Majdnem 40 évvel az indulása után két különleges sorozatot hoz a Disney+ felületére a Pixar Animation Studios.
Riasztó, ami kiderült sokak kedvenc nyelvtanuló appjáról: ettől sok Duolingo usernek fájhat a feje
Valaha elgondolkodtál azon, hogy miért tűnik félelmetesnek a Duolingo baglya, aki annyira aranyosnak látszik? Az alkalmazás ártalmatlannak tűnik, de sok felhasználó számára szorongást és csapdába esett érzést okozhat. Nézzük meg a Duolingo sötét oldalát és annak hatását a tanulásra - derül ki a Duolingo Guides elemzéséből.
A Duolingo, egy népszerű nyelvtanuló alkalmazás, amely mára több mint 500 millió felhasználóval rendelkezik világszerte. Azonban kritikák érik az alkalmazás tolakodó értesítései, manipuláló felhasználói élményei és az edtech-et érintő etikai aggályok miatt. Az alkalmazás számos taktikát alkalmaz, hogy fenntartja a felhasználók elköteleződését, így a tanulást egy pszichológiai játékká alakítja.
Push-értesítések, mint érzelmi manipuláció
A Duolingo push-értesítései túl sokak lehetnek a felhasználók számára. Olyan pillanatokban érkeznek, amikor éppen nem alkalmas, és megszakítják a napi rutinjukat. Az alkalmazás arra próbálja kényszeríteni a felhasználókat, hogy folytassák a gyakorlást, mintha lelkiismeret-furdalást keltene bennük. Ez az érzelmi nyomás szorongást okozhat, és akár csökkentheti is az alkalmazás hatékonyságát a nyelvtanulásban.
A passzív-agresszív emlékeztetők fejlődése
Amikor a felhasználók elkezdik figyelmen kívül hagyni a Duolingo emlékeztetőit, az alkalmazás egyre agresszívebbé válik. Olyan kifejezéseket használ, mint a „Ne add fel most!” amelyekkel azt próbálja elérni, hogy a felhasználók kudarcot érezzenek, mintha nem tudnák teljesíteni a feladatot. Ez a nyomás olyan érzést kelthet a felhasználókban, hogy csapdába estek, még akkor is, ha már nem szeretnék tovább használni az alkalmazást.
A felhasználói szorongás építése a folyamatos értesítésekkel
A Duolingo folyamatos értesítései komoly hatással lehetnek a felhasználók mentális egészségére. Ellentétben a hagyományos tanulási módszerekkel, amelyek lazábbak és kevésbé tolakodóak, a Duolingo figyelmeztetései extra stresszt okozhatnak. A felhasználók úgy érezhetik, hogy elárasztják őket az értesítések, ami miatt feladhatják a nyelvtanulást.
Fontos, hogy a Duolingo mérlegelje, hogyan hatnak a zavaró értesítések a felhasználók mentális állapotára. Az alkalmazás fejlesztőinek és a felhasználóknak beszélniük kell az edtech-et érintő etikai kérdésekről, és arról, hogy mindez hogyan befolyásolja a tanulási élményeket. A Duolingo felhasználóinak mentális egészsége és tanulási élménye fontos tényező.
Miért félelmetes a Duolingo?
Bár a Duolingo egy népszerű alkalmazás a nyelvtanulásban, amely átékos élményeket kínál, hogy szórakoztatóvá tegye a tanulást, de bűntudatot és szégyent is használ, hogy fenntartsa a felhasználók érdeklődését.
2019-ben a felhasználók csupán 55%-a nyitotta meg az alkalmazást másnap. Ahhoz, hogy megtartsák őket, a Duolingo a bűntudatot és szégyent alkalmazza. Ez arra kényszeríti a felhasználókat, hogy rosszul érezzék magukat, ha nem tartják a tempót.
A Duolingo azt is megfigyelte, hogy a felhasználók nagyobb eséllyel nyitják meg az alkalmazást, ha az e-mail tárgya például ez: „Szomorúvá tetted Duót”, míg a másféle üzenetek 5-8%-kal kevésbé hatékonyak.
