Napi egymilliárd étkezésnek felelne meg a 2022-ben világszerte feleslegesen kidobott élelmiszer az ENSZ Környezetvédelmi Programjának (UNEP) szerdán közzétett jelentése szerint.
Óriási titok övezi a magyar boltoknál, hogy milyen stratégia alapján pakolják ki termékeiket a polcokra. Régi alapvetésnek számít például, hogy a drágább, márkás termékek sorakoznak általában szemmagasságban, hogy a vásárlók azokat vegyék észre legkönnyebben. Külföldön azonban már találni ezzel ellentétes módszereket is. Éppen ezért adja magát a kérdés, mik az aktuális itthoni trendek a polcok kialakításánál, hogyan befolyásolják tudat alatt a vásárlókat az áruházak?
A magyar boltok rengeteg trükköt bevetnek azért, hogy a vásárolókat becsábítsák az áruházakba, és ott a lehető legtöbb termék megvásárlására buzdítsák őket. Ilyen trükk lehet például az árakkal való, pusztán vizuális játék, a különféle telített színekre festett figyelemfelhívó kártyák, táblák használata, de még a boltok belső kialakítása is, úgy hogy abban könnyű legyen eltévedni, és a legalapvetőbb élelmiszerekért is megannyi "idegen" soron kelljen átmennie a vásárlónak, így növelve a vásárlási esélyeket.
A különböző termékkörök különböző lokációkon való elhelyezésén túl meghatározó továbbá az is, hogy egy-egy terméket a boltok polcain pontosan hová raknak ki. Eddig alapigazságnak számított, hogy
Azokat a márkásabb és drágább termékeket tehát, amiket leginkább szeretnének eladni az üzletek, szemmagasságba helyezik el a polcokon, így elsőnek azon akad meg a vásárlók szeme. Az alsóbb polcokra pedig maradnak az olcsóbb, kevésbé márkás termékek...
Trendforduló?
Eddig legalábbis is ez volt a mondás. A Pénzcentrum egyik olvasója azonban ausztriai útjáról küldött egy áruházi fotót, ahol is az egyik legismertebb állateledeles márka macskaételei egyáltalán nem szemmagasságban helyezkedtek el a polcon, azt a helyet ugyanis - feltehetően - az áruház sajátmárkás, jóval olcsóbb termékei foglalták el.
A lehetséges helycsere apropóján felmerült bennünk a kérdés, vajon lehet-e már a magyar boltokban is olyan áruházi sorokat találni, ahol a prémium és/vagy nagyon ismert márkák a polcok tetejére vagy aljára száműzettek, úgy hogy helyüket a minőségben nem feltétlenül rosszabb, de mindenképpen olcsóbb márkák vették át.
7 pecsétes titok
Azért, hogy ezt kideríthessük 5 magyar boltot kérdeztünk meg arról, mi befolyásolja üzleteikben azt, hogy az egyes termékek pontosan hová is kerülnek ki a sorokban lévő polcokon. Lehet-e ezzel kapcsolatban egyáltalán bármilyen trendszerűséget megfigyelni?
Ha lehet is, azt a boltok többsége hétpecsétes titokként kezeli, ugyanis a Pénzcentrum által megkeresett áruházak közül egyedül az Aldi számolt be saját kihelyezésük mikéntjéről. Ők ugyanakkor elmondták, hogy az árucikkek "egy központi kihelyezési terv alapján kerülnek az üzletben elhelyezésre, így vásárlóink a termékeket mindig ugyanott, a megszokott helyen találják meg. Ezzel egyúttal biztosítani tudjuk, hogy a termékek az áru-összetartozás logikája mentén, ízlésesen és logikusan kerülnek az üzletek polcaira."
JÓL JÖNNE 1 MILLIÓ FORINT?
Amennyiben 1 millió forintot igényelnél 36 hónapos futamidőre, akkor a törlesztőrészletek szerinti rangsor alapján az egyik legjobb konstrukciót, havi 33 952 forintos törlesztővel az UniCredit Bank nyújtja (THM 14,41 %), de nem sokkal marad el ettől a CIB Bank 33 972 forintos törlesztőt (THM 14,45%) ígérő ajánlata sem. További bankok ajánlataiért, illetve a konstrukciók pontos részleteiért (THM, törlesztőrészlet, visszafizetendő összeg, stb.) keresd fel a Pénzcentrum megújult személyi kölcsön kalkulátorát. (x)
- tájékoztatta a Pénzcentrum az Aldi. A diszkont beszámolt továbbá arról is, hogy:
- A termékek ára meghatározza az azonos termékek kihelyezési sorrendjét. A vásárlók érdekeit és szempontjait szem előtt tartva egy termékcsoporton belül - például a csokoládék esetében - rendszerint az alacsonyabb árú termékek kerülnek előre, a magasabb árú termékek sorban leghátul találhatóak.
- Az ALDI a beszállítási szerződések részeként nem kér külön marketing hozzájárulást a beszállítóktól. A szállító és az ALDI közös megállapodása ugyanakkor lehetőséget teremt közös marketingaktivitásra, vagy a termékek boltban történő ideiglenes display kihelyezésére, ezek a lehetőségek és rendelkezések transzparensen elérhetők az áruház weblapján.
