Ma kezdődött meg a IV. Nemzetközi Fogyasztóvédelmi és Edukációs Konferencia Budapesten, a három napos rendezvényen a világ 35 országában működő pénzügyi felügyeletek képviselői vitatják meg a pénzügyi képesség és a felelős hitelezés kérdéseit.
Az október 15-17. között megrendezésre kerülő nemzetközi fórum szünetében, egy sajtótájékoztató keretében, osztották meg tapasztalatikat az ír, a kanadai és az amerikai szövetségek képviselői, de megszólalt az OECD biztosítással és a kockázatok felismerésével kapcsolatos pénzügyi kultúra fejlesztésével foglalkozó projektcsoportjának vezetője, Flore-Anne Messy is.
Messie elmondta, hogy az OECD kiváló lehetőséget nyújt tagországai számára arra, hogy közösen találjanak megoldást az őket egységesen érintő problémákra. A szervezet 2003-ban indította pénzügyi oktatási programját, melyet a fogyasztók egyre növekvő adóterhei és kockázatvállalási hajlandósága indokolt.
A pénzügyi piacok innovációi folytán a fogyasztók egyre komplexebb termékkel kell megbirkózniuk, ez egyenlőtlenséget szül a piacokon. Az eladósodottság egyre nő, a nyugdíj-előtakarékosság pedig nem kapja meg a neki járó helyet a családok költségvetésében. Az OECD adatai szerint Magyarországon a lakosság 17 százaléka érti csak meg az infláció fogalmát, és a háztartások több mint 30 százaléka egyáltalán nem lenne képes nyugdíjas korában megélni megtakarításaiból.
Az arányok azonban nem csak nálunk ennyire rosszak, a pénzügyi kultúra szinte mindenhol a világon fejletlen, miközben a lakosság nagy része úgy hiszi: érti azokat a termékeket, melyeket megvásárol. Erre jó példa, hogy az ausztrálok 67 százaléka vallja, hogy érti a kamatos kamatszámítást, de csak 28 százalékuk képes elvégezni az elé tett matematikai feladatot.
Az amerikai felügyelet képviseletében megjelent Jeanne M. Hogarth is az információs egyenlőtlenséget jelöli meg, mint fő okot, amely a jelenlegi jelzálogpiaci hitelválsághoz vezetett. Véleménye szerint a fogyasztók főként a törlesztőrészletek alapján döntenek, a bankok azonban nem ennek megfelelően tájékoztatják őket. A pénzintézetek a rendkívül komplex jelzálogtermékek esetében is kamatokról beszélnek, holott megoldást jelentene a problémára, ha legalább becslést adnának arról, hogy mekkora lesz a törlesztőrészlet a türelmi idő lejárta után.
Az ír felügyelet ezzel szemben a megfelelő szabályozásban látja a megoldás kulcsát, mely megteremti az információáramlás egyensúlyát. Mary O'Dea a felügyelet feladatának nevezte a fogyasztók érdeklődésének felkeltését a pénzügyi termékekkel kapcsolatos információk iránt. Ez azonban még csak fél siker, mert a fogyasztóknak képesnek is kell lenniük feldolgozni azt. A pénzügyi képesség (financial capability) az egyik legfontosabb témája a mostani konferenciának.
JÓL JÖNNE 3 MILLIÓ FORINT?
Amennyiben 3 000 000 forintot igényelnél 5 éves futamidőre, akkor a törlesztőrészletek szerinti rangsor alapján az egyik legjobb konstrukciót havi 64 021 forintos törlesztővel a CIB Bank nyújtja (THM 10,68%), de nem sokkal marad el ettől az ERSTE Bank (THM 10,83%) ígérő ajánlata sem. További bankok ajánlataiért, illetve a konstrukciók pontos részleteiért (THM, törlesztőrészlet, visszafizetendő összeg, stb.) keresd fel a Pénzcentrum megújult személyi kölcsön kalkulátorát. (x)
Pénzügyi képességekkel rendelkező személynek, Mary O'Dea elmondása szerint, a szakma azt a fogyasztót nevezi, aki képes kezelni pénzügyeit, megérti a termékek és a piac működését, és tudja honnan szerezheti be a számára szükséges információkat.
A bankváltással kapcsolatban az ír felügyelet képviselője elmondta, hogy Írországban a felügyelet a pénzintézetekkel együttműködve kidolgozott egy váltási csomagot, mely lépésenként tájékoztatja a fogyasztót arról, hogy mit kell tennie, illetve hogy miért ki a felelős. Írországban a bankoknak 7 nap alatt el kell intéznie a váltást, és további 10 nap áll rendelkezésükre, hogy az egyéb szolgáltatásokat is átvegyék. A bankváltás megkönnyítése mindenképpen hozzájárul a verseny fokozódásához, hiszen végül azok kerülnek majd előnybe, akik a legjobb árakat tudják kínálni.
A kanadai pénzügyi felügyelet képviseletében Budapestre érkezett Jim Callon is a tájékoztatás fontosságát hangsúlyozta, illetve elmondta, hogy a felügyelet legfontosabb szerepét a tájékoztatás minőségének javításában látja.
-
Változó karácsonyi kosár: spórolnak a magyarok, de a menüre nem sajnálják
Egy kutatás szerint továbbra is kiemelt fontosságú az ünnep, de sokan szűkebb kerettel gazdálkodnak, visszafogják az ajándékköltést, és a megfizethető meglepetések felé fordulnak.
-
Évente tízmilliárdokat lopnak el a csalók hazai bankszámlákról – Kiderült, ki a legkönnyebb célpont
Becslések szerint 2,6 millió magyar változtatott online vásárlási szokásain, miután átverték vagy csalás célpontja lett, 40%-uk emiatt kevesebbet vásárol a neten.
-
Állatorvosi rendelőből skálázható kkv – így épült fel a Petlegio tőkevonzó modellje
Nándorfi Zoltánt, a Petlegio vezetőjét és Bánfi Zoltánt, az MKIK Tőkealap-kezelő vezérigazgatóját kérdeztük.
-
Zsalutrend: számít a felhasznát anyagokba épített energia (x)
Fókuszban a karbonsemlegességhez hozzájáruló, csekély ökológiai lábnyommal rendelkező és igazolt adatokkal kínált építőanyagok. Ezek között rendhagyó egy 25 éves zsaluinnováció a Mevától.
-
Önálló digitális transzformációs terület a Rossmann-nál (x)
Dedikált csapattal indult el a digitális transzformáció a Rossmann Magyarországnál, az új, önálló területet Fürjes Ádám, a vállalat eddigi webshopvezetője irányítja.
-
A vásárlói élmény és az értékteremtés kéz a kézben jár az Ecofamily üzleteiben (x)
Az elmúlt években látványosan átalakultak a fogyasztói igények: a vásárlók ma már nem csupán termékeket keresnek, hanem olyan márkákat és üzleteket, amelyekkel azonosulni tudnak és amelyek valódi értéket képviselnek.








