2018. február 22. csütörtök Gerzson

Fontos változás a bankszámláknál: ilyen sem volt még Magyarországon

Tavaly júliustól érhetők el Magyarországon a teljesen online, videóchaten keresztül megnyitható bankszámlák. Amint a jogszabályi környezet ezt lehetővé tette, a digitális bankolásban erős Gránit Bank és MKB Bank azonnal jelentkezett ezzel a funkcióval. Kérdés persze, hogy mennyire jön be az újdonság a digitális bankolástól idegenkedő ügyfeleknek, illetve mennyire biztonságos mindez?

Tavaly júliusban jelent meg a Magyar Nemzeti Bank azon rendelete, amely az online banki számlanyitás részletes feltételeit tartalmazza. A metódus kívülről egyszerű ügynek tűnik, a valóság azonban az, hogy komoly szabályozói és banki munka van egy ilyen innovatív fejlesztés mögött. Ennek eddig mindössze a Gránit Bank, és az MKB Bank tudott (vagy akart) megfelelni Magyarországon, az ő példájukon keresztül mutatjuk be, mire is számíthatnak a gyakorlatban az ügyfelek.

Nos, a folyamat nem túl bonyolult: elég mindössze egy interneteléréssel és kamerával rendelkező számítógép, vagy okostelefon. A dolgunk csak annyi, hogy az online felületen (a bankok hivatalos weboldala, vagy applikációja) kiválasztjuk a számlát, begépeljük a számlanyitáshoz szükséges adatokat, majd a bejelentkező banki ügyintéző segítségével igazoljuk magunkat videóbeszélgetésen keresztül, egyeztetjük az adatainkat, és már kész is vagyunk, használható a számla.

Az MKB megkeresésünkre közölte: nagyjából 15 perc elég az e-számla megnyitásához, ha előkészítjük a személyi igazolványt és a lakcímkártyát, továbbá az eszközünkkel (és internetelérésünkkel - a szerk.) sincs probléma. Persze az egész számlanyitási folyamat kicsit több idő, munkaidőben nagyjából 2 óra, mire a háttérben is létrejön a számla. Ugyanezen iratok előkészítése mellett a Gránit Banknál is villámgyorsan megvagyunk:

átlagosan 14 perc alatt megvan a bank digitális számlája, úgyhogy elfelejthetjük a parkolókeresést vagy a sorban állást a bankfiókban

- mondta el a Pénzcentrumnak Gáborjáni Szabó Ákos, a Gránit Bank IT ügyvezető igazgatója.

Mindkét banknál már aznap használható a számla. Ha digitalizáljuk a bankkártyánkat, a plasztik legyártását sem kell megvárnunk, hogy fizetni tudjunk vele.

Mennyire biztonságos az interneten nyitott számla?

A lakossági ügyfelek ugyanakkor a legtöbbször idegenkednek a digitális banki innovációktól, féltik a pénzük és az adataik biztonságát. Azt azonban sokan elfelejtik, hogy az MNB szigorúan rendelkezik arról, hogy milyen szintű védelemmel és kötelező ellenőrzési körökkel kell létrehozni egy ilyen rendszert, és ennek nem csak meg kívánnak felelni a bankok, de túl is teljesítik a jogszabályi kötelezettségeket.

A Gránit Banknál nem bízták a dolgokat a véletlenre: tanulmányozták az európai, főleg az osztrák és a német megoldásokat, és azokat építették a rendszerbe. "A kidolgozásban neves okmányellenőrzési szakértők is részt vettek, ráadásul a bank felkért közreműködőnek egy elismert független biztonságtechnikai szakértő céget is" - mondta el megkeresésünkre Gáborjáni.

Ugyanazon belső folyamatokon és ellenőrzési pontokon megy keresztül az ügyfél adata, mintha a fiókban nyitna számlát, csak gyorsabban és kényelmesebben történik mindez

- reagált a biztonságos számlanyitásra vonatkozó kérdéseinkre az MKB Bank.

Kezdünk hozzászokni az újításokhoz?

A Pénzcentrum természetesen arra is kíváncsi volt, hogyan fogaták az ügyfelek internetes bankszámlanyitás lehetőségét. A válaszok alapján nincs ok a panaszra, sokan használják ezt a szolgáltatást, igaz, jó pár "lepattanó" is akad, amikor nem sikerül a számlanyitást befejezni.

Az MKB-nál december elejéig 1000 feletti volt a videóhívások száma, ez a szám bizonyára tovább nőtt mostanáig. A kevesebb mint fél év alatt 200-nál is több ügyfele lett így a banknak. Lapunknak elmondták: videós számlanyitás ide vagy oda, ugyanaz a ciklikusság látszik, mint a fiókiak esetében, például az augusztusi holtidőben mérsékeltebb volt az érdeklődés, míg a szeptemberi-októberi hónapok erősebbek voltak. Az ügyfelek kedvelik a szolgáltatást a gyorsaság és kényelem miatt, a megnyitott számlák elenyésző részénél történt később elállás a bank szerint.

A Gránit Banknál leginkább a 20-as 30-as korosztályból kerülnek ki azok, akik így nyitnak számlát. "Megfigyelhető, hogy aki egyszer már sikeresen használta a videós szolgáltatást, az a jövőben is így intézi banki ügyeit. A VideóBankban január közepéig körülbelül 500 számlát nyitottak, a visszajelzések pozitívak, például az elmúlt három hónap összértékelése alapján a videós ügyintézők munkáját 98 százalékban értékelték az ügyfelek 5 csillaggal" - fűzte hozzá Gáborjáni.

Mi jöhet még? A PSD2 mindent megváltoztat

Természetesen az ügyféligényekre reagálva szinte biztos, hogy többi bank is bevezeti a videós számlanyitás lehetőségét, azonban a fejlesztések java csak most jön. A múlt hét szombaton hatályba lépő új pénzforgalmi törvény Magyarországon is megágyazott azoknak a fintech-fejlesztéseknek, amelyek megnyitják a harmadik fél felé a bank-ügyfél kapcsolatot, ezzel javítva szolgáltatás minőségét a megfelelő keretek között. A PSD2 európai irányelv teljes implementálására egy évet kapott a hazai bankszektor, amely után szinte biztos, hogy minden megváltozik, amit eddig a kényelmes és hatékony bankolásról gondoltunk.

Még nincs hozzászólás - Legyél te az első!
Ezt olvastad már?
11
22
33
 Kedvelem az oldalt

A címlapról ajánljuk

Kutyának sem kellenek az ajándéktelkek: így fuccsolt be a vidékmentés
CSOK ide, ingyentelkek oda, lehúzhatják a rolót az önkormányzatok.


Feliratkozom a hírlevélre!

 

NÉPSZERŰ
FRISS

Aldi

02.22-02.28
Országos

Lidl

02.22-02.28
Országos

Interspar

02.22-02.28
Országos

Spar

02.22-02.28
Országos

Diego

02.01-02.28
Országos