7 °C Budapest
pepco kik tedi

Új német boltlánc tört be Magyarországra: retteghetnek a versenytársak, a Pepco és a KiK?

2022. szeptember 25. 07:02

Nemrég nyitotta meg első üzletét hazánkban az új német boltlánc, a TEDi, azóta pedig sorra nyílnak az új üzletek. A boltokban árusított termékkategóriák leginkább a Pepco és a KiK szortimentjéhez hasonlíthatók: gyakorlatilag a kozmetikumokon át a lakberendezési tárgyakon, dekorációkon és a játékokon keresztül az irodaszerekig, állateledelig szinte mindent lehet kapni. Attól azonban, hogy valós konkurenciát jelentsen az új lánc a Pepco és KiK számára, még messze van. Mutatjuk, hogy áll most az iparcikkes boltláncok versenye.

A TEDi már 11 országban jelen van, több mint 2600 üzlettel és 24 ezer alkalmazottal, Magyarországon azonban még kevés üzlettel rendelkeznek, Budapesten több helyen, Székesfehérváron, Hatvanban, Miskolcon, Debrecenben, Berettyóújfaluban és Pápán. Ezzel szemben a Pepcónak 223 boltja van hazánkban, a Kik esetében pedig a honlapjuk alapján több mint 100 üzletük van. Gyors terjeszkedés indulhat meg azonban, ahogy Európa több országában az elmúlt években. Országa válogatja ugyanis, hogy a Pepco, a KiK vagy a TEDi az egyeduralkodó: Lengyelországban, Romániában, Csehországban és Magyarországon egyelőre egyértelmű fölényben van a Pepco, Ausztriában, Szlovéniában, Németország és Hollandiában dominál a Kik, Spanyolországot pedig leuralta a TEDi.

Nehéz meghatározni, hogy az említett három üzletláncnak mi a pontos profilja, hiszen gyakorlatilag mindenféle olyan árut tartanak, amikre a mindennapokban szükség lehet. A TEDi mottója például "Minden, ami dekoráció, parti, írószer és sok minden egyéb" nem visz sokkal közelebb a megoldáshoz. A vállalati besorolás szerint iparcikkes, vagy textil és nem élelmiszer jellegű vegyes üzletnek nevezhetnénk őket. Csakhogy iparcikkes bolt például az Obi és a Praktiker is, amelyeknek azért más a fő profilja. A kínálat alapján leginkább a valaha olyan elterjedt "százforintos" boltokat idézik, melyek koncepciója külföldön is ugyanúgy létezett - mint egy eurós, egy dolláros boltok.

Így terjeszkedik a KiK, a Pepco és a TEDi

A dél-afrikai, német, holland anyagcégű Pepco márka története akkor indult, amikor az első üzletük megnyílt Lengyelországban 2004-ben. Jelenleg több mint tizenhárom európai országban vannak jelen, 2700-nál is több bolttal. Legfőképpen a gyermekruházati termékeik népszerűek. A honlapjuk szerint a céljuk "Európa legjobb, legnagyobb, legolcsóbb, és legismertebb ruházati- és lakberendezési diszkontmárkájává válni." Magyarországon 2015 óta vannak jelen, jelenleg 223 üzlettel.

A német KiK-nek, ami 2008 óta van jelen Magyarországon, 100 felett van az üzletei száma. A magát családi diszkontként aposztrofáló boltlánc folyamatosan keresi a bővülési lehetőséget. Európában jelenleg a honlapjuk szerint 12 országban közel 4000 üzletük van, a hosszú távú céljuk pedig az 5000 modern üzletszám elérése. Jelenleg Ausztria, Csehország, Szlovénia, Szlovákia, Magyarország, Horvátország, Lengyelország, Hollandia, Olaszország, Románia és Bulgária területén vannak boltjaik Németországon kívül.