Egy 2014-es vizsgálat azt találta, hogy a bűntudat keltésére tett ismételt próbálkozások valószínűleg ellenállást válthatnak ki a fogyasztókból, akik dühösek lehetnek a termékre, és figyelmen kívül hagyhatják az üzenetet. Bár néhány felhasználó pozitívan reagált a bűntudatra, mások negatívan értékelték, hogy a Duolingo a bűntudatot és szégyent használja motivációs eszközként.
Az alkalmazás játékai arra késztethetik a felhasználókat, hogy úgy érezzék, kudarcot vallanak. Csak egynegyedük fejezi be egy tanfolyamot, miután elkezdték, míg a legtöbben a tanulás során elakadnak.
A szakértők azt mondják, hogy a Duolingo inkább kiegészítő eszközként működik, nem pedig a nyelvtanulás fő módjaként. Az alkalmazás a játékokra koncentrál, nem pedig a valódi tanulásra, ami aggodalomra adhat okot. Ez károsíthatja a felhasználók mentális egészségét és nyelvi készségeit. A Duolingo játékelemei sokak számára szórakoztatóak, de a pszichológiai manipuláció és a gamifikáció az oktatásban aggasztó lehet a szakértők számára. Félnek, hogy ez káros hatással lehet a felhasználók mentális állapotára és a nyelvtanulásukra.
Bárkinek járhat ingyen 8-11 millió forint, ha nyugdíjba megy: egyszerű igényelni!
A magyarok körében évről-évre nagyobb népszerűségnek örvendenek a nyugdíjmegtakarítási lehetőségek, ezen belül is különösen a nyugdíjbiztosítás. Mivel évtizedekre előre tekintve az állami nyugdíj értékére, de még biztosítottságra sincsen garancia, úgy tűnik ez időskori megélhetésük biztosításának egy tudatos módja. De mennyi pénzhez is juthatunk egy nyugdíjbiztosítással 65 éves korunkban és hogyan védhetjük ki egy ilyen megtakarítással pénzünk elértéktelenedését? Minderre választ kaphatsz ebben a cikkben, illetve a Pénzcentrum nyugdíj megtakarítás kalkulátorában is. (x)
A gamifikálás csapdája: a tanulástól a függőségig
A Duolingo sok ember számára szórakoztatóvá tette a nyelvtanulást. De van egy sötét oldala is. Az alkalmazás gamifikálása a tanulást egy egészségtelen függőséggé alakíthatja. A valódi tanulást virtuális jutalmak hajszolásával keveri. A Duolingo XP pontokat és virtuális pénznemeket, például lingotokat is használ. Ez arra késztetheti a felhasználókat, hogy túlzottan az elért pontokra és jutalmakra koncentráljanak, elfeledkezve arról, miért is kezdtek el nyelveket tanulni egyáltalán.
Versenyszintek és pszichológiai hatásuk
A Duolingo versenyszintjei csak rontanak a helyzeten. A felhasználók versenyeznek, hogy minél előrébb jussanak. Ez szorongást, bűntudatot és szégyent okozhat. A tanulást versennyé alakítja, nem pedig egy eszközzé, amivel valóban tanulhatunk.
Az oktatásról az eredmények hajhászására való átállás
Ahogy a gamifikálás nő, a felhasználók inkább az eredményeket hajszolják, mintsem valóban tanuljanak. Trükköket alkalmaznak, hogy gyorsan XP-t gyűjtsenek, ami azt a hamis érzést keltheti bennük, hogy többet tanultak, mint amennyit valóban elsajátítottak.
A gamifikálás csapdája az oktatásban komoly problémát jelent. Az addiktív alkalmazásdesign gátolhatja a tanulást. A Duolingónak és más alkalmazásoknak megtalálniuk kell az egyensúlyt a szórakozás és a valódi tanulás között.
A nyelvismeret hamis ígérete
A Duolingo nagy népszerűségnek örvend a nyelvtanuló alkalmazások piacán. Azonban a valódi nyelvi készségek elsajátításában elért eredményei kérdésesek. A kutatások vegyes eredményeket mutatnak, mivel a felhasználók jól szerepelnek az alkalmazásban, de valódi beszélgetések során küzdenek.
