A Fővárosi Közgyűlés elfogadta Budapest 2026-os költségvetését és a jövő évi folyószámlahitel-keretről szóló szerződést.
2005. június 15-én a Nemzetközi Valutaalap ügyvezető igazgatósága lezárta a Magyarországgal folytatott IV-es cikkely szerinti gazdaságpolitikai konzultációt. Az IMF igazgatói szerint a Magyarország előtt álló legfontosabb feladat a költségvetési politika kiigazítása. A strukturális intézkedések terén az igazgatók a gazdaságilag aktív népesség jelenlegi alacsony foglalkoztatottsági arányának növelését, a munkaerőpiac rugalmasságának javítását, illetve a termelékenység növelését tekintik elsődleges feladatnak.
Az IMF szerint 2004 folyamán értékes eredményeket sikerült elérni. A reál GDP növekedés 4%-ra erősödött az erőteljes beruházási tevékenység és a látványos exportbővülés által, melyet segített az euróövezet gazdaságaiban az év első felében bekövetkezett fellendülés.
A fenti kedvező fejlemények ellenére továbbra is fennállnak az ikerdeficittel összefüggő kockázatok - állítja az IMF. Bizonyos költségvetési konszolidációra sor került ugyan (ESA-95 módszertan szerint), a két alkalommal is felfelé módosított költségvetési hiány-cél elérése mégsem sikerült. A külföldi működőtőke beruházások szintje a 2003. évi mélypontot követően 2004-ben ugyan a GDP 4.2%-ára emelkedett, a folyó fizetési mérleg hiány több mint felét mégis adósság generáló tőkebeáramlás révén kellett finanszírozni. Egy új típusú veszélyforrás van kialakulóban, mivel a háztartások és kisvállalkozások külföldi fizetőeszközben vesznek fel hiteleket valószínűleg anélkül, hogy az árfolyamkockázatot megfelelően fedeznék.
Összehangolt és kiszámítható gazdaságpolitika
Az IMF igazgatói összehangolt és kiszámítható gazdaságpolitika fenntartására ösztönözték a hatóságokat annak érdekében, hogy a termelékenység és a növekedés rövidtávon emelkedhessen, illetve hogy csökkenésük középtávon elkerülhető legyen. A növekedést - és megtakarítást - ösztönző gazdaságpolitika hozzájárulna a belföldi és a külgazdasági kockázatok csökkentéséhez, valamint a pénzpiaci bizalom fenntartásához, különös tekintettel az elmúlt évek jelentős reálárfolyam felértékelődésére. Az igazgatók azt is kiemelték, hogy a foglalkoztatás szintjének emelését szolgáló lépések nélkül nem lehet a növekedésből származó előnyöket széles körben érzékelhetővé tenni.
Legfontosabb feladat a költségvetési politika kiigazítása
Az igazgatók szerint a Magyarország előtt álló legfontosabb feladat a költségvetési politika kiigazítása. Hangsúlyozták, hogy a költségvetési konszolidáció elengedhetetlen, megjegyezve, hogy a 2005. évi költségvetési célok nem teljesítése visszavetné az adósságcsökkentési folyamatot, és még tovább rontaná a költségvetési politika hitelességét. 2005-ön túlra tekintve az igazgatók úgy érzik, hogy elengedhetetlen legalább a konvergencia program költségvetési céljainak betartása, nem csak az euró 2010-es bevezetése érdekében, hanem azért is, mert ezek elmulasztása aláásná a gazdasági stabilitást, az adósságteherviselési képességet, valamint a középtávú növekedési kilátásokat.
Az egészségügyi és oktatási ágazat kiadás csökkentő reformjai, valamint a kamattámogatások fokozatos megszüntetése nem egyszerűen csak csökkentenék a költségvetési hiányt, de egyúttal javítanák a közszolgáltatások színvonalát, illetve támogatnák a magán megtakarítások szintjének növekedését. Emellett hangsúlyozták egy széleskörű, alacsonyabb adókulcsokra és szélesebb adóalapra épülő adóreform szükségességét. Egy ilyen irányú reformot a kiadások csökkentését célzó strukturális intézkedésekkel párhuzamosan kell megvalósítani, hogy ne veszélyeztesse a költségvetési hiánycsökkentést
Egy középtávú költségvetési keretterv létrehozásának fontosságát, amely egyben fokozná a költségvetés átláthatóságát és kiszámíthatóságát. Ezzel összefüggésben sürgetik egy hároméves gördülő költségvetési keretterv elfogadását, a költségvetés kiadási oldala végrehajtási szabályainak további javítását, valamint az Állami Számvevőszék kiterjedtebb felügyeletét a költségvetés felett
Bárkinek járhat ingyen 8-11 millió forint, ha nyugdíjba megy: egyszerű igényelni!