Mottójuk a cégnévben is megjelenik, hiszen a KiK a "Kunde ist König" szólás rövidítése, amely szó szerint azt jelenti, hogy a "kuncsaft a király", melyhez a magyar nyelvben a "vevőnek mindig igaza van" mondás áll legközelebb.

A TEDi családbarát helyi üzletnek nevezi magát, amely a nagyvárosok mellett vidéken is jelen van. Magyarországon egyelőre még csak Budapesten, Székesfehérváron és Pápán találkozhatunk ilyen üzletekkel, azonban még csak most kezdték a terjeszkedést. A cég története 2004-ben indult Németországban, azóta megjelentek Ausztria, Szlovénia, Szlovákia, Spanyolország, Horvátország, Olaszország és Lengyelország területén, illetve legújabban nálunk.

Felkötheti a fehérneműjét a TEDi

Hiába van 2008 óta jelen hazánkban a KiK, a 2015 óta terjeszkedő Pepcónak már jóval több boltja van. Viszont nemcsak az üzletek számában, hanem a belföldi értékesítés nettó árbevételében, adózott eredményben és a foglalkoztatottak számában is maga mögé utasítja a német versenytársat - az Igazságügyi Minisztérium céginformációs szolgálatának bárki által hozzáférhető adatai alapján. A szintén német TEDi-nek azonban nem lesz könnyű dolga a KiK utolérésében, lehagyásában sem.

A Pepco bolthálózatot üzemeltető Pepco Hungary Kft. utolsó ismert, 2020. október 1-től 2021. szeptember 30-ig tartó üzleti évében 68,5 milliárd forint nettó árbevételre tett szert a belföldi értékesítésből. Az adózott eredménye 8,1 milliárd forint volt. A 223 boltja átlagosan 2031 embernek adott munkát az üzleti beszámolója alapján.

A KiK boltokat üzemeltető KIK Textil és Non-Food Kft. utolsó ismert, 2021. január 1-től 2021. december 31-ig tartó üzleti évében 23,7 milliárd forint nettó árbevételről számolt be, ami a belföldi értékesítést illeti. Az adózott eredménye 1,4 milliárd forint volt. Több mint 100 magyarországi üzletében átlagosan 601 fő dolgozott.

JÓL JÖNNE 1 MILLIÓ FORINT?

Amennyiben 1 millió forintot igényelnél 36 hónapos futamidőre, akkor a törlesztőrészletek szerinti rangsor alapján az egyik legjobb konstrukciót, havi 33 952 forintos törlesztővel az UniCredit Bank nyújtja (THM 14,41 %), de nem sokkal marad el ettől a CIB Bank 33 972 forintos törlesztőt (THM 14,45%) ígérő ajánlata sem. További bankok ajánlataiért, illetve a konstrukciók pontos részleteiért (THM, törlesztőrészlet, visszafizetendő összeg, stb.) keresd fel a Pénzcentrum megújult személyi kölcsön kalkulátorát. (x)

 

A nettó árbevétel növekedése azonban közel azonos volt, 24-25 százalékos mindkét diszkonthálózatnál. Az adózott eredményben pedig a Pepco 2,8-szeres bővülést ért el, a KiK a 2020-as visszaeséshez képest viszont 6,6-szerest. Igaz, a 2019-es évzáráshoz viszonyítva a bővülés csupán 0,4-szeres.

Dúl a bérháború?

Az üzleti beszámolókból az is kiderül, mennyi pénzt fordítottak az egyes cégek bérköltségre. Ehhez tudni kell, hogy a cégek üzleti beszámolóikban minden személyi jellegű ráfordítást feltüntetnek, melyek lefedik az alkalmazottakhoz kapcsolódó összes költséget. A személyi jellegű ráfordítás összesít több különböző jellegű költséget, három főbb tétele a bérköltség, a személyi jellegű egyéb kifizetések és a bérjárulékok.

