6 °C Budapest

Kiderült: ezért állt fél napig a Raiffeisen Magyarországon

2015. május 19. 13:31

Hétfőn fél napig, nagyjából déltől éjfélig rendszerszintű leállás volt a Raiffeisen banknál. Mára kiderült, miért nem működtek az ATM-ek, miért nem lehetett kártyával fizetni, és az is, miért nem működött a netbank. De vajon milyen szabályok lépnek életbe egy banknál, ha hirtelen minden összeomlik?

Hétfőn sok ügyfelet érintett,hogy fél napra elérhetetlenek voltak a Raiffeisen Bank szolgáltatásai. Nem működött a netbanki felület, nem lehetett pénzt felvenni az ATM-ekből, akadozott a bankkártyás fizetés, és még a bankfiókokat is be kellett zárni, mivel a személyes ügyintézés is ellehetetlenült.

A bank fiókjai kedd reggel rendben kinyitottak, és fogadják az ügyfeleket. A bank szakemberei még az éjszakai órákban kijavították a tegnap kora délután elérhetetlenné vált szolgáltatásokat, az ATM készpénzfelvétel és az internetbanki felület már éjfél körül ismét használható volt.

Mi áll a háttérben?

A Raiffeisen arról tájékoztatta a Pénzcentrumot, hogy az ügyfélkiszolgálási rendszerek hibáját

egy központi számítógép kulcs-alkatrészének meghibásodása okozta, mely tegnap a szolgáltatások leállásához vezetett.

A hiba elhárítását a bank munkatársai azonnal megkezdték, a hibás alkatrészt még délután kicserélték. A banki rendszerek újraindulása a megbízható működéshez szükséges ellenőrzések miatt a tervezettnél hosszabb időt vett igénybe. A pénzintézet a hasonló esetek elkerülésére szolgáló intézkedésket megtette, és azt ígéri, tovább fejleszti rendszereit a még biztonságosabb működés érdekében.

Mi történik ilyenkor egy banknál?

Mindig más áll a háttérben egy-egy leállás esetén - mondta el a Pénzcentrumnak tavaly, egy hasonló (igaz, jóval rövidebb) leállás után Jakab Péter, a Magyar Bankszövetség Bankbiztonsági Munkabizottságának vezetője.

Bármilyen fennakadásnál, ami veszélyezteti a bank működését, minden szóba jövő lehetőséget figyelembe kell venni és meg kell vizsgálni. Legyen szó akár egy járványról, amikor a kollégák nagy része lebetegedik, egy útburkolásról a fiók környékén, ami miatt a pénzszállító autó nem tudja megközelíteni a helyszínt, vagy egy netbanki leállásról,

minden lehetséges okot és következményt számításba kell venni.

Az online felület akadozása esetén például nemcsak a technikai jellegű kérdésekre gondolnak ilyenkor (például szerverek működése), hanem mást is megvizsgálnak. Például azt, hogy nem illetéktelenek próbáltak-e behatolni a rendszerbe, nem valamilyen kívülről szándékosan generált túlterheléses támadásról van-e szó. A netbank egy olyan rendszer, hogy a banki védett belső hálózatból kommunikál kifelé egy nem védett környezetbe, illetve onnan érkeznek vissza információk. Ez pedig mindig kényes kommunikációs eljárás, hiszen a támadások jellemzően innen érkezhetnek. Ezért számos biztonsági vizsgálatot lefuttatnak ilyenkor, melyekkel kizárhatják a külső támadást.

JÓL JÖNNE 3 MILLIÓ FORINT?

Amennyiben 3 000 000 forintot igényelnél 5 éves futamidőre, akkor a törlesztőrészletek szerinti rangsor alapján az egyik legjobb konstrukciót havi 64 021 forintos törlesztővel a CIB Bank nyújtja (THM 10,68%), de nem sokkal marad el ettől az ERSTE Bank (THM 10,83%) ígérő ajánlata sem. További bankok ajánlataiért, illetve a konstrukciók pontos részleteiért (THM, törlesztőrészlet, visszafizetendő összeg, stb.) keresd fel a Pénzcentrum megújult személyi kölcsön kalkulátorát. (x)

Sok minden van, de káosz ilyenkor nincs.

A bankok egyszerűen nem engedhetik meg maguknak ilyen esetekben, hogy káosz legyen - hangsúlyozta Jakab Péter. Az ilyen és ehhez hasonló esetek tervszerű kezelésére a bankoknak egy több ezer oldalas - egyébként elektronikus módon tárolt és kezelt - üzletmenet-folytonossági és katasztrófa-elhárítási terve és eljárás rendje van. Ez úgy készül, hogy megnézik a bank működését, és a legapróbb részletekig lebontják.

Az ilyen módon rangsorolt és a bank, illetve az ügyfelek szempontjából kritikusnak minősített folyamatok mindegyikére készül egy akcióterv. Ezen felül részletesen és szigorúan szabályozzák azt is, hogy az incidenskezelési eljárásban kinek mi a dolga, felelőssége, mikor, kinek milyen jelentési és cselekvési kötelezettsége van.

Ha egy olyan szintet ér el a probléma, amely több banki szakterület összehangolt együttműködését igényli, akkor a koordinációt a bank operatív kríziskezelő testülete látja el. Ilyenkor a bank összes olyan szakembere, aki segíthet, megy és intézi, amit a helyzet megkövetel.

Sokszor az ügyfelektől érkezik először értesítés a kezdődő hibákról. Ha bármilyen problémát, szokatlan dolgot tapasztalunk, akkor érdemes azonnal a bank központi ügyfélszolgálatát hívni. Ha olyan komoly a helyzet, ami például visszaélés gyanúját veti fel, akkor akár éjszaka is azonnal értesítik a megfelelő személyeket.

Ugyanitt jelezhetjük azt is, ha egy ilyen leállás miatt anyagi kárunk keletkezett. Bizonyított kár esetén a bank természetesen helytáll, sőt, sokszor méltányosságból el sem kell jutnia az ügyfélnek odáig, hogy maga jelezze a kártérítési igényét, ha teljesen egyértelmű a helyzet.

NEKED AJÁNLJUK
PC BLOGGER & PODCASTER
ChikansPlanet  |  2025. december 12. 09:16
Egy új tanulmány szerint a nanoműtrágyák segíthetnek a gazdáknak csökkenteni a környezeti károkat an...
KonyhaKontrolling  |  2025. december 12. 07:45
Sok befektető gondolkozik azon, hogy jobb-e ingatlanba fektetni, vagy inkább egy tőzsdei befektetési...
MEDIA1  |  2025. december 11. 18:46
A néhány nap múlva vezérigazgató-helyettest, majd jövő májusban vezérigazgatót is váltó, egyre komol...
Bankmonitor  |  2025. december 11. 14:50
A lakáspiac Otthon Start lázban ég, de nem szabad megfeledkezni a sima, piaci lakáshitelekről sem. A...
Erről ne maradj le!
NAPTÁR
Tovább
2025. december 12. péntek
Gabriella
50. hét
Ajánlatunk
EZT OLVASTAD MÁR?
Agrárszektor  |  2025. december 12. 09:02