A belföldi termelés mintegy 20 százalékkal marad el a fogyasztási igényektől, amit importból kell pótolni.
Emelkedni fog az üzemanyagok jövedéki adója, mivel a Brent olaj ára tartósan 50 dollár alatt maradt. A benzin és a gázolaj is fixen többe fog kerülni, és akkor még nem beszéltünk a Mol áremeléseiről. Alább azt is megtudhatod, miért kell többet fizetnünk, ha amúgy olcsóbban lehet beszerezni a kőolajat.
Minden bizonnyal emelkedni fog az üzemanyagok jövedéki adója, mivel a Brent olaj hordónkénti átlagárán alapuló számítás 50 dollár alatti értéket mutat az előző negyedévben. Az erről szóló számításokat várhatóan június 20-ig teszi közzé a NAV, de a Portfolio árfolyamgörbéjén is látható, hogy az elmúlt három hónapban nemigen ment 43 follár fölé a hordónkénti ár.
Úgyhogy a 2016-ban elfogadott szabály értelmében a jövedéki adó a benzin esetében 120 helyett 125 forint lesz, gázolajnál pedig 110 helyett 120 forint egy literre vetítve.

Olcsóbb az üzemanyag, de többet fizetünk?!
Sokakban felmerülhet a kérdés, hogy miért is kellene többet fizetnünk, amikor amúgy olcsóbb lett a kőolaj. Ahogyan a szabályozás elvéből is látható, az államnak nagyon nem mindegy, hogy mennyibe is kerül az üzemanyag Magyarországon, és abból mennyi adóbevétel keletkezik. Csak hogy érzékeltessük, mennyire fontos eleme a jövedéki adó a magyar költségvetésnek: ez az adónem nagyjából 1000-1200 milliárd forintos bevételt jelent egy évben - legalábbis az elmúlt évek költségvetései rendre így számoltak. Az áfa mellett a jövedéki adó az egyetlen, ami ezer milliárd feletti adóbevételt generál a fogyasztáshoz kapcsolt adók közül. A befolyó összeg kétharmada az üzemanyag-forgalomból, egyharmada pedig az egyéb termékek (jellemzően dohány és alkohol) értékesítéséből származik.
A sávos rendszerre azért van szükség, mert ha nagyon alacsony az üzemanyagár, akkor kevesebb bevétele lenne az államnak a tervezettnél, és ráadásul az áfa is a jövedéki adóval terhelt üzemanyagár után számolandó - enélkül jó eséllyel fel is borulna az éves költségvetés, ha valamilyen előre nem látható esemény, például egy világjárvány miatt bezuhannak az árak. Ahogy történt ez most is a koronavírus miatt: a kieső bevételt pedig valahogyan kompenzálni kell, hogy ne keletkezzen komolyabb hiány, ezért kell majd a sávos rendszer alapján rádobni azt a pár forintot a benzin és a gázolaj jövedéki adójára.
JÓL JÖNNE 3,1 MILLIÓ FORINT?
Amennyiben 3 107 405 forintot igényelnél 5 éves futamidőre, akkor a törlesztőrészletek szerinti rangsor alapján az egyik legjobb konstrukciót, havi 66 220 forintos törlesztővel a CIB Bank nyújtja (THM 10,61%), de nem sokkal marad el ettől az UniCredit Bank 67 312 forintos törlesztőt (THM 11,39%) ígérő ajánlata sem. További bankok ajánlataiért, illetve a konstrukciók pontos részleteiért (THM, törlesztőrészlet, visszafizetendő összeg, stb.) keresd fel a Pénzcentrum megújult személyi kölcsön kalkulátorát. (x)
Ha már itt tartunk: az a literenként 5-10 forint nem is olyan elenyésző összeg, ha azt vesszük, hogy a Magyar Ásványolaj Szövetség honlapján elérhető adatok szerint tavaly csaknem másfél milliárd liter benzin, és nagyjából 2,4 milliárd liter fogyott Magyarországon csak a MÁSZ-tagvállalatoknál. A szövetség gyakorlatilag az összes nagy hálózatot összefogja: a Castrum Ferrerum , a Lukoil, a Mobil Petrol, a Mol, az OIL, az OMV, és a Shell is tagjai a hazai tömörülésnek, amely így összesen ezernél is több töltőállomást foglal magába.
És nagyjából ugyanennyire tehető azon kutak száma az országban, amelyek nem MÁSZ-tagok: a NAV részletes adataiból az derül ki, hogy benzinből tavaly 2 milliárd liter fogyott Magyarországon, gázolajból pedig 3,6 milliárd.

Brutál bírságok a Ryaniarnél: erre figyelj, ha nem akarsz 300 ezer forintot fizetni felszállás előtt
Egy londoni utas nemrég arról számolt be, hogy többé nem utazik a Ryanairrel, miután 75 eurós (kb. 29 000 forint) büntetést kellett fizetnie bőröndje miatt.
"Gyakori tévhit, hogy fenntarthatóan élni drága. (...) Pedig a fenntarthatóság sokkal gazdaságosabb" - Hegedűs Kristóf.
Egy fiatal közgazdász házaspár miért dönt úgy, hogy a budapesti életet hátrahagyva a Mátrába költözik, és megment egy 3,2 hektáros, kivágásra ítélt gyümölcsöskertet?
A környezettudatos, fenntartható életmód kialakítása mindannyiunk közös érdeke.
Anita a kislányának keresett használt télikabátot az online piacon, de a hatalmas kínálat ellenére sem találta meg, amit keresett. Így született meg a Ruhacsúszda ötlete.
-
Fenntarthatóság és sztármárkák: ezek a legfrissebb trendek a drogériákban
Utánajártunk, hogy mekkora a keresletnövekedés a celebmárkák iránt és hogyan zajlik a termékfejlesztés.
-
Még idén elérheti a százmilliárdos álomhatárt ez a magyar étrend-kiegészítő gyártó
Lévai Bálintot, a BioTechUSA vezérigazgatóját és társtulajdonosát kérdeztük.
-
Megtérülhet egy csúcskategóriás robotporszívó? A Dreame X50 Ultra Complete válasza meglepő! (x)
Elsőre két dologgal érdemes tisztában lennünk! Az első kérdés, hogy Ön olyan átlagos háztartások közé tartozik-e, amelyek évente több száz órát töltenek takarítással? A második kérdés, hogy mennyit ér Önnek a szabadidő?
-
Minőség és hagyomány a Gyulahúsnál a kiváló termékekért (x)
A Gyulahús Kft. Gyulai Pokol szalámija kiérdemelte a Kiváló Minőségű Élelmiszer (KMÉ) védjegyet, bizonyítva a tradicionális gyártás kiválóságát.
-
Állampapír? Globális piacok? TBSZ? - A szakértő válaszol (x)
A Lightyear befektetési platform március 5-én webináriumot szervezett az állampapírokról és a tartós befektetési számla (TBSZ) előnyeinek kihasználásáról.
Green Transition & ESG 2025
AI in Business 2025
Biztosítás 2025