- A bútorok kialakítása szerint az alsóbb polcon, polcokon fér el legnagyobb mennyiségben egy-egy termék. Ennek megfelelően a hatékonyság elveit is szem előtt tartva alapvetően a legnagyobb mennyiségben értékesítésre kerülő termékek kerülnek az alsó polcokra.
- A hetente többször frissülő akciós kínálatunk egy részével rögtön az üzleteink legelején elhelyezett akciós polcon találkozhatnak a vásárlóink. Emellett valamennyi akciós termékünket piros árszalaggal és akciós kiegészítő táblával emeljük ki.
- A diszkonton kívül más áruház azonban nem számolt be az általuk használt áruk kihelyezésének miértjéről. A Spar például kifejezetten üzleti titokra hivatkozva nem árulta el, mit miért és hová helyeznek a sorokban.
A polcpénz réme
Bár az Aldi sok részletet elárult a polcrendezési elveiről, nem véletlen, hogy a többi áruház nem volt túl bőbeszédű a témával kapcsolatban. Az üzleti titok mellett ebben vélhetően a polcpénznek nevezett, mára tiltott, rosszul csengő áruházi tevékenység is közrejátszhatott. A polcpénz ugyanis
- mondta el a Pénzcentrum kérdésére a Nemzeti Élelmiszerlánc-biztonsági Hivatal (Nébih). Érhetőbben mindez azt jelenti, hogy egy áruház többlet pénzt kért a beszállítóitól, egyes termékek gyártóitól pusztán azért, hogy az ő termékeik kerüljenek ki olyan helyre a polcokon ahol a vásárlók a leginkább látják őket. Ezt a fajta eljárást ugyanakkor 2009 óta törvény tiltja, és az a bolt, amelyik mégis él vele tisztességtelen kereskedést követ el, amiért komoly bírság szabható ki.
- hívta fel a figyelmet a hatóság. A törvénymódosítás után egyébként általánosságban elmondható, hogy nem tekinthető gyakori jogsértésnek a polcpénz "alkalmazása" - írta a Pénzcentrumnak a Nébih. Akik azt is elmondták, hogy 2018-ban egy kereskedelmi lánc esetében állapított meg a Nébih ilyen irányú jogsértést, mert a cég üzletszabályzatában szereplő szolgáltatás lényegében polcpénzként funkcionált.
Ezen kívül azonban a hatóság tájékoztatása szerint az elmúlt négy évben nem volt más polcpénzhez kapcsolódó szabálysértés. Ez azzal magyarázható, hogy a törvénymódosítás életbelépése óta a boltok általában igyekeznek valamilyen többletszolgáltatási elemet is a polcértékesítés mögé tenni, amely alapján már nem jogsértő a gyakorlatuk. Ezzel együtt jól látszik, hogy a polcpénznek már csak az emlegetése is elég a legtöbb boltnál ahhoz, hogy szürke zónába kerüljön polcrendezési stratégiáról szóló diskurzus.
A pelenkagyártó csecsemőkről felnőttekre vált át: ide vezetett a drasztikusan kevés gyerek születése
Japán gyorsan öregedő társadalma és csökkenő születésszáma miatt, bejelentette egy pelenkagyár, hogy felfüggeszti a csecsemőpelenka-gyártását és a felnőtteknek szánt pelenkák piacára koncentrál.
Rekord gyorsasággal fogytak el a jegyek arra 400 fősre tervezett, fiataloknak szóló kapcsolatépítő és önfejlesztő rendezvényre, amelynél a szervezők a közösségi finanszírozás modelljével toboroztak.
Az első hazai közösségi piactéren sikeresen célba ért egy mézes kampány, amelyben a vásárlás mellett egy hartai termelő kaptárait is örökbe lehetett fogadni.
Az STRT Holding közleménye szerint 8+30 millió forint befektetés és tapasztalt mentorgárda várja a jelentkezőket.
A hiánypótló naturális, és letisztult berendezési trendeket kedvelő fotós közösség számára a Nordix már nem ismeretlen.
-
Elárulta a Lidl, milyen akciókkal készül a húsvéti szezonra
A húsvéti időszakban is változatos akciókkal és kedvezményekkel segíti a Lidl a vásárlókat.
-
Cégalapítás online: az eljárás menete lépésről lépésre (x)
Megmutatjuk, mire számíthat, ha vállalkozás indítását tervezi
-
Az ASUS újdonsága a modern munkaélmény új szintjét kínálja (x)
Az ExpertBook B9 OLED új mércét állít az üzleti laptopok számára.
- Megnyílt a Nyugati pályaudvaron a felújított keresztaluljáró
- Letartóztatásban marad az antifaper olasz vádlottja, a 16 milliós óvadék is kevés volt
- MNB: megnőtt a forint inflációra gyakorolt hatása
- Megújult bemutatóhelyek, új állatok - kezdődik a fővárosi állatkert szezonja
- Kis-Benedek József az Arénában: a moszkvai merényletet nem csak az Iszlám Állam szervezte
- Kiemelt miniszteri feladatot kapott Kotán Attila