21 °C Budapest

50 százalékkal több autólízing bukott

Pénzcentrum
2005. október 20. 06:20

A Magyar Gépjárműimportőrök Egyesületének (MGE) felmérése szerint az idei év első félévében majdnem tízezer személygépkocsival maradtak el az előző év azonos időszakának 104 ezret meghaladó értékesítési szintjétől.

 
A Magyar Gépjárműimportőrök Egyesületének (MGE) felmérése szerint az idei év első félévében majdnem tízezer személygépkocsival maradtak el az előző év azonos időszakának 104 ezret meghaladó értékesítési szintjétől.
A Belügyminisztérium (BM) adatai szerint a június végéig regisztrált nyolcszázalékos visszaesés szeptemberre már csak négy százalékos   csökkenést mutatott.
Mit mondanak a lízingcégek ?
Idén közel 25 ezer szerződést bontottak fel a lízingcégek a fizetések elmaradása miatt. Ez a tavalyihoz képest csaknem 50 százalékkal magasabb arányt mutat, emiatt a pénzintézetek kénytelenek autókereskedőként is részt venni a piacon.
A visszavett autók értékesítésénél kétféle módszert alkalmaznak a cégek: vagy egyenként, vagy pedig flottában hirdetik meg általában az interneten keresztül, a lefoglalt járműveket. A Raiffeisen Bank Lízingcége például licitálással kínálja a közel 80 darab lefoglalt gépjárművét. Ugyanezt a módszert követi a Budapest Bank cége is, a Budapest Autófinanszírozási Rt.
A járművek állapota nagyon eltérő, de nagy általánosságban a koránál és futásteljesítményénél sokkal rosszabb állapotú, erősen használt autókat kénytelenek lefoglalni. A  hitelt törlesztő személy,  már tisztában van azzal, hogy nem tudja tovább fizetni a havi részleteket, néha már csak azért is leharcolja a lízingelt kocsit.
A gépjármű lefoglalásakor a finanszírozók nem a valós piaci értékkel számolnak el az ügyféllel, hanem egy úgynevezett szakértői árat vesznek figyelembe. A szakértő által megállapított érték mindig a lízingcégnek kedvez, nem az ügyfélnek.
A késedelmes lízingelők aránya 2003. és 2004. év között 46 százalékkal nőtt, számuk elérte a 28 ezret.  További romlás elkerülése érdekében születtek meg a tízéves futamidejű kölcsönök (alacsonyabbak lettek a törlesztőrészletek), az előleg és Casco nélküli szerződések és a magasabb áron való használtautó-beszámítás. Ennek további hátránya, hogy növekednek a finanszírozási költségek és így némely ügyfelek minduntalan túlvállalják magukat.
Mit mutat a piac ?
A korábbi két számjegyű növekedéshez képest az idei évben a lízingpiac összességében 4,4 százalékkal növekedett. Eddig kizárólag a gépek és berendezések lízingjénél volt mintegy 40 százalékos a növekedési dinamika, de a forgalom év végére ezzel is csak megközelítheti a 2003-as szintet ebben a termékcsoportban.
A piac 85 százalékát adó autófinanszírozás a legfrissebb adatok szerint mindössze 3,5 százalékkal bővült. A személyautók eladásának visszaesése a verseny kiéleződéséhez vezetett a finanszírozók között, amelyek egyre nagyobb kockázat és költség mellett tudják csak megszerezni az ügyfeleket.
Az önrész nélküli akciók és a 120 hónapos konstrukciók egyre inkább az áruhiteleknél alkalmazot "kedvezmények" felé mozdítják el a piacot. A probléma mindenesetre egyre súlyosabb, hiszen egyre több a felmondott hitelszerződés, nő a hitelportfoliók kockázata és csökken a cégek jövedelmezősége.
Antall Pál a Magyar Lízingszöveség elnöke szerint a lízingpiacra komoly veszélyt jelenthet a bankok közötti egyre élesedő verseny, hiszen várható, hogy a pénzintézetek hamarosan megjelennek ezen a területen. Hasonlóan vélekedik erről Király Júlia a Nemzetközi Bankárképző Központ vezérigazgatója is, aki elmondta, hogy a kereskedelmi bankok aktíváinak a növekedési üteme jelentősen lelassult, ami új, korábban elhanyagolt piacok felé kényszerítik a szereplőket.
A szakmát a hitelesség megőrzése és az esetleges csődhullám elkerülése valamiféle szabályozás kidolgozására kényszeríti. Lehetséges alternatívaként felmerült egy etikai kódex megalkotása, amely bizonyos piaci magatartásokat szabályozna ( mint például az egységes THM számítás). Azonban hosszú távon mindenképpen a jogi szabályozás jelentene megoldást hasonlóan más Eu-s országhoz, ahol vagy a minimális önrészt határozzák meg, vagy a kamatra vonatkoznak előírások. Valószínűtlen, hogy a jogi szabályozás hiányában egyes piaci szereplők önként lemondanának etikátlan versenyeszközeikről.
Amit tudni érdemes
A jármű hitelből való finanszírozásának jellemzően két eszköze lehet. Az egyik a Pénzügyi lízing, amelynek esetében szerződéskötéskor a tulajdonjog a lízingcégnél van, a futamidő végén, az utolsó részlet törlesztésével száll át a vevőre. Ez igazán akkor előnyös, ha nem magánszemélyként, hanem vállalkozásként vásároljuk az eszközt. A lízingkonstrukció során általában változó kamatot számítanak, s a kamatot a kölcsön devizanemétől függően a különböző bankközi kamatokhoz (forint - BUBOR, euró – EURIBOR, svájci frank – CHF LIBOR) igazítják.
A másik lehetőség amit választhatunk az a  hitelfelvételt ekkor az autó tulajdonjoga az első pillanattól a miénk. A hiteltermékek egyik érdekes fajtája a hitellevél, amelyet először megvásárolhatunk a finanszírozó cégtől, majd ezt felhasználhatjuk a kiszemelt gépkocsi vásárlására (erre általában negyven napunk van a hitellevél kiváltásától számítva).
Fontos még tudni, hogy a fent említetteknek megfelelően hitelünket finanszírozhatjuk euró, forint vagy svájci frank alapon is. Amennyiben nem a forintalapú hitelt választjuk, akkor a most kedvezőbb kamatok mellett számolnunk kell az árfolyamkockázattal is. Meghatározó lehet még az önrész nagysága, amely annál nagyobb, minél öregebb az autó. A hitel futamidejének hossza szinten befolyásoló tényező, a visszafizetésre jellemzően 12-120 hónap áll rendelkezésünkre.
A konkrét konstrukciók közötti összehasonlítás alapja a Teljes Hiteldíj Mutató (THM), amely tartalmazza a kamatot, a kezelési költséget és a díler (autókereskedő) jutalékát. Ha szerencsénk van, belefuthatunk rendkívüli akciókba: előfordulhat például, hogy egy kampány során a márkakereskedő eltekint a jutalék felszámolásától, amelynek köszönhetően rendkívül kedvező THM mellett juthatunk az új autónkhoz. Érdemes felkészülnünk arra, hogy a kereskedő elsőként annak a banknak, lízingcégnek a konstrukcióját tárja elénk, amelyikhez a legszorosabb anyagi érdek fűzi. Szerződéses kapcsolata viszont feltehetően több céggel is van, így érdemes elkérni és átböngészni a többi finanszírozó cég ajánlatát is, és mivel a lízingnél az autó tulajdonjoga nincs nálunk, érdemes biztos anyagi lábakon álló, tisztes piaci részesedéssel rendelkező, jó reputációjú lízingcéget választani.
PC BLOGGER & PODCASTER
MEDIA1  |  2024. március 29. 09:26
A lista győztese ugyanaz maradt, mint hosszú évek óta, de a dobogón így is változás történt. Politik...
Holdblog  |  2024. március 29. 06:22
HOLD After Hours. Nyúl helyett pingvinapukák! az ünnepek lagymatagsága helyett, legyen velünk ideges...
Kasza Elliott-tal  |  2024. március 28. 19:32
Nem értem a LEG mozgását. 2021 közepe óta esik az árfolyama, akkor 59,16 USD volt az ATH, most éppen...
Bankmonitor  |  2024. március 28. 11:47
A CSOK Plusznál – ahogy azt a korábbi lakástámogatási elemeknél már megszokhattuk – szám...
Ilyen modellben még soha nem szerveztek ekkora rendezvényt (x)