Valódi tanulás vs. alkalmazásbeli eredmények
A pontok gyűjtésének és a szintek feloldásának izgalma azt a hamis érzést keltheti a felhasználókban, hogy már elsajátították a nyelvet. Azonban ez az érzés nem mindig fordul át valódi nyelvi készségekké. Az igazi nyelvtudás több, mint csupán alkalmazásbeli gyakorlatok elvégzése. A valódi nyelvismeret magában foglalja a folyékony beszédet, a kultúrák megértését és a különböző szituációkban való beszélgetést.
A digitális nyelvoktatás korlátai
A nyelv elsajátítása összetett folyamat, amit nem lehet egyetlen alkalmazással megoldani. A Duolingo és más hasonló eszközök remek segédeszközök, de korlátozottak. Elsősorban a szókincsre, a nyelvtanra és az írásra koncentrálnak, miközben kihagyják az olyan fontos készségeket, mint a beszéd, a társalgási folyékonyság és a kulturális ismeretek.
Miért fontos még mindig az osztálytermi tanulás?
Az osztálytermi tanulás, és az élő nyelvhasználat kulcsfontosságú a nyelv elsajátításához. Az osztályok lehetőséget adnak a beszéd gyakorlására, visszajelzésre és arra, hogy különböző nyelvi környezetekben tanuljunk. Emellett az együtt tanulás közösségi érzést ad, ami motivációt nyújt, amit az alkalmazások nem képesek pótolni.
Összegzésül elmondható, hogy bár a Duolingo és más alkalmazások hasznosak lehetnek, nem helyettesíthetik a teljes nyelvoktatást. Az igazi nyelvismeret egy olyan tanulási módszert igényel, amely ötvözi a digitális eszközöket, az osztálytermi tanulást és a valós életbeli gyakorlatokat.
Vagyonokat érhet egy ilyen üveg váza, pohárkészlet: bármelyik magyar család vitrinjében lapulhat egy
Mostanában sokan találnak furcsa, fluoreszkáló üvegtárgyakat a vitrinben vagy a bolhapiacon: a legtöbb esetben uránium üvegről van szó. De mi is az az uránium üveg...
A Wörtering matricák megkönnyítik a nyelvtanulást a tanulási nehézségekkel küzdő gyerekeknek.
A "Pisztrángok, szevasztok!" című könyv az online zaklatás és egyéb digitális veszélyek témáját járja körül, különös tekintettel a 7-12 éves korosztályra.
Balogh Petya: Ennyi lelkes, inspirált fiatalt egy helyen még nem is láttam életemben.
Nyílt homoktövis élményszüretet hirdet augusztus-szeptemberre egy Tápió-vidéki, többszörösen díjazott gazda.
-
Újjáépítik a világ egyik legismertebb műemlékét: 200 éves fákat használnak hozzá
Újjáépítik a világ egyik legismertebb műemlékét: 200 éves fákat használnak hozzá
-
Elindult az ország legnagyobb tartós élelmiszer gyűjtése, adománykártya vásárlásával is segíthetünk a rászorulóknak
Megkezdődött a Magyar Máltai Szeretetszolgálat és a SPAR közös adománygyűjtő akciója.
-
Nissan X-Trail: fektessen be okosan, vásároljon céges autót jobb áron! (x)
Közeleg az üzleti év vége, amikor a vállalkozásoknak számot kell adniuk az előző évi teljesítményükről. De mi a helyzet akkor, ha az elszámolás közben előbukkan némi elköltetlen szabad pénzügyi forrás? A Nissan a következőkben erre az esetre ad egy jó tippet!
-
Elege van a szemüvegből? Ezzel a csúcslézerrel éles látása lehet percek alatt, érintésmentesen (x)
Már a 80-as évek óta elérhető Magyarországon a lézeres szemműtét. A technológia folyamatosan fejlődik, az egyik legnépszerűbb eljárás az érintésmentes Sasszzem No-Touch.