A bérköltség tartalmazza a munkavállalóknak és a megbízottaknak járó bruttó bért, jutalmat, prémiumot, bérpótlékokat, valamint a természetes személy tulajdonos (tag) személyes közreműködése ellenértékeként kivett összeget. A személyi jellegű egyéb kifizetések a munkavállalók a bérköltségen felüli juttatásait tartalmazzák: pl. a betegszabadság díját, a munkába járással kapcsolatos költségtérítést, a lakhatási költségtérítést, étkezési hozzájárulást, a végkielégítést, stb. A bérjárulékok tételhez tartozik a szociális hozzájárulási adó, a szakképzési hozzájárulás, továbbá minden olyan adók módjára fizetendő összeg, amelyet a bérköltség, a személyi jellegű egyéb kifizetések, illetve a foglalkoztatottak száma alapján szükséges megállapítani.

Mivel tudjuk, hogy mennyien dolgoztak az adott üzleti évben átlagosan a vállalatoknál és azt is, mennyi pénzt fordítottak bérköltségre, ebből kiszámolható mennyi az átlagbér az adott cégnél. Azt azonban fontos tudni, hogy az átlagbér esetében a vezető beosztású alkalmazottaktól, a bolti eladókon át, a raktárosokon keresztül, a takarító személyzetig mindenki bére számít. Azok is, akik például csak részmunkaidőben dolgoznak.

Amíg a KiK-nél 12,5 százalékkal többen dolgoztak, mint a korábbi üzleti évben, addig a Pepcónál 20,4 százalékos volt a bővülés. A bérekre a KiK 14,3, a Pepco 36,6 százalékkal költött többet. A havi átlagbér pedig számításaink szerint a KiK-nél 1,6 százalékkal, a Pepcónál 13,5 százalékkal nőtt. Hogyha a bérköltséget elosztjuk az átlagos dolgozói létszámmal és 12-vel, kiderül, mekkora jutott egy főre átlagosan egy hónapban. A Pepcónál az így számított átlagbér 372 ezer forint volt, míg a KiK-nél 259 ezer forint havonta.

A TEDi üzleteket üzemeltető TEDi Árukereskedelmi Kft-ről, mivel még csak most nyitottak, nincs szinte semmilyen információnk. Mindenesetre ha a KiK-kel és a Pepcóval akar versenyezni, akkor nem lesz könnyű dolga a fentiek alapján.

Címlapkép: Getty Images
NEKED AJÁNLJUK
Ilyen modellben még soha nem szerveztek ekkora rendezvényt (x)

Rekord gyorsasággal fogytak el a jegyek arra 400 fősre tervezett, fiataloknak szóló kapcsolatépítő és önfejlesztő rendezvényre, amelynél a szervezők a közösségi finanszírozás modelljével toboroztak.

Zsongtak és tolongtak a vevők a magyar Kickstarteren: rengetegen csaptak le erre az egyedülálló termékre

Az első hazai közösségi piactéren sikeresen célba ért egy mézes kampány, amelyben a vásárlás mellett egy hartai termelő kaptárait is örökbe lehetett fogadni.

Újraindul a STRT Holding inkubációs programja, a Launchpad

Az STRT Holding közleménye szerint 8+30 millió forint befektetés és tapasztalt mentorgárda várja a jelentkezőket.

Egykor kubai textilmunkásoktól volt hangos, most közösségi finanszírozásból újul meg a patinás budapesti gyárépület (x)

A hiánypótló naturális, és letisztult berendezési trendeket kedvelő fotós közösség számára a Nordix már nem ismeretlen.

Erről ne maradj le!
NAPTÁR
Tovább
2024. március 19. kedd
József, Bánk
12. hét
KONFERENCIA
Tovább
GEN Z Fest 2024
A diákok 97% kedvezménnyel, a 27 év alattiak 92% kedvezménnyel regisztrálhatnak! Gyere Te is!
Retail Day 2024
Merre tovább, magyar kiskereskedelem?
EZT OLVASTAD MÁR?
Itt a Pénzcentrum App!
Clickbait-mentes címek és egyéb extrák a Pénzcentrum mobilapplikációban!
Most nem
Letöltöm