Rekord gyorsasággal fogytak el a jegyek arra 400 fősre tervezett, fiataloknak szóló kapcsolatépítő és önfejlesztő rendezvényre, amelynél a szervezők a közösségi finanszírozás modelljével toboroztak.

Zsongtak és tolongtak a vevők a magyar Kickstarteren: rengetegen csaptak le erre az egyedülálló termékre

Az első hazai közösségi piactéren sikeresen célba ért egy mézes kampány, amelyben a vásárlás mellett egy hartai termelő kaptárait is örökbe lehetett fogadni.

Újraindul a STRT Holding inkubációs programja, a Launchpad

Az STRT Holding közleménye szerint 8+30 millió forint befektetés és tapasztalt mentorgárda várja a jelentkezőket.

Egykor kubai textilmunkásoktól volt hangos, most közösségi finanszírozásból újul meg a patinás budapesti gyárépület (x)

A hiánypótló naturális, és letisztult berendezési trendeket kedvelő fotós közösség számára a Nordix már nem ismeretlen.

Erről ne maradj le!
NAPTÁR
Tovább
2024. március 29. péntek
Auguszta
13. hét
Március 29.
Nagypéntek
Ajánlatunk
KONFERENCIA
Tovább
GEN Z Fest 2024
Gyere el akár INGYEN a Z generáció tavaszi eseményére!
Retail Day 2024
Merre tovább, magyar kiskereskedelem?
EZT OLVASTAD MÁR?
Itt a Pénzcentrum App!
Clickbait-mentes címek és egyéb extrák a Pénzcentrum mobilapplikációban!
Most nem
Letöltöm