A magyarok körében évről-évre nagyobb népszerűségnek örvendenek a nyugdíjmegtakarítási lehetőségek, ezen belül is különösen a nyugdíjbiztosítás. Mivel évtizedekre előre tekintve az állami nyugdíj értékére, de még biztosítottságra sincsen garancia, úgy tűnik ez időskori megélhetésük biztosításának egy tudatos módja. De mennyi pénzhez is juthatunk egy nyugdíjbiztosítással 65 éves korunkban és hogyan védhetjük ki egy ilyen megtakarítással pénzünk elértéktelenedését? Minderre választ kaphatsz ebben a cikkben, illetve a Pénzcentrum nyugdíj megtakarítás kalkulátorában is. (x)
Az igazgatók azt javasolták, hogy a költségvetés számviteli gyakorlata ne változzon gyakran, valamint óvatosságra intettek az állam és a magánszektor társulásai (PPP) vonatkozásában, és ezekről átlátható jelentéseket sürgettek. Felhívták a figyelmet arra, hogy amennyiben Magyarország ad hoc számviteli és kiadás-csökkentő intézkedésekre támaszkodva próbálja a maastrichti feltételeket teljesíteni, ezzel növeli annak kockázatát, hogy az ország túlzott mértékű valós költségvetési hiánnyal lép be az euróövezetbe, és ezáltal veszélybe sodorja a hosszú távú növekedési kilátásokat.
Sikeres antiinflációs politika
A hatóságoknak az inflációs célkövető monetáris politika keretrendszerének erősítésére irányuló szándéka a legtöbb igazgatóból elismerést váltott ki. Támogatták az inflációs cél középtávon évi 3%-ra történő tervezett csökkentését, melyet gördülő idősíkon kívánnak elérni. Megjegyezték, hogy ez a módszer a monetáris politikát közelebb viszi a legjobb nemzetközi gyakorlathoz.
Cél a növekvő aktivitási ráta, a mobilitás erősítése; bér és termelékenység
A strukturális intézkedések terén az igazgatók a gazdaságilag aktív népesség jelenlegi alacsony foglalkoztatottsági arányának növelését, a munkaerőpiac rugalmasságának javítását, illetve a termelékenység növelését tekintik elsődleges feladatnak. Ezért üdvözölték a közelmúltban nyilvánosságra hozott Nemzeti Foglalkoztatási Akcióterv létrejöttét, aminek célja a földrajzi és foglalkozások közötti mobilitás elősegítése, a részmunkaidős foglalkoztatás akadályainak csökkentése, valamint a szakképzés reformjának végrehajtása. Emellett javasolták, hogy a minimálbér további emelése korlátozódjon a termelékenység növekedésének mértékére.
-
Változó karácsonyi kosár: spórolnak a magyarok, de a menüre nem sajnálják
Egy kutatás szerint továbbra is kiemelt fontosságú az ünnep, de sokan szűkebb kerettel gazdálkodnak, visszafogják az ajándékköltést, és a megfizethető meglepetések felé fordulnak.
-
Évente tízmilliárdokat lopnak el a csalók hazai bankszámlákról – Kiderült, ki a legkönnyebb célpont
Becslések szerint 2,6 millió magyar változtatott online vásárlási szokásain, miután átverték vagy csalás célpontja lett, 40%-uk emiatt kevesebbet vásárol a neten.
-
Állatorvosi rendelőből skálázható kkv – így épült fel a Petlegio tőkevonzó modellje
Nándorfi Zoltánt, a Petlegio vezetőjét és Bánfi Zoltánt, az MKIK Tőkealap-kezelő vezérigazgatóját kérdeztük.
-
Zsalutrend: számít a felhasznát anyagokba épített energia (x)
Fókuszban a karbonsemlegességhez hozzájáruló, csekély ökológiai lábnyommal rendelkező és igazolt adatokkal kínált építőanyagok. Ezek között rendhagyó egy 25 éves zsaluinnováció a Mevától.
-
Önálló digitális transzformációs terület a Rossmann-nál (x)
Dedikált csapattal indult el a digitális transzformáció a Rossmann Magyarországnál, az új, önálló területet Fürjes Ádám, a vállalat eddigi webshopvezetője irányítja.
-
A vásárlói élmény és az értékteremtés kéz a kézben jár az Ecofamily üzleteiben (x)
Az elmúlt években látványosan átalakultak a fogyasztói igények: a vásárlók ma már nem csupán termékeket keresnek, hanem olyan márkákat és üzleteket, amelyekkel azonosulni tudnak és amelyek valódi értéket képviselnek.








