Jó tudni: így változnak a sebességhatárok a magyar utakon

2021. január 7. 19:01

Ötévente minden közútkezelőnek jogszabályban előírt kötelezettsége felülvizsgálni az útjain a forgalmi rendet.

Az Infostart felidézi, hogy 2020. november végéig 23 útszakaszon csökkentették a megengedett maximális sebességet, és mindösszesen négy szakaszon engedélyezték az addiginál gyorsabb haladást a Magyar Közút Nonprofit Zrt. útfelülvizsgálatainak eredményeként. Az érintett útszakaszokról a vezess.hu készített listát.

Az útfelülvizsgálat amúgy a közútkezelők munkájának szerves részét képezi. A közutak kezelőit jogszabály kötelezi a kezelésükben lévő utak ötévenkénti felülvizsgálatára. Különböző rendeletek számos szempontot határoznak meg, melyek alapján vizsgálni kell az utak beláthatóságától, kitáblázottságától kezdve számos tulajdonságát, paraméterét - írja a portál a kti.hu oldalra hivatkozva.

Rendkívüli forgalmirend-felülvizsgálatot kezdeményezhet a rendőrség, a közlekedési hatóság, az önkormányzat, de a Magyar Közút például rendkívüli felülvizsgálat kezdeményezésének tekinti az utazók bejelentéseit is - közölte Pécsi Norbert, a Magyar Közút Nonprofit Kft. szóvivője. Ilyenkor az esetek többségében sebességkorlátozás bevezetésére van szükség. Meglévő sebességkorlátozások megszüntetése átépítéskor, a közút fejlesztésekor lehetséges, emelt sebesség bevezetésére pedig szintén fejlesztés során kerülhet sor.

Fontos tudni, hogy az ilyen, rendkívüli felülvizsgálatok általában csak az adott hálózat egyes elemeire vonatkoznak, egy konkrét csomópontra vagy rövidebb szakaszra, az ötéves vizsgálat azonban a teljes útszakaszra. A közútkezelők a jogszabályban előírt felülvizsgálati időn belül általában csak a balesetek számának vagy a forgalomnak a hirtelen megnövekedése esetén módosítja az útszakasz forgalmi rendjét jelentősebben.

Többször előfordult már, hogy miután a közútkezelők a közvélemény nyomásának engedve egy ponton megváltoztatták az addigi közlekedési rendet, az adott helyen sem sikerült a közlekedők többségének megelégedésére javítani a forgalmi viszonyokon, a változtatások hatására ugyanakkor máshol új közlekedési anomáliák keletkeztek.

LAKÁST, HÁZAT VENNÉL, DE NINCS ELÉG PÉNZED? VAN OLCSÓ MEGOLDÁS!

A Pénzcentrum lakáshitel-kalkulátora szerint ma 10 millió forintot, 15 éves futamidőre, már 7,21 százalékos THM-el,  havi 89 803 forintos törlesztővel fel lehet venni a CIB Banknál. De nem sokkal marad el ettől a többi hazai nagybank ajánlata sem: az Erste Banknál 8,04% a THM, a Raiffeisen Banknál 8,09%; az UniCredit Banknál 8,12%,  a K&H Banknál 8,31%, akárcsak az OTP Banknál. Érdemes még megnézni magyar hitelintézetetek további konstrukcióit is, és egyedi kalkulációt végezni, saját preferenciáink alapján különböző hitelösszegekre és futamidőkre. Ehhez keresd fel a Pénzcentrum kalkulátorát. (x)

Nem egy esetben a körforgalmú csomópont kialakítása, vagy éppen felüljáró-építés jelentené az igazi, a tartós megoldást, ezzel a szakemberek és a lakosság is tisztában van. Ám az ilyen volumenű megoldásokat magas költségeik miatt jellemzően csak több év alatt lehet megvalósítani, és az sem biztos, hogy azzal valóban a közlekedők által remélt eredményt érnék el. Ám, ha a nagy volumenű útfejlesztésre, átalakításra nincs pénz, a szakembereknek a kisebb rossz elvét kell követniük, és olyan megoldásokat kell választaniuk, amik összességében az adott helyen és az útszakasz egészen is kényelmesebbé, biztonságosabbá tehetik a közlekedést.

A jogszabály folyamatos és biztonságot haladást támogató forgalmi rend kialakítására kötelezi a közútkezelőket. Ehhez jól látható és követhető nyomvonalra és ahhoz igazított sebességhatárra van szükség. A nyomvonal adott, az csak korlátozottan (és jelentős költségekkel) módosítható a már meglévő utakon, a sebességhatárokat pedig közlekedésbiztonsági megfontolásból jellemzően nem felfelé módosítják, főleg akkor nem, ha a rendőrség, a közlekedési hatóság vagy éppen a lakosság kérésére soron kívüli útfelülvizsgálatot tartanak.

Ez nem jelenti azt, hogy az útfelülvizsgálat végén nem dönthetnek úgy az illetékesek, hogy felemelik a megengedett maximális sebességet. Erre általában jelentős fejlesztések, útfelújítások, kapacitásbővítés esetén kerülhet sor.

Címlapkép: Getty Images
NEKED AJÁNLJUK
Farmról az asztalra: így segítheti ez az üzleti modell a kisgazdaságokat

A CSA, azaz a közösség által támogatott mezőgazdasági modell hazánkban egyelőre alig ismert, pedig Nyugat-Európában és az amerikai földrészen egyre elterjedtebb.

Páratlan fotó dokumentációval illusztrált napló került elő a Don-kanyarból (x)

Hadtörténeti kuriózum lehet az a 120 darab színes, jó minőségben retusált és digitalizált, publikálás előtt álló felvétel, amely 45 év lappangás után került elő.

Itt a díjnyertes fiatal vállalkozó újabb nagy dobása (X)

Az egyik legígéretesebb hazai technológiai startup által most piacra dobott okos gyűrű lehetővé teszi, hogy egyetlen érintéssel bármilyen infót megosszunk magunkról új ismerősünkkel.

Ilyen modellben még soha nem szerveztek ekkora rendezvényt (x)

Rekord gyorsasággal fogytak el a jegyek arra 400 fősre tervezett, fiataloknak szóló kapcsolatépítő és önfejlesztő rendezvényre, amelynél a szervezők a közösségi finanszírozás modelljével toboroztak.

Erről ne maradj le!
NAPTÁR
Tovább
2024. április 26. péntek
Ervin
17. hét
Ajánlatunk
KONFERENCIA
Tovább
GEN Z Fest 2024
Gyere el akár INGYEN a Z generáció tavaszi eseményére!
Retail Day 2024
Merre tovább, magyar kiskereskedelem?
EZT OLVASTAD MÁR?
CSOK Plusz - hírek, tudnivalók
A legfontosabb hírek, elemzések, és a részletszabályok a 2024-től elérhető CSOK Plusz-ról.
Most nem