33 °C Budapest

50 százalékkal több autólízing bukott

Pénzcentrum
2005. október 20. 06:20

A Magyar Gépjárműimportőrök Egyesületének (MGE) felmérése szerint az idei év első félévében majdnem tízezer személygépkocsival maradtak el az előző év azonos időszakának 104 ezret meghaladó értékesítési szintjétől.

 
A Magyar Gépjárműimportőrök Egyesületének (MGE) felmérése szerint az idei év első félévében majdnem tízezer személygépkocsival maradtak el az előző év azonos időszakának 104 ezret meghaladó értékesítési szintjétől.
A Belügyminisztérium (BM) adatai szerint a június végéig regisztrált nyolcszázalékos visszaesés szeptemberre már csak négy százalékos   csökkenést mutatott.
Mit mondanak a lízingcégek ?
Idén közel 25 ezer szerződést bontottak fel a lízingcégek a fizetések elmaradása miatt. Ez a tavalyihoz képest csaknem 50 százalékkal magasabb arányt mutat, emiatt a pénzintézetek kénytelenek autókereskedőként is részt venni a piacon.
A visszavett autók értékesítésénél kétféle módszert alkalmaznak a cégek: vagy egyenként, vagy pedig flottában hirdetik meg általában az interneten keresztül, a lefoglalt járműveket. A Raiffeisen Bank Lízingcége például licitálással kínálja a közel 80 darab lefoglalt gépjárművét. Ugyanezt a módszert követi a Budapest Bank cége is, a Budapest Autófinanszírozási Rt.
A járművek állapota nagyon eltérő, de nagy általánosságban a koránál és futásteljesítményénél sokkal rosszabb állapotú, erősen használt autókat kénytelenek lefoglalni. A  hitelt törlesztő személy,  már tisztában van azzal, hogy nem tudja tovább fizetni a havi részleteket, néha már csak azért is leharcolja a lízingelt kocsit.
A gépjármű lefoglalásakor a finanszírozók nem a valós piaci értékkel számolnak el az ügyféllel, hanem egy úgynevezett szakértői árat vesznek figyelembe. A szakértő által megállapított érték mindig a lízingcégnek kedvez, nem az ügyfélnek.
A késedelmes lízingelők aránya 2003. és 2004. év között 46 százalékkal nőtt, számuk elérte a 28 ezret.  További romlás elkerülése érdekében születtek meg a tízéves futamidejű kölcsönök (alacsonyabbak lettek a törlesztőrészletek), az előleg és Casco nélküli szerződések és a magasabb áron való használtautó-beszámítás. Ennek további hátránya, hogy növekednek a finanszírozási költségek és így némely ügyfelek minduntalan túlvállalják magukat.
Mit mutat a piac ?
A korábbi két számjegyű növekedéshez képest az idei évben a lízingpiac összességében 4,4 százalékkal növekedett. Eddig kizárólag a gépek és berendezések lízingjénél volt mintegy 40 százalékos a növekedési dinamika, de a forgalom év végére ezzel is csak megközelítheti a 2003-as szintet ebben a termékcsoportban.
A piac 85 százalékát adó autófinanszírozás a legfrissebb adatok szerint mindössze 3,5 százalékkal bővült. A személyautók eladásának visszaesése a verseny kiéleződéséhez vezetett a finanszírozók között, amelyek egyre nagyobb kockázat és költség mellett tudják csak megszerezni az ügyfeleket.
Az önrész nélküli akciók és a 120 hónapos konstrukciók egyre inkább az áruhiteleknél alkalmazot "kedvezmények" felé mozdítják el a piacot. A probléma mindenesetre egyre súlyosabb, hiszen egyre több a felmondott hitelszerződés, nő a hitelportfoliók kockázata és csökken a cégek jövedelmezősége.
Antall Pál a Magyar Lízingszöveség elnöke szerint a lízingpiacra komoly veszélyt jelenthet a bankok közötti egyre élesedő verseny, hiszen várható, hogy a pénzintézetek hamarosan megjelennek ezen a területen. Hasonlóan vélekedik erről Király Júlia a Nemzetközi Bankárképző Központ vezérigazgatója is, aki elmondta, hogy a kereskedelmi bankok aktíváinak a növekedési üteme jelentősen lelassult, ami új, korábban elhanyagolt piacok felé kényszerítik a szereplőket.
A szakmát a hitelesség megőrzése és az esetleges csődhullám elkerülése valamiféle szabályozás kidolgozására kényszeríti. Lehetséges alternatívaként felmerült egy etikai kódex megalkotása, amely bizonyos piaci magatartásokat szabályozna ( mint például az egységes THM számítás). Azonban hosszú távon mindenképpen a jogi szabályozás jelentene megoldást hasonlóan más Eu-s országhoz, ahol vagy a minimális önrészt határozzák meg, vagy a kamatra vonatkoznak előírások. Valószínűtlen, hogy a jogi szabályozás hiányában egyes piaci szereplők önként lemondanának etikátlan versenyeszközeikről.
Amit tudni érdemes
A jármű hitelből való finanszírozásának jellemzően két eszköze lehet. Az egyik a Pénzügyi lízing, amelynek esetében szerződéskötéskor a tulajdonjog a lízingcégnél van, a futamidő végén, az utolsó részlet törlesztésével száll át a vevőre. Ez igazán akkor előnyös, ha nem magánszemélyként, hanem vállalkozásként vásároljuk az eszközt. A lízingkonstrukció során általában változó kamatot számítanak, s a kamatot a kölcsön devizanemétől függően a különböző bankközi kamatokhoz (forint - BUBOR, euró – EURIBOR, svájci frank – CHF LIBOR) igazítják.
A másik lehetőség amit választhatunk az a  hitelfelvételt ekkor az autó tulajdonjoga az első pillanattól a miénk. A hiteltermékek egyik érdekes fajtája a hitellevél, amelyet először megvásárolhatunk a finanszírozó cégtől, majd ezt felhasználhatjuk a kiszemelt gépkocsi vásárlására (erre általában negyven napunk van a hitellevél kiváltásától számítva).
Fontos még tudni, hogy a fent említetteknek megfelelően hitelünket finanszírozhatjuk euró, forint vagy svájci frank alapon is. Amennyiben nem a forintalapú hitelt választjuk, akkor a most kedvezőbb kamatok mellett számolnunk kell az árfolyamkockázattal is. Meghatározó lehet még az önrész nagysága, amely annál nagyobb, minél öregebb az autó. A hitel futamidejének hossza szinten befolyásoló tényező, a visszafizetésre jellemzően 12-120 hónap áll rendelkezésünkre.
A konkrét konstrukciók közötti összehasonlítás alapja a Teljes Hiteldíj Mutató (THM), amely tartalmazza a kamatot, a kezelési költséget és a díler (autókereskedő) jutalékát. Ha szerencsénk van, belefuthatunk rendkívüli akciókba: előfordulhat például, hogy egy kampány során a márkakereskedő eltekint a jutalék felszámolásától, amelynek köszönhetően rendkívül kedvező THM mellett juthatunk az új autónkhoz. Érdemes felkészülnünk arra, hogy a kereskedő elsőként annak a banknak, lízingcégnek a konstrukcióját tárja elénk, amelyikhez a legszorosabb anyagi érdek fűzi. Szerződéses kapcsolata viszont feltehetően több céggel is van, így érdemes elkérni és átböngészni a többi finanszírozó cég ajánlatát is, és mivel a lízingnél az autó tulajdonjoga nincs nálunk, érdemes biztos anyagi lábakon álló, tisztes piaci részesedéssel rendelkező, jó reputációjú lízingcéget választani.
NAPTÁR
Tovább
2021. július 30. péntek
Judit, Xénia
30. hét
Július 30.
Barátság világnap
KONFERENCIA
Tovább
Sustainable World 2021
Fenntartható befektetések, piaci lehetőségek: varázsszó az ESG
EZT OLVASTAD MÁR?