27 °C Budapest

Saját utak? Miért ne? Eladó az autópálya....

Pénzcentrum
2007. október 20. 12:00

Akárhol autózunk az utak jó minősége, és a kiépített úthálózat nagyon fontos. De szinte biztos, hogy ha meglátunk egy útjelző táblát, amire az van írva, hogy eladva, leesik az állunk. Amerikában viszont ez már nem meglepő, az egyik oldalról a legújabb befektetési ágazat, a másik oldalról pedig egy kiváló bevételszerzési lehetőség van kialakulóban...

Jó pár évtizeddel ezelőtt Pennsylvania lakossága új utakat követelt a kormánytól, de a kormány anyagi helyzete azt pillanatnyilag nem tette lehetővé, így megbíztak egy magáncéget, hogy építse meg az első magánkézben lévő fizetős autópályát, és cserébe az ő jogosultsága lesz, hogy beszedje az útdíjakat. Úgy tűnik az állam ma ugyanebben a helyzetben van, ugyanis nem áll rendelkezésre a teljes anyagi forrás a szükséges utak megépítéséhez. A probléma megoldására számos opció született, többek között az is, hogy a Pennsylvaniában levő autópályát, összesen 578 kilométer lízingbe adja a kormány.

A megoldás megvalósítása 12-18 milliárd dollár (2 106,1 - 3 159,2 milliárd forint) plusz bevételt jelentene az államnak, és megszűnnének a karbantartással, javításokkal kapcsolatos gondok. Ez ráadásul a befektetési bankoknak is egy új terméket biztosítana, de emellett vitákat vet fel, hogy vajon magánkézbe lehet-e adni az utakat.

Az eredeti ötlet 2005-ből származik, amikor Chicago 1,8 milliárd dollár (315,9 milliárd forint) plusz bevételt szedett be egy autópálya 99 évre történő lízingbeadásával. Ugyanebben az évben Texas is 1,2 milliárd dollárt (210,6 milliárd forint) kaszált, amikor engedélyezte egy szintén magáncégnek, hogy megépítse az első Texast átszelő "folyosó" megépítését, a cég ráadásul 50 évig szedheti az útdíjakat.

Ezek mellett felvetődött azért az aggály, hogy a személyes érdekek az ilyen üzletek megkötésénél előtérbe helyeződhetnek a tömegek érdekeivel és egy integrált nemzeti úthálózat létrehozásával szemben. További probléma, hogy előfordult már eddig is az útdíjak hirtelen megemelkedése a magánkézbe kerülés után, ami így az adott állam vezetőjének megkönnyítette a helyzetet, mivel nem neki kellett a hátát tartania a nyilvánosság előtt.

A viták középpontjában viszont továbbra is az a kérdés áll, hogy az utak építését szabad-e kiengedni a központi irányítás alól, illetve milyen megoldások jöhetnek még szóba. Az eredeti gond az, hogy az adókon és díjakon szinte semmilyen emelés nem történt 1993 óta, viszont az utak építésének költségei csak 2004 óta 43 százalékkal emelkedtek.

JÓL JÖNNE 1 MILLIÓ FORINT?

Amennyiben 1 millió forintot igényelnél 36 hónapos futamidőre, akkor a törlesztőrészletek szerinti rangsor alapján az egyik legjobb konstrukciót, havi 33 952 forintos törlesztővel az UniCredit Bank nyújtja (THM 14,41 %), de nem sokkal marad el ettől a CIB Bank 33 972 forintos törlesztőt (THM 14,45%) ígérő ajánlata sem. További bankok ajánlataiért, illetve a konstrukciók pontos részleteiért (THM, törlesztőrészlet, visszafizetendő összeg, stb.) keresd fel a Pénzcentrum megújult személyi kölcsön kalkulátorát. (x)

 

Sokan emiatt úgy gondolják, hogy a bevételekben tátongó szakadékot a magánszektor bevonása töltheti ki. Azok a megállapodások, melyekben ténylegesen magáncég építi meg az autópályát, általában jobb üzletet kínálnak a nyilvánosság érdekeit tekintve. Az állam vagy város kap egy új utat, de teljes mértékben át tudja hárítani a kockázatokat és a költségeket az építtetőre.

Becslések szerint a világon 50 és 150 milliárd dollárnyi (8 775,5 - 26 326,5 milliárd forint) tőke vár infrastrukturális befektetésekre. Az Amerikai Egyesült Államok ezen ágazata viszont jelentős pénzigénnyel rendelkezik, amit egyelőre nem lehet tudni, hogy honnan fognak megszerezni. A szakemberek véleménye szerint a legkézenfekvőbb megoldás az lenne, ha a két érdeket összehoznák, vagyis további utakat adnának lízingbe, illetve építtetnének magáncégekkel...

Ezen a szőnyegen jógázva már semmi sem választ el a természettől (x)

Gombából és növényi szálakból fejlesztett újgenerációs jógamatracot egy fiatal magyar csapat.

Tücsökfehérjéből készít proteinszeletet a magyar orvostanhallgató, a Cápák között befektetője is beszállt az üzletbe (x)

Ennek nincs is tücsök íze, ez a leggyakoribb visszajelzés a többféle ízesítéssel gyártott, tücsökfehérjével dúsított proteinszelet, snack és shake kapcsán.

A legnagyobb hazai filmfesztiválon mutatkozik be a közösségi finanszírozásból megvalósult kisjátékfilm

A Magyar Mozgókép Fesztiválon találkozhat először a közönség Králl Kevin “Melange”című kisjátékfilmjével.

Üzleti ötletek tesztelése: ezt kell tenned, hogy befutó legyen a kampányod a közösségi piactéren

Magyarországon az üzleti ötletek mintegy 6 százaléka jut el abba a fázisba, hogy jutalomalapú közösségi finanszírozási kampány indulhat rájuk.

Erről ne maradj le!
NAPTÁR
Tovább
2024. július 18. csütörtök
Frigyes
29. hét
KONFERENCIA
Tovább
REA 2024 SUMMIT – Powered by Pénzcentrum
A magyar Real Estate Agent találkozó a Kalmárok közreműködésével
Future of Finance 2024
Mi lesz a szerepe a pénzügyekben az AI-nak?
Sustainable World 2024
Zöld finanszírozási lehetőségek, befektetési döntések, ESG megfelelés
EZT OLVASTAD MÁR?
Árfolyamok!
A legfontosabb magyar és nemzetközi részvény és devizaárfolyamok ÉLŐBEN!
Most nem