17 °C Budapest

Kivédeni az áfaemelést? - interjú a Praktiker ügyvezetőjével

2009. június 19. 06:20

A Praktiker az egyik legizmosabban fejlődő szereplő a hazai barkácsáruház-piacon. A gazdasági helyzet nem ad okot feltétlen optimizmusra, ráadásul a közelgő áfaemeléssel csak nehezedik az áruházláncok dolga. A Pénzcentrum a Praktiker magyarországi ügyvezetőjét kérdezte az élesedő piaci versenyről, a várható áremelésekről és a különleges vásárlási szokásokról.


24 éve dolgozik a Praktikernél, és már több mint egy évtizedet eltöltött a magyarországi leányvállalat élén. Milyennek látja a magyar barkácsáruházak vevőit? Különbözünk-e más országok vásárlóitól, mik a tipikus magyar vásárlói szokások?

Úgy gondolom, nem igazán beszélhetünk tipikus magyar vásárlói szokásokról. Ami feltűnt számomra, hogy más országokkal szemben itt a nagybevásárlás általában családi körben történik, és a bevásárlások során is együtt hoz döntéseket a család. Persze az utolsó szót Magyarországon mindig a nők mondják ki- sokszor még a barkácsáruházi termékek esetében is.

A hazai piacon több nagy cég is jelen van, országszerte több tucat ilyen profilú nagyáruházzal találkozhat a vevő. Ráadásul meglehetősen nagy az átfedés a barkácsáruházak, az elektronikai szaküzletek és a hipermarketek választékában. Mit gondol, szüksége van a magyar piacnak ilyen sok, hasonló profilú üzletre?

Karl-Heinz Keth
1985 óta dolgozik a Praktikernél, kezdetben áruházvezetőként, majd értékesítési vezetőként, Németországban. Utóbbi beosztásában 40 áruházért volt felelős.

1998-ban ajánlották fel neki az alakulófélben lévő magyarországi Praktiker Kft. vezetését.

Az induláskor Ausztriából - Vösendorfból -, majd 1999 tavaszától már Budapestről irányítotja a magyar áruházak működését.


Kérdés, hogy kinek mit jelent az, hogy "túl sok". Személyes véleményem, hogy a mi jelenlegi 19, és a tervezett 22-23 áruházunk még reálisnak mondható. Azt viszont kissé túldimenzionáltnak tartom, hogy más láncok 30, vagy még annál is több áruházzal számolnak.

Ugyanakkor a helyzet a vásárlók szempontjából mindenképp előnyös, hiszen számukra kényelmes, hogy otthonukhoz közel találnak megfelelő szaküzleteket.

Mennyire erős a versenyhelyzet a barkácsáruházak között? Jelent-e célkitűzést a nagy versenytárs Obi "legyőzése" az áruházak számában, a kínálat, a bevétel növelésében?

Nem célunk, hogy bárkit kiszorítsunk, legyőzzünk. Azt szeretnénk, hogy áruházaink mostani rendszere hosszú távon, stabilan működhessen. Ez a menedzsment célja.

LAKÁST, HÁZAT VENNÉL, DE NINCS ELÉG PÉNZED? VAN OLCSÓ MEGOLDÁS!

A Pénzcentrum lakáshitel-kalkulátora szerint ma 10 millió forintot, 15 éves futamidőre, már 7,21 százalékos THM-el,  havi 89 803 forintos törlesztővel fel lehet venni a CIB Banknál. De nem sokkal marad el ettől a többi hazai nagybank ajánlata sem: az Erste Banknál 8,04% a THM, a Raiffeisen Banknál 8,09%; az UniCredit Banknál 8,12%,  a K&H Banknál 8,31%, akárcsak az OTP Banknál. Érdemes még megnézni magyar hitelintézetetek további konstrukcióit is, és egyedi kalkulációt végezni, saját preferenciáink alapján különböző hitelösszegekre és futamidőkre. Ehhez keresd fel a Pénzcentrum kalkulátorát. (x)

Fotó: Praktiker

Tapasztalható-e a vásárlói szokások megváltozása az elmúlt ¾ évben? Mire figyelnek a vevők, az olcsóbb árra, vagy a termék megbízhatóságára, tartósságára? Tudatosabbá váltak-e a vásárlók a válság hatására?

