2017. december 15. péntek Valér

Íme a nagy C-vitamin-titok: feleslegesen tömnek minket pirulákkal?

Évek óta folyik a tudományos vita arról, hogy tulajdonképpen mennyire jó ötlet vitaminokkal és étrend-kiegészítőkkel tömni magunkat. Egy most megjelent gyűjtés sorba vette, hogy a legfrissebb eredmények szerint mely tápanyagokat érdemes tabletták formájában bevinni és melyeket nem. A C-vitamint például nem, de vannak egyéb meglepetések is.

A reklámipar mindent elkövet, hogy a gyógyhatású készítményeket lenyomja a torkunkon. A Nielsen közönségmérés televíziós statisztikai adatai szerint rendszeresen a gyógyhatású készítményekről szóló reklámok érik el a legtöbb embert. Ráadásul itt van a tél, amikor mindenki szeretné elkerülni a megfázást.

De mennyi értelme van mindenféle vitaminokkal és étrendkiegészítőkkel tömni magunkat?

A Business Insider tudományos eredmények alapján szedte össze a válaszokat, melyeket érdemes feleleveníteni.

PÉNZRE VAN SZÜKSÉGED?

Pénzcentrum kalkulátorával könnyedén megtalálhatod a legolcsóbb gyorskölcsönt. De, hogy ne a sötétben tapogatózz, mi is elvégeztünk neked egy példaszámítást: kalkulátorunkban 1 milliós hitelösszeget, és 60 hónapos futamidőt adtunk meg. A THM-ek szerinti rangsor alapján az egyik legjobb konstrukciót a Sberbank nyújtja (THM 10,97%), de nem sokkal marad el ettől az MKB Bank (THM 11,69%) ajánlata sem. Emellett érdemes még megemlíteni a CIB Bank, a Cofidis, az ERSTE Bank, illetve a Budapest Bank kölcsönét is. További bankok ajánlataiért, illetve a konstrukciók pontos részleteiért (THM, törlesztőrészlet, visszafizetendő összeg, stb.) keresd fel a Pénzcentrum kalkulátorát.

Multivitaminok: Ne vedd be!

Azon túl, hogy az ilyen készítményekben általában van olyan vitamin, melyek túladagolása kifejezetten rossz hatást ér el, egy 2011-ben publikált nagy mintás kutatás azt mutatta ki, hogy azok a nők, akik folyamatosan szedtek multivitamin-készítményeket, rövidebb ideig éltek, mint azok, akik nem. Ezen túl, egy kiegyensúlyozott étrenddel be tudod vinni a szükséges vitaminokat, így nincs szükséged egy ilyen általános kiegészítőre.

D-vitamin: Mehet!

Erősen tartják a csontjaidat, mivel segítik, hogy azok kálciumot szívjanak fel. Nyáron a napfény segít abban, hogy a szervezeted eleget termeljen belőle, de télen ez problémás lehet, ezért érdemes külön is szedni.

Antioxidánsok: Kerüld el!

Az A-, C- és E-vitaminok antioxidánsok, melyek megtalálhatóak sok gyümölcsben és zöldségben. Sokáig azt tartották róluk, hogy segítenek elkerülni a rákos megbetegedéseket, de egy nagy mintás kutatás kimutatta, hogy azok a dohányzó férfiak, akik rendszeresen szedtek A-vitamint, nagyobb eséllyel lett  lettek tüdő rákosok, mint azok, akik nem szedték a készítményt.

C-vitamin: Kuka!

Kutatás, kutatás hátán mutatta már ki, hogy a C-vitamin semmit, vagy csak nagyon keveset tesz a megfázás megelőzése érdekében. Ha viszont kétezer milligrammnál többet szedsz belőle naponta, akkor megnő az esélyed arra, hogy veseköved alakuljon ki. A tabletták dobálása helyett inkább egyél gyümölcsöket, nyáron epret, télen meg narancsot, mindkettőben van bőven C-vitamin.

B3-vitamin: Nehogy!

Egyél inkább lazacot, tonhalat vagy céklát. Egy 2014-es kutatás kimutatta, hogy hiába a nagy dózisos B3-vitamin-kúra, a 25 ezer résztvevőnél nem csökkent sem a stroke, sem a szívroham, sem pedig az elhalálozás esélye. Még ennél is nagyobb problémát mutatott ugyanezen kísérlet keretében a vitamin szedése, amikor azt vizsgálták, hogy mekkora eséllyel alakult ki májprobléma, belső vérzés és egyéb fertőzés: ezeknek az esélye ugyanis megemelkedett azoknál, akik B3-vitamint kaptak.

Probiotikumok: Felesleges!

Inkább egyél különböző joghurtokat, mert egyelőre vegyes képet mutatnak a vizsgálatok, van, hogy jó hatást mutattak ezek a készítmények, de olyan is volt, hogy nem. Tabletta formájában minden esetre nem tűnik szükségesnek a mindennapos szedésük.

Cink: Mehet!

A C-vitaminnal ellentétben úgy néz ki, hogy a cink valóban akadályozza a megfázást gyakran kiváltó rhinovírus szaporodását, tehát megrövidíti a megfázást. Egy 2011-es kutatás azt is kimutatta, hogy azok, akik rendszeresen szedtek cinket, enyhébb tünetekkel és gyorsabban vészelték át az ilyen megbetegedéseket.

E-vitamin: Nem kell!

Nyugodtan egyél sok spenótot, de külön vitaminként ne szedd! Egy 2011-es, 36 ezer férfi körében végzett tanulmány szerint nagyobb eséllyel alakult ki prosztata rák azoknál, akik külön is szedtek E-vitamint. Egy 2005-ös kutatás pedig általánosságban állapította meg, hogy nagyobb az elhalálozás esélye azoknál, akik rendszeresen nagy dózisban vittek be a vitaminból.

Folsav: Mehet, de csak ha...

Ha terhes vagy, esetleg teherbe szeretnél esni, akkor szedd nyugodtan a folsavat (B9-vitamin), mivel segíti az új sejtek képződését, valamint csökkenti a magzat rendellenes fejlődésének kockázatát.

Mindemellett persze, ha bármilyen panaszunk van, akkor érdemes szakemberhez fordulni, és javaslata alapján szedni gyógyszereket illetve étrendkiegészítőket.

Hozzászólások száma: 6 - Hozzászólok a fórumhoz
Ezt olvastad már?
11
22
33
 Kedvelem az oldalt

A címlapról ajánljuk


Feliratkozom a hírlevélre!

 

Nem kell úgy megijedni, ha hazai repülőre ülsz

A lenti csárton az látszik, hogy Magyarország nagyjából az EU-s átlagot hozza, ha azt vizsgáljuk, hogy az összes, az országban üzemeltetett repülő közül, mekkora a 20 évnél idősebb gépek aránya?...
 

Karácsonyi lapra egy forintot se költs: ezek a tuti módszerek

Horrorárakon lehet kapni a kreatívabb, szebb karácsonyi lapokat a papír-írószer boltokban, úgyhogy itt az ideje otthon készíteni őket, fillérekből. Ehhez mutatok egy videót.  
NÉPSZERŰ
FRISS

  Ajánlatunk