Mikor lesz 500 forint a benzin?

Pénzcentrum
2012. április 9. 07:53

Jön az 500 forintos benzinár? Kedvezőtlen csillagállás esetén hamarosan elérheti akár az 500 forintot is a benzin kiskereskedelmi átlgára Magyarországon. Mivel az üzemanyagár már most is egyre inkább megterheli a magyar családok pénztárcáját, így nem csoda, hogy mind többen, s többen teszik le az autójukat. Ugyanakkor nem mindenki teheti meg, hogy végleg feláll a volán mögül, hiszen sokaknak munkaeszköze az autó. Így számos felhasználó óhatatlanul a kisebb fogyasztású, gazdaságosan üzemeltethető járművek felé fordul. Ezek az autók legtöbbször azonban az új modellek között találhatóak meg, így igazán annak nyílik választási lehetősége, aki egyébként is új autóvásárlása előtt áll.

A legfontosabb hírek, a napi hírzaj nélkül.
Elindult a Pénzcentrum heti hírlevele, a Turmix.

Folyamatosan dönti az újabb és újabb csúcsokat a benzin literenkénti kiskereskedelmi átlagára. Míg 2009-ben átlagosan nagyjából 225 forintot kértek el a 95-ösért, addig jelenleg 450 forint körül van a nafta átlagára. Legutóbb például múlt hét szerdán volt hangos a sajtó az újabb 5 forintos áremeléstől, s szakértők szerint ma újabb áremelést jelenthetnek be. A statisztikákat látva bár meglepő, de ma kétszer olyan mélyen kell a zsebébe nyúlnia annak, aki megtankolná az autóját, mint három évvel ezelőtt. Az egyszeri autósban pedig általában egyetlen kérdés fogalmazódik meg a folyamatos áremelkedés láttán: mégis hol a határ?

Ha a fő trendeket nézzük, akkor a benzin árára főként az olaj árának alakulása van hatással. A nyersanyag ára ugyanakkor számos tényezőtől függ. Egy azonban kétségtelen, a különböző helyi konfliktusok, termeléskiesések rövid idő alatt repíthetik az egekbe a nyersanyag árát. S ne legyen kétségünk, ilyen esetekből akad bőven. Számos konfliktus és kitermelés kiesés alakította az olaj árát az utóbbi időszakban is. A teljesség igénye nélkül ilyen volt például a líbiai polgárháború, vagy a jemeni csővezeték-robbantások, a szudáni szállítási viták is. De áremelkedést indukáltak a Kanadában, illetve az Északi-tengeren történt kitermelés kiesések is.

Mindezek mellett az iráni atomprogram miatti geopolitikai feszültségek borzolják a kedélyeket. Egy esetleges iráni katonai konfliktus hatására (Izrael légicsapásokat mérne iráni atomlétesítmények ellen) ugyanis nem kizárt, hogy 500 forintig is felkúszhat a közeljövőben a benzin literenkénti kiskereskedelmi átlagára Magyarországon. Egy fegyveres konfliktus ugyanis az iráni olajexport (2,5 millió hordó/nap) teljes egészének kiesésének veszélyével jár, mely a nyersanyag hordónkénti árát a jelenlegi 120 dollár körüli szintekről pillanatok alatt a 145 dolláros szintre, vagy a fölé repítheti. Egy esetleges forintgyengülés káros hatásairól pedig még nem is beszéltünk.

A statisztikai adatok és a gazdaságpolitikai folyamatok tehát elgondolkodtatóak, s valamiféle gazdaságossági fordulat megtételére, főként takarékoskodásra ösztönöznek. A cél ugyanakkor mindenki számára az, hogy lehetőleg a fogyasztási szokások alapvető megváltoztatása nélkül csökkentse a benzinköltséget - hiszen az autórol sokan életvitelükből adódóan képtelenek lemodani. A világ sok pontján soha nem látott magasságokba emelkedő benzin- és gázolajár tehát a felhasználókat egyre inkább a kisebb fogyasztású, gazdaságosan üzemeltethető járművek felé fordítják. Ezek az autók legtöbbször az új modellek között találhatóak meg, így igazán annak nyílik választási lehetősége, aki egyébként is új autóvásárlása előtt áll.

A gyárak - nem teljesen önszántukból, hanem a rájuk vonatkozó, egyre szigorodó előírások miatt - igyekeznek a korábbiaknál kisebb fogyasztású autókat tervezni és gyártani - mondja Hámor Iván, a Portfolio.hu elemzője. Ennek leginkább a kisebb, de hatékonyabb erőforrásokkal felelnek meg, de ezek használata a járművezetőktől is megfelelő körültekintést igényel. A turbófeltöltők - melyekkel a kis motorból is nagy teljesítmény nyerhető ki - precíziós szerkezetek, és érzékenyek mind a hideg, mind a meleg bánásmódra, így aki ilyet választ, jó, ha betart néhány szabályt - hidegen nem terheli, melegen nem állítja le.

Ezektől az erőforrásoktól sem szabad azonban csodát várni, csak bizonyos körülmények között - amikor valóban a legjobb hatásfokukkal üzemelnek - tudnak kevesebb benzinnel üzemelni. Az autó megvásárlása előtt tehát nem csak a motorméretre és a gyári fogyasztási adatokra kell koncentrálni, hanem sok egyéb tényezőt is figyelembe kell venni - hívja fel a figyelmet az elemző. Ezek között az első, hogy pontosan milyen célra is használják majd az adott autót. Ez meghatározza a méretét, és ez jelentősen szűkíti a választékot.

A következő az éves várható futásteljesítmény meghatározása, ugyanis bizonyos mennyiségű kilométer megtétele esetén már a drágább - például dízelmotor - lesz a kifizetődőbb. Mindezek után következik a valóban megfelelő erőforrás kiválasztása, melyhez a várható szervizköltségeket is figyelembe kell venni. Érdemes kalkulálni a várható maradványértékkel is, mert egy új autó hiába nem "befektetés", az értékvesztés jelentősen eltérhet két, hasonló kategóriájú és felszereltségű, tudású autó között.

Spórolási szempontból bár másodlagos, de az objektív tényezőkön túl természetesen a kocsival való elégedettség - tetszés - is fontos, így privát vásárlás esetén a műszaki tartalom mellett a kinézet és pl. a szín is szerepel a szempontok között. A választott járműtől függetlenül azonban a legtöbbet maga a vezető teheti a gazdaságos üzemeltetésért, a tudatos közlekedéssel, a karbantartások elvégeztetésével és a beszerzés előtti alapos tervezéssel. Egy autó fenntartása ugyan olcsó sosem lesz, legfeljebb a túlzott kiadásoktól lehet megmenekülni. Amennyiben kíváncsi vagy spórolási tanácsainkra - Lapozz a második oldalra! >>>

 

 

12 tipp: így spórolj a benzinnel

A legfontosabb hírek, a napi hírzaj nélkül.
Elindult a Pénzcentrum heti hírlevele, a Turmix.
Erről ne maradj le!
NAPTÁR
Tovább
2021. november 27. szombat
Virgil
47. hét
KONFERENCIA
Tovább
Sustainable World 2021
Fenntartható befektetések, piaci lehetőségek: varázsszó az ESG
EZT OLVASTAD MÁR?