A jelenlegi helyzetben rendkívül fontos a vásárlók számára az ár-érték arány. Azt tapasztaljuk, hogy a 20-30 százalékos akciók -amelyek korábban rendkívül hatásosak voltak- már nem hatnak, nem növelik a forgalmat. Mi azt érzékeljük, hogy vevőink átgondoltabban költenek, sokkal inkább nézik a minőséget, a termék tartósságát. Egyértelműen erre helyeződik a hangsúly.

Piaci hírek szerint a közelgő áfaemelésnél az üzletláncok nem akarják emelni a fogyasztói árakat, ezért a beszállítói árak csökkentésére kényszerítik a cégeket, elsősorban az élelmiszeriparban. Önöknek van-e bármilyen hasonló szándékuk a beszállítókkal szemben, vagy egyértelműen meg fog látszódni a termékek áraiban az adóemelés?

Egész egyszerűen már képtelenek vagyunk a beszállítóinkra hárítani az emelést, tovább kell adnunk a végfelhasználóknak. Megpróbáljuk azonban különböző akciókkal, kedvezményekkel -mint például a törzsvásárlói kártya által biztosított kedvezmények- kivédeni az ÁFA-emelést.

Továbbá folyamatosan tárgyalunk a beszállítókkal. Egyelőre úgy tűnik, hogy árucsoportonként más-és másképpen realizálódik majd az áremelkedés.

Egyre nagyobb szerepet kapnak az újfajta értékesítési formák: a webshop, vagy az áruházakban kihelyezett információs pultok és infoterminálok kihelyezése. Adódik a kérdés, hogy ezekkel az új megoldásokkal vajon a költséges munkaerőt szeretnék-e helyettesíteni?

Ezeknek a technikai újdonságoknak a bevezetése semmiképp sem von maga után elbocsátásokat.. A webshop egy 20. áruház, amely azokat szolgálja ki, akik nem laknak valamelyik Praktiker áruház közelében. Az áruházak infotermináljai sokrétű információkkal segítik a vásárlókat, például kiegészítő termékeket ajánlanak a vevőknek.

Áruházaink - az adott áruház nagyságától függően - 70-100 fővel üzemelnek. A technikai újdonságok bevezetésének egyik fő célja, hogy eladóink, munkatársaink munkáját megkönnyítsük, így több figyelmet tudnak a vevőkre szentelni. Ezek az újítások ezt a célt is szolgálják.

Ilyen modellben még soha nem szerveztek ekkora rendezvényt (x)

Rekord gyorsasággal fogytak el a jegyek arra 400 fősre tervezett, fiataloknak szóló kapcsolatépítő és önfejlesztő rendezvényre, amelynél a szervezők a közösségi finanszírozás modelljével toboroztak.

Zsongtak és tolongtak a vevők a magyar Kickstarteren: rengetegen csaptak le erre az egyedülálló termékre

Az első hazai közösségi piactéren sikeresen célba ért egy mézes kampány, amelyben a vásárlás mellett egy hartai termelő kaptárait is örökbe lehetett fogadni.

Újraindul a STRT Holding inkubációs programja, a Launchpad

Az STRT Holding közleménye szerint 8+30 millió forint befektetés és tapasztalt mentorgárda várja a jelentkezőket.

Egykor kubai textilmunkásoktól volt hangos, most közösségi finanszírozásból újul meg a patinás budapesti gyárépület (x)

A hiánypótló naturális, és letisztult berendezési trendeket kedvelő fotós közösség számára a Nordix már nem ismeretlen.

Erről ne maradj le!
NAPTÁR
Tovább
2024. március 28. csütörtök
Gedeon, Johanna
13. hét
Március 28.
Nagycsütörtök
Ajánlatunk
KONFERENCIA
Tovább
GEN Z Fest 2024
Gyere el akár INGYEN a Z generáció tavaszi eseményére!
Retail Day 2024
Merre tovább, magyar kiskereskedelem?
EZT OLVASTAD MÁR?
Itt a Pénzcentrum App!
Clickbait-mentes címek és egyéb extrák a Pénzcentrum mobilapplikációban!
Most nem
Letöltöm