésének záloga. A hazai mozipiac legnagyobb szereplőjének, a Palace Cinemas vezérigazgatójával, V.J. Maury-val beszélgettünk. Interjú.

A Cinema City, Közép-Európa másik meghatározó moziüzemeltetője nyilvánosságra hozta 2009-es látogatottsági adatait, melyek 20 százalékos növekedésről számolnak be. Önök milyen évet zártak tavaly?

V. J. Maury: Mi a Cinema City-vel ellentétben nem nyitottunk új mozikat 2009-ben, ami részben megmagyarázza a növekedésüket. Voltak pozitív és negativ időszakaink a tavalyi évben. Nézőszámot tekintve mérsékelt csökkenést regisztráltunk, míg árbevételt tekintve növekedni tudtunk a megelőző évhez képest. Összességében a 2009 elején megfogalmazott várakozásinkhoz képest jó évet zártunk, különösen, ha figyelembe vesszük a makrogazdasági környezetet. A magyar mozipiac 2004-ben érte el csúcspontját, azóta a szektornak nem sikerült visszatérnie azokhoz a szintekhez. A budapesti mozipiac 2009-es növekedése alapvetően az új mozinyitásoknak (Arena Pláza, Allee) köszönhető. Ezek az új mozik véleméynem szerint növelni tudták a budapesti mozipiacot, tehát a torta is nagyobb lett általuk. Mindeközben szélesítettük tevékenységünket Magyarországon. Beindítottuk a Palace Media-t, a saját reklámértékesítési cégünket (ad sales house), hiszen a hirdetési bevételek egyre fontosabb szerepet játszanak a szektorban. Megalapítottuk saját film-forgalmazó üzletágunkat is, a Palace Pictures-t, mely igen sikeres lépésnek bizonyult. A District 9 című filmet pl. már a Palace Pictures hozta be Magyarországra, mely egy kifejezetten sikeres film volt 2009-ben.

Nemzetközi kitekintésben milyen évnek értékeli 2009-et?

Ez a szektor végeredményben a filmekről szól, azoktól függ. A moziüzemeltetési üzlet mindenképpen ciklikus abban az értelemben, hogy nagyjából 4-5 évente átélünk egy-egy kiemelkedően rossz évet, ami elsősorban az adott évben bemutatott filmek gyenge minőségével indokolható. Az Egyesült Államokban 2005 egy ilyen év volt, a nézők nem szerették a filemeket. Közép-Európában ez az év 2009 volt, a kasszasikernek szánt filmek nem bizonyultak olyan sikeresnek mint 2008-ban.

A Palace Cinemas-sztori
A Palace-t több magánbefektető, többek között V.J. Maury alapította 1999-ben, joint-venture-ben a UCI-al, ami a Universal és a Paramount közös cége volt. 2001-2002-ben a mozivetítési piac lassulása miatt az UCI letett korábbi terjeszkedési terveiről, így az Argus Capital segítségével a magánbefektetők kivásárolták őket a Palace-ból. Ezután kezdődött el a cég terjeszkedése. A Star Century-t 2002-ben vásárolták meg, így 2002-ben már 10 mozit tulajdonoltak a régió három országában, Magyarország mellett Csehországban és Szlovákiában. 2005-ben kezdték meg a tárgyalásokat a Mammut Mozi tulajdonosaival, melynek eredményeképpen ezt a mozit is a portfóliójukba helyezhették. 2006-ban a Palace Cinemas megvásárolta az Intercom mozijait is. Jelenleg a cég 20 mozit üzemeltet, s ebből csupán 3-at hoztak létre, a többit akvizíciókon keresztül szerezték meg.


Különböző nézetek léteznek a mozipiac és a makrogazdaság teljesítménye közötti kapcsolatot illetően. A szakértők egy része szerint a recesszió kifejezetten pozitív hatással is lehet a szektorra, hiszen a fogyasztók a mozit relatív olcsó szórakozásnak tartják és előbb mondanak le a drágább szolgáltatásokról. Működhet -e ez a logika Közép-Európában is?

Úgy gondolom, hogy Magyarországon az emberek még mindig relatív költséghatékony szórakozási formának tartják a jelenlegi gazdasági környezetben. Ennek megfelelően a jegyárainkat próbáljuk viszonylag alacsony szinten tartani, emiatt a magyarországi jegyárak nem emelkedtek olyan mértékben mint Csehországban és Szlovákiában. A makrogazdaság és a mozilátogatottság kapcsolatát az időjáráshoz hasonlítanám: közepesen rossz idő esetén a látogatottság emelkedését tapasztaljuk. Ugyanakkor, ha ennél is rosszabbra fordul az idő, akkor épp az ellenkezője történik, azaz csökken a látogatottságunk. Magyarországon azonban nem ez a legnagyobb problémánk, hanem az egyre súlyosabb helyi és országos adóterhek. Ha a magyarországi látogatottságunkat a csehországi vagy a szlovákiai adórendszerrel kombinálnánk, akkor nagyon profitábilisak lennénk. Ehelyett az olyan kormányzati döntések mint az ÁFA-kulcs 20-ról 25%-ra való emelése egyszerűen a jegyárak emelkedését ererdményezik egy gzadasági válság esetén úgy, hogy a Palace Cinemas egy fillért nem lát ebből az áremelkedésből. Ez kemény pirula recessziós időszak közepén. Ha ez a folyamat folytatódik, úgy a vállalkozások egyre nehezebb helyzetbe kerülnek.

Bárkinek járhat ingyen 8-11 millió forint, ha nyugdíjba megy: egyszerű igényelni!

