A Praktiker az egyik legizmosabban fejlődő szereplő a hazai barkácsáruház-piacon. A gazdasági helyzet nem ad okot feltétlen optimizmusra, ráadásul a közelgő áfaemeléssel csak nehezedik az áruházláncok dolga. A Pénzcentrum a Praktiker magyarországi ügyvezetőjét kérdezte az élesedő piaci versenyről, a várható áremelésekről és a különleges vásárlási szokásokról.
24 éve dolgozik a Praktikernél, és már több mint egy évtizedet eltöltött a magyarországi leányvállalat élén. Milyennek látja a magyar barkácsáruházak vevőit? Különbözünk-e más országok vásárlóitól, mik a tipikus magyar vásárlói szokások?
Úgy gondolom, nem igazán beszélhetünk tipikus magyar vásárlói szokásokról. Ami feltűnt számomra, hogy más országokkal szemben itt a nagybevásárlás általában családi körben történik, és a bevásárlások során is együtt hoz döntéseket a család. Persze az utolsó szót Magyarországon mindig a nők mondják ki- sokszor még a barkácsáruházi termékek esetében is.
A hazai piacon több nagy cég is jelen van, országszerte több tucat ilyen profilú nagyáruházzal találkozhat a vevő. Ráadásul meglehetősen nagy az átfedés a barkácsáruházak, az elektronikai szaküzletek és a hipermarketek választékában. Mit gondol, szüksége van a magyar piacnak ilyen sok, hasonló profilú üzletre?
1998-ban ajánlották fel neki az alakulófélben lévő magyarországi Praktiker Kft. vezetését.
Az induláskor Ausztriából - Vösendorfból -, majd 1999 tavaszától már Budapestről irányítotja a magyar áruházak működését.
Kérdés, hogy kinek mit jelent az, hogy "túl sok". Személyes véleményem, hogy a mi jelenlegi 19, és a tervezett 22-23 áruházunk még reálisnak mondható. Azt viszont kissé túldimenzionáltnak tartom, hogy más láncok 30, vagy még annál is több áruházzal számolnak.
Ugyanakkor a helyzet a vásárlók szempontjából mindenképp előnyös, hiszen számukra kényelmes, hogy otthonukhoz közel találnak megfelelő szaküzleteket.
Mennyire erős a versenyhelyzet a barkácsáruházak között? Jelent-e célkitűzést a nagy versenytárs Obi "legyőzése" az áruházak számában, a kínálat, a bevétel növelésében?
Nem célunk, hogy bárkit kiszorítsunk, legyőzzünk. Azt szeretnénk, hogy áruházaink mostani rendszere hosszú távon, stabilan működhessen. Ez a menedzsment célja.
JÓL JÖNNE 3,3 MILLIÓ FORINT?
Amennyiben 3 307 398 forintot igényelnél 5 éves futamidőre, akkor a törlesztőrészletek szerinti rangsor alapján az egyik legjobb konstrukciót havi 70 094 forintos törlesztővel az Erste Bank nyújtja (THM 10,83%), de nem sokkal marad el ettől a CIB Bank 70 482 forintos törlesztőt (THM 10,61%) ígérő ajánlata sem. További bankok ajánlataiért, illetve a konstrukciók pontos részleteiért (THM, törlesztőrészlet, visszafizetendő összeg, stb.) keresd fel a Pénzcentrum megújult személyi kölcsön kalkulátorát. (x)

Tapasztalható-e a vásárlói szokások megváltozása az elmúlt ¾ évben? Mire figyelnek a vevők, az olcsóbb árra, vagy a termék megbízhatóságára, tartósságára? Tudatosabbá váltak-e a vásárlók a válság hatására?
A jelenlegi helyzetben rendkívül fontos a vásárlók számára az ár-érték arány. Azt tapasztaljuk, hogy a 20-30 százalékos akciók -amelyek korábban rendkívül hatásosak voltak- már nem hatnak, nem növelik a forgalmat. Mi azt érzékeljük, hogy vevőink átgondoltabban költenek, sokkal inkább nézik a minőséget, a termék tartósságát. Egyértelműen erre helyeződik a hangsúly.
Piaci hírek szerint a közelgő áfaemelésnél az üzletláncok nem akarják emelni a fogyasztói árakat, ezért a beszállítói árak csökkentésére kényszerítik a cégeket, elsősorban az élelmiszeriparban. Önöknek van-e bármilyen hasonló szándékuk a beszállítókkal szemben, vagy egyértelműen meg fog látszódni a termékek áraiban az adóemelés?
Egész egyszerűen már képtelenek vagyunk a beszállítóinkra hárítani az emelést, tovább kell adnunk a végfelhasználóknak. Megpróbáljuk azonban különböző akciókkal, kedvezményekkel -mint például a törzsvásárlói kártya által biztosított kedvezmények- kivédeni az ÁFA-emelést.
Továbbá folyamatosan tárgyalunk a beszállítókkal. Egyelőre úgy tűnik, hogy árucsoportonként más-és másképpen realizálódik majd az áremelkedés.
Egyre nagyobb szerepet kapnak az újfajta értékesítési formák: a webshop, vagy az áruházakban kihelyezett információs pultok és infoterminálok kihelyezése. Adódik a kérdés, hogy ezekkel az új megoldásokkal vajon a költséges munkaerőt szeretnék-e helyettesíteni?
Ezeknek a technikai újdonságoknak a bevezetése semmiképp sem von maga után elbocsátásokat.. A webshop egy 20. áruház, amely azokat szolgálja ki, akik nem laknak valamelyik Praktiker áruház közelében. Az áruházak infotermináljai sokrétű információkkal segítik a vásárlókat, például kiegészítő termékeket ajánlanak a vevőknek.
Áruházaink - az adott áruház nagyságától függően - 70-100 fővel üzemelnek. A technikai újdonságok bevezetésének egyik fő célja, hogy eladóink, munkatársaink munkáját megkönnyítsük, így több figyelmet tudnak a vevőkre szentelni. Ezek az újítások ezt a célt is szolgálják.
"Gyakori tévhit, hogy fenntarthatóan élni drága. (...) Pedig a fenntarthatóság sokkal gazdaságosabb" - Hegedűs Kristóf.
Egy fiatal közgazdász házaspár miért dönt úgy, hogy a budapesti életet hátrahagyva a Mátrába költözik, és megment egy 3,2 hektáros, kivágásra ítélt gyümölcsöskertet?
A környezettudatos, fenntartható életmód kialakítása mindannyiunk közös érdeke.
Anita a kislányának keresett használt télikabátot az online piacon, de a hatalmas kínálat ellenére sem találta meg, amit keresett. Így született meg a Ruhacsúszda ötlete.
-
Egy jó szörp titka: így lett a házi receptből sikeres vállalkozás
A semmiből indulva vált országosan ismert prémium márkává a Mayer szörp.
-
Neked 1%, nekik egy újabb lépés a kórházi magány ellen (x)
Az Amigos a gyerekekért önkéntesei, 10 éve viszik a játékos nyelvtanulást a kórházakba. Segítsd őket, hogy jövőre is ott lehessenek a kórházi ágyak mellett.
-
Kiváló minőségű tejtermékek minden napra (x)
A Sole-Mizo Zrt. hat Mizo márkaterméke szerezte már meg a KMÉ-védjegyet, amely a kiemelkedő minőség garanciája a fogyasztók számára.
Portfolio Gen Z Fest 2025


