Az MNB Klub tegnapi rendezvényén elhangzottak szerint a 2009-ben a korábbi évek átlagához képest megháromszorozódik a bankok hitelezési vesztesége, jövőre pedig még stresszhelyzet, azaz drasztikusan kedvezőtlenebbé váló feltételek nélkül is tovább romlik. Ennek hátterében leginkább a romló hitelportfolió állhat, a tapasztalatok szerint ugyanis még a fellendülés megindulását követően is egy évbe telik, míg megindul a javulás - írja a Napi.
Az MNB előrejelzése szerint a GDP még 2010-ben is csökken, ám eközben a rendszerkockázati szempontból fontos nagybankok közül egynek sem kerül az elvárt 8 % alá a tőkemegfelelése. Ha újabb hullámban támadna a válság, akkor a bankok többsége tőkehiányossá válna, feltőkésítésük összesen 100-170 milliárd forintra rúgna.
A hitelezési veszteség a korábbi években 1 % körüli volt, az idén 3,1 %-ra rúghat. A 2010-es prognózis szerinti alappályán mozogva 3,6 %-os, stresszpályán haladva 5,6 %-os értékre rúghat.
A banki hitelportfóliók egységes értékelése nem könnyű feladat. A jegybanki előrejelzésekben kitüntetett szerepe van az értékvesztés eredményrontó hatásáról készített viszonyszámnak. Ennél az értéket nem befolyásolják számottevően az állományt érintő tranzakciók (a portfólió tisztítása a rossz hitelek kiszervezésével, eladásával).
A bankok többnyire a 90 napot meghaladó fizetési késedelem arányával jellemzik portfóliójukat, arról azonban egyáltalán nem beszélnek, hogy mekkora állományt kezel saját work out cégük, illetve mennyit értékesítettek külső vállalkozásnak. Alighanem részben emiatt nem romlanak látványosabban a bankok saját közlése szerinti portfóliók.
LAKÁST, HÁZAT VENNÉL, DE NINCS ELÉG PÉNZED? VAN OLCSÓ MEGOLDÁS!
A Pénzcentrum lakáshitel-kalkulátora szerint ma 20 000 000 forintot 20 éves futamidőre már 6,89 százalékos THM-el, havi 150 768 Ft forintos törlesztővel fel lehet venni az ERSTE Banknál. De nem sokkal marad el ettől a többi hazai nagybank ajánlata sem: a CIB Banknál 6,89% a THM, míg a MagNet Banknál 7,03%; a Raiffeisen Banknál 7,22%, az UniCredit banknál pedig 7,29%. Érdemes még megnézni magyar hitelintézetetek további konstrukcióit is, és egyedi kalkulációt végezni, saját preferenciáink alapján különböző hitelösszegekre és futamidőkre. Ehhez keresd fel a Pénzcentrum kalkulátorát. (x)
A bankok többsége a válság hatására a negyedévesről átállt a havi minősítésre. A banki követeléskezelési részlegeken idén 5-15 %-os létszámbővítés ment végbe, de bővítették az eszköztárat is (például általánossá vált az sms-küldés).
Az adósvédelmi programok hatására pedig megugrott az átstrukturálások aránya (futamidő hosszabbítás, türelmi idő bevezetése, devizanemváltás). Ez a jelzálogalapú hiteleknél az összes ügyletszámhoz viszonyítva 0,7 %, a fedezetlen kölcsönöknél 2,5 %-ra emelkedett az átstrukturálás aránya.
-
Változó karácsonyi kosár: spórolnak a magyarok, de a menüre nem sajnálják
Egy kutatás szerint továbbra is kiemelt fontosságú az ünnep, de sokan szűkebb kerettel gazdálkodnak, visszafogják az ajándékköltést, és a megfizethető meglepetések felé fordulnak.
-
Évente tízmilliárdokat lopnak el a csalók hazai bankszámlákról – Kiderült, ki a legkönnyebb célpont
Becslések szerint 2,6 millió magyar változtatott online vásárlási szokásain, miután átverték vagy csalás célpontja lett, 40%-uk emiatt kevesebbet vásárol a neten.
-
Állatorvosi rendelőből skálázható kkv – így épült fel a Petlegio tőkevonzó modellje
Nándorfi Zoltánt, a Petlegio vezetőjét és Bánfi Zoltánt, az MKIK Tőkealap-kezelő vezérigazgatóját kérdeztük.
-
Zsalutrend: számít a felhasznát anyagokba épített energia (x)
Fókuszban a karbonsemlegességhez hozzájáruló, csekély ökológiai lábnyommal rendelkező és igazolt adatokkal kínált építőanyagok. Ezek között rendhagyó egy 25 éves zsaluinnováció a Mevától.
-
Önálló digitális transzformációs terület a Rossmann-nál (x)
Dedikált csapattal indult el a digitális transzformáció a Rossmann Magyarországnál, az új, önálló területet Fürjes Ádám, a vállalat eddigi webshopvezetője irányítja.
-
A vásárlói élmény és az értékteremtés kéz a kézben jár az Ecofamily üzleteiben (x)
Az elmúlt években látványosan átalakultak a fogyasztói igények: a vásárlók ma már nem csupán termékeket keresnek, hanem olyan márkákat és üzleteket, amelyekkel azonosulni tudnak és amelyek valódi értéket képviselnek.








