Féltik a jövőjüket a magyar fiatalok: hasznos tudásra és biztos állásra vágynak

2019. szeptember 19. 08:59

Több mint ötezer magyar gyerek mondta el a véleményét, milyen oktatást szeretne, mi aggasztja leginkább a jövővel kapcsolatban, és többek között arról is, mennyire érzi magát biztonságban otthon, az iskolában, vagy akár az interneten.

Elkészült az első gyerekjogok helyzetéről készült jelentés Magyarországon, Hintalovon Gyermekjogi Alapítvány diákönkéntesinek kezdeményezésére a kutatás keretében tavaly november és idén március között közel 5300 gyerek mondta el véleményét arról, milyen Magyarországon felnőni. Főként 15 és 17 év közötti diákok (70 százalék) vettek részt a kutatásban, 29 százaléka volt a megkérdezetteknek 10 és 14 év közötti, és 1 százalékuk pedig 9 éves vagy annál is fiatalabb - írja a 24.hu.

A jelentésből az derül ki, hogy a magyar gyerekek számára az oktatás a legfontosabb.

Háromból két gyerek szerint sok minden haszontalan, amit az iskolában tanul. Minden ötödik gyerek pedig azért nem sportol, zenél vagy vesz részt szabadidős programokban, mert nincs rá ideje. A fiatalok 77 százaléka úgy hiszi, hogy azzal lehet jobb a magyar gyerekek helyzete, ha minőségi oktatást és álláslehetőségeket biztosítanak számukra.

Arra a kérdésre, hogy mivel tehetné jobbá Magyarország az életüket és a jövőbeli lehetőségeiket, további 43 százalék válaszolta azt, hogy ha több lehetőség volna arra, hogy a gyerekek és a fiatalok befolyásolják az országjövőjével kapcsolatos döntéseket. De az egyenlő bánásmód és a környezetvédelmi intézkedések is a gyerekek 37-38 százalékának lennének fontosak.

A gyereknek csak az egyharmada gondolja, hogy amit tanul az iskolában, az hasznos is.

A felmérés szerint pedig hosszú távon attól tartanak leginkább, hogy nem találnak majd állást. A kutatás rámutat arra is, hogy mennyire sok múlik az oktatási rendszeren, hiszen ahol az iskolát biztonságos és vidám helynek tartják, ahol a tanárok tisztelettel bánnak a gyerekekkel, ott az átlagnál többen látják hasznosnak a tananyagot.

A válaszadók 93 százaléka szerint az iskolák minőségét az határozza meg, mennyire hasznos a tananyag. Háromból egy gyerek úgy véli, nagyon sok hasznos dolgot tanul az iskolában, 63 százalékuk viszont úgy látja, sok minden, amit tanul, haszontalan, és szintén 63 százalék gondolja, hogy

a tudáshoz vezető út sokszor kimerítő és keserves.

Leginkább a középiskolások vélekednek úgy, hogy valami nincs rendben a tananyag összetételével. A gimnazisták 70 százaléka úgy érzi, sok felesleges dolgot kell elsajátítaniuk.

Brutálisan magas óraszámok a gimnáziumban, amik mellett nem lehet csak kimerülésig tenni bármit is. Az elvárás marad, de a teljesítményünk romlik. Nem véletlenül. Nincs meg a kellő idő arra, hogy a testi-lelki egészségünkre odafigyeljünk, és ezáltal romlik az agyi teljesítményünk, valamint a fizikai is. Biztos van megoldás arra, hogy reggel, amikor megyek iskolába és este, amikor haza, ne halál fáradt embereket lássak

- fogalmazott egy válaszadó. A fiatalok tanulási kedvén is lenne még mit javítani, hiszen mint kiderült, a jó iskolákban ugyan nagyobb a tanuláskedv, mégis

tízből csak egy gyereknek jelent örömet a tanulás, ötödük szerint pedig túl sok bántalmazás, zaklatás és kiközösítés történik az iskolákban.

A szabadidős tevékenységekről az derült ki: háromból két gyereknek van lehetősége részt venni valamilyen iskolán kívüli tevékenységben, ám minden harmadik gyerek kimarad ebből. Nem azért mert ne lenne kedve hozzá, hanem elsősorban azért, mert egyszerűen nem marad rá ideje. Nyolc százalék azért nem jár el sportolni, zenélni vagy különböző kulturális programokra, mert túl sokba kerül, vagy egyszerűen nincs lehetősége erre a lakóhelyén.

JÓL JÖNNE 2,9 MILLIÓ FORINT?