A magyarok körében évről-évre nagyobb népszerűségnek örvendenek a nyugdíjmegtakarítási lehetőségek, ezen belül is különösen a nyugdíjbiztosítás. Mivel évtizedekre előre tekintve az állami nyugdíj értékére, de még biztosítottságra sincsen garancia, úgy tűnik ez időskori megélhetésük biztosításának egy tudatos módja. De mennyi pénzhez is juthatunk egy nyugdíjbiztosítással 65 éves korunkban és hogyan védhetjük ki egy ilyen megtakarítással pénzünk elértéktelenedését? Minderre választ kaphatsz ebben a cikkben, illetve a Pénzcentrum nyugdíj megtakarítás kalkulátorában is. (x)

Közép-Európában melyik piacok teljesítettek a legjobban 2009-ben?

A cseh piac több csalódást is okozott nekünk az év folyamán , amit leginkább az okozott, hogy a cseh filmek nem voltak olyan népszerűek mint az elmúlt években. Ennek ellenére hiszünk a cseh piac potenciáljában, 2010-ben két új mozit tervezünk ott nyitni (Usti nad labem-ben áprilisban, ill. Liberec-ben szeptemberben), majd a tervek szerint 2011-ben még egyet Osztravában. 2009-ben egyértelműen a szlovák piac volt a legerősebb a régióban. Az euró bevezetése előtt voltak olyan félelmeink, hogy az új valuta visszavetheti a keresletet, de ennek éppen az ellenkezőjét tapasztaltuk 2009-ben. Szlovákiában is terjeszkedni fogunk, idén Pozsonyban, az Eurovea bevásárlóközpontban nyitunk egy új mozit március végén.

A Palace Cinemas jelenleg Magyarországon, Csehországban és Szlovákiában van jelen. A kelet-európai régióban tervezik új piacokra való belépést?

Vizsgáljuk a többi kelet-európai piacot is, a terjeszkedésünket még nem zártuk le. Ugyanakkor, ha belépünk egy új piacra, akkor azt nem egy mozi megnyitásával tesszük, hanem jelentős piaci jelenléttel indítunk már a kezdetektől. A lehetőségeket folyamatosan vizsgáljuk, azonban a gazdasági környezetet nem tartjuk alkalmasnak akvizíciókra.


A budapesti IMAX mozi hosszú hetekig tömve volt az Avatar vetítéseken. Egy új korszak kezdetét jelenti az Avatar, vagy csak fellángolásnak tartja a 3D mostani kirobbanó sikerét?

Az Avatar egy kiemelkedően jó film, és nagyon jó eredményeket produkált a 3D vetítéseinken. A Palace Cinemas elkötelezett a 3D technológia mellett, jelenleg Masterimage és Real D rendszereket használunk, melyek véleményem szerint a legjobbak a piacon. A mozipiac jövője egyértelműen a digitális technológia. Az első digitális vetítőnket 2002-ben vásároltuk, mert mindig is hittünk benne, hogy a digitális technológia hatalmas lehetőségeket rejt a moziüzemeltetők számára. Digitális vetítő nélkül 3D filmeket sem lehet játszani, pedig a 3D egyre fontosabb szerepet játszik a mozibizniszben. 2009-ben az árbevételünk 10-12 százaléka származott a 3D-filmekből, miközben összesen csupán 13 ilyen filmet vetítettünk az év során. Azt nem gondolom, hogy a 3D teljesen dominálni fogja a mozipiacot, de biztosan nagy részt fog kihasítani a piacból, egészen egyszerűen azért, mert bizonyos típusú filmek esetében, elsősorban a nagyon jól tud működni. A digitális technológia emellett lehetővé tesz alternatív projektek megvalósítását is, így sportesemények, koncertek élő közvetítését. Ezek a szolgáltatások soha nem válnak a fő profilunkká, de segítenek több ügyfél elérésében. A digitális technika ráadásul nagy lehetőséget jelent a kis filmgyártóknak is, hiszen digitálisan sokkal olcsóbb elkészíteni magát a filmet is. Éppen ezért a tervünk az, hogy két éven belül teljesen átáljunk a digitális technológiára az összes mozinkban.

Farmról az asztalra: így segítheti ez az üzleti modell a kisgazdaságokat

A CSA, azaz a közösség által támogatott mezőgazdasági modell hazánkban egyelőre alig ismert, pedig Nyugat-Európában és az amerikai földrészen egyre elterjedtebb.

Páratlan fotó dokumentációval illusztrált napló került elő a Don-kanyarból (x)

Hadtörténeti kuriózum lehet az a 120 darab színes, jó minőségben retusált és digitalizált, publikálás előtt álló felvétel, amely 45 év lappangás után került elő.

Itt a díjnyertes fiatal vállalkozó újabb nagy dobása (X)

Az egyik legígéretesebb hazai technológiai startup által most piacra dobott okos gyűrű lehetővé teszi, hogy egyetlen érintéssel bármilyen infót megosszunk magunkról új ismerősünkkel.

Ilyen modellben még soha nem szerveztek ekkora rendezvényt (x)

Rekord gyorsasággal fogytak el a jegyek arra 400 fősre tervezett, fiataloknak szóló kapcsolatépítő és önfejlesztő rendezvényre, amelynél a szervezők a közösségi finanszírozás modelljével toboroztak.

Erről ne maradj le!
NAPTÁR
Tovább
2024. május 11. szombat
Ferenc
19. hét
Május 11.
Miskolc napja
KONFERENCIA
Tovább
GEN Z Fest 2024
Gyere el akár INGYEN a Z generáció tavaszi eseményére!
Retail Day 2024
Merre tovább, magyar kiskereskedelem?
EZT OLVASTAD MÁR?
Itt a Pénzcentrum App!
Clickbait-mentes címek és egyéb extrák a Pénzcentrum mobilapplikációban!
Most nem
Letöltöm