Utolsó esély: egy újabb Bokros-csomag?

Pénzcentrum
2006. május 2. 11:20

Hazánk ma nem pannon puma, hanem egy messze a lehetőségei alatt teljesítő, szétszakadó szerkezetű gazdasággal és társadalommal bíró, túlsúlyos, pazarló és egyre kevésbé hatékony állammal küszködő, zömmel jövőfelélő szemléletű politikai osztállyal terhelt közösség - állítja Bokros Lajos, Bauer Tamás, Csillag István és Mihályi Péter az Élet és Irodalomban megjelent cikkükben. A szerzők szerint hat

év jövőfelélő gazdaságpolitika után fordulatra van szükség.

A problémák

A szerzők számos problémát látnak a magyar gazdaságban. A szerkezet továbbra is duális, a nemzetközi vállalatok egyre inkább elszaladnak a magyar gazdaság többi részétől, a bővülésre jó minőségű magyar munkaerő alig áll már rendelkezésre. A munkaerő részben az eltúlzott minimálbér-emelések miatt termelékenységéhez képest túlzottan drága és alacsony szakképzettségű. A közgazdászok szerint a túlsúlyos, paternalista állam elnyomja és torzítja a magyar gazdaságot. Az állami közszolgáltatások romló színvonalúak, és egyre kevésbé egyenlően hozzáférhetők. A mai jólét jelentős része a jövőbeni nemzedékek terheit fokozó, immár rövid távon sem fenntartható adósságnövekedésből származik. Az állam folyamatosan kiszorítja a hazai vállalatokat mind a hazai, mind pedig a külföldi megtakarítások felhasználásából.

Tűzzel játszik az a kormány

A közgazdászok szerint stabilizációra és államháztartási reformra egyszerre van szükség. A szerzők úgy vélik, hogy tűzzel játszik az a kormány, amely nem hajt végre egyértelmű gazdaságpolitikai fordulatot, és nem tesz rövid időn belül érdemi intézkedéseket.

A stabilizáció elsősorban költségvetési kiigazítást jelent. Ez jelenti a kiadások csökkentését és a bevételek növelését, ugyanakkor érdemi strukturális intézkedéseket is. A fűnyíró-módszertől tartós eredmények nem várhatók, a szerkezet alapos átszabására van szükség.

A reálbérek csökkentésére a 95-ös stabilizációs csomagot követő történésekhez hasonlóan nincs szükség, ugyanakkor a reálbérnövekedés lassítása elkerülhetetlen.

Mindenképpen szükség van rá, hogy a reformok minimálisan szükséges tömegét az intézkedéscsomag elérje. Ha csak kis lépések történnek, akkor az egész folyamat elhalhat.

A szerzők szerint 2006 július 1-től pótköltségvetést kell készíteni. A kiadások csökkentésére és a bevételek növelésére együtt van szükség. A konkrét javasolt intézkedések az alábbiak:

1. az ÁFA kulcs egységesítése 20%-nál
2. minden fogyasztói ártámogatás megszüntetése, így a gázáré is (a szegényeknek energiacsekkek juttatásával)
3. a lakáshitelek kamattámogatásának megszüntetése
4. az egészségbiztosítási járulék 4%-ról 8%-ra emelése
5. a havi ötezer forintos egészségbiztosítási alapdíjat minden állampolgárnak meg kellene fizetni
6. a 13. havi nyugdíjat a nyugdíjasok által is fizetendő minimális, szintén ötezer forintos egészségbiztosítási járulék fedezeteként be kell építeni a nyugdíjakba, a 14. havi nyugíj ötletét el kell vetni
7. 2006 szeptemberétől tandíj, mely az önköltséges képzés díjaihoz igazodna (a kiváló teljesítményt nyújtó szegény tanulók tandíjmentesek)
8. PPP-projektek felülvizsgálata

Államháztartási reform 2007-2009

A 2007-es költségvetésnek már tükröznie kellene azokat az alapvető szerkezeti változásokat, melyek a következő években eredményesen lezárhatóvá teszik az államháztartás valódi reformját. A változások kritikus tömegére az alábbi hat területen van szükség:

Bárkinek járhat ingyen 8-11 millió forint, ha nyugdíjba megy: egyszerű igényelni!

A magyarok körében évről-évre nagyobb népszerűségnek örvendenek a nyugdíjmegtakarítási lehetőségek, ezen belül is különösen a nyugdíjbiztosítás. Mivel évtizedekre előre tekintve az állami nyugdíj értékére, de még biztosítottságra sincsen garancia, úgy tűnik ez időskori megélhetésük biztosításának egy tudatos módja. De mennyi pénzhez is juthatunk egy nyugdíjbiztosítással 65 éves korunkban és hogyan védhetjük ki egy ilyen megtakarítással pénzünk elértéktelenedését? Minderre választ kaphatsz ebben a cikkben, illetve a Pénzcentrum nyugdíj megtakarítás kalkulátorában is. (x)

1. gyógyítás
2. oktatás
3. közigazgatás
4. önkormányzati rendszer
5. közteherviselés
6. szociális támogatások

A szerzők szerint többiztosítós rendszert kell bevezetni az egészségügyben. A "próbaüzem" 2007 január 1-től indul, az érdemi működés 2008 elejéhez köthető. Egy nem túl magas abszolút küszöb felett a biztosítók bárkit kötelesek lennének biztosítani, amivel az esélyegyenlőség biztosítható.

A gyógyító intézményeknek minél nagyobb fokú gazdálkodási önállóságot kellene élvezni a legszigorúbb szakmai ellenőrzés mellett. Ezzel érdektelenné válik a kórházak, rendelők tulajdonosi háttere. Lassan az orvosok közalkalmazotti jogállása is feleslegessé válna.

100 alsó tagozatos kisdiák alatt színvonalas iskola nem működtethető. Ennek megfelelően kell az alapoktatást megszervezni a kistérségi központokban iskolabuszos szállítási lehetőségekkel.

A főiskolák, egyetemek kibocsátását össze kell hangolni a munkaerőpiaci igényekkel, a mostani normatívás rendszert meg kell szüntetni. Meg kell szüntetni a diplomás minimálbért, az általános minimálbért már nem szabad emelni.

Meg kell szüntetni az állami adócsalást, mely a munkavállalók számla ellenében fizetett járandóságainak ellehetetlenítését jelenti. Mindenféle jövedelemre ki kell vetni az egészségbiztosítási járulékot, szektorsemleges jövedelemadó-rendszer kell.

Az adórendszer reformjában négy nagy lépés kell:
- az SZJA kedvezmények megszüntetése,
- egykulcsos SZJA mellett komoly mértékű ingatlanadó,
- az SZJA és az ingatlanadó 100%-ban a települési önkormányzatok bevétele kell, hogy legyen,
- meg kell szüntetni a helyi iparűzési adót.

A javaslatok a fentieken túl tartalmazzák az adóbeszedés hatékonyságának javítására vonatkozó igényt, a rászorultsági elv hangsúlyos alkalmazását, a közhasznú társaságok, közalapítványok megszüntetésének igényét. A mai 3200 önkormányzat helyett járási rendszert kell létrehozni, az önkormányzati rendszer legalsó szintjét 260 járási szintű alapegység képezné. A szerzők szerint folytatni kell a privatizációt a maradék közüzemi vállalatok esetében: MÁV, Malév, BKV, Volán, Magyar Posta, MVM.

Ha a javaslatok megvalósulnak, akkor azzal a magyar gazdaság az osztrák, a finn vagy az ír modell alapján fejlődhetne tovább, nem pedig a kevésbé hatékony olasz, görög, portugál úton.

Tücsökfehérjéből készít proteinszeletet a magyar orvostanhallgató, a Cápák között befektetője is beszállt az üzletbe (x)

Ennek nincs is tücsök íze, ez a leggyakoribb visszajelzés a többféle ízesítéssel gyártott, tücsökfehérjével dúsított proteinszelet, snack és shake kapcsán.

A legnagyobb hazai filmfesztiválon mutatkozik be a közösségi finanszírozásból megvalósult kisjátékfilm

A Magyar Mozgókép Fesztiválon találkozhat először a közönség Králl Kevin “Melange”című kisjátékfilmjével.

Üzleti ötletek tesztelése: ezt kell tenned, hogy befutó legyen a kampányod a közösségi piactéren

Magyarországon az üzleti ötletek mintegy 6 százaléka jut el abba a fázisba, hogy jutalomalapú közösségi finanszírozási kampány indulhat rájuk.

Meglepő dolgokat rejt egy kamasz naplója 2024-ben: less bele, a te gyereked is érintett!

Megvalósul Jocó bácsi nagy álma, színpadra állítják regényét. A Kamaszharc, bár fikció, a tanárként nap, mint nap megtapasztalt élethelyzeteket dolgozza fel.

NAPTÁR
Tovább
2024. június 24. hétfő
Iván
26. hét
Ajánlatunk
KONFERENCIA
Tovább
REA 2024 SUMMIT – Powered by Pénzcentrum
A magyar Real Estate Agent találkozó a Kalmárok közreműködésével
Future of Finance 2024
Mi lesz a szerepe a pénzügyekben az AI-nak?
Sustainable World 2024
Zöld finanszírozási lehetőségek, befektetési döntések, ESG megfelelés
EZT OLVASTAD MÁR?
Felújítási támogatás - hírek, tudnivalók
A legfontosabb hírek, elemzések, és a részletszabályok a 2024-től elérhető lakásfelújítási támogatásról.
Most nem