Volt, ahol a fiókok fele megszűnt.
Kiderült: ezért állt fél napig a Raiffeisen Magyarországon
Hétfőn fél napig, nagyjából déltől éjfélig rendszerszintű leállás volt a Raiffeisen banknál. Mára kiderült, miért nem működtek az ATM-ek, miért nem lehetett kártyával fizetni, és az is, miért nem működött a netbank. De vajon milyen szabályok lépnek életbe egy banknál, ha hirtelen minden összeomlik?
Hétfőn sok ügyfelet érintett,hogy fél napra elérhetetlenek voltak a Raiffeisen Bank szolgáltatásai. Nem működött a netbanki felület, nem lehetett pénzt felvenni az ATM-ekből, akadozott a bankkártyás fizetés, és még a bankfiókokat is be kellett zárni, mivel a személyes ügyintézés is ellehetetlenült.
A bank fiókjai kedd reggel rendben kinyitottak, és fogadják az ügyfeleket. A bank szakemberei még az éjszakai órákban kijavították a tegnap kora délután elérhetetlenné vált szolgáltatásokat, az ATM készpénzfelvétel és az internetbanki felület már éjfél körül ismét használható volt.
Mi áll a háttérben?
A Raiffeisen arról tájékoztatta a Pénzcentrumot, hogy az ügyfélkiszolgálási rendszerek hibáját
A hiba elhárítását a bank munkatársai azonnal megkezdték, a hibás alkatrészt még délután kicserélték. A banki rendszerek újraindulása a megbízható működéshez szükséges ellenőrzések miatt a tervezettnél hosszabb időt vett igénybe. A pénzintézet a hasonló esetek elkerülésére szolgáló intézkedésket megtette, és azt ígéri, tovább fejleszti rendszereit a még biztonságosabb működés érdekében.
Mi történik ilyenkor egy banknál?
Mindig más áll a háttérben egy-egy leállás esetén - mondta el a Pénzcentrumnak tavaly, egy hasonló (igaz, jóval rövidebb) leállás után Jakab Péter, a Magyar Bankszövetség Bankbiztonsági Munkabizottságának vezetője.
Bármilyen fennakadásnál, ami veszélyezteti a bank működését, minden szóba jövő lehetőséget figyelembe kell venni és meg kell vizsgálni. Legyen szó akár egy járványról, amikor a kollégák nagy része lebetegedik, egy útburkolásról a fiók környékén, ami miatt a pénzszállító autó nem tudja megközelíteni a helyszínt, vagy egy netbanki leállásról,
Az online felület akadozása esetén például nemcsak a technikai jellegű kérdésekre gondolnak ilyenkor (például szerverek működése), hanem mást is megvizsgálnak. Például azt, hogy nem illetéktelenek próbáltak-e behatolni a rendszerbe, nem valamilyen kívülről szándékosan generált túlterheléses támadásról van-e szó. A netbank egy olyan rendszer, hogy a banki védett belső hálózatból kommunikál kifelé egy nem védett környezetbe, illetve onnan érkeznek vissza információk. Ez pedig mindig kényes kommunikációs eljárás, hiszen a támadások jellemzően innen érkezhetnek. Ezért számos biztonsági vizsgálatot lefuttatnak ilyenkor, melyekkel kizárhatják a külső támadást.
LAKÁST, HÁZAT VENNÉL, DE NINCS ELÉG PÉNZED? VAN OLCSÓ MEGOLDÁS!
A Pénzcentrum lakáshitel-kalkulátora szerint ma 15 millió forintot, 20 éves futamidőre, már 6 százalékos THM-el, és havi 106 085 forintos törlesztővel fel lehet venni a Raiffeisen Banknál. De nem sokkal marad el ettől a többi hazai nagybank ajánlata sem: a CIB Banknál 6,42% a THM; a K&H Banknál 6,43%; az Erste Banknál 6,67%, a MagNet Banknál pedig 6,8%; míg az UniCredit Banknál 6,9%-os THM-mel kalkulálhatunk. Érdemes még megnézni a Sopron Bank, a Takarékbank, és természetesen a többi magyar hitelintézet konstrukcióját is, és egyedi kalkulációt végezni, saját preferenciáink alapján különböző hitelösszegekre és futamidőkre. Ehhez keresd fel a Pénzcentrum kalkulátorát. (x)
A bankok egyszerűen nem engedhetik meg maguknak ilyen esetekben, hogy káosz legyen - hangsúlyozta Jakab Péter. Az ilyen és ehhez hasonló esetek tervszerű kezelésére a bankoknak egy több ezer oldalas - egyébként elektronikus módon tárolt és kezelt - üzletmenet-folytonossági és katasztrófa-elhárítási terve és eljárás rendje van. Ez úgy készül, hogy megnézik a bank működését, és a legapróbb részletekig lebontják.
Az ilyen módon rangsorolt és a bank, illetve az ügyfelek szempontjából kritikusnak minősített folyamatok mindegyikére készül egy akcióterv. Ezen felül részletesen és szigorúan szabályozzák azt is, hogy az incidenskezelési eljárásban kinek mi a dolga, felelőssége, mikor, kinek milyen jelentési és cselekvési kötelezettsége van.
Sokszor az ügyfelektől érkezik először értesítés a kezdődő hibákról. Ha bármilyen problémát, szokatlan dolgot tapasztalunk, akkor érdemes azonnal a bank központi ügyfélszolgálatát hívni. Ha olyan komoly a helyzet, ami például visszaélés gyanúját veti fel, akkor akár éjszaka is azonnal értesítik a megfelelő személyeket.
Ugyanitt jelezhetjük azt is, ha egy ilyen leállás miatt anyagi kárunk keletkezett. Bizonyított kár esetén a bank természetesen helytáll, sőt, sokszor méltányosságból el sem kell jutnia az ügyfélnek odáig, hogy maga jelezze a kártérítési igényét, ha teljesen egyértelmű a helyzet.
A pandémia alatt megugrott a szobanövények, és kertészeti eszközök iránti kereslet, 2020-ban a szobanövények tekintetében 8%-os emelkedést észleltek a piaci szereplők.
Szinte semmi sem fejleszti olyan gyorsan és hatékonyan a legkisebbek agyát, mint a társasjáték.
Drágulnak az ingatlanok, emelkednek a hitelkamatok: ez pedig szinte egyenes út a lakhatási válsághoz. Nálunk is működhet az, ahogy az USA-ban megoldották?
A Kickstarternek és az Indiegogonak hála a közösségi finanszírozási forma évek óta világszerte népszerű és most megérkezett Magyarországra is, a Brancs formájában
-
Szakképzett és megbízható mester csak néhány kattintásnyira Öntől! (x)
Otthonfelújítást tervez? Felejtse el a stresszt! Küldjön keresletet és válasszon a több mint 5.000 különböző építőipari vállalkozó közül.
- Új információkat árult el a különadóról Szijjártó Péter
- Nem finomkodott az időjárás, teniszlabda méretű jegek is hullottak – videók
- Meghalt Gyarmathy Lívia
- A mariupolihoz hasonló ostromgyűrű jöhet létre keleten – a háború csütörtöki hírei
- Hibás alkalmazásuk miatt nagy veszteséget szenvedtek az orosz elitegységek is – brit hírszerzés
- Jégkorong-vb: elbukott a magyar–szlovén pályázat
Külföldi piacra lépés 2022
Tiszaújváros – Kelet-magyarországi Gazdasági Fórum 2022


