14 °C Budapest

Válságban a luxusmárkák: lehet, hogy ketchupot kellene árusítaniuk?

Pénzcentrum
2009. augusztus 4. 15:02

A válság bizony a világ luxusmárkáit sem hagyja érintetlenül: a legnagyobb cégek, a Louis Vuitton-tól kezdve a BMW-ig egyaránt hónapok óta tartó forgalomcsökkenéssel szembesülnek. Talán új termékekben, mondjuk ketchup-ban, vagy majonézben kellene gondolkodniuk? Egy friss tanulmány szerint igen.

A Journal of Consumer Psychology egyik tanulmánya szerint a vásárlók gyakran vakon bíznak a luxus-, vagy csak luxusnak hitt márkákban, így ha egy jól ismert cég az eredeti termékével még köszönőviszonyban sem lévő portékával rukkol elő, a siker szinte biztosan borítékolható.

A fogyasztókban ugyanis egy olyan márka, mint mondjuk a Cartier erős pozitív érzést vált ki, amelyik érzést könnyen át lehet ültetni egyéb termékekre, mondjuk bútorra, sajtra, vagy akár ketchupra is.

A Houstoni Egyetem marketing tanszékének professzorai több kísérlet során is bizonyítékot kerestek az állításra, méghozzá sikerrel. Az egyik kísérlet alkalmával egy, a kísérleti alanyok előtt ismeretlen, Prince márkájú spagetti-szósz reklámját mutatták be, méghozzá kétféle változatban. Az egyik csoport számára a reklám luxus-márkaként állította be a terméket, a másik változat olcsó, gazdaságos jelzőt használt.

Mindkét csoport kedvezően fogadta a terméket, azonban arra a kérdésre, hogy mit szólnának, ha a Prince hat másik termékkel - ketchuppal, borral, sajttal, asztalterítővel, edénykészlettel és mosogatószerrel - is előrukkolna, erősen eltérő válaszok érkeztek a két csoport tagjaitól. Míg a "luxus-spagetti" reklámot végignéző csoport azt állította, hogy ezeket a termékeket is kipróbálná, addig a másik társaság nem volt annyira nyitott a többi termékfajta iránt.

A második kísérlet annyiban különbözött az előzőtől, hogy itt a terméket ki is próbálhatták az alanyok: mindkét csoport ihatott a mangó lassiból, de az egyikük abban a hitben tette ezt, hogy az egy luxusmárka terméke, míg a másik olcsónak hitte. Ezek után itt is ugyanazt a kérdést tették fel: mit szólnának, ha az adott márka egyéb termékeket is gyártana, amire a válaszok is pont ugyanúgy hangzottak, mint a korábbi kísérletnél

TÍZEZREKET SPÓROLHATSZ BANKVÁLTÁSSAL!

A bankszámla mindennapi életünk része. A munkabér, nyugdíj, ösztöndíj jellemzően bankszámlára érkezik. Segítségével kényelmesen intézhetjük a pénzügyeinket, akár otthonról is. Ahhoz azonban, hogy bankszámlád valóban azt nyújtsa, amire szükséged van, körültekintően kell választanod. Mielőtt kiválasztanád bankszámládat, nézz szét a Pénzcentrum megújult bankszámla kereső kalkulátorában! Állítsd be a személyes preferenciáidat, és versenyeztesd a pénzügyi szolgáltatókat, hiszen a megalapozott döntés a Te érdeked! Egy testre szabott bankszámlával a költségeken is rengeteget spórolhatsz! (x)

Hogy mire érdemes következtetniük ebből a luxusmárkákat gyártó vállalatoknak? A tanulmány készítői szerint a mostani válság miatt nem árt szélesíteni termékportfoliójukat, méghozzá olyan, kisebb értéket képviselő portékákkal, amiket a szűk pénztárcájú, de márkahű vásárlók is megengedhetnek maguknak.

Egy autóra például most keveseknek futja, de mondjuk 10 dollárt még viszonylak sokan hajlandóak lennének elkölteni egy flakon BMW-ketchupra. Vagy ha a Guccinál nem csak százezrekbe kerülő szandálok, hanem flip-flop is kapható lenne, sokan már csak a vásárlás öröméért, vagy a márka iránti rajongásukért is megvennék a terméket, anélkül, hogy lelkiismeret furdalást éreznének.

Persze a palettabővítésnek is megvan a veszélye, amit a legjobban talán a Pierre Cardin esete példáz: 1988-ban több mint 800 termékfajtával jelent meg a világ 94 országában, ennek ellenére a profitja csökkent. Mivel a Cardin neve egyre több, egymással semmiféle összefüggést nem mutató terméken megjelent, a márka luxus státusza szinte teljesen elveszett.

Ők azok, akik a válságból is profitálnak: keveseknek jön be, de nagyot kaszálnak majd

Pistyur Veronika szerint a válságban erős üzleti tervek is születhetnek, hiszen jobban figyelünk, és reagálunk, mint akkor, ha kényelem van.

Rengeteg magyar kedvenc terméke tűnhet el a boltok polcairól: óriási a baj, ennek nem látni a végét

Papírhiány, munkaerőhiány, az adózási rend változása mind hozzájárul ahhoz, hogy egyre nehezebb kiadni könyveket.

Lenullázhatja a magyar családokat a rezsiemelés: ide menekítsd a pénzed, amíg megteheted

Sokan a téltől félnek, mondván nehéz lesz kikalkulálni a megemelkedett rezsiárakat, de a lakásárak, albérlet árak is az egekben.

Megvan a válasz a brutális piadrágulásra? Ez az ital lehet a magyarok új kedvence

Az üzletek beszámolói alapján a kereslet elmarad még a járvány előtti időszaktól, azonban a melegnek hála lényegesen több alkoholos ital fogyott, mint az előző évben.

NAPTÁR
Tovább
2022. szeptember 25. vasárnap
Eufrozina, Kende
38. hét
Szeptember 25.
A siketek világnapja
Szeptember 25.
Tengerészeti világnap
Szeptember 25.
A fehér kendő napja
Szeptember 25.
A szív világnapja
Szeptember 25.
A Szentírás vasárnapja
Ajánlatunk
KONFERENCIA
Tovább
Győr - Nyugat-magyarországi Gazdasági Fórum 2022
Ingyenes régiós fórum a helyi kkv-knak szakértőkkel.
Megújuló energia workshop a Lakás kiállításon
3 napig ingyenesen a LAKÁS KIÁLLÍTÁSON szeptember 23-25 között!
EZT OLVASTAD MÁR?
Pénzcentrum  |  2022. szeptember 24. 19:17