Lassan javuló látási viszonyok mellett is többnyire borult, párás idő várható vasárnap
A Tisza és mellékfolyói egyre nagyobb mennyiségű mikroműanyag-szennyezéssel küzdenek, amely jelentős környezeti problémát jelent. Egy szegedi kutatócsoport többéves vizsgálatai szerint a magyar folyókban riasztó ütemben nő a mikroműanyagok jelenléte, melyek eltávolítása rendkívül nehéz.
A Tisza vizében és üledékében jelentős mennyiségű mikroműanyag található, és a helyzet a mellékfolyókon sem jobb – számol be a 444. Egy szegedi kutatócsoport öt éven át vizsgálta a Tisza teljes, 962 kilométeres hosszát. A kutatásuk eredményei szerint 2023-ban átlagosan 70 darab mikroműanyagot találtak köbméterenként a Tisza vizében, míg a Sajóban ez a szám 196 darab volt köbméterenként. A kutatók számára meglepetést jelentett, hogy a magyarországi szakaszokon 2023-ban közel megduplázódott a mikroműanyag mennyisége.
Általánosságban elmondható, hogy a Tisza mellékfolyói rendkívül szennyezettek; például a Sajóban 196 darab, a Hernádban pedig 77 darab mikroműanyagot találtak köbméterenként 2023-ban.
A kutatók megállapították, hogy a legtöbb mikroműanyag a szintetikus ruhák mosásából származik, de más források is hozzájárulnak a szennyezéshez, mint például a cipők kopása, az autógumik elhasználódása, az útfestékek, az építkezéseken használt szigetelő anyagok, a műfüvek, valamint az eldobott műanyag zacskók és palackok. Bár a szépségápolási termékekből is származhatnak mikroműanyagok, ezek aránya viszonylag alacsony a magyar vizekben. A szennyvíztisztító rendszerek sem képesek teljesen eltávolítani a mikroműanyagokat, ráadásul a tisztítatlan szennyvíz is komoly problémát jelent a Tisza mellékfolyóin.
A mikroműanyagok, vagyis az 5 milliméternél kisebb műanyag részecskék, a 21. század egyik tudományos kihívását jelentik. Ezek egy része eleve ilyen apró méretben kerül forgalomba, például kozmetikai termékekben található mikrogömbök és csillámok formájában, míg a többi nagyobb műanyagok lebomlásával keletkezik. Egyetlen mosás során akár 70 ezer apró műanyagszemcse is bekerülhet a szennyvízbe, majd onnan a folyókba, ahol akár 500-1000 évig is megmaradhatnak. A témáról egy korábbi cikkben írtunk részletesebben.
-
Karácsonyi bevásárlás: miért éri meg a Lidl mellett dönteni az ünnepek előtt?
Az ünnepi készülődés mindenkitől sok energiát és alapos tervezést igényel, ezért a Lidl célja, hogy az idei karácsonyi bevásárlást a vásárlók egyszerűen és egy helyen intézhessék.
-
Közeledik a síszezon, féláron is elérhető a Gránit Bank Platinum kártya: 50 milliós, síelésre is érvényes utasbiztosítás jár hozzá
Európa sípályáin nagyjából minden tizedik síelő szenved kisebb-nagyobb balesetet egy-egy szezonban.
-
Ez a cég ott lát lehetőséget, ahonnan más menekül: bevásárolták magukat egy borsodi zsákfalu baromfifeldolgozójába
A Pi-Pi Kft. a Demján Sándor Tőkeprogram segítségével korszerűsíti az üzemet.
-
Elektromos 4x4 városban, országúton, terepen: hol jön ki az előnye?
Mit is nyújt a négykerék-hajtás a mindennapokban az autósok számára?
-
Változó karácsonyi kosár: spórolnak a magyarok, de a menüre nem sajnálják
Egy kutatás szerint továbbra is kiemelt fontosságú az ünnep, de sokan szűkebb kerettel gazdálkodnak, visszafogják az ajándékköltést, és a megfizethető meglepetések felé fordulnak.
-
Évente tízmilliárdokat lopnak el a csalók hazai bankszámlákról – Kiderült, ki a legkönnyebb célpont
Becslések szerint 2,6 millió magyar változtatott online vásárlási szokásain, miután átverték vagy csalás célpontja lett, 40%-uk emiatt kevesebbet vásárol a neten.
-
Zsalutrend: számít a felhasznát anyagokba épített energia (x)
Fókuszban a karbonsemlegességhez hozzájáruló, csekély ökológiai lábnyommal rendelkező és igazolt adatokkal kínált építőanyagok. Ezek között rendhagyó egy 25 éves zsaluinnováció a Mevától.
-
Önálló digitális transzformációs terület a Rossmann-nál (x)
Dedikált csapattal indult el a digitális transzformáció a Rossmann Magyarországnál, az új, önálló területet Fürjes Ádám, a vállalat eddigi webshopvezetője irányítja.
-
A vásárlói élmény és az értékteremtés kéz a kézben jár az Ecofamily üzleteiben (x)
Az elmúlt években látványosan átalakultak a fogyasztói igények: a vásárlók ma már nem csupán termékeket keresnek, hanem olyan márkákat és üzleteket, amelyekkel azonosulni tudnak és amelyek valódi értéket képviselnek.








