Baleset külföldön: ne szúrd el a kárbejelentést!

Pénzcentrum
2007. február 12. 12:00

Egy koccanásos baleset vagy egy komolyabb törés szinte minden autós rémálma. Ez a helyzet még csak fokozódik, ha a baleset külföldön következik be vagy a károkozó elmenekül a helyszínről. Amennyiben ez a két eset egyszerre következik be az már tényleg a vég, gondolhatják sokan. Megnézzük, hogyan jelentsük be a káreseményt a biztosítóknak.

Az európai kárbejelentőlap, melynek szövege minden európai nyelven megegyezik a magyar változatával (lásd kárbejelentő hátoldala). Helyes kitöltése a "lelke" az egész folyamatnak, ugyanis ha rosszul töltjük ki akkor nem sok jóra (pénzre) számíthatunk a biztosító részéről.

Ha arra lehetőségünk van készítsünk fényképet a baleset helyszínéről. A bejelentő kitöltésekor a vezető személyére és a gépjárműre vonatkozó adatokat a személyigazolvány, a forgalmi engedély, a jogosítvány és a biztosítási fedezet fennállását igazoló okmány adataival együtt ellenőrizni kell. Ezzel az esetleges későbbi vitákat és a valótlan adatok használatát előzhetjük meg.

A rendőrséget akkor is érdemes értesíteni, ha személyi sérülés nem történt, de az anyagi kár jelentős és vitás a felelősség kérdése vagy a balesetnek külföldi részese van. Ha a balesetben részes valamelyik fél rendőri intézkedéshez ragaszkodik, az érintettek kötelesek a rendőr megérkezését megvárni. A helyszínt a rendőr engedélyével hagyhatjuk el.

Az alapszabály az, hogy: a balesetet a károsult és a károkozó is köteles - a baleseti bejelentő bemutatásával - a biztosítójánál 8 napon belül bejelenteni és köteles a biztosító által kért felvilágosítást megadni.

A károsult 30 napon belül köteles kárigényét a biztosítónak bejelenteni. Ismeretlen gépjármű által okozott káreseményt 30 napon belül a Magyar Biztosítók Szövetsége Gépjármű Kárrendezési Irodájának kell bejelenteni.

A külföldön bekövetkezett káresemény bejelentésének határidejét a hazaérkezés időpontjától kell számítani.

A biztosítónak a káresemény bekövetkezésével, a felelősség megállapításával, a kárügy elbírálásával kapcsolatos kérdéseire a szükséges felvilágosításokat meg kell adni és lehetővé kell tenni a kárbejelentés és a felvilágosítás tartalmának ellenőrzését.

Amennyiben a biztosított ezen kötelezettségeinek nem tett eleget és emiatt lényeges kérdések kideríthetetlenné válnak, a biztosító mentesülhet kártérítési kötelezettsége alól.

Amennyiben a rendőri intézkedést követően eljárás (vizsgálat) indul, akkor a vizsgálat lezárásáig (amely akár néhány hónapot is igénybe vehet) kártérítésre nem számíthatunk.

Ha külföldön balesetet szenvedünk, a legfontosabb szempont, hogy lehetőleg kérjünk rendőri intézkedést, lopáskár esetén pedig rendőri igazolást a történtekről. ("Cserbenhagyásnál" törekedjünk az okozó gépjármű adatainak rögzítésére (forgalmi rendszám, szín,típus,stb.), továbbá külső tanúnyilatkozatok beszerzésére.)

JÓL JÖNNE 2 MILLIÓ FORINT?

Amennyiben 2 millió forintot igényelnél, 60 hónapos futamidőre, akkor 2021-től így kalkulálhatsz: a törlesztőrészletek szerinti rangsor alapján az egyik legjobb konstrukciót, havi 39 550 forintos törlesztővel a Sberbank nyújtja (THM 7,11%), de nem sokkal marad el ettől az UniCredit Bank 39 604 forintos törlesztőt (THM 7,17%) ígérő ajánlata sem. További bankok ajánlataiért, illetve a konstrukciók pontos részleteiért (THM, törlesztőrészlet, visszafizetendő összeg, stb.) keresd fel a Pénzcentrum megújult személyi kölcsön kalkulátorát. (x)

A külföldi biztosító kárrendezésének elhúzódása az autósok számára - különösen, ha működésképtelenné válik a jármű - igen nagy anyagi megterhelést jelent. Vitás esetekben esetleg évekig, de sokszor még jogilag tisztázott helyzetben is hónapokig elhúzódhat a kárrendezési folyamat. A vétlen károsult hosszú ideig várhat a kár kifizetésére. Ha pedig vita támad a felelősség kérdésében, költséges és fárasztó pereskedés kezdődhet, ami szintén súlyos anyagi terhet ró a biztosítottra. Az esetek többségében egy magánember sem anyagilag, sem szakmailag nem képes vállalni az ebből adódó tortúrát (idegen ország, idegen nyelv, más jogi környezet stb.).

Azért, hogy külföldön ne kerüljünk kiszolgáltatott helyzetbe érdemes jogvédelmi biztosítást is kötnünk, amelyről bővebben az alábbi cikkben olvashatnak:

Egy biztosítás, amelyet még kevesen ismernek

Külföldön kárt szenvedett ügyfelek segítségét szolgálja az EU országok állampolgárai kárrendezését segítő ún. VI. Direktíva, melynek lényege, hogy a hazai károsultak, itthon, közvetlenül fordulhatnak kárigényükkel a balesetet okozó külföldi gépjármű felelősségbiztosítójának magyarországi képviselőjéhez, az ún. Kárrendezési Megbízottakhoz.

Üzemképtelenné vált autó esetében is vegyük fel a kapcsolatot a hazai biztosítóval és ők adnak tájékoztatást a további lépésekről. Casco hiányában azonban számolni kell a költségek megelőlegezésével.

Fontos tudni, hogy a károsultat is terheli kárenyhítési kötelezettség, nem hárítható át olyan megoldás többletköltsége, amely többe került a feltétlenül indokoltnál.

Mi a helyzet a hazai cserbenhagyásnál?

Ugyancsak rendőri intézkedést kell kérni, illetve a Mabisznál bejelenteni a kárt. Ha megtalálják a károkozót, annak felelősségbiztosítására lehet rendezni a kárt. Ha a károkozónak nincsen felelősségbiztosítása, akkor a másnak okozott kárt a Mabisz a kártalanítási számla terhére rendezi, azonban a kifizetett kártérítési összeget, annak járulékos költségeit a károkozótól perben, vagy peren kívül visszakövetelik. Rendszerint azonban sajnos nem válik ismertté a károkozó személye, ilyenkor casco biztosítás hiányában a gépjárműben keletkezett kár a károsult számára nem térül meg. Kizárólag a személysérülést okozó cserbenhagyásos gépjárművel okozott balesetek esetében lehet igényt érvényesíteni a biztosítók által létrehozott Mabisz által kezelt Kártalanítási Számla terhére.

NEKED AJÁNLJUK
NAPTÁR
Tovább
2021. május 15. szombat
Zsófia, Szonja
19. hét
Ajánlatunk
KONFERENCIA
Tovább
HR Revolution 2021
Vörös riadó! Újabb fronton nyílhat harc a hazai munkahelyeken. Hogyan tovább?
EZT OLVASTAD MÁR?