Amennyiben 2 899 096 forintot igényelnél 6 éves futamidőre, akkor a törlesztőrészletek szerinti rangsor alapján az egyik legjobb konstrukciót, havi 55 762 forintos törlesztővel a K&H Bank nyújtja (THM 12,82%), de nem sokkal marad el ettől az CIB Bank 56 914 forintos törlesztőt (THM 12,86%) ígérő ajánlata sem. További bankok ajánlataiért, illetve a konstrukciók pontos részleteiért (THM, törlesztőrészlet, visszafizetendő összeg, stb.) keresd fel a Pénzcentrum megújult személyi kölcsön kalkulátorát. (x)

A szabadidős tevékenységekhez való hozzáférést nagyban meghatározza a gyerekek iskolai háttere: a pénz és a lehetőségek hiánya főként a szakképzésben tanulóknál jelentkezik. Lakóhely szerint legrosszabb helyzetben a falvakban élők vannak, őket érinti leginkább az időhiány, az anyagi és hozzáférés okozta problémák.

Fő a biztonság

A biztonsággal kapcsolatos kérdésekre adott válaszokból kiderült, hogy a gyerekek többsége a közösségében biztonságban érzi magát: otthon 97, az iskolában 78, lakóhelyén 76, az interneten viszont már csak 63 százalék érezte így. Viszont a válaszadók közül minden ötödik gyerek nem érzi magát biztonságban az iskolában: ez jóval jellemzőbb problémaként (34,5%) jelentkezik a szakképzésben tanulóknál, a gimnazistákra az átlagnál kevésbé igaz (18%).

A biztonságérzet szorosan összefügg a potenciális bántalmazások gyakoriságával, hiszen minél nagyobb arányban számoltak be bántalmazásról, annál kevésbé érzik magukat biztonságban a gyerekek. Mivel tehető biztonságosabbá az iskola a gyerekek szerint? Többségük egész egyszerűen azt szeretné, hogy senkivel ne bánjanak rosszabbul pusztán azért, mert különbözik a többiektől. Sokan vágynak továbbá arra, hogy több olyan felnőtt szakember dolgozzon az iskolában, akihez bizalommal fordulhatnak, bármilyen problémájuk adódik.

A gyerekek egyharmada érezné nagyobb biztonságban magát, ha megszűnnének a zaklatások, bántalmazások.

Sokatmondó, hogy minden negyedik gyerek nem tartja biztonságosnak saját lakóhelyét. A fővárosiak kevésbé érzik biztonságban magukat, mint a falusiak, nemek tekintetében pedig a fiúk körében (81%) erősebb a biztonságérzet, mint a lányoknál (74%).

Aggasztó adat, hogy a gyerekek fele érezte már úgy korábban, hogy nem fogadja el őt a többi gyerek. Eközben a tanárokkal 27 százalékuknak volt már ilyen tapasztalata, iskolán kívül pedig 16 százalék találkozott ilyen bánásmóddal.

NEKED AJÁNLJUK
Kihívásból lehetőség – Innováció a nyelvtanulásban gyerekeknek (x)

A Wörtering matricák megkönnyítik a nyelvtanulást a tanulási nehézségekkel küzdő gyerekeknek.

Sokkal több magyar gyereket bántanak így: igazi kegyetlen világ ez, bárki óriási bajba kerülhet

A "Pisztrángok, szevasztok!" című könyv az online zaklatás és egyéb digitális veszélyek témáját járja körül, különös tekintettel a 7-12 éves korosztályra.

Jön az V. Mindset Meetup hétvégén, építs te is kapcsolatokat, ne maradj le! (x)

Balogh Petya: Ennyi lelkes, inspirált fiatalt egy helyen még nem is láttam életemben.

Járt már homoktövis szüreten? Most megteheti! (x)

Nyílt homoktövis élményszüretet hirdet augusztus-szeptemberre egy Tápió-vidéki, többszörösen díjazott gazda.

Erről ne maradj le!
NAPTÁR
Tovább
2024. december 13. péntek
Luca, Ottília
50. hét
Ajánlatunk
KONFERENCIA
Tovább
Green Transition & ESG 2025
A Green Transition & ESG egy gyakorlatorientált konferencia
AI in Business 2025
Az AI-boom még nemhogy nem csengett le, hanem még csak most jön a java
Biztosítás 2025
A magyar biztosítási piac újabb kihívásokkal és lehetőségekkel néz szembe 2025-ben
EZT OLVASTAD MÁR?
Agrárszektor  |  2024. december 9